Rozporządzenie delegowane 1059/2010 uzupełniające dyrektywę 2010/30/UE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do etykiet efektywności energetycznej dla zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) NR 1059/2010
z dnia 28 września 2010 r.
uzupełniające dyrektywę 2010/30/UE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do etykiet efektywności energetycznej dla zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2010/30/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie wskazania poprzez etykietowanie oraz standardowe informacje o produkcie zużycia energii oraz innych zasobów przez produkty związane z energią 1 , w szczególności jej art. 10,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2010/30/UE zobowiązuje Komisję do przyjęcia aktów delegowanych w sprawie oznakowania produktów związanych z energią przedstawiających znaczący potencjał oszczędności energii oraz znaczne rozbieżności, jeśli chodzi o poziomy wydajności przy równorzędnej funkcjonalności.

(2) Przepisy dotyczące etykiet efektywności energetycznej dla zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych zostały ustanowione dyrektywą Komisji 97/17/WE z dnia 16 kwietnia 1997 r. wykonującą dyrektywę Rady 92/75/EWG w zakresie etykiet efektywności energetycznej zmywarek bębnowych typu domowego 2 .

(3) Energia elektryczna zużywana przez zmywarki do naczyń dla gospodarstw domowych stanowi istotną część zapotrzebowania gospodarstw domowych na energię elektryczną w Unii. Oprócz uzyskanej już poprawy efektywności energetycznej możliwe jest dalsze istotne ograniczenie zużycia energii przez zmywarki do naczyń dla gospodarstw domowych.

(4) Należy uchylić dyrektywę Komisji 97/17/WE oraz ustanowić nowe przepisy niniejszym rozporządzeniem, aby etykieta efektywności energetycznej stanowiła rzeczywistą zachętę dla dostawców do dalszej poprawy efektywności energetycznej zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych oraz aby przyspieszyć przemiany rynkowe zmierzające w kierunku energooszczędnych technologii.

(5) Informacje zamieszczone na etykiecie powinny być uzyskane przy zastosowaniu rzetelnych, dokładnych i powtarzalnych procedur pomiarowych z uwzględnieniem uznanych najnowocześniejszych metod pomiarowych, w tym, jeżeli są dostępne, zharmonizowanych norm przyjętych przez europejskie organy normalizacyjne wymienione w załączniku I do dyrektywy 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego 3 .

(6) Niniejsze rozporządzenie powinno określać jednolity wzór i treść etykiety dla zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych.

(7) Ponadto niniejsze rozporządzenie powinno określać wymogi w zakresie dokumentacji technicznej i karty dla zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych.

(8) Co więcej, niniejsze rozporządzenie powinno precyzować wymogi w zakresie dostarczania informacji na potrzeby dowolnych form sprzedaży na odległość, reklam i technicznych materiałów promocyjnych dotyczących zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych.

(9) Należy przewidzieć przegląd przepisów niniejszego rozporządzenia w kontekście postępu technicznego.

(10) W celu ułatwienia przejścia od stosowania dyrektywy 97/17/WE do stosowania niniejszego rozporządzenia zmywarki do naczyń dla gospodarstw domowych oznakowane zgodnie z niniejszym rozporządzeniem należy uznać za spełniające wymogi dyrektywy 97/17/WE.

(11) Należy zatem uchylić dyrektywę 97/17/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Przedmiot i zakres

Niniejsze rozporządzenie ustanawia wymogi dotyczące etykietowania i umieszczania dodatkowych informacji o produkcie w odniesieniu do elektrycznych, zasilanych z sieci zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych oraz elektrycznych, zasilanych z sieci zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych, które mogą być również zasilane za pomocą akumulatorów, włącznie ze zmywarkami sprzedawanymi do użytku innego niż w gospodarstwach domowych i zmywarkami do naczyń dla gospodarstw domowych do zabudowy.

