Decyzja 2010/152/UE wyłączająca z finansowania przez Unię Europejską niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR), Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) oraz Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)

DECYZJA KOMISJI
z dnia 11 marca 2010 r.
wyłączająca z finansowania przez Unię Europejską niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR), Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) oraz Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)

(notyfikowana jako dokument nr C(2010) 1317)

(Jedynie teksty w języku angielskim, bułgarskim, duńskim, estońskim, fińskim, francuskim, greckim, hiszpańskim, niderlandzkim, niemieckim, polskim, portugalskim, słowackim, szwedzkim, węgierskim i włoskim są autentyczne)

(2010/152/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 12 marca 2010 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1258/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(1), w szczególności jego art. 7 ust. 4,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(2), w szczególności jego art. 31,

po konsultacji z Komitetem ds. Funduszy Rolniczych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 7 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999 i art. 31 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, Komisja dokonuje niezbędnych weryfikacji, informuje państwa członkowskie o wynikach tych weryfikacji, zapoznaje się z uwagami zgłoszonymi przez państwa członkowskie, zwołuje dwustronne rozmowy w celu wypracowania porozumienia z danymi państwami członkowskimi i oficjalnie informuje je o swoich wnioskach.

(2) Państwa członkowskie miały możliwość złożenia wniosku o rozpoczęcie procedury pojednawczej. W niektórych przypadkach możliwość ta została wykorzystana i Komisja przeanalizowała sprawozdania sporządzone po zakończeniu tej procedury.

(3) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1258/1999 i rozporządzeniem (WE) nr 1290/2005 finansowane mogą być jedynie wydatki rolne dokonane zgodnie z zasadami Unii Europejskiej.

(4) Przeprowadzone weryfikacje, wyniki rozmów dwustronnych i procedury pojednawcze wykazały, że część wydatków zadeklarowanych przez państwa członkowskie nie spełnia warunków i nie może być zatem finansowana przez Sekcję Gwarancji EFOGR i Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (zwany dalej EFRG), ani Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (zwany dalej EFRROW).

(5) Należy wskazać, które kwoty nie zostały uznane za kwalifikujące się do zwrotu w ramach Sekcji Gwarancji EFOGR, EFRG oraz EFRROW. Kwoty te nie dotyczą wydatków poniesionych wcześniej niż dwadzieścia cztery miesiące przed pisemnym powiadomieniem państw członkowskich przez Komisję o wynikach weryfikacji.

(6) Dla przypadków objętych niniejszą decyzją Komisja przedstawiła państwom członkowskim w sprawozdaniu zbiorczym szacunkowe kwoty do wyłączenia z uwagi na ich niezgodność z zasadami Unii Europejskiej.

(7) Niniejsza decyzja nie przesądza o skutkach finansowych wynikających dla Komisji z wyroków Trybunału Sprawiedliwości w sprawach będących w toku w dniu 30 września 2009 r. i dotyczących kwestii z nią związanych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wydatki akredytowanych przez państwa członkowskie agencji płatniczych, zadeklarowane z tytułu Sekcji Gwarancji EFOGR, EFRG lub EFRROW, wskazane w załączniku, wyłącza się z finansowania przez Unię Europejską z powodu ich niezgodności z zasadami Unii Europejskiej.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii, Republiki Bułgarskiej, Królestwa Danii, Republiki Federalnej Niemiec, Republiki Estońskiej, Irlandii, Republiki Greckiej, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Republiki Włoskiej, Republiki Cypryjskiej, Wielkiego Księstwa Luksemburga, Republiki Węgierskiej, Królestwa Niderlandów, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Portugalskiej, Republiki Słowackiej, Republiki Fińskiej, Królestwa Szwecji oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 marca 2010 r.

W imieniu Komisji
Dacian CIOLOȘ
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, s. 103.

(2) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 1.

