Decyzja 2012/696/UE zmieniająca decyzję 2012/88/UE w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie" transeuropejskiego systemu kolei

DECYZJA KOMISJI
z dnia 6 listopada 2012 r.
zmieniająca decyzję 2012/88/UE w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie" transeuropejskiego systemu kolei

(notyfikowana jako dokument nr C(2012) 7325)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2012/696/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 10 listopada 2012 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie(1), w szczególności jej art. 6 ust. 1 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 16 kwietnia 2012 r. Europejska Agencja Kolejowa wydała zalecenie ERA/REC/03-2012/ERTMS. Niniejsza decyzja oparta jest na wspomnianym zaleceniu.

(2) Przedstawiciele sektora kolejowego zwrócili się z prośbą o opracowanie dodatkowych funkcji dla europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym/europejskiego systemu kontroli jazdy pociągu ("ERTMS/ETCS") w kontekście ułatwienia szybkiego uruchomienia ETCS na obecnych liniach kolei konwencjonalnych; postulat ten przedstawiono w protokole ustaleń podpisanym w lipcu 2008 r. przez przedstawicieli Komisji Europejskiej i stowarzyszeń branżowych. Niniejsza decyzja powinna uwzględniać wspomniane dodatkowe funkcje w nowym wzorcu specyfikacji o nazwie "wzorzec 3", który wnioskodawcy mogą stosować w pełnej wersji zamiast specyfikacji ERTMS/ETCS określonych w decyzji Komisji 2012/88/UE z dnia 25 stycznia 2012 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie" transeuropejskiego systemu kolei(2) (ostatnie wydanie wzorca 2, występujące również jako 2.3.0d). Zasadnicze założenie wzorca 3 przewiduje, że pociągi wyposażone w ERTMS/ETCS zgodny z wzorcem 3 powinny być w stanie jeździć po liniach wyposażonych w ERTMS/ETCS zgodny z wzorcem 2 bez dodatkowych ograniczeń technicznych lub eksploatacyjnych związanych z ERTMS/ETCS. Powinna również istnieć możliwość konfiguracji wzorca 3 na liniach w celu zapewnienia zgodności z pociągami wyposażonymi w ERTMS/ETCS zgodny z wzorcem 2 (wykorzystanie wyłącznie funkcji wersji 2.3.0d). We wzorcu 3 zamknięto również otwarte punkty dotyczące ERTMS/ ETCS, np. krzywe hamowania i ergonomiczne aspekty pulpitu DMI.

(3) Uznaje się, że specyfikacje wzorca 2 funkcjonują stabilnie od czasu przyjęcia decyzji Komisji 2008/386/WE z dnia 23 kwietnia 2008 r. zmieniającej załącznik A do decyzji 2006/679/WE dotyczącej technicznej specyfikacji dla interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu sterowania ruchem kolejowym transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych oraz załącznik A do decyzji 2006/860/WE dotyczącej specyfikacji technicznej interoperacyjności podsystemu "Sterowanie" transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości(3). Dalsze korzystanie z tych specyfikacji powinno być zatem możliwe. Niemniej jednak w przypadku pokładowego ERTMS/ ETCS stosuje się zmienione specyfikacje prób (o których mowa w poz. 37b i 37c tabeli A 2 w załączniku A). Ponadto - ze względu na fakt, że w ramach wzorca 3 zamknięto szereg punktów otwartych - wdrożenie wzorca 2 dla takich punktów powinno się opierać na odpowiednich specyfikacjach wzorca 3, o których mowa w załączniku A.

(4) Europejska Agencja Kolejowa dokonała rewizji specyfikacji ERTMS dla Globalnego Systemu Kolejowej Radiokomunikacji Ruchomej (GSM-R) (o którym mowa w poz. 32, 33, 34 i 65 tabeli A 2 w załączniku A). Rezultatem zrewidowanych specyfikacji nie jest zmiana wymogów, lecz zapewnienie jasnej i jednoznacznej klasyfikacji obecnych obowiązkowych wymogów w dokumentach zintegrowanej europejskiej sieci łączności radiowej na potrzeby kolei (EIRENE), a tym samym ułatwienie procesów certyfikacji, oceny zgodności i weryfikacji.