Artykuł 2

Definicje

Poza definicjami określonymi w art. 2 dyrektywy 2010/30/UE do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"zmywarka do naczyń dla gospodarstw domowych" oznacza maszynę, która myje, płucze i suszy naczynia stołowe, naczynia szklane, sztućce i przybory kuchenne za pomocą środków chemicznych, mechanicznych, termicznych i elektrycznych i która została zaprojektowana do wykorzystania głównie do celów innych niż zawodowe;
2)
"zmywarka do naczyń dla gospodarstw domowych do zabudowy" oznacza zmywarkę do naczyń dla gospodarstw domowych przeznaczoną do montażu w szafce, w odpowiedniej niszy w ścianie lub podobnym miejscu, wymagającą zabudowy;
3)
"komplet naczyń" oznacza określony zestaw naczyń stołowych, naczyń szklanych oraz sztućców do użycia przez jedną osobę;
4)
"pojemność znamionowa" oznacza maksymalną liczbę kompletów naczyń, razem z naczyniami do serwowania, podaną przez dostawcę, które mogą być poddawane zabiegom w zmywarce do naczyń dla gospodarstw domowych w ramach wybranego programu, jeżeli zostaną załadowane zgodnie z instrukcjami dostawcy;
5)
"program" oznacza zestaw operacji, które zostały zdefiniowane fabrycznie i uznane przez dostawcę za odpowiednie dla określonego stopnia zabrudzenia lub rodzaju wkładu lub dla obydwu tych elementów i które razem stanowią pełny cykl;
6)
"czas programu" oznacza czas, jaki upływa od rozpoczęcia programu do zakończenia programu, z wyłączeniem wszelkich opóźnień zaprogramowanych przez użytkownika końcowego;
7)
"cykl" oznacza pełny proces mycia, płukania i suszenia zdefiniowany dla wybranego programu;
8)
"tryb wyłączenia" oznacza stan, w którym zmywarka do naczyń dla gospodarstw domowych jest wyłączona za pomocą elementów sterujących lub wyłączników dostępnych dla użytkownika końcowego i przeznaczonych do użycia przez użytkownika końcowego w czasie normalnej eksploatacji w celu uzyskania najniższego zużycia energii, jakie można utrzymać przez nieokreślony czas, gdy zmywarka jest podłączona do źródła zasilania i użytkowana zgodnie z instrukcjami dostawcy; w przypadku braku elementów sterujących lub wyłączników dostępnych dla użytkownika końcowego "tryb wyłączenia" oznacza stan osiągnięty przez zmywarkę do naczyń dla gospodarstw domowych po samoczynnym powrocie do ustalonego stanu zużycia energii;
9)
"tryb czuwania" oznacza tryb najniższego zużycia energii, jaki można utrzymać przez nieokreślony czas po zakończeniu programu i rozładowaniu zmywarki do naczyń dla gospodarstw domowych bez jakiejkolwiek dalszej interwencji użytkownika końcowego;
10)
"równoważna zmywarka do naczyń dla gospodarstw domowych" oznacza wprowadzony do obrotu model zmywarki do naczyń dla gospodarstw domowych, którego pojemność znamionowa, parametry techniczne i użytkowe, zużycie wody i energii oraz poziom emitowanego hałasu są takie same jak innego modelu takiej zmywarki wprowadzonego do obrotu pod innym numerem kodu handlowego przez tego samego dostawcę;
11)
"użytkownik końcowy" oznacza konsumenta nabywającego lub zamierzającego nabyć zmywarkę do naczyń dla gospodarstw domowych;
12)
"punkt sprzedaży" oznacza miejsce, gdzie zmywarki do naczyń dla gospodarstw domowych są wystawiane lub oferowane na sprzedaż, do wypożyczenia lub w sprzedaży ratalnej.
Artykuł 3

Obowiązki dostawców

Dostawcy dopilnowują, aby:

a)
każda zmywarka do naczyń dla gospodarstw domowych była dostarczana wraz z drukowaną etykietą uwzględniającą format oraz informacje określone w załączniku I;
b)
karta produktu określona w załączniku II była dostępna;
c)
dokumentacja techniczna określona w załączniku III była udostępniana na żądanie organom państw członkowskich oraz Komisji;
d)
każda reklama konkretnego modelu zmywarki do naczyń dla gospodarstw domowych uwzględniała klasę efektywności energetycznej, jeżeli reklama przedstawia informacje na temat zużycia energii lub ceny;
e)
wszelkie techniczne materiały promocyjne dotyczące konkretnego modelu zmywarki do naczyń dla gospodarstw domowych, które opisują jego szczegółowe parametry techniczne, uwzględniały klasę efektywności energetycznej tego modelu;
f) 4
 dystrybutorom każdego modelu zmywarki do naczyń dla gospodarstw domowych wprowadzonej do obrotu od dnia 1 stycznia 2015 r. z nowym identyfikatorem modelu udostępniono etykietę elektroniczną uwzględniającą format oraz informacje określone w załączniku I. Może ona również być udostępniona dystrybutorom innych modeli zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych;
g) 5
 dystrybutorom każdego modelu zmywarki do naczyń dla gospodarstw domowych wprowadzonej do obrotu od dnia 1 stycznia 2015 r. z nowym identyfikatorem modelu udostępniono elektroniczną kartę produktu określoną w załączniku II. Może ona również być udostępniona dystrybutorom innych modeli zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych.
Artykuł 4