ZAŁĄCZNIK  1

POZYCJA W BUDŻECIE 6 7 0 1

PC Środek RB Przyczyna korekty Rodzaj % Waluta Kwota Już dokonane odliczenie Skutki finansowe
BE Audyt finansowy - przekroczenie 2008 Przekroczenie pułapów finansowych. jednorazowa EUR - 593,30 - 593,30 0,00
Ogółem BE - 593,30 - 593,30 0,00
BG Audyt finansowy - terminy płatności 2008 Nieprzestrzeganie terminów płatności. jednorazowa EUR - 10.969,94 - 10.969,94 0,00
Ogółem BG - 10.969,94 - 10.969,94 0,00
CY Płatności bezpośrednie 2005 Niski poziom i niewłaściwe terminy kontroli na miejscu, braki w kontroli kryteriów dobrej kultury rolnej. Słaby ogólny system kontroli. zryczałtowana 10,00 EUR - 756.946,49 0,00 - 756.946,49
Ogółem CY - 756.946,49 0,00 - 756.946,49
DE Płatności bezpośrednie 2006 Błędne zastosowanie redukcji i wyłączeń. jednorazowa EUR - 6.712.699,14 0,00 - 6.712.699,14
DE Audyt finansowy - terminy płatności 2008 Nieprzestrzeganie terminów płatności. jednorazowa EUR - 37.390,29 - 37.390,29 0,00
Ogółem DE - 6.750.089,43 - 37.390,29 - 6.712.699,14
DK Zasada wzajemnej zgodności 2006 Niewystarczająca ilość i jakość kontroli głównych i pomocniczych. zryczałtowana 5,00 DKK - 10.302.438,99 0,00 - 10.302.438,99
DK Zasada wzajemnej zgodności 2006 Niewystarczająca ilość i jakość kontroli głównych i pomocniczych. jednorazowa DKK - 495.596,61 0,00 - 495.596,61
DK Zasada wzajemnej zgodności 2007 Rekompensata wynikająca z dostosowań wprowadzonych przez PC w deklaracjach rocznych. DKK 16.823,86 0,00 16.823,86
DK Zasada wzajemnej zgodności 2007 Niewystarczająca ilość i jakość kontroli głównych i pomocniczych. zryczałtowana 5,00 EUR - 2.912.878,81 0,00 - 2.912.878,81
DK Premie za mięso - bydło 2003 Niewystarczająca ilość kontroli na miejscu. zryczałtowana 2,00 DKK - 8.883.403,83 0,00 - 8.883.403,83
DK Premie za mięso - bydło 2005 Niewystarczająca ilość kontroli na miejscu. zryczałtowana 2,00 DKK - 40.706,28 0,00 - 40.706,28
DK Premie za mięso - bydło 2005 Nieprzestrzeganie definicji krowy mamki. jednorazowa EUR - 229.600,00 0,00 - 229.600,00
DK Premie za mięso - bydło 2004 Niewystarczająca ilość kontroli na miejscu. zryczałtowana 2,00 DKK - 7.410,47 0,00 - 7.410,47
DK Premie za mięso - bydło 2004 Rekompensata wynikająca z dostosowań wprowadzonych przez PC w deklaracjach rocznych. EUR 1.363,55 0,00 1.363,55
DK Premie za mięso - bydło 2004 Nieprzestrzeganie definicji krowy mamki. jednorazowa EUR - 164.800,00 0,00 - 164.800,00
DK Premie za mięso - bydło 2005 Rekompensata wynikająca z dostosowań wprowadzonych przez PC w deklaracjach rocznych. EUR 2.519,93 0,00 2.519,93
DK Premie za mięso - bydło 2006 Rekompensata wynikająca z dostosowań wprowadzonych przez PC w deklaracjach rocznych. DKK 9.238,20 0,00 9.238,20
Ogółem DK (EUR) - 3.303.395,33 0,00 - 3.303.395,33
Ogółem DK (DKK) - 19.703.494,12 0,00 - 19.703.494,12
EE Audyt finansowy - przekroczenie 2008 Przekroczenie pułapów finansowych. jednorazowa EUR - 30.242,24 - 30.242,24 0,00
Ogółem EE - 30.242,24 - 30.242,24 0,00
ES Rozliczenie rachunków 2004 Kwota niemożliwa do odzyskania. jednorazowa EUR - 12.466,39 0,00 - 12.466,39
ES Zasada wzajemnej zgodności 2006 Brak kontroli na miejscu. zryczałtowana 10,00 EUR - 2.226.313,51 0,00 - 2.226.313,51
ES Zasada wzajemnej zgodności 2007 Brak kontroli na miejscu. zryczałtowana 10,00 EUR - 18.615,65 0,00 - 18.615,65
ES Audyt finansowy - terminy płatności 2008 Nieprzestrzeganie terminów płatności. jednorazowa EUR - 3.919.231,56 - 4.103.814,39 184.582,83
ES Audyt finansowy - przekroczenie 2008 Wydatki niekwalifikowalne, opłaty wyrównawcze w sektorze mleka i brak spłaty kwot należnych w związku z zasadą wzajemnej zgodności. jednorazowa EUR 8.318,45 8.318,45 0,00
ES Audyt finansowy - przekroczenie 2008 Przekroczenie pułapów finansowych. jednorazowa EUR - 823.800,98 - 823.800,98 0,00