(5) Odnośnie do specyfikacji oznaczonych jako "zastrzeżone" w tabeli A 2 załącznika A, protokół ustaleń pomiędzy Komisją Europejską, Europejską Agencją Kolejową i stowarzyszeniami branżowymi europejskiego sektora kolejowego dotyczący wzmocnienia współpracy na rzecz zarządzania ERTMS podpisany w dniu 16 kwietnia 2012 r. zawiera postanowienia dotyczące między innymi określenia przez Europejską Agencję Kolejową harmonogramu w celu dopilnowania, aby zostały zatwierdzone specyfikacje prób, a specyfikacje "zastrzeżone" zostały terminowo udostępnione.

(6) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2012/88/UE.

(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego zgodnie z art. 29 ust. 1 dyrektywy 2008/57/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji 2012/88/UE wprowadza się następujące zmiany:

1)
skreśla się art. 6;
2)
dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 6a

Wdrażając TSI określoną w załączniku III do niniejszej decyzji, stosuje się jeden z dwóch zestawów specyfikacji wymienionych w tabeli A 2 w załączniku A. Specyfikacje wzorca 3 zachowują ważność w celu zapewnienia pociągom wyposażonym w ERTMS/ETCS zgodny z wzorcem 3 możliwości jazdy na szlakach wyposażonych w ERTMS/ETCS zgodny z wzorcem 2 bez jakichkolwiek dodatkowych wymagań technicznych lub eksploatacyjnych.";

3)
załącznik A zastępuje się załącznikiem I do niniejszej decyzji;
4)
załącznik G zastępuje się załącznikiem II do niniejszej decyzji.
Artykuł  2

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2013 r.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 listopada 2012 r.

W imieniu Komisji

Siim KALLAS

Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 191 z 18.7.2008, s. 1.

(2) Dz.U. L 51 z 23.2.2012, s. 1.

(3) Dz.U. L 136 z 24.5.2008, s. 11.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

"ZAŁĄCZNIK A

Odesłania

Dla każdego odesłania zawartego w parametrach podstawowych (rozdział 4 niniejszej TSI) w poniższej tabeli wskazano odpowiednie specyfikacje obowiązkowe, podając numer pozycji w tabeli A 2.

Tabela A 1

Odesłanie w rozdziale 4 Numer pozycji (zob. tabela A 2)
4.1
4.1a 1, 4
4.1b 32
4.1c 3
4.2.1
4.2.1 a 27, 78
4.2.1 b 28
4.2.2
4.2.2.a 14
4.2.2.b 1, 4, 13, 15, 60
4.2.2.c 31, 37b, c, d
4.2.2.d 18, 20
4.2.2.e 6
4.2.2.f 7
4.2.3
4.2.3 a 14
4.2.3 b 1, 4, 13, 15, 60
4.2.3 c 31, 37 b, c, d
4.2.3 d 18, 21
4.2.4
4.2.4 a 64, 65
4.2.4 b 66
Odesłanie w rozdziale 4 Numer pozycji (zob. tabela A 2)
4.2.4 c 67
4.2.4 d 68
4.2.4 e 73, 74
4.2.4 f 32, 33
4.2.4 g 48
4.2.4 h 69, 70
4.2.4 j 71, 72
4.2.4 k 75, 76
4.2.5
4.2.5 a 64, 65
4.2.5 b 10, 39, 40
4.2.5c 19, 20
4.2.5 d 9, 43
4.2.5 e 16, 50
4.2.6
4.2.6 a 8, 25, 26, 36 c, 49, 52
4.2.6 b 29, 45
4.2.6 c 46
4.2.6 d 34
4.2.6 e 20
4.2.6 f 44
4.2.7
4.2.7 a 12
Odesłanie w rozdziale 4 Numer pozycji (zob. tabela A 2)
4.2.7 b 62, 63
4.2.7 c 34
4.2.7 d 9
4.2.7 e 16
4.2.8
4.2.8 a 11, 79
4.2.9
4.2.9 a 23
4.2.10
4.2.10 a 77 (pkt 3.1)
Odesłanie w rozdziale 4 Numer pozycji (zob. tabela A 2)
4.2.11
4.2.11 a 77 (pkt 3.2)
4.2.12
4.2.12 a 6, 51
4.2.13
4.2.13 a 32, 33, 51, 80
4.2.14
4.2.14 a 5
4.2.15
4.2.15 a 38

Specyfikacje

Stosuje się jeden z dwóch zestawów specyfikacji wymienionych w tabeli A 2 w niniejszym załączniku.