Obowiązki dystrybutorów

Dystrybutorzy dopilnowują, aby:

a)
każda zmywarka do naczyń dla gospodarstw domowych w punkcie sprzedaży była opatrzona na zewnątrz etykietą dostarczoną przez dostawców zgodnie z art. 3 lit. a), z przodu lub na górze urządzenia, w taki sposób, aby była ona wyraźnie widoczna;
b) 6
 zmywarki do naczyń dla gospodarstw domowych oferowane na sprzedaż, do wypożyczenia lub w sprzedaży ratalnej użytkownikowi końcowemu, który nie może zobaczyć oferowanego produktu, były wprowadzane do obrotu wraz z informacjami dostarczanymi przez dostawców zgodnie z załącznikiem IV. Jednak jeżeli oferta przedstawiana jest przez internet i udostępniono etykietę elektroniczną i elektroniczną kartę produktu zgodnie z art. 3 lit. f) i g), zastosowanie mają przepisy załącznika VIII;
c)
każda reklama konkretnego modelu zmywarki do naczyń dla gospodarstw domowych zawierała oznaczenie jej klasy efektywności energetycznej, jeżeli reklama przedstawia informacje na temat zużycia energii lub ceny;
d)
wszelkie techniczne materiały promocyjne dotyczące konkretnego modelu zmywarki do naczyń dla gospodarstw domowych, które opisują jego szczegółowe parametry techniczne, zawierały oznaczenie klasy efektywności energetycznej tego modelu.
Artykuł 5

Metody pomiarowe

Informacje, o których mowa w art. 3 i 4, uzyskuje się przy zastosowaniu rzetelnych, dokładnych i powtarzalnych metod pomiarów z uwzględnieniem uznanych, najnowocześniejszych metod pomiarowych.

Artykuł 6

Procedura weryfikacji do celów nadzoru rynku

Państwa członkowskie stosują procedurę określoną w załączniku V do oceny zgodności deklarowanej klasy efektywności energetycznej, rocznego zużycia energii, rocznego zużycia wody, współczynnika efektywności suszenia, czasu programu, zużycia energii w trybie wyłączenia i trybie czuwania, czasu trwania trybu czuwania oraz poziomu emitowanego hałasu.

Artykuł 7

Przegląd

Przed upływem czterech lat od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia Komisja dokonuje jego przeglądu w kontekście postępu technicznego. Przegląd obejmuje w szczególności ocenę dopuszczalnych odchyleń na potrzeby weryfikacji, określonych w załączniku V.

Artykuł 8

Uchylenie

Dyrektywa 97/17/WE traci moc z dniem 20 grudnia 2011 r.

Artykuł 9

Przepisy przejściowe

1. 
Artykuł 3 lit. d) i e) oraz art. 4 lit. b), c) i d) nie mają zastosowania do drukowanych reklam oraz drukowanych technicznych materiałów promocyjnych opublikowanych przed dniem 30 marca 2012 r.
2. 
Zmywarki do naczyń dla gospodarstw domowych wprowadzone do obrotu przed dniem 30 listopada 2011 r. spełniają wymogi przepisów określonych w dyrektywie 97/17/WE.
3. 
W przypadku przyjęcia środka wykonawczego do dyrektywy 2009/125/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 7  w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych, zmywarki do naczyń dla gospodarstw domowych, które spełniają wymogi przepisów wspomnianego środka wykonawczego w zakresie efektywności zmywania oraz wymogi przepisów niniejszego rozporządzenia i które zostały wprowadzone do obrotu lub były oferowane na sprzedaż, do wypożyczenia lub w sprzedaży ratalnej przed dniem 20 grudnia 2011 r., uznaje się za spełniające wymogi dyrektywy 97/17/WE.
Artykuł 10

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 20 grudnia 2011 r. Jednakże art. 3 lit. d) i e) oraz art. 4 lit. b), c) i d) stosuje się od dnia 20 kwietnia 2012 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 28 września 2010 r.
W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I  8

Etykieta

1.
ETYKIETA

grafika

1)
Na etykiecie znajdują się następujące informacje:
I.
nazwa dostawcy lub znak towarowy;
II.
identyfikator modelu dostawcy, gdzie "identyfikator modelu" oznacza kod, zazwyczaj alfanumeryczny, odróżniający określony model zmywarki do naczyń dla gospodarstw domowych od innych modeli o tym samym znaku towarowym lub z taką samą nazwą dostawcy;
III.
klasa efektywności energetycznej określona zgodnie z pkt 1 załącznika VI; wierzchołek strzałki zawierającej klasę efektywności energetycznej zmywarki do naczyń dla gospodarstw domowych umieszczony jest na tej samej wysokości co wierzchołek strzałki odpowiedniej klasy efektywności energetycznej;
IV.
roczne zużycie energii (AEC) w kWh rocznie, w zaokrągleniu w górę do najbliższej liczby całkowitej, obliczone zgodnie z pkt 1 lit. b) załącznika VII;
V.
roczne zużycie wody (AWC) w litrach rocznie, w zaokrągleniu w górę do najbliższej liczby całkowitej, obliczone zgodnie z pkt 3 załącznika VII;
VI.
klasa efektywności suszenia określona zgodnie z pkt 2 załącznika VI;
VII.
pojemność znamionowa, wyrażona standardową liczbą kompletów naczyń, dla standardowego cyklu zmywania;
VIII.
poziom emitowanego hałasu, podany w dB(A) re1 pW w zaokrągleniu do najbliższej liczby całkowitej.
2)
Wzór etykiety jest zgodny z pkt 2. W drodze odstępstwa, jeżeli modelowi przyznano "oznakowanie ekologiczne UE" zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 66/2010 Parlamentu Europejskiego i Rady 9 , może zostać dołączona kopia takiego oznakowania.
2.
WZÓR ETYKIETY