ES Owoce i warzywa - programy operacyjne 2004 Koszty niekwalifikowalne ekologicznego gospodarowania opakowaniami. jednorazowa EUR - 3.929.919,02 0,00 - 3.929.919,02
ES Owoce i warzywa - programy operacyjne 2005 Koszty niekwalifikowalne ekologicznego gospodarowania opakowaniami. jednorazowa EUR - 14.719.270,21 0,00 - 14.719.270,21
ES Owoce i warzywa - programy operacyjne 2006 Koszty niekwalifikowalne ekologicznego gospodarowania opakowaniami. jednorazowa EUR - 17.337.716,29 0,00 - 17.337.716,29
ES Owoce i warzywa - grupy producentów 2003 Koszty niekwalifikowalne ekologicznego gospodarowania opakowaniami. jednorazowa EUR - 1.243.226,69 0,00 - 1.243.226,69
ES Owoce i warzywa - grupy producentów 2003 Niedociągnięcia w kontrolach głównych (niewystarczający poziom kontroli podwójnego finansowania). zryczałtowana 5,00 EUR - 2.130.607,74 0,00 - 2.130.607,74
ES Owoce i warzywa - grupy producentów 2004 Koszty niekwalifikowalne ekologicznego gospodarowania opakowaniami. jednorazowa EUR - 1.096.997,97 0,00 - 1.096.997,97
ES Owoce i warzywa - grupy producentów 2004 Niedociągnięcia w kontrolach głównych (niewystarczający poziom kontroli podwójnego finansowania). zryczałtowana 5,00 EUR - 2.496.111,63 0,00 - 2.496.111,63
ES Owoce i warzywa - grupy producentów 2005 Niedociągnięcia w kontrolach głównych (niewystarczający poziom kontroli podwójnego finansowania). zryczałtowana 5,00 EUR - 2.359.546,06 0,00 - 2.359.546,06
ES Owoce i warzywa - grupy producentów 2006 Niedociągnięcia w kontrolach głównych (niewystarczający poziom kontroli podwójnego finansowania). zryczałtowana 5,00 EUR - 2.148.564,48 0,00 - 2.148.564,48
ES Konopie - pomoc produkcyjna 1997 Zwrot w wyniku orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości w sprawie T-259/05. zryczałtowana 10,00 EUR 112.677,49 0,00 112.677,49
ES Konopie - pomoc produkcyjna 1998 Zwrot w wyniku orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości w sprawie T-259/05. zryczałtowana 10,00 EUR 290.132,36 0,00 290.132,36
ES Konopie - pomoc produkcyjna 1999 Zwrot w wyniku orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości w sprawie T-259/05. zryczałtowana 10,00 EUR 220,24 0,00 220,24
ES Konopie - pomoc produkcyjna 1999 Zwrot w wyniku orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości w sprawie T-259/05. zryczałtowana 25,00 EUR 3.135.672,08 0,00 3.135.672,08
ES Konopie - pomoc produkcyjna 2000 Zwrot w wyniku orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości w sprawie T-259/05. zryczałtowana 25,00 EUR 1.417.423,82 0,00 1.417.423,82
ES Konopie - pomoc produkcyjna 2001 Zwrot w wyniku orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości w sprawie T-259/05. zryczałtowana 25,00 EUR 331.466,05 0,00 331.466,05
ES Konopie - pomoc produkcyjna 2002 Zwrot w wyniku orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości w sprawie T-259/05. zryczałtowana 25,00 EUR - 1.014,83 0,00 - 1.014,83
Ogółem ES - 49.167.492,52 - 4.919.296,92 - 44.248.195,60
FI Audyt finansowy - przekroczenie 2008 Przekroczenie pułapów finansowych. jednorazowa EUR - 2.432,42 - 2.432,42 0,00
Ogółem FI - 2.432,42 - 2.432,42 0,00
FR Rozliczenie rachunków 2002 Zarządzanie długami: nie odzyskano długów. jednorazowa EUR - 256.801,47 0,00 - 256.801,47
FR Rozliczenie rachunków 2002 Przekroczenie pułapów finansowych. jednorazowa EUR - 464.310,98 0,00 - 464.310,98
FR Rozliczenie rachunków 2004 Najprawdopodobniej błąd. jednorazowa EUR - 178.075,49 0,00 - 178.075,49
FR Rozliczenie rachunków 2005 Zarządzanie długami: nie odzyskano długów. jednorazowa EUR - 66.012,51 0,00 - 66.012,51
FR Rozliczenie rachunków 2005 Zamierzony błąd. jednorazowa EUR - 62.342,03 0,00 - 62.342,03
FR Susz paszowy 2005 Niewystarczająca liczba próbek i niska jakość ich badania. zryczałtowana 2,00 EUR - 680.596,08 0,00 - 680.596,08