Przyjmuje się, że dokumenty, do których odsyła specyfikacja wymieniona w tabeli A 2, mają charakter jedynie informacyjny, chyba że w tabeli A 2 wskazano inaczej.

Uwaga: specyfikacje oznaczone w tabeli A 2 jako "zastrzeżone" zostały również wymienione jako punkty otwarte w załączniku G, w przypadku gdy konieczna jest notyfikacja przepisów krajowych w celu zamknięcia odpowiadających im punktów otwartych. Dokumenty zastrzeżone niewymienione jako punkty otwarte są przewidziane jako usprawnienia systemu.

Tabela A 2

Wykaz specyfikacji obowiązkowych

Nr pozycji Zestaw specyfikacji nr 1

(wzór 2 dla ETCS i wzór 0 dla GSM-R)

Zestaw specyfikacji nr 2

(wzór 3 dla ETCS i wzór 0 dla GSM-R)

Sygnatura Tytuł specyfikacji Wersja Uwagi Sygnatura Tytuł specyfikacji Wersja Uwagi
1 ERA/

ERTMS/

003204

ERTMS/ETCS Functional requirement specification 5.0 Celowo usunięta
2 Celowo usunięta Celowo usunięta
3 UNISIG SUBSET-023 Glossary of Terms and Abbreviations 2.0.0 UNISIG SUBSET-023 Glossary of Terms and Abbreviations 3.0.0
4 UNISIG SUBSET-026 System Requirements Specification 2.3.0 UNISIG SUBSET-026 System Requirements Specification 3.3.0
5 UNISIG SUBSET-027 FFFIS Juridical recorderdownloading tool 2.3.0 Uwaga 1 UNISIG SUBSET-027 FIS Juridical Recording 3.0.0
6 UNISIG SUBSET-033 FIS for manmachine interface 2.0.0 ERA_ERTMS_ 015560 ETCS Driver Machine interface 3.3.0
7 UNISIG SUBSET-034 FIS for the train interface 2.0.0 UNISIG SUBSET-034 Train Interface FIS 3.0.0
8 UNISIG SUBSET-035 Specific Transmission Module FFFIS 2.1.1 UNISIG SUBSET-035 Specific Transmission Module FFFIS 3.0.0
9 UNISIG SUBSET-036 FFFIS for Eurobalise 2.4.1 UNISIG SUBSET-036 FFFIS for Eurobalise 3.0.0
10 UNISIG SUBSET-037 EuroRadio FIS 2.3.0 UNISIG SUBSET-037 EuroRadio FIS 3.0.0
11 UNISIG SUBSET-038 Offline key management FIS 2.3.0 UNISIG SUBSET-038 Offline key management FIS 3.0.0
12 UNISIG SUBSET-039 FIS for the RBC/RBC handover 2.3.0 Zastrzeżona

UNISIG

SUBSET-039

FIS for the RBC/RBC handover
13 UNISIG SUBSET-040 Dimensioning and Engineering rules 2.3.0 UNISIG SUBSET-040 Dimensioning and Engineering rules 3.2.0
14 UNISIG SUBSET-041 Performance Requirements for Interoperability 2.1.0 UNISIG SUBSET-041 Performance Requirements for Interoperability 3.1.0
15 ERA SUBSET-108 Interoperability related consolidation on TSI Annex A documents 1.2.0 Celowo usunięta
16 UNISIG SUBSET-044 FFFIS for Euroloop 2.3.0 UNISIG SUBSET-044 FFFIS for Euroloop 2.4.0
17 Celowo usunięta Celowo usunięta
18 UNISIG SUBSET-046 Radio infill FFFS 2.0.0 Celowo usunięta
19 UNISIG SUBSET-047 Trackside-Trainborne FIS for Radio infill 2.0.0 UNISIG SUBSET-047 Trackside-Trainborne FIS for Radio infill 3.0.0
20 UNISIG SUBSET-048 Trainborne FFFIS for Radio infill 2.0.0 UNISIG SUBSET-048 Trainborne FFFIS for Radio infill 3.0.0
21 UNISIG SUBSET-049 Radio infill FIS with LEU/ interlocking 2.0.0 Celowo usunięta
22 Celowo usunięta Celowo usunięta
23 UNISIG SUBSET-054 Responsibilities and rules for the assignment of values to ETCS variables 2.1.0 UNISIG SUBSET-054 Responsibilities and rules for the assignment of values to ETCS variables 3.0.0
24 Celowo usunięta Celowo usunięta
25 UNISIG SUBSET-056 STM FFFIS Safe time layer 2.2.0 UNISIG SUBSET-056 STM FFFIS Safe time layer 3.0.0
26 UNISIG SUBSET-057 STM FFFIS Safe link layer 2.2.0 UNISIG SUBSET-057 STM FFFIS Safe link layer 3.0.0
27 UNISIG SUBSET-091 Safety Requirements for the Technical Interoperability of ETCS in Levels 1 and 2 2.5.0 UNISIG SUBSET-091 Safety Requirements for the Technical Interoperability of ETCS in Levels 1 and 2 3.2.0
28 Zastrzeżona Reliability - availability requirements Zastrzeżona Reliability - availability requirements
29 UNISIG SUBSET-102 Test specification for interface "K" 1.0.0 UNISIG SUBSET-102 Test specification for interface "K" 2.0.0
30 Celowo usunięta Celowo usunięta
31 UNISIG SUBSET-094 Functional requirements for an onboard reference test facility 2.0.2 Zastrzeżona

