Decyzja 2012/610/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych za rok budżetowy 2010

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2012 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych za rok budżetowy 2010

(2012/610/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 października 2012 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych za rok budżetowy 2010,
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego na temat ostatecznych rocznych sprawozdań finansowych wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych za rok budżetowy 2010 r., wraz z odpowiedziami wspólnego przedsiębiorstwa(1),
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 21 lutego 2012 r. (06086/2012 - C7-0050/2012),
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 521/2008 z dnia 30 maja 2008 r. ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych(3),
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1183/2011 z dnia 14 listopada 2011 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 521/2008 ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych(4),
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 94,
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0110/2012),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych absolutorium z wykonania budżetu wspólnego przedsiębiorstwa za rok budżetowy 2010;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny
______

(1) Dz.U. C 368 z 16.12.2011, s. 40.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 153 z 12.6.2008, s. 1.

(4) Dz.U. L 302 z 19.11.2011, s. 3.

(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 10 maja 2012 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych za rok budżetowy 2010

PARLAMENT EUROPEJSKI,

uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych za rok budżetowy 2010,
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego na temat ostatecznych rocznych sprawozdań finansowych wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych za rok budżetowy 2010 r., wraz z odpowiedziami wspólnego przedsiębiorstwa(1),
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 21 lutego 2012 r. (06086/2012 - C7-0050/2012),
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 521/2008 z dnia 30 maja 2008 r. ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych(3),
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1183/2011 z dnia 14 listopada 2011 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 521/2008 ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych(4),
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 94,
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0110/2012),
A.
mając na uwadze, że wspólne przedsiębiorstwo na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych ("wspólne przedsiębiorstwo") zostało ustanowione w maju 2008 r. na okres do dnia 31 grudnia 2017 r. i jego działalność koncentruje się na rozwoju zastosowań rynkowych, wspomagając w ten sposób dodatkowe wysiłki sektora przemysłu, mające na celu szybkie wprowadzenie technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych,
B.
mając na uwadze, że wspólnemu przedsiębiorstwu przyznano niezależność finansową w listopadzie 2010 r.,
C.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy oświadczył, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe wspólnego przedsiębiorstwa za rok budżetowy 2010 jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw zostały przeprowadzone zgodnie z prawem,
D.
mając na uwadze, że członkami założycielami wspólnego przedsiębiorstwa jest Unia, reprezentowana przez Komisję oraz zrzeszenie branżowe europejskiej wspólnej inicjatywy technologicznej na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych ("zrzeszenie branżowe"),
E.
mając na uwadze, że maksymalny wkład ze strony Unii na rzecz funkcjonowania wspólnego przedsiębiorstwa na cały okres jego działalności wynosi 470.000.000 EUR, a kwota ta ma zostać wypłacona z budżetu siódmego programu ramowego w zakresie badań,
F.
mając na uwadze, że w roku budżetowym 2010 budżet wspólnego przedsiębiorstwa wynosił 97.400.000 EUR,

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
na podstawie ostatecznego rocznego sprawozdania finansowego wspólnego przedsiębiorstwa odnotowuje, że budżet wspólnego przedsiębiorstwa był zarządzany przez Dyrekcję Generalną ds. Badań Naukowych i Innowacji od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 14 listopada 2010 r.; stwierdza, że wspólne przedsiębiorstwo rozpoczęło niezależne funkcjonowanie od dnia 15 listopada 2010 r.;
2.
w oparciu o ostateczne roczne sprawozdanie finansowe zauważa, że w roku 2010 wspólne przedsiębiorstwo dokonało dwóch poprawek budżetowych; stwierdza zwłaszcza, iż:
celem pierwszej poprawki budżetowej była restrukturyzacja linii wydatków wedle potrzeb wspólnego przedsiębiorstwa oraz redystrybucja dochodu, biorąc pod uwagę późne uzyskanie niezależności przez przedsiębiorstwo w 2010 r.,
celem drugiej poprawki budżetowej było połączenie dwóch linii dochodu zgodnie z wnioskiem Komisji;
3.
podstawie ostatecznego rocznego sprawozdania finansowego stwierdza, że w 2010 r. dyrektor wykonawczy zatwierdził trzy przesunięcia środków w budżecie stanowiące 0,11 % środków na płatności w 2010 r. ogółem;
4.
w oparciu o ostateczne roczne sprawozdanie finansowe uznaje, że w 2010 r. wspólne przedsiębiorstwo wykazało wskaźnik wykonania budżetu na poziomie 99,01 % pod względem środków na zobowiązania i 88,7 % pod względem środków na płatności; odnotowuje w szczególności:
niski wskaźnik wykonania w zakresie środków związanych z personelem zarówno pod względem środków na zobowiązania, jak i płatności, tj. odpowiednio 19,14 % i 13,63 %, który wynika głównie z opóźnień w rekrutacji,
niski wskaźnik wykonania w zakresie środków na płatności w dziedzinie infrastruktury, tj. 15,39 %, związany z późnym uzyskaniem niezależności przez wspólne przedsiębiorstwo;

zwraca się do wspólnego przedsiębiorstwa o złożenie wyjaśnień przed organem udzielającym absolutorium w sprawie opóźnień w rekrutacji; ponadto zaleca wspólnemu przedsiębiorstwu poinformowanie organu udzielającego absolutorium o środkach przyjętych i wdrożonych, aby naprawić tę sytuację i zapewnić zwiększenie się wskaźnika wykonania budżetu, zarówno pod względem zobowiązań, jak i płatności;