FR Susz paszowy 2006 Niewystarczająca liczba próbek i niska jakość ich badania. zryczałtowana 2,00 EUR - 1.514.646,79 0,00 - 1.514.646,79
FR Susz paszowy 2007 Niewystarczająca liczba próbek i niska jakość ich badania. zryczałtowana 2,00 EUR - 849.968,48 0,00 - 849.968,48
FR Owoce i warzywa - programy operacyjne 2006 Koszty niekwalifikowalne ekologicznego gospodarowania opakowaniami. Zbyt wysokie koszty personelu. Niewystarczające uzasadnienie konkretnych kosztów zatwierdzonych roślin. jednorazowa EUR - 205.654,66 0,00 - 205.654,66
FR Owoce i warzywa - programy operacyjne 2007 Koszty niekwalifikowalne ekologicznego gospodarowania opakowaniami. Zbyt wysokie koszty personelu. Niewystarczające uzasadnienie konkretnych kosztów zatwierdzonych roślin. jednorazowa EUR - 4.402.146,53 0,00 - 4.402.146,53
FR Owoce i warzywa - programy operacyjne 2008 Koszty niekwalifikowalne ekologicznego gospodarowania opakowaniami. Zbyt wysokie koszty personelu. Niewystarczające uzasadnienie konkretnych kosztów zatwierdzonych roślin. jednorazowa EUR - 2.250.805,13 0,00 - 2.250.805,13
FR Premie za mięso - bydło 2003 Niedociągnięcia w stosowaniu kar na poziomie krajowym. jednorazowa EUR - 2.175.736,00 0,00 - 2.175.736,00
FR Premie za mięso - bydło 2004 Niedociągnięcia w stosowaniu kar na poziomie krajowym. jednorazowa EUR - 1.586.850,00 0,00 - 1.586.850,00
FR Premie za mięso - bydło 2004 Bardzo słaby system kontroli i brak statusu krowy mamki w stadzie. zryczałtowana 25,00 EUR - 1.825.745,07 0,00 - 1.825.745,07
FR Premie za mięso - bydło 2004 Bardzo słaby system kontroli zryczałtowana 10,00 EUR - 161.858,24 0,00 - 161.858,24
FR Premie za mięso - bydło 2005 Bardzo słaby system kontroli i brak statusu krowy mamki w stadzie. zryczałtowana 25,00 EUR - 1.835.682,64 0,00 - 1.835.682,64
FR Premie za mięso - bydło 2005 Bardzo słaby system kontroli zryczałtowana 10,00 EUR - 171.143,00 0,00 - 171.143,00
FR Premie za mięso - bydło 2006 Bardzo słaby system kontroli zryczałtowana 25,00 EUR - 8.361,56 0,00 - 8.361,56
FR Premie za mięso - bydło 2006 Bardzo słaby system kontroli zryczałtowana 5,00 EUR - 86.986,20 0,00 - 86.986,20
FR Premie za mięso - bydło 2006 Bardzo słaby system kontroli zryczałtowana 10,00 EUR - 722.979,52 0,00 - 722.979,52
Ogółem FR - 19.506.702,38 0,00 - 19.506.702,38
GB Płatności bezpośrednie 2006 Nieprawidłowe zastosowanie redukcji i wyłączeń. jednorazowa GBP - 8.122,33 0,00 - 8.122,33
GB Płatności bezpośrednie 2007 Nieprawidłowe zastosowanie redukcji i wyłączeń. jednorazowa GBP - 9.623,98 0,00 - 9.623,98
GB Audyt finansowy - terminy płatności 2008 Nieprzestrzeganie terminów płatności. jednorazowa EUR - 14.180.950,72 - 14.311.495,63 130.544,91
GB Audyt finansowy - przekroczenie 2008 Przekroczenie pułapów finansowych. jednorazowa EUR - 262.732,55 - 262.732,55 0,00
GB Rozwój obszarów wiejskich EFOGR Oś 2 2005 Niedociągnięcia w zakresie kontroli głównych i administracyjnych. Niewystarczający poziom kontroli kryteriów dobrej kultury rolnej i sprawdzenia zgodności z bazą danych na temat zwierząt. zryczałtowana 5,00 GBP - 36.364,00 0,00 - 36.364,00
GB Rozwój obszarów wiejskich EFOGR Oś 2 2006 Niedociągnięcia w zakresie kontroli głównych i administracyjnych. Niewystarczający poziom kontroli kryteriów dobrej kultury rolnej i sprawdzenia zgodności z bazą danych na temat zwierząt. zryczałtowana 5,00 GBP - 3.254.010,00 0,00 - 3.254.010,00
Ogółem GB (GBP) - 3.308.120,31 0,00 - 3.308.120,31
Ogółem GB (EUR) - 14.443.683,27 - 14.574.228,18 130.544,91
GR Pomoc żywnościowa w ramach Wspólnoty 2005 Niekwalifikowalne koszty wynikające ze spóźnionych wycofań i spóźnionego rozdziału. jednorazowa EUR - 1.310.306,02 0,00 - 1.310.306,02