UNISIG

SUBSET-094

Functional requirements for an onboard reference test facility
32 EIRENE FRS GSM-R Functional

requirements

specification

7.3.0 EIRENE FRS GSM-R Functional

requirements

specification

7.3.0
33 EIRENE SRS GSM-R System

requirements

specification

15.3.0 EIRENE SRS GSM-R System

requirements

specification

15.-3.0
34 A11T6001 (MORANE) Radio Transmission FFFIS for EuroRadio 12.4 A11T6001 (MORANE) Radio Transmission FFFIS for EuroRadio 12.4
35 Celowo usunięta Celowo usunięta
36 a Celowo usunięta Celowo usunięta
36 b Celowo usunięta Celowo usunięta
36 c UNISIG SUBSET-074-2 FFFIS STM Test cases document 1.0.0 Zastrzeżona

UNISIG

SUBSET-074-2

FFFIS STM Test cases document
37 a Celowo usunięta Celowo usunięta
37 b UNISIG SUBSET-076-5-2 Test cases related to features 2.3.3 Zastrzeżona UNISIG SUBSET-076-5-2 Test cases related to features
37 c UNISIG SUBSET-076-6-3 Test sequences 2.3.3 Zastrzeżona UNISIG SUBSET-076-6-3 Test sequences
37 d UNISIG SUBSET-076-7 Scope of the test specifications 1.0.2 Zastrzeżona

UNISIG

SUBSET-076-7

Scope of the test specifications
37 e Celowo usunięta Celowo usunięta
38 06E068 ETCS Markerboard definition 2.0 06E068 ETCS Markerboard definition 2.0
39 UNISIG SUBSET-092-1 ERTMS EuroRadio

Conformance

Requirements

2.3.0 UNISIG SUBSET-092-1 ERTMS EuroRadio

Conformance

Requirements

3.0.0
40 UNISIG SUBSET-092-2 ERTMS EuroRadio test cases safety layer 2.3.0 UNISIG SUBSET-092-2 ERTMS EuroRadio test cases safety layer 3.0.0
41 Celowo usunięta Celowo usunięta
42 Celowo usunięta Celowo usunięta
43 UNISIG SUBSET 085 Test specification for Eurobalise FFFIS 2.2.2 UNISIG SUBSET 085 Test specification for Eurobalise FFFIS 3.0.0
44 Zastrzeżona Odometry FIS Zastrzeżona Odometry FIS
45 UNISIG SUBSET-101 Interface "K" Specification 1.0.0 UNISIG SUBSET-101 Interface "K" Specification 2.0.0
46 UNISIG SUBSET-100 Interface "G" Specification 1.0.1 UNISIG SUBSET-100 Interface "G" Specification 2.0.0
47 Celowo usunięta Celowo usunięta
48 Zastrzeżona Test specification for mobile equipment GSM-R Zastrzeżona Test specification for mobile equipment GSM-R
49 UNISIG SUBSET-059 Performance requirements for STM 2.1.1 UNISIG SUBSET-059 Performance requirements for STM 3.0.-0.
50 UNISIG SUBSET-103 Test specification for Euroloop 1.0.0 UNISIG SUBSET-103 Test specification for Euroloop 1.1.0
51 Zastrzeżona Ergonomic aspects of the DMI Celowo usunięta
52 UNISIG SUBSET-058 FFFIS STM Application layer 2.1.1 UNISIG SUBSET-058 FFFIS STM Application layer 3.0.0
53 Celowo usunięta Celowo usunięta
54 Celowo usunięta Celowo usunięta
55 Celowo usunięta Celowo usunięta
56 Celowo usunięta Celowo usunięta
57 Celowo usunięta Celowo usunięta
58 Celowo usunięta Celowo usunięta
59 Celowo usunięta Celowo usunięta
60 Celowo usunięta UNISIG SUBSET-104 ETCS System Version Management 3.1.0
61 Celowo usunięta Celowo usunięta
62 Zastrzeżona RBC-RBC Test specification for safe communication interface Celowo usunięta
63 UNISIG SUBSET-098 RBC-RBC Safe