Wzór etykiety jest zgodny z poniższym rysunkiem.

grafika

Przy czym muszą być spełnione następujące warunki:

a)
etykieta ma szerokość co najmniej 110 mm i wysokość co najmniej 220 mm. Jeżeli etykieta jest drukowana w większym formacie, jej treść musi pozostać proporcjonalna do wymiarów przedstawionych w powyższej specyfikacji;
b)
tło etykiety jest białe;
c)
kolory to CMYK - cyjan, magenta, żółty i czarny, zgodnie z poniższym przykładem: 00-70-X-00: 0 % cyjanu, 70 % magenty, 100 % żółtego, 0 % czarnego;
d)
etykieta spełnia wszystkie poniższe wymogi (oznaczenia liczbowe odnoszą się do rysunku powyżej):

grafika

ZAŁĄCZNIK  II  10

Karta produktu

1.
Informacje w karcie produktu zmywarki do naczyń dla gospodarstw domowych są podawane w poniższej kolejności oraz są zawarte w broszurze dotyczącej produktu lub innych materiałach dostarczanych wraz z produktem:
a)
nazwa dostawcy lub znak towarowy;
b)
identyfikator modelu dostawcy, co oznacza kod, zazwyczaj alfanumeryczny, odróżniający określony model zmywarki do naczyń dla gospodarstw domowych od innych modeli o takim samym znaku towarowym lub z taką samą nazwą dostawcy;
c)
pojemność znamionowa, wyrażona liczbą standardowych kompletów naczyń, dla standardowego cyklu zmywania;
d)
klasa efektywności energetycznej określona zgodnie z pkt 1 załącznika VI;
e)
w przypadku gdy zmywarce do naczyń dla gospodarstw domowych przyznano "oznakowanie ekologiczne UE" zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 66/2010, można podać tę informację;
f)
roczne zużycie energii (AEC) w kWh rocznie, w zaokrągleniu w górę do najbliższej liczby całkowitej, obliczone zgodnie z pkt 1 lit. b) załącznika VII. Opisuje się je w następujący sposób: "Zużycie energii 'X' kWh rocznie na podstawie 280 standardowych cykli zmywania przy użyciu zimnej wody oraz trybów niskiego zużycia energii. Rzeczywiste zużycie energii zależy od tego, jak użytkowane jest urządzenie";
g)
zużycie energii (Et) w standardowym cyklu zmywania;
h)
zużycie energii w trybie wyłączenia i trybie czuwania (Poi Pl);
i)
roczne zużycie wody (AWC) w litrach rocznie, w zaokrągleniu w górę do najbliższej liczby całkowitej, obliczone zgodnie z pkt 3 załącznika VII; opisuje się je w następujący sposób: "Zużycie wody 'X' litrów rocznie na podstawie 280 standardowych cykli zmywania. Rzeczywiste zużycie wody zależy od tego, jak użytkowane jest urządzenie";
j)
klasa efektywności suszenia określona zgodnie z pkt 2 załącznika VI, wyrażona jako "Klasa efektywności energetycznej "X" w skali od G (najmniejsza efektywność) do A (największa efektywność)". Jeśli informacje te podane są w formie tabeli, dane te mogą zostać wyrażone w inny sposób, pod warunkiem że wynika z niego, że skala rozpoczyna się od G (najmniejsza efektywność), a kończy na A (największa efektywność);
k)
wskazanie, że "program standardowy" oznacza standardowy cykl zmywania, do którego odnoszą się informacje zawarte na etykiecie oraz w karcie, że jest on odpowiedni do zmywania normalnie zabrudzonych zastaw stołowych oraz że jest najbardziej efektywnym programem pod względem łącznego zużycia energii i wody;
l)
czas programu dla standardowego cyklu zmywania, wyrażony w minutach i zaokrąglony do najbliższej liczby całkowitej;
m)
czas trwania trybu czuwania (Tl), w przypadku gdy zmywarka do naczyń dla gospodarstw domowych jest wyposażona w system zarządzanie energią;
n)
poziom emitowanego hałasu, podany w dB(A) re1 pW w zaokrągleniu do najbliższej liczby całkowitej;
o)
jeżeli zmywarka do naczyń dla gospodarstw domowych jest przeznaczona do zabudowy, odpowiednia informacja na ten temat.
2.
Jedna karta może dotyczyć kilku modeli zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych dostarczonych przez tego samego dostawcę.
3.
Informacje zawarte na karcie mogą zostać podane w formie reprodukcji etykiety, w wersji kolorowej lub czarno-białej. W takim przypadku informacje wymienione w pkt 1, które nie znajdują się na etykiecie, muszą również zostać dostarczone.