GR Pomoc żywnościowa w ramach Wspólnoty 2006 Niekwalifikowalne koszty wynikające ze spóźnionych wycofań i spóźnionego rozdziału. jednorazowa EUR - 6.799.511,68 0,00 - 6.799.511,68
GR Pomoc żywnościowa w ramach Wspólnoty 2007 Niekwalifikowalne koszty przechowywania wynikające ze spóźnionych wycofań. jednorazowa EUR - 220.830,34 0,00 - 220.830,34
GR Owoce i warzywa - programy operacyjne 2005 Nieprawidłowo ustalona wartość produkcji wprowadzonej do obrotu, wykorzystywana do obliczania pomocy wspólnotowej. jednorazowa EUR - 38.933,40 0,00 - 38.933,40
GR Owoce i warzywa - programy operacyjne 2006 Nieprawidłowo ustalona wartość produkcji wprowadzonej do obrotu, wykorzystywana do obliczania pomocy wspólnotowej. jednorazowa EUR - 127.757,63 0,00 - 127.757,63
GR Owoce i warzywa - programy operacyjne 2007 Nieprawidłowo ustalona wartość produkcji wprowadzonej do obrotu, wykorzystywana do obliczania pomocy wspólnotowej. jednorazowa EUR - 148.714,80 0,00 - 148.714,80
GR Bawełna 2004 Słaby system kontroli. Braki w kontroli obszaru i działań na rzecz ochrony środowiska. zryczałtowana 5,00 EUR - 12.022,67 0,00 - 12.022,67
GR Bawełna 2004 Przekroczenie wielkości produkcji dozwolonej rozporządzeniami. jednorazowa EUR - 37.392,00 0,00 - 37.392,00
GR Bawełna 2005 Słaby system kontroli. Braki w kontroli obszaru i działań na rzecz ochrony środowiska. zryczałtowana 5,00 EUR - 34.573.887,48 0,00 - 34.573.887,48
GR Bawełna 2005 Przekroczenie wielkości produkcji dozwolonej rozporządzeniami. jednorazowa EUR - 1.284.276,00 0,00 - 1.284.276,00
GR Bawełna 2006 Słaby system kontroli. Braki w kontroli obszaru i działań na rzecz ochrony środowiska. zryczałtowana 5,00 EUR - 68.134.305,29 0,00 - 68.134.305,29
GR Bawełna 2006 Słaby system kontroli. Braki w kontroli obszaru i działań na rzecz ochrony środowiska. jednorazowa EUR - 1.411.287,00 0,00 - 1.411.287,00
GR Oliwa z oliwek - dotacje do spożycia 1996 Zwrot w wyniku orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości w sprawie T-243/05. jednorazowa EUR 67.626,66 0,00 67.626,66
GR Oliwa z oliwek - dotacje do spożycia 1997 Zwrot w wyniku orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości w sprawie T-243/05. jednorazowa EUR 116.091,92 0,00 116.091,92
GR Oliwa z oliwek - dotacje do spożycia 1998 Zwrot w wyniku orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości w sprawie T-243/05. jednorazowa EUR 16.428,10 0,00 16.428,10
GR ROW, sekcja gwarancji (środki obszarowe) 2005 Utrzymujące się niedociągnięcia w systemie ZSZiK. Braki w raportach z kontroli. Opóźnione przeprowadzenie kontroli na miejscu. zryczałtowana 10,00 EUR - 8.498.907,00 0,00 - 8.498.907,00
GR ROW, sekcja gwarancji (środki obszarowe) 2006 Utrzymujące się niedociągnięcia w systemie ZSZiK. Braki w raportach z kontroli. Opóźnione przeprowadzenie kontroli na miejscu. zryczałtowana 5,00 EUR - 349.453,00 0,00 - 349.453,00
GR ROW, sekcja gwarancji (środki obszarowe) 2006 Utrzymujące się niedociągnięcia w systemie ZSZiK. Braki w raportach z kontroli. Opóźnione przeprowadzenie kontroli na miejscu. zryczałtowana 10,00 EUR - 6.168.408,00 0,00 - 6.168.408,00
GR ROW, sekcja gwarancji, nowe środki 2005 Utrzymujące się niedociągnięcia w systemie ZSZiK. Braki w raportach z kontroli. Opóźnione przeprowadzenie kontroli na miejscu. zryczałtowana 10,00 EUR - 690.219,00 0,00 - 690.219,00
GR ROW, sekcja gwarancji, nowe środki 2006 Utrzymujące się niedociągnięcia w systemie ZSZiK. Braki w raportach z kontroli. Opóźnione przeprowadzenie kontroli na miejscu. zryczałtowana 10,00 EUR - 2.816.729,00 0,00 - 2.816.729,00
Ogółem GR - 132.422.793,63 0,00 - 132.422.793,63
HU ROW, sekcja gwarancji 2005 Zwrot z powodu podwójnej korekty (na mocy decyzji Komisji 2009/721/WE i nakazu odzyskania środków nr GFO.09.025 dotyczącego Przejściowego instrumentu finansowania ROW 2004HU06GDO001). jednorazowa HUF 42.638.662,00 0,00 42.638.662,00