5.
odnotowuje, że wszystkie płatności operacyjne na rzecz beneficjentów zostały dokonane podczas ostatnich sześciu tygodni 2010 r.;

Systemy kontroli wewnętrznej

6.
wzywa wspólne przedsiębiorstwo, a zwłaszcza księgowego, do sformalizowania i zatwierdzenia procedur będących podstawą systemu zgodnie z wymogami zawartymi w odnośnych przepisach finansowych;
7.
ustalenia Trybunału Obrachunkowego, zgodnie z którymi poziom zarządzania systemami informatycznymi i praktyka wspólnego przedsiębiorstwa w tym zakresie są odpowiednie do jego wielkości i zadań; podkreśla jednak, że występują opóźnienia w zakresie formalizacji polityk i procesów dotyczących cyklu informatycznego planowania strategicznego, klasyfikacji danych zgodnie z wymogami poufności i integralności, planu ciągłości biznesowej oraz planu przywrócenia gotowości do pracy po wystąpieniu sytuacji nadzwyczajnej; wzywa wspólne przedsiębiorstwo do naprawienia tego stanu rzeczy oraz do przekazania organowi udzielającemu absolutorium aktualnego sprawozdania na ten temat;
8.
powtarza, że wspólne przedsiębiorstwo zostało ustanowione w maju 2008 r., jednak rozpoczęło niezależną działalność w listopadzie 2010 r.; wyraża swoje zaniepokojenie tym, że nie została do tej pory opracowana metodyka oceny wkładów rzeczowych zgodnie z przepisami finansowymi i w oparciu o zasady uczestnictwa w siódmym programie ramowym w zakresie badań; na podstawie odpowiedzi wspólnego przedsiębiorstwa skierowanej do Trybunału Obrachunkowego odnotowuje, że przedsiębiorstwo opracowało projekt metodyki w drugim kwartale 2011 r., i że dostarczono go Radzie Zarządzającej w celu zatwierdzenia w listopadzie 2011 r.; wzywa wspólne przedsiębiorstwo do dostarczenia aktualnych informacji, dotyczących ostatnich postępów związanych z przyjęciem i wdrożeniem tej metodyki, dla organu udzielającego absolutorium;

Audyt wewnętrzny

9.
odnotowuje, że nie wprowadzono jeszcze zmian w przepisach finansowych wspólnego przedsiębiorstwa, polegających na włączeniu do niego przepisów dotyczących uprawnień audytora wewnętrznego Komisji w odniesieniu do całego budżetu ogólnego;
10.
odnotowuje jednakże, że Komisja i wspólne przedsiębiorstwo podjęły działania w celu wyraźnego zdefiniowania zadań operacyjnych Służby Audytu Wewnętrznego Komisji oraz funkcji audytu wewnętrznego wspólnego przedsiębiorstwa;

Zaproszenie do składania wniosków i zarządzanie projektami

11.
na podstawie rocznego sprawozdania z działalności wspólnego przedsiębiorstwa odnotowuje, że w 2009 r. wspólne przedsiębiorstwo sfinalizowało proces wyboru dotyczący zaproszenia do składania wniosków w roku 2009 i podpisało umowę w sprawie przyznania dotacji na 28 projektów; zauważa też, że wszystkie oprócz jednego konsorcjum projektów dokonały pierwszych płatności pod koniec 2010 r.;
12.
w świetle rocznego sprawozdania z działalności ustalił, że zaproszenie do składania wniosków w roku 2010 zostało opublikowane dnia 18 czerwca 2010 r. oraz że wkład finansowy wspólnego przedsiębiorstwa w to zaproszenie wyniósł 89.100.000 EUR; zauważa, że 71 wniosków dostarczono przed upływem ostatecznego terminu, spośród których 43 spełniało wymogi zawarte w ocenie, oraz że negocjacje dotyczące umowy odbyły się w 2011 r.;
13.
zwraca się do wspólnego przedsiębiorstwa z prośbą o przekazanie organowi udzielającemu absolutorium:
aktualnego sprawozdania na temat bieżącej sytuacji w przypadku projektów zgłoszonych w ramach zaproszenia do składania wniosków w 2009 r. w odniesieniu do dokonywania płatności i wstępnych rezultatów,
aktualnego sprawozdania na temat bieżącej sytuacji w przypadku projektów zgłoszonych w ramach zaproszenia do składania wniosków w 2010 r. w odniesieniu do kontraktowania i dokonywania płatności;
14.
odnotowuje, że ocena zaproszenia do składania wniosków w 2010 r. została przeprowadzona przez 32 niezależnych ekspertów i przewodniczącego oraz że dwóch niezależnych obserwatorów czuwało nad tym, aby procedura oceny została przeprowadzona w sposób uczciwy, bezstronny i tajny; wzywa wspólne przedsiębiorstwo do poinformowania organu udzielającego absolutorium o mechanizmach weryfikacji, jakie wdraża, aby zapewnić pełną niezależność ekspertów i obserwatorów i tym samym zmniejszyć ryzyko wystąpienia konfliktu interesów podczas oceny ofert;