ZAŁĄCZNIK  III 

Dokumentacja techniczna

1.
Dokumentacja techniczna, o której mowa w art. 3 lit. c), zawiera:
a)
nazwę i adres dostawcy;
b)
ogólny opis modelu zmywarki do naczyń dla gospodarstw domowych, wystarczający dla jego łatwej i jednoznacznej identyfikacji;
c)
w stosownych przypadkach, odniesienia do zastosowanych zharmonizowanych norm;
d)
w stosownych przypadkach, pozostałe zastosowane normy i specyfikacje techniczne;
e)
identyfikację i podpis osoby upoważnionej do składania oświadczeń woli w imieniu dostawcy;
f)
parametry techniczne dla dokonywania pomiarów:
(i)
zużycie energii;
(ii)
zużycie wody;
(iii)
czas programu;
(iv)
efektywność suszenia;
(v)
zużycie energii elektrycznej w trybie wyłączenia;
(vi)
zużycie energii elektrycznej w trybie czuwania;
(vii)
czas trwania trybu czuwania;
(viii)
poziom emitowanego hałasu;
g)
wyniki obliczeń przeprowadzonych zgodnie z załącznikiem VII.
2.
Jeżeli informacje zawarte w dokumentacji technicznej dla określonego modelu zmywarki do naczyń dla gospodarstw domowych otrzymano na podstawie obliczeń opartych na projekcie lub ekstrapolacji danych dotyczących innych równoważnych zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych, lub obydwu tych elementów, dokumentacja powinna uwzględniać szczegóły takich obliczeń lub ekstrapolacji, albo obydwu tych elementów, a także badań przeprowadzonych przez dostawców w celu weryfikacji dokładności przeprowadzonych obliczeń. Informacje obejmują także wykaz wszystkich pozostałych równoważnych modeli zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych, jeśli informacje uzyskano na tej samej podstawie.

ZAŁĄCZNIK  IV  11

Informacje, które należy podawać w przypadkach, gdy użytkownicy końcowi nie mogą zobaczyć oferowanego produktu

1.
Informacje, o których mowa w art. 4 lit. b), podaje się w następującej kolejności:
a)
klasa efektywności energetycznej określona zgodnie z pkt 1 załącznika VI;
b)
pojemność znamionowa, wyrażona standardową liczbą kompletów naczyń, dla standardowego cyklu zmywania;
c)
roczne zużycie energii (AEC) w kWh rocznie w zaokrągleniu w górę do najbliższej liczby całkowitej, obliczone zgodnie z pkt 1 lit. b) załącznika VII;
d)
roczne zużycie wody (AWC) w litrach rocznie w zaokrągleniu w górę do najbliższej liczby całkowitej, obliczone zgodnie z pkt 3 załącznika VII;
e)
klasa efektywności suszenia ustalona zgodnie z pkt 2 załącznika VI;
f)
poziom emitowanego hałasu, podany w dB(A) re1 pW w zaokrągleniu do najbliższej liczby całkowitej;
g)
jeśli model przeznaczony jest do zabudowy, odpowiednia informacja na ten temat.
2.
Wszelkie pozostałe informacje zawarte w karcie produktu podaje się w formie i kolejności określonej w załączniku II.
3.
Wielkość i rodzaj czcionki użyte do drukowania lub przedstawienia informacji określonych w niniejszym załączniku muszą być czytelne.

ZAŁĄCZNIK  V  12

Weryfikacja zgodności produktu przez organy nadzoru rynku

Określone w niniejszym załączniku dopuszczalne odchylenia na potrzeby weryfikacji odnoszą się wyłącznie do weryfikacji zmierzonych parametrów prowadzonej przez organy państwa członkowskiego i nie mogą być stosowane przez dostawcę jako dopuszczalne tolerancje do określania wartości w dokumentacji technicznej. Wartości i klasy na etykiecie lub w karcie produktu nie mogą być korzystniejsze dla dostawcy niż wartości podane w dokumentacji technicznej.