Ogółem HU 42.638.662,00 0,00 42.638.662,00
IE Premia mleczna 2005 Brak zastosowania obniżek pomocy w stosunku do rolników, którzy złożyli wnioski o pomoc po terminie. jednorazowa EUR - 367.181,29 0,00 - 367.181,29
IE Audyt finansowy - terminy płatności 2008 Nieprzestrzeganie terminów płatności. jednorazowa EUR - 152.676,24 - 152.676,24 0,00
Ogółem IE - 519.857,53 - 152.676,24 - 367.181,29
IT Audyt finansowy - terminy płatności 2008 Wydatki niekwalifikowalne. jednorazowa EUR - 9.345,00 - 9.345,00 0,00
IT Audyt finansowy - terminy płatności 2008 Nieprzestrzeganie terminów płatności. jednorazowa EUR - 1.877.812,65 - 1.877.812,65 0,00
IT Owoce i warzywa - programy operacyjne 2007 Wydatki niekwalifikowalne. EUR - 18.750,00 0,00 - 18.750,00
Ogółem IT - 1.905.907,65 - 1.887.157,65 - 18.750,00
LU Audyt finansowy - przekroczenie 2008 Przekroczenie pułapów finansowych. jednorazowa EUR - 1.273,90 - 1.273,90 0,00
LU Premie za mięso - bydło 2001 Brak kontroli administracyjnych dotyczących okresu przetrzymania. Brak kontroli na miejscu. Niewłaściwe naliczanie kar. jednorazowa EUR - 18.292,47 0,00 - 18.292,47
LU Premie za mięso - bydło 2002 Brak kontroli administracyjnych dotyczących okresu przetrzymania. Brak kontroli na miejscu. Niewłaściwe naliczanie kar. jednorazowa EUR - 3.973,52 0,00 - 3.973,52
LU Premie za mięso - bydło 2003 Brak kontroli administracyjnych dotyczących okresu przetrzymania. Brak kontroli na miejscu. Niewłaściwe naliczanie kar. jednorazowa EUR - 150.184,70 0,00 - 150.184,70
LU Premie za mięso - bydło 2004 Brak kontroli administracyjnych dotyczących okresu przetrzymania. Brak kontroli na miejscu. Niewłaściwe naliczanie kar. jednorazowa EUR - 190.950,23 0,00 - 190.950,23
Ogółem LU - 364.674,82 - 1.273,90 - 363.400,92
NL Rozliczenie rachunków 2000-04 Błędy w badanej populacji. jednorazowa EUR - 481.542,94 0,00 - 481.542,94
NL Rozliczenie rachunków 2004 Błędy w badanej populacji. jednorazowa EUR - 46.697,81 0,00 - 46.697,81
NL Rozliczenie rachunków 2005 Błędy w badanej populacji. jednorazowa EUR - 402.695,00 0,00 - 402.695,00
NL Refundacje wywozowe 2003 Przeprowadzono niewystarczającą liczbę kontro-li podmiany. zryczałtowana 2,00 EUR - 4.037.899,76 0,00 - 4.037.899,76
NL Refundacje wywozowe 2003 Przeprowadzono niewystarczającą liczbę kontro-li podmiany. zryczałtowana 5,00 EUR - 4.083.396,09 0,00 - 4.083.396,09
NL Refundacje wywozowe 2004 Przeprowadzono niewystarczającą liczbę kontro-li podmiany. zryczałtowana 2,00 EUR - 1.062.605,20 0,00 - 1.062.605,20
NL Refundacje wywozowe 2004 Przeprowadzono niewystarczającą liczbę kontro-li podmiany. zryczałtowana 5,00 EUR - 1.193.119,34 0,00 - 1.193.119,34
NL Refundacje wywozowe 2005 Przeprowadzono niewystarczającą liczbę kontro-li podmiany. zryczałtowana 5,00 EUR - 31.195,10 0,00 - 31.195,10
NL Audyt finansowy - przekroczenie 2007 Przekroczenie pułapów finansowych. jednorazowa EUR - 914,70 0,00 - 914,70
NL Audyt finansowy - przekroczenie 2008 Wydatki niekwalifikowalne jednorazowa EUR - 91.807,12 - 91.807,12 0,00
NL Premie za mięso - bydło 2004 Niedociągnięcia w zarządzaniu rejestrami stad i dokumentami uzupełniającymi. zryczałtowana 2,00 EUR - 3.214.925,84 0,00 - 3.214.925,84
NL Premie za mięso - bydło 2005 Niedociągnięcia w zarządzaniu rejestrami stad i dokumentami uzupełniającymi. zryczałtowana 2,00 EUR - 3.559.908,74 0,00 - 3.559.908,74
NL Premie za mięso - bydło 2006 Niedociągnięcia w zarządzaniu rejestrami stad i dokumentami uzupełniającymi. zryczałtowana 2,00 EUR - 19.171,10 0,00 - 19.171,10
Ogółem NL - 18.225.878,74 - 91.807,12 - 18.134.071,62
PL Płatności bezpośrednie 2006 Nie do końca zwektoryzowany system identyfikacji działek rolnych.

