(notyfikowana jako dokument nr C(2012) 7325)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2012/696/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 10 listopada 2012 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie(1), w szczególności jej art. 6 ust. 1 akapit drugi,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 16 kwietnia 2012 r. Europejska Agencja Kolejowa wydała zalecenie ERA/REC/03-2012/ERTMS. Niniejsza decyzja oparta jest na wspomnianym zaleceniu.
(2) Przedstawiciele sektora kolejowego zwrócili się z prośbą o opracowanie dodatkowych funkcji dla europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym/europejskiego systemu kontroli jazdy pociągu ("ERTMS/ETCS") w kontekście ułatwienia szybkiego uruchomienia ETCS na obecnych liniach kolei konwencjonalnych; postulat ten przedstawiono w protokole ustaleń podpisanym w lipcu 2008 r. przez przedstawicieli Komisji Europejskiej i stowarzyszeń branżowych. Niniejsza decyzja powinna uwzględniać wspomniane dodatkowe funkcje w nowym wzorcu specyfikacji o nazwie "wzorzec 3", który wnioskodawcy mogą stosować w pełnej wersji zamiast specyfikacji ERTMS/ETCS określonych w decyzji Komisji 2012/88/UE z dnia 25 stycznia 2012 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie" transeuropejskiego systemu kolei(2) (ostatnie wydanie wzorca 2, występujące również jako 2.3.0d). Zasadnicze założenie wzorca 3 przewiduje, że pociągi wyposażone w ERTMS/ETCS zgodny z wzorcem 3 powinny być w stanie jeździć po liniach wyposażonych w ERTMS/ETCS zgodny z wzorcem 2 bez dodatkowych ograniczeń technicznych lub eksploatacyjnych związanych z ERTMS/ETCS. Powinna również istnieć możliwość konfiguracji wzorca 3 na liniach w celu zapewnienia zgodności z pociągami wyposażonymi w ERTMS/ETCS zgodny z wzorcem 2 (wykorzystanie wyłącznie funkcji wersji 2.3.0d). We wzorcu 3 zamknięto również otwarte punkty dotyczące ERTMS/ ETCS, np. krzywe hamowania i ergonomiczne aspekty pulpitu DMI.
(3) Uznaje się, że specyfikacje wzorca 2 funkcjonują stabilnie od czasu przyjęcia decyzji Komisji 2008/386/WE z dnia 23 kwietnia 2008 r. zmieniającej załącznik A do decyzji 2006/679/WE dotyczącej technicznej specyfikacji dla interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu sterowania ruchem kolejowym transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych oraz załącznik A do decyzji 2006/860/WE dotyczącej specyfikacji technicznej interoperacyjności podsystemu "Sterowanie" transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości(3). Dalsze korzystanie z tych specyfikacji powinno być zatem możliwe. Niemniej jednak w przypadku pokładowego ERTMS/ ETCS stosuje się zmienione specyfikacje prób (o których mowa w poz. 37b i 37c tabeli A 2 w załączniku A). Ponadto - ze względu na fakt, że w ramach wzorca 3 zamknięto szereg punktów otwartych - wdrożenie wzorca 2 dla takich punktów powinno się opierać na odpowiednich specyfikacjach wzorca 3, o których mowa w załączniku A.
(4) Europejska Agencja Kolejowa dokonała rewizji specyfikacji ERTMS dla Globalnego Systemu Kolejowej Radiokomunikacji Ruchomej (GSM-R) (o którym mowa w poz. 32, 33, 34 i 65 tabeli A 2 w załączniku A). Rezultatem zrewidowanych specyfikacji nie jest zmiana wymogów, lecz zapewnienie jasnej i jednoznacznej klasyfikacji obecnych obowiązkowych wymogów w dokumentach zintegrowanej europejskiej sieci łączności radiowej na potrzeby kolei (EIRENE), a tym samym ułatwienie procesów certyfikacji, oceny zgodności i weryfikacji.
(5) Odnośnie do specyfikacji oznaczonych jako "zastrzeżone" w tabeli A 2 załącznika A, protokół ustaleń pomiędzy Komisją Europejską, Europejską Agencją Kolejową i stowarzyszeniami branżowymi europejskiego sektora kolejowego dotyczący wzmocnienia współpracy na rzecz zarządzania ERTMS podpisany w dniu 16 kwietnia 2012 r. zawiera postanowienia dotyczące między innymi określenia przez Europejską Agencję Kolejową harmonogramu w celu dopilnowania, aby zostały zatwierdzone specyfikacje prób, a specyfikacje "zastrzeżone" zostały terminowo udostępnione.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2012/88/UE.
(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego zgodnie z art. 29 ust. 1 dyrektywy 2008/57/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
______(1) Dz.U. L 191 z 18.7.2008, s. 1.
(2) Dz.U. L 51 z 23.2.2012, s. 1.
(3) Dz.U. L 136 z 24.5.2008, s. 11.