Weryfikując zgodność modelu produktu z wymaganiami ustanowionymi w niniejszym rozporządzeniu delegowanym, organy państw członkowskich stosują do celów wymagań, o których mowa w niniejszym załączniku, następującą procedurę:

1.
Organy państwa członkowskiego poddają weryfikacji tylko jedno urządzenie danego modelu.
2.
Model uznaje się za zgodny z mającymi zastosowanie wymogami, jeżeli:
a)
wartości podane w dokumentacji technicznej zgodnie z art. 5 lit. b) dyrektywy 2010/30/UE (wartości deklarowane) oraz, w stosownych przypadkach, wartości zastosowane do obliczenia tych wartości nie są korzystniejsze dla dostawcy niż odpowiadające im wartości podane w wynikach testów zgodnie z ppkt (iii) wspomnianego artykułu; oraz
b)
wartości podane na etykiecie i w karcie produktu nie są bardziej korzystne dla dostawcy niż wartości deklarowane, a podana klasa efektywności energetycznej nie jest bardziej korzystna dla dostawcy niż klasa ustalona za pomocą wartości deklarowanych; oraz
c)
gdy organy państwa członkowskiego badają jedno urządzenie danego modelu, wartości ustalone (wartości istotnych parametrów oraz wartości wyliczone na podstawie tych pomiarów) są zgodne z odpowiednimi dopuszczalnymi odchyleniami na potrzeby weryfikacji podanymi w tabeli 1.
3.
W przypadku nieuzyskania wyników, o których mowa w pkt 2 lit. a) lub b), uznaje się, że dany model oraz wszystkie modele zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych wymienione jako równoważne w dokumentacji technicznej dostawcy nie spełniają wymogów niniejszego rozporządzenia delegowanego.
4.
W przypadku nieuzyskania wyniku, o którym mowa w pkt 2 lit. c), organy państwa członkowskiego wykonują badania trzech wybranych dodatkowych egzemplarzy tego samego modelu. Alternatywnie, trzy wybrane dodatkowe urządzenia mogą być egzemplarzami jednego lub kilku różnych modeli, które zostały wymienione jako modele równoważne w dokumentacji technicznej dostawcy.
5.
Model uznaje się za zgodny z mającymi zastosowanie wymogami, jeżeli odnosząca się do wspomnianych trzech egzemplarzy średnia arytmetyczna wartości ustalonych pozostaje w zgodzie z odpowiednimi dopuszczalnymi odchyleniami podanymi w tabeli 1.
6.
W przypadku nieuzyskania wyniku, o którym mowa w pkt 5, uznaje się, że dany model oraz wszystkie modele zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych wymienione jako równoważne w dokumentacji technicznej dostawcy nie spełniają wymogów niniejszego rozporządzenia delegowanego.
7.
Po podjęciu decyzji w sprawie niezgodności modelu zgodnie z pkt 3 i 6 organy państwa członkowskiego przekazują wszelkie istotne informacje organom pozostałych państw członkowskich oraz Komisji.

Organy państw członkowskich stosują procedury pomiarowe uwzględniające powszechnie uznane, zgodne z aktualnym stanem nauki, wiarygodne, dokładne i odtwarzalne metody pomiarowe, w tym metody określone w dokumentach, których numery referencyjne zostały opublikowane w tym celu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Organy państwa członkowskiego stosują metody pomiaru i obliczeń określone w załączniku VII.

Do celów wymagań, o których mowa w niniejszym załączniku, organy państwa członkowskiego stosują wyłącznie dopuszczalne odchylenia na potrzeby weryfikacji określone w tabeli 1 i stosują wyłącznie procedurę opisaną w pkt 1-7. Nie stosuje się innych odchyleń, takich jak odchylenia określone w zharmonizowanych normach, ani innej metody pomiaru.

Tabela 1

Dopuszczalne odchylenia na potrzeby weryfikacji

Parametry Dopuszczalne odchylenia na potrzeby weryfikacji
Roczne zużycie energii (AEC) Wartość ustalona nie może przekraczać deklarowanej wartości AEC o więcej niż 10 %.
Zużycie wody (Wt) Wartość ustalona nie może przekraczać deklarowanej wartości Wt o więcej niż 10 %.
Współczynnik efektywności suszenia (ID) Wartość ustalona nie może być niższa od deklarowanej wartości ID o więcej niż 19 %.
Zużycie energii (Et) Wartość ustalona nie może przekraczać deklarowanej wartości Et o więcej niż 10 %. Jeśli zachodzi potrzeba doboru kolejnych egzemplarzy, średnia arytmetyczna wartości ustalonych dla tych trzech egzemplarzy nie może przekraczać deklarowanej wartości Eto więcej niż 6 %.
Czas programu (Tt) Wartość ustalona nie może przekraczać deklarowanych wartości Tt o więcej niż 10 %.
Zużycie energii w trybie wyłączenia i w trybie czuwania (Pooraz Pl) Wartość ustalona zużycia energii Poi Plwynosząca powyżej 1,00 W nie może przekraczać deklarowanych wartości Poi Plo więcej niż 10 %. Wartość ustalona zużycia energii Poi Plwynosząca 1,00 W lub mniej nie może przekraczać deklarowanych wartości Poi Pl o więcej niż 0,10 W.
Czas trwania trybu czuwania (Tl) Wartość ustalona nie może przekraczać deklarowanej wartości Tl o więcej niż 10 %.
Poziom emitowanego hałasu Wartość ustalona musi odpowiadać wartości deklarowanej.