Akceptacja niekwalifikowalnych gruntów do płatności. Zbyt niska liczba kontroli na miejscu w regionach o wysokim wskaźniku błędu. Błędne zastosowanie przepisów dotyczących celowej niezgodności.

Jednorazowa PLN - 87 534 475,32 0,00 - 87 534 475,32
PL Płatności bezpośrednie 2006 Nie do końca zwektoryzowany system identyfikacji działek rolnych.

Akceptacja niekwalifikowalnych gruntów do płatności. Zbyt niska liczba kontroli na miejscu w regionach o wysokim wskaźniku błędu. Błędne zastosowanie przepisów dotyczących celowej niezgodności.

Zryczałtowana 5,00 PLN - 11 811 934,21 0,00 - 11 811 934,21
PL Płatności bezpośrednie 2007 Nie do końca zwektoryzowany system identyfikacji działek rolnych.

Akceptacja niekwalifikowalnych gruntów do płatności. Zbyt niska liczba kontroli na miejscu w regionach o wysokim wskaźniku błędu. Błędne zastosowanie przepisów dotyczących celowej niezgodności.

Zryczałtowana 5,00 EUR - 2 293 418,87 0,00 - 2 293 418,87
PL Płatności bezpośrednie 2007 Nie do końca zwektoryzowany system identyfikacji działek rolnych.

Akceptacja niekwalifikowalnych gruntów do płatności. Zbyt niska liczba kontroli na miejscu w regionach o wysokim wskaźniku błędu. Błędne zastosowanie przepisów dotyczących celowej niezgodności.

Jednorazowa EUR - 23 290 577,94 0,00 - 23 290 577,94
PL Audyt finansowy - przekroczenie 2008 Przekroczenie pułapów finansowych. Jednorazowa EUR 0,00 - 1 894 213,61 1 894 213,61
Ogółem PL (PLN) - 99 346 409,53 0,00 - 99 346 409,53
Ogółem PL (EUR) - 25 583 996,81 - 1 894 213,61 - 23 689 783,20
SE Zasada wzajemnej zgodności 2006 Niewystarczająca ilość i jakość kontroli głównych i pomocniczych. zryczałtowana 5,00 SEK - 9.218.825,98 0,00 - 9.218.825,98
SE Zasada wzajemnej zgodności 2007 Niewystarczająca ilość i jakość kontroli głównych i pomocniczych. zryczałtowana 5,00 EUR - 2.137.710,17 0,00 - 2.137.710,17
SE Audyt finansowy - terminy płatności 2008 Nieprzestrzeganie terminów płatności. jednorazowa EUR - 35.584,38 - 35.584,38 0,00
SE Audyt finansowy - przekroczenie 2008 Przekroczenie pułapów finansowych. jednorazowa EUR - 44,84 - 44,84 0,00
Ogółem SE (SEK) - 9.218.825,98 0,00 - 9.218.825,98
Ogółem SE (EUR) - 2.173.339,39 - 35.629,22 - 2.137.710,17
POZYCJA W BUDŻECIE 6 5 0 0
PC Program RB Przyczyna korekty Rodzaj % Waluta Kwota Już dokonane odliczenie Skutki finansowe
SK ROW, sekcja gwarancji (program 2004 SK 06 GDO 001) 2005 Nieprawidłowa procedura kontroli wynikająca z niewystarczających kontroli w ramach wybranych próbek. zryczałtowana 2,00 EUR - 1.249.561,00 0,00 - 1.249.561,00
SK ROW, sekcja gwarancji (program 2004 SK 06 GDO 001) 2006 Nieprawidłowa procedura kontroli wynikająca z niewystarczających kontroli w ramach wybranych próbek. zryczałtowana 2,00 EUR - 1.784.419,00 0,00 - 1.784.419,00
SK ROW, sekcja gwarancji (program 2004 SK 06 GDO 001) 2007 Nieprawidłowa procedura kontroli wynikająca z niewystarczających kontroli w ramach wybranych próbek. zryczałtowana 2,00 EUR - 933,00 0,00 - 933,00
Ogółem SK - 3.034.913,00 0,00 - 3.034.913,00
PC Środek RB Przyczyna korekty Rodzaj % Waluta Kwota Już dokonane odliczenie Skutki finansowe
PL Przejściowy Instrument Rozwoju Obszarów Wiejskich EFOGR (2000-2006) 2005 Nie do końca zwektoryzowany system identyfikacji działek rolnych.