Brak umowy z państwem przyjmującym

15.
przypomina, że wspólne przedsiębiorstwo powinno szybko zawrzeć umowę z Belgią jako państwem przyjmującym w sprawie lokalizacji biura, przywilejów i immunitetów oraz innego wsparcia ze strony Belgii zgodnie z rozporządzeniem założycielskim (WE) nr 521/2008;

Uwagi horyzontalne dotyczące wspólnych przedsiębiorstw

16.
podkreśla, że do tej pory Komisja ustanowiła siedem wspólnych przedsięwzięć na mocy art. 187 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej; odnotowuje, że sześć wspólnych przedsięwzięć (IMI, ARTEMIS, ENIAC, "CZYSTE NIEBO", FCH i ITER-F4E) działa w obszarze badań i podlega DG RTD i DG INFSO Komisji, jedno zaś odpowiada za opracowanie nowego systemu zarządzania ruchem lotniczym (SESAR) w obszarze transportu, a jego działania nadzoruje DG MOVE;
17.
odnotowuje, że całkowite środki indykatywne, które wydają się niezbędne do funkcjonowania wspólnych przedsiębiorstw przez cały okres ich istnienia, wynoszą 21.793.000.000 EUR;
18.
odnotowuje, że całkowity wkład Unii, który wydaje się niezbędny do funkcjonowania wspólnych przedsiębiorstw przez cały okres ich istnienia, wynosi 11.489.000.000 EUR;
19.
odnotowuje, że w roku budżetowym 2010 ogólny wkład Unii do budżetu wspólnego przedsiębiorstwa wynosił 505.000.000 EUR;
20.
wzywa Komisję do corocznego przekazywania organowi udzielającemu absolutorium skonsolidowanych informacji na temat całkowitego rocznego finansowania na rzecz poszczególnych wspólnych przedsiębiorstw przekazywanego z budżetu ogólnego Unii, tak aby zapewnić przejrzystość i jasność w kwestii wykorzystania funduszy unijnych i przywrócić zaufanie europejskich podatników;
21.
zadowoleniem przyjmuje inicjatywę ARTEMIS dotyczącą uwzględnienia w rocznym sprawozdaniu z działalności informacji na temat monitorowania i przeglądu realizowanych projektów; uważa, że jest to praktyka, którą powinny też stosować inne wspólne przedsiębiorstwa;
22.
przypomina, że wspólne przedsiębiorstwa to partnerstwa publiczno-prywatne oraz że w rezultacie splatają się w nich interesy sektora publicznego i prywatnego; uważa, że w tych okolicznościach nie należy wykluczać ewentualności wystąpienia konfliktu interesów, lecz odpowiednio podejść do tej kwestii; wzywa zatem wspólne przedsiębiorstwa do informowania organu udzielającego absolutorium o mechanizmach weryfikacji funkcjonujących w ich odnośnych strukturach, tak aby umożliwić odpowiednie zarządzanie i zapobieganie konfliktom interesów;
23.
odnotowuje, że z wyjątkiem Wspólnego Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej wspólne przedsiębiorstwa to relatywnie niewielkie i skoncentrowane geograficznie struktury; uważa w związku z tym, że tam, gdzie to możliwe, powinny one łączyć zasoby;
24.
wzywa Trybunał Obrachunkowy do przekazania organowi udzielającemu absolutorium informacji o działaniach następczych podjętych w związku z uwagami sformułowanymi w odniesieniu do poszczególnych wspólnych przedsiębiorstw w odnośnych sprawozdaniach dotyczących rocznych sprawozdań finansowych za rok budżetowy 2011;
25.
Trybunał Obrachunkowy do przekazania Parlamentowi Europejskiemu w rozsądnym terminie sprawozdania specjalnego na temat wartości dodanej związanej z tworzeniem wspólnych przedsiębiorstw w zakresie skutecznego prowadzenia unijnych badań, rozwoju technologicznego i programów demonstracyjnych; odnotowuje ponadto, że w tym samym sprawozdaniu należy uwzględnić ocenę skuteczności procesu tworzenia wspólnych przedsiębiorstw.

______

(1) Dz.U. C 368 z 16.12.2011, s. 40.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 153 z 12.6.2008, s. 1.

(4) Dz.U. L 302 z 19.11.2011, s. 3.

(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.286.328

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2012/610/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych za rok budżetowy 2010
Data aktu: 10/05/2012
Data ogłoszenia: 17/10/2012