ZAŁĄCZNIK  VI 

Klasy efektywności energetycznej i klasy efektywności suszenia

1.
KLASY EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ

Klasę efektywności energetycznej zmywarki do naczyń dla gospodarstw domowych ustala się na podstawie jej współczynnika efektywności energetycznej (EEI) określonego w tabeli 1.

Współczynnik efektywności energetycznej (EEI) zmywarki do naczyń dla gospodarstw domowych oblicza się zgodnie z pkt 1 załącznika VII.

Tabela 1

Klasy efektywności energetycznej

Klasa efektywności energetycznej Współczynnik efektywności energetycznej
A+++ (największa efektywność) EEI < 50
A++ 50 ≤ EEI < 56
A+ 56 ≤ EEI < 63
A 63 ≤ EEI < 71
B 71 ≤ EEI < 80
C 80 ≤ EEI < 90
D (najmniejsza efektywność) EEI ≥ 90
2.
KLASY EFEKTYWNOŚCI SUSZENIA

Klasę efektywności suszenia zmywarki do naczyń dla gospodarstw domowych ustala się na podstawie jej współczynnika efektywności suszenia (ID) określonego w tabeli 2.

Współczynnik efektywności suszenia (ID) zmywarki do naczyń dla gospodarstw domowych oblicza się zgodnie z pkt 2 załącznika VII.

Tabela 2

Klasy efektywności suszenia

Klasa efektywności suszenia Współczynnik efektywności suszenia
A (największa efektywność) ID> 1,08
B 1,08 ≥ ID > 0,86
C 0,86 ≥ ID > 0,69
D 0,69 ≥ ID > 0,55
E 0,55 ≥ ID > 0,44
F 0,44 ≥ ID > 0,33
G (najmniejsza efektywność) 0,33 ≥ ID

ZAŁĄCZNIK  VII  13

Metody obliczania współczynnika efektywności energetycznej, współczynnika efektywności suszenia oraz zużycia wody

1.
OBLICZANIE WSPÓŁCZYNNIKA EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ

W celu obliczenia współczynnika efektywności energetycznej (EEI) modelu zmywarki do naczyń dla gospodarstw domowych porównuje się roczne zużycie energii przez zmywarkę do naczyń dla gospodarstw domowych ze standardowym rocznym zużyciem energii przez tę zmywarkę.

a)
Współczynnik efektywności energetycznej (EEI) oblicza się w następujący sposób i zaokrągla do jednego miejsca po przecinku:

gdzie:

AEC = roczne zużycie energii przez zmywarkę do naczyń dla gospodarstw domowych;

SAEC = standardowe roczne zużycie energii przez zmywarkę do naczyń dla gospodarstw domowych.

b)
Roczne zużycie energii (AEc) oblicza się w kWh/rok w następujący sposób i zaokrągla do drugiego miejsca po przecinku:

(i)

gdzie:

Et = zużycie energii w standardowym cyklu, wyrażone w kWh i zaokrąglone do trzeciego miejsca po przecinku;

Pl = energia elektryczna w trybie czuwania dla standardowego cyklu zmywania, wyrażona w W i zaokrąglona do drugiego miejsca po przecinku;

Po = energia elektryczna w trybie wyłączenia dla standardowego cyklu zmywania, wyrażona w W i zaokrąglona do drugiego miejsca po przecinku;

Tt = czas programu dla standardowego cyklu zmywania, wyrażony w minutach i zaokrąglony do najbliższej minuty.

280 = całkowita liczba standardowych cykli zmywania rocznie.

(ii)
Jeżeli zmywarka do naczyń dla gospodarstw domowych jest wyposażona w system zarządzania energią i po zakończeniu programu powraca automatycznie do trybu wyłączenia, AECoblicza się uwzględniając rzeczywisty czas trwania trybu czuwania, zgodnie z następującym wzorem:

gdzie:

Tl = zmierzony czas w trybie czuwania dla standardowego cyklu zmywania, wyrażony w minutach i zaokrąglony do najbliższej minuty;

280 = całkowita liczba standardowych cykli zmywania rocznie.

c)
Standardowe roczne zużycie energii (SAEC) oblicza się w kWh/rok w następujący sposób i zaokrągla do dwóch miejsc po przecinku:
(i)
w przypadku zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych o pojemności znamionowej ps ≥ 10 i szerokości > 50 cm:

SAEC = 7,0 × ps + 378

(ii)
w przypadku zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych o pojemności znamionowej ps ≤ 9 i zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych o pojemności znamionowej 9 < ps ≤ 11 i szerokości ≤ 50 cm:

SAEC = 25,2 × ps + 126

gdzie:

ps = liczba kompletów naczyń.