Communication

Interface

1.0.0 UNISIG SUBSET-098 RBC-RBC Safe

Communication

Interface

3.0.0
64 EN 301 515 Global System for Mobile Communication (GSM); Requirements for GSM operation on railways 2.3.0 Uwaga 2 EN 301 515 Global System for Mobile Communication (GSM); Requirements for GSM operation on railways 2.3.0 Uwaga 2
65 TS 102 281 Detailed requirements for GSM operation on railways 2.2.0 Uwaga 3 TS 102 281 Detailed requirements for GSM operation on railways 2.2.0 Uwaga 3
66 (MORANE) A 01 T 0004 1 ASCI Options for Interoperability 1 (MORANE) A 01 T 0004 1 ASCI Options for Interoperability 1
67 (MORANE) P 38 T 9001 FFFIS for GSM-R SIM Cards 4.1 (MORANE) P 38 T 9001 FFFIS for GSM-R SIM Cards 4.1
68 ETSI TS 102 610 Railway Telecommunication; GSM; Usage of the UUIE for GSM operation on railways 1.1.0 ETSI TS 102 610 Railway Telecommunication; GSM; Usage of the UUIE for GSM operation on railways 1.1.0
69 (MORANE) F 10 T 6002 FFFS for Confirmation of High Priority Calls' 4 (MORANE) F 10 T 6002 FFFS for Confirmation of High Priority Calls' 4
70 (MORANE) F 12 T 6002 FIS for Confirmation of High Priority Calls 4 (MORANE) F 12 T 6002 FIS for Confirmation of High Priority Calls 4
71 (MORANE) E 10 T 6001 FFFS for Functional Addressing 4 (MORANE) E 10 T 6001 FFFS for Functional Addressing 4
72 (MORANE) E 12 T 6001 FIS for Functional Addressing 5.1 (MORANE) E 12 T 6001 FIS for Functional Addressing 5.1
73 (MORANE) F 10 T6001 FFFS for Location

Dependent

Addressing

4 (MORANE) F 10 T6001 FFFS for Location

Dependent

Addressing

4
74 (MORANE) F 12 T6001 FIS for Location

Dependent

Addressing

3 (MORANE) F 12 T6001 FIS for Location

Dependent

Addressing

3
75 (MORANE) F 10 T 6003 FFFS for Presentation of Functional Numbers to Called and Calling Parties 4 (MORANE) F 10 T 6003 FFFS for Presentation of Functional Numbers to Called and Calling Parties 4
76 (MORANE) F 12 T 6003 FIS for Presentation of Functional Numbers to Called and Calling Parties 4 (MORANE) F 12 T 6003 FIS for Presentation of Functional Numbers to Called and Calling Parties 4
77 ERA/ERTMS/ 033281 Interfaces between CCS trackside and other subsystems 1.0 ERA/ERTMS/ 033281 Interfaces between CCS trackside and other subsystems 1.0
78 Zastrzeżona Safety requirements for ETCS DMI functions Zastrzeżona Safety requirements for ETCS DMI functions
79 Nie dotyczy Nie dotyczy UNISIG SUBSET-114 KMC-ETCS Entity Off-line KM FIS 1.0.0
80 Nie dotyczy Nie dotyczy Zastrzeżona GSM-R Driver Machine Interface

Uwaga 1: obowiązkowy jest tylko opis funkcjonalny rejestrowanych informacji, a nie charakterystyka techniczna interfejsu.