Akceptacja niekwalifikowalnych gruntów do płatności. Zbyt niska liczba kontroli na miejscu w regionach o wysokim wskaźniku błędu. Błędne zastosowanie przepisów dotyczących celowej niezgodności.

Zryczałtowana 5,00 PLN - 1 408 667,08 0,00 - 1 408 667,08
PL Przejściowy Instrument Rozwoju Obszarów Wiejskich EFOGR (2000-2006) 2006 Nie do końca zwektoryzowany system identyfikacji działek rolnych.

Akceptacja niekwalifikowalnych gruntów do płatności. Zbyt niska liczba kontroli na miejscu w regionach o wysokim wskaźniku błędu. Błędne zastosowanie przepisów dotyczących celowej niezgodności.

Jednorazowa PLN - 18 510 167,85 0,00 - 18 510 167,85
PL Przejściowy Instrument Rozwoju Obszarów Wiejskich EFOGR (2000-2006) 2006 Nie do końca zwektoryzowany system identyfikacji działek rolnych.

Akceptacja niekwalifikowalnych gruntów do płatności. Zbyt niska liczba kontroli na miejscu w regionach o wysokim wskaźniku błędu. Błędne zastosowanie przepisów dotyczących celowej niezgodności.

Zryczałtowana 5,00 PLN - 69 151 379,37 0,00 - 69 151 379,37
PL Przejściowy Instrument Rozwoju Obszarów Wiejskich EFOGR (2000-2006) 2007 Nie do końca zwektoryzowany system identyfikacji działek rolnych.

Akceptacja niekwalifikowalnych gruntów do płatności. Zbyt niska liczba kontroli na miejscu w regionach o wysokim wskaźniku błędu. Błędne zastosowanie przepisów dotyczących celowej niezgodności.

Jednorazowa PLN - 12 943 389,24 0,00 - 12 943 389,24
PL Przejściowy Instrument Rozwoju Obszarów Wiejskich EFOGR (2000-2006) 2007 Nie do końca zwektoryzowany system identyfikacji działek rolnych.

Akceptacja niekwalifikowalnych gruntów do płatności. Zbyt niska liczba kontroli na miejscu w regionach o wysokim wskaźniku błędu. Błędne zastosowanie przepisów dotyczących celowej niezgodności.

Zryczałtowana 5,00 PLN - 78 434 429,08 0,00 - 78 434 429,08
Ogółem PL (PLN) - 180 448 032,62 0,00 - 180 448 032,62
Suma całkowita

(PLN)

- 279 794 442,15 0,00 - 279 794 442,15
Suma całkowita

(EUR)

- 25 583 996,81 - 1 894 213,61 - 23 689 783,20

POZYCJA W BUDŻECIE 6 7 1 1

PC Program RB Przyczyna korekty Rodzaj % Waluta Kwota Już dokonane odliczenie Skutki finansowe
GB Program rozwoju obszarów wiejskich 2007UK06RPO001 2007 Niedociągnięcia w zakresie kontroli głównych i administracyjnych. Niewystarczający poziom kontroli kryteriów dobrej kultury rolnej i sprawdzenia zgodności z bazą danych na temat zwierząt. zryczałtowana 5,00 EUR - 39.244,00 0,00 - 39.244,00
Ogółem GB - 39.244,00 0,00 - 39.244,00

POZYCJA W BUDŻECIE 05 07 01 07

PC Program RB Przyczyna korekty Rodzaj % Waluta Kwota Już dokonane odliczenie Skutki finansowe
HU Audyt finansowy - przekroczenie 2008 Wydatki niekwalifikowalne. jednorazowa EUR - 5.622,81 - 5.622,81 0,00
HU Audyt finansowy - przekroczenie 2008 Przekroczenie pułapów finansowych. jednorazowa EUR 21.511,01 - 5.432,55 26.943,56
Ogółem HU 15.888,20 - 11.055,36 26.943,56
PT Płatności bezpośrednie 2004 Zwrot w wyniku orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości w sprawie T-50/07. jednorazowa EUR 1.983.698,00 0,00 1.983.698,00
PT Len - pomoc produkcyjna 2001 Zwrot w wyniku orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości w sprawie T-183/06. jednorazowa EUR 3.135.348,71 3.135.348,71
Ogółem PT 5.119.046,71 0,00 5.119.046,71
1 Załącznik zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2011/447/UE z dnia 20 lipca 2011 r. zawierającej sprostowanie nin. decyzji (Dz.U.UE.L.11.191.25) z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.63.7

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2010/152/UE wyłączająca z finansowania przez Unię Europejską niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR), Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) oraz Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)
Data aktu: 11/03/2010
Data ogłoszenia: 12/03/2010