2.
OBLICZANIE WSPÓŁCZYNNIKA EFEKTYWNOŚCI SUSZENIA

W celu obliczenia współczynnika efektywności suszenia (ID) modelu zmywarki do naczyń dla gospodarstw domowych porównuje się efektywność suszenia zmywarki do naczyń dla gospodarstw domowych z efektywnością suszenia referencyjnej zmywarki do naczyń, przy czym referencyjna zmywarka do naczyń ma parametry wskazane w ramach powszechnie uznanych najnowocześniejszych metod pomiarowych, w tym metod określonych w dokumentach, których numery referencyjne zostały opublikowane w tym celu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

a)
Współczynnik efektywności suszenia (ID) oblicza się w następujący sposób i zaokrągla do drugiego miejsca po przecinku:

gdzie:

DT,i = efektywność suszenia testowanej zmywarki do naczyń dla gospodarstw domowych dla jednego cyklu testowego (i);

DRi = efektywność suszenia referencyjnej zmywarki do naczyń dla jednego cyklu testowego (i);

n = liczba cykli testowych, n ≥ 5.

b)
Efektywność suszenia (D) stanowi średni poziom wilgoci na powierzchni każdego elementu z wkładu po zakończeniu standardowego cyklu zmywania. Poziom wilgoci oblicza się zgodnie z tabelą 1:

Tabela 1

Ilość śladów po wodzie (WT) lub wilgotnych smug (WS) Całkowita powierzchnia wilgoci (Aw) w mm2 Poziom wilgoci
WT= 0 i WS= 0 Nie dotyczy 2 (największa efektywność)
1 < WT ≤ 2 lub WS = 1 Aw < 50 1
2 < WTlub WS= 2

lub WS= 1 i WT= 1

Aw > 50 0 (najmniejsza efektywność)
3.
OBLICZANIE ROCZNEGO ZUŻYCIA WODY

Roczne zużycie wody (AWC) przez zmywarkę do naczyń dla gospodarstw domowych, podawane w litrach i zaokrąglone w górę do najbliższej liczby całkowitej, oblicza się zgodnie z poniższym wzorem:

AWC = Wt× 280

gdzie:

Wt= zużycie wody w standardowym cyklu, wyrażone w litrach i zaokrąglone do pierwszego miejsca po przecinku.

ZAŁĄCZNIK  VIII  14

Informacje, które należy podawać w przypadku sprzedaży, wypożyczania lub sprzedaży ratalnej przez internet

(1)
Do celów pkt 2-5 niniejszego załącznika zastosowanie mają następujące definicje:
a)
"mechanizm wyświetlania" oznacza każdy ekran, w tym ekran dotykowy lub inną technologię wizualną, służący do wyświetlania użytkownikom treści internetowych;
b)
"wyświetlacz wbudowany" oznacza interfejs, w którym dostęp do obrazu lub danych uzyskuje się poprzez kliknięcie myszą, najechanie myszą lub rozszerzenie innego obrazu lub zbioru danych na ekranie dotykowym;
c)
"ekran dotykowy" oznacza ekran reagujący na dotyk w urządzeniach takich jak tablet, komputer typu slate lub smartfon;
d)
"tekst zastępczy" oznacza tekst wprowadzony jako alternatywę dla grafiki, pozwalający przedstawić informacje w formie innej niż graficzna, w przypadkach gdy urządzenia wyświetlające nie mogą wyświetlić grafiki lub jako pomoc w ułatwieniach dostępu, np. jako dane wejściowe dla aplikacji syntezy mowy.
(2)
Stosowną etykietę udostępnioną przez dostawców zgodnie z art. 3 lit. f) umieszcza się na mechanizmie wyświetlania w bliskiej odległości od ceny produktu. Wielkość etykiety musi być taka, aby była ona dobrze widoczna i czytelna, oraz musi być proporcjonalna do wielkości określonej w pkt 2 załącznika I. Etykieta może być wyświetlana za pomocą wyświetlacza wbudowanego, w którym to przypadku obraz wykorzystywany do uzyskania dostępu do etykiety musi być zgodny ze specyfikacjami określonymi w pkt 3 niniejszego załącznika. Jeżeli zastosowano wyświetlacz wbudowany, etykieta pojawia się przy pierwszym kliknięciu myszą, najechaniu myszą lub rozszerzeniu obrazu na ekranie dