uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 50a ust. 4 akapit trzeci i art. 50c ust. 3 akapit trzeci,
(1) Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 2 obecnie instytucje z siedzibą w Unii przedstawiają sprawozdania dotyczące przestrzegania przez nie wymogów w zakresie funduszy własnych co kwartał. W celu zmniejszenia niespójności między dniami odniesienia wyznaczonymi dla instytucji a dniami wyznaczonymi dla kontrahentów centralnych ("CCP") do celów obliczania i przekazywania informacji dotyczących kapitału hipotetycznego, dni odniesienia wyznaczone dla CCP powinny obejmować co najmniej dni odniesienia wyznaczone już dla instytucji. Większa częstotliwość przekazywania informacji dotyczących kapitału hipotetycznego umożliwiłaby jednak również uwzględnienie faktu, że członkowie rozliczający z siedzibą w państwach trzecich mogą mieć inne dni sprawozdawcze. Ponadto mogą nastąpić większe zmiany wymogów w zakresie funduszy własnych i aby członkowie rozliczający oraz ich właściwe organy mieli aktualne informacje na temat tych wymogów, mogą oni pragnąć monitorować wspomniane ekspozycje z częstotliwością większą niż kwartalna.
(2) W zwyczajnych okolicznościach dni sprawozdawcze dla CCP powinny przypadać nie później niż tydzień po terminie obliczenia. Tygodniowy okres daje CCP wystarczającą ilość czasu na wykonanie wszystkich kontroli wewnętrznych oraz zakończenie niezbędnego procesu zatwierdzeń przed przekazaniem wymaganych danych. Jeżeli CCP opracuje w pełni zautomatyzowany system, dzień sprawozdawczy może być zbliżony do terminu obliczenia. Obecnie jest jednak możliwe, że CCP mogą nie mieć możliwości zakończenia całego procesu we wspomnianym terminie i w związku z tym może istnieć potrzeba opracowania przez nich wewnętrznych procedur i infrastruktury, aby móc tego dokonać. W tym kontekście należy wprowadzić przepis przejściowy, aby zapewnić CCP wystarczający czas na opracowanie niezbędnych wewnętrznych procedur i infrastruktury przy jednoczesnym rozpoczęciu przekazywania informacji dotyczących kapitału hipotetycznego ich członkom rozliczającym.
(3) Na podstawie rozporządzenia (UE) nr 648/2012 straty poniesione wskutek niewykonania zobowiązania przez członka rozliczającego będą w pierwszej kolejności pokrywane za pomocą początkowego depozytu zabezpieczającego oraz za pomocą wkładu na rzecz funduszu na wypadek niewykonania zobowiązania wniesionego przez samego członka niewykonującego zobowiązania. W przypadku gdy środki te okażą się niewystarczające, straty są pokrywane za pomocą zasobów finansowych wniesionych z góry przez CCP odpowiednio w ramach ich kaskadowego pokrywania strat w przypadku niewykonania zobowiązania oraz za pomocą wkładów na rzecz funduszu na wypadek niewykonania zobowiązania wniesionych z góry przez członków wykonujących zobowiązania. W tym okresie częstotliwość sprawozdań należy zwiększyć w celu przekazywania na bieżąco innym członkom rozliczającym wykonującym zobowiązania oraz właściwym organom informacji dotyczących kapitału hipotetycznego koniecznego do obliczenia wymogów w zakresie funduszy własnych członków rozliczających. CCP powinni dysponować możliwościami technicznymi oraz wewnętrznymi procedurami w celu obliczania i przekazywania informacji dotyczących kapitału hipotetycznego we wspomnianych sytuacjach skrajnych.
(4) Na podstawie rozporządzenia (UE) nr 648/2012 CCP w ciągu miesiąca musi uzupełnić swoje wniesione z góry własne zasoby finansowe w ramach kaskadowego pokrywania strat w przypadku niewykonania zobowiązania. Z tego powodu częstotliwość obliczeń i częstotliwość sprawozdań we wspomnianych sytuacjach powinny być większe niż standardowe. Codzienne przekazywanie informacji dotyczących kapitału hipotetycznego mogłoby mieć mniejsze znaczenie, ponieważ ustalenie całkowitej wielkości strat poniesionych wskutek niewykonania zobowiązania przez członka rozliczającego może zająć trochę czasu. Z uwagi na szeroki zakres różnych scenariuszy właściwe organy powinny mieć również możliwość wnioskowania o zwiększenie częstotliwości w okresach występowania warunków skrajnych na podstawie oceny sytuacji, w ramach której należy uwzględnić stopień rzeczywistego lub przewidywanego zmniejszenia wniesionych z góry zasobów finansowych dostępnych dla CCP (zarówno tych wniesionych przez samego CCP, jak i wniesionych przez członków rozliczających). Większa częstotliwość powinna mieć zastosowanie do czasu przywrócenia wspomnianych zasobów do poziomów wymaganych odpowiednimi przepisami.
(5) Przedstawianie sprawozdań z dużą częstotliwością w okresach występowania warunków skrajnych może być bardzo wymagające z uwagi na nowo wprowadzony wymóg sprawozdawczy. Dla przynajmniej niektórych CCP może to stanowić wyzwanie pod względem technicznej realizacji. W celu zmniejszenia tej trudności należy ustanowić późniejszą datę rozpoczęcia stosowania wymogów dotyczących większej częstotliwości sprawozdań. Pozwoli to CCP na udoskonalenie ich wewnętrznych procedur oraz na modernizację ich systemów.
(6) Przepisy zawarte w niniejszym rozporządzeniu są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ dotyczą one wymogów w zakresie obliczania hipotetycznego kapitału CCP i przedstawiania sprawozdań na temat tego kapitału. Aby zapewnić spójność między tymi przepisami, które powinny wejść w życie jednocześnie, oraz aby ułatwić całościowy wgląd w te przepisy i łatwy dostęp do nich osobom podlegającym tym obowiązkom, wskazane jest włączenie do jednego rozporządzenia wszystkich stosownych wykonawczych standardów technicznych wymaganych na mocy rozporządzenia (UE) nr 648/2012.
(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
(8) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje społeczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 12 maja 2014 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.138.57 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 484/2014 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do hipotetycznego kapitału kontrahenta centralnego zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 |
Data aktu: | 12/05/2014 |
Data ogłoszenia: | 13/05/2014 |
Data wejścia w życie: | 02/06/2014, 01/01/2015 |