PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(1),
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą(2),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dyrektywa 2000/25/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2000 r. w sprawie środków stosowanych przeciwko stałym i gazowym zanieczyszczeniom pochodzącym z silników napędzających ciągniki rolnicze lub leśne(3) zawiera przepisy dotyczące emisji zanieczyszczeń z silników montowanych w ciągnikach rolniczych i leśnych, mające na celu lepszą ochronę zdrowia ludzkiego i środowiska. W dyrektywie 2000/25/WE przewidziano, że wartości graniczne emisji mające zastosowanie w 2010 r. do homologacji typu większości silników o zapłonie samoczynnym, określane jako wartości graniczne etapu III A, zostaną zastąpione bardziej surowymi wartościami granicznymi etapu III B, które będą stopniowo wchodzić w życie od dnia 1 stycznia 2010 r. w zakresie homologacji typu i od dnia 1 stycznia 2011 r. w zakresie wprowadzania do obrotu tych silników. Etap IV, przewidujący wartości graniczne emisji surowsze niż wartości graniczne etapu III B, stopniowo wejdzie w życie od dnia 1 stycznia 2013 r. w zakresie homologacji typu tych silników i od dnia 1 stycznia 2014 r. w zakresie wprowadzania do obrotu.
(2) W art. 2 lit. b) dyrektywy 2004/26/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. zmieniającej dyrektywę 97/68/WE w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do środków dotyczących ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych z silników spalinowych montowanych w maszynach samojezdnych nieporuszających się po drogach(4) określono, że Komisja ma rozważyć dostępne technologie, w tym pod względem kosztów i korzyści, w celu potwierdzenia wartości granicznych dla etapów III B i IV oraz oceny potrzeby dodatkowej elastyczności, odstępstw i późniejszych dat obowiązywania dla niektórych typów urządzeń lub silników, a także uwzględnienia silników zamontowanych w maszynach samojezdnych nieporuszających się po drogach używanych sezonowo. Ponadto w art. 4 ust. 8 dyrektywy 2000/25/WE zawarto klauzulę przeglądową, której celem jest uwzględnienie specyfiki ciągników kategorii T2, T4.1 i C.2.
(3) Dyrektywa 97/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(5) była przedmiotem kilku analiz technicznych. W wyniku tych analiz, przeprowadzonych w latach 2007, 2009 oraz 2010 i potwierdzonych oceną skutków przeprowadzoną przez Komisję, stwierdzono, że nie jest z technicznego punktu widzenia możliwe spełnienie wymogów etapów IIIB i IV w przypadku ciągników s kategorii T2, T.4.1 oraz C2 w terminach określonych w tej dyrektywie.
(4) Aby zapobiec ustanawianiu w prawodawstwie unijnym wymogów technicznych, które nie mogą być jeszcze spełnione, oraz, aby zapobiec sytuacji, w której ciągnikom kategorii T2, T4.1 i C2 nie będzie już można udzielać homologacji typu i wprowadzać ich do obrotu lub do użytku, konieczne jest wprowadzenie trzyletniego okresu przejściowego, w którym ciągnikom kategorii T2, T4.1 i C2 wciąż będzie można udzielać homologacji typu oraz będzie można wprowadzać je do obrotu lub do użytku.
(5) Komisja powinna przedkładać co roku Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdania z postępów w opracowywaniu rozwiązań technicznych dla technologii zgodnej z wymogami etapu IV.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2000/25/WE,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
______(1) Dz.U. C 132 z 3.5.2011, s. 53.
(2) Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 25 października 2011 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 8 listopada 2011 r.
(3) Dz.U. L 173 z 12.7.2000, s. 1.
(4) Dz.U. L 146 z 30.4.2004, s. 1.
(5) Dz.U. L 59 z 27.2.1998, s. 1.