Uwaga 2: obowiązkowe są specyfikacje wyszczególnione w sekcji 2.1 normy EN 301 515.

Uwaga 3: obowiązkowe są wnioski o zmianę wyszczególnione w tabelach 1 i 2 specyfikacji TR 102 281.

Tabela A 3

Wykaz obowiązujących norm

Wyszczególnione w poniższej tabeli normy stosuje się w procesie certyfikacji, nie naruszając przepisów rozdziału 4 i rozdziału 6 niniejszej TSI.

Nr Sygnatura Tytuł dokumentu i uwagi Wersja
A1 EN 50126 Zastosowania kolejowe. Specyfikacja niezawodności, dostępności, podatności utrzymaniowej i bezpieczeństwa 1999
A2 EN 50128 Zastosowania kolejowe - Łączność, sygnalizacja i systemy sterowania i zabezpieczania 2001
A3 EN 50129 Zastosowania kolejowe - Łączność, sygnalizacja i systemy sterowania. Elektroniczne systemy sygnalizacji związane z bezpieczeństwem 2003
A4 EN 50159-1 Zastosowania kolejowe - Łączność, sygnalizacja i systemy sterowania - Część 1: Łączność systemów bezpieczeństwa w układach zamkniętych 2001
A5 EN 50159-2 Zastosowania kolejowe - Łączność, sygnalizacja i systemy sterowania - Część 2: Łączność systemów bezpieczeństwa w układach otwartych 2001"

ZAŁĄCZNIK  II

"ZAŁĄCZNIK G

PUNKTY OTWARTE
Punkt otwarty Uwagi
Aspekty hamowania Ma zastosowanie dla wzorca 2 ERTMS/ETCS (zob. załącznik A, tabela A 2, poz. 15).

Rozwiązany dla wzorca 3 ERTMS/ETCS (zob. załącznik A tabela A 2 poz. 4 i 13).

Poz. 28 - wymagania dotyczące niezawodności/dostępności Częste występowanie sytuacji awaryjnych spowodowanych usterkami urządzeń podsystemu "Sterowanie" miałoby negatywny wpływ na bezpieczeństwo systemu.
Minimalna średnica koła dla prędkości większej niż 350 km/h Zob. załącznik A tabela A 2 poz. 77
Minimalna odległość osi dla prędkości większej niż 350 km/h Zob. załącznik A tabela A 2 poz. 77
Przestrzeń bez elementów metalowych i indukcyjnych pomiędzy kołami Zob. załącznik A tabela A 2 poz. 77

Punkt ten nie jest punktem otwartym w przypadku wagonów towarowych.

Charakterystyka piasku stosowanego na tory Zob. załącznik A tabela A 2 poz. 77
Masa metalu pojazdu Zob. załącznik A tabela A 2 poz. 77
Kombinacja parametrów taboru mających wpływ na impedancję dynamiczną Zob. załącznik A tabela A 2 poz. 77.
Zakłócenia elektromagnetyczne (prąd trakcyjny) Zob. załącznik A tabela A 2 poz. 77.
Zakłócenia elektromagnetyczne (pola elektromagnetyczne) Zob. załącznik A tabela A 2, poz. 77.

Punkt ten nie jest punktem otwartym w przypadku systemów zasilania innych niż systemy prądu stałego.

Impedancja pojazdu Zob. załącznik A tabela A 2, poz. 77.
Składowa stała i składowe niskiej częstotliwości w prądzie trakcyjnym Zob. załącznik A tabela A 2 poz. 77.
Stosowanie hamulców magnetycznych/wiroprądowych Zob. załącznik A tabela A 2 poz. 77.
Poz. 78 - wymagania w zakresie bezpieczeństwa dotyczące funkcji pokładowego pulpitu ETCS Ten punkt otwarty dotyczy płaszczyzny współpracy pomiędzy pokładowym systemem ETCS a maszynistą, tzn. przypadków wyświetlania błędnych informacji oraz wprowadzenia błędnych danych i poleceń."

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.311.3

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2012/696/UE zmieniająca decyzję 2012/88/UE w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie" transeuropejskiego systemu kolei
Data aktu: 06/11/2012
Data ogłoszenia: 10/11/2012
Data wejścia w życie: 10/11/2012, 01/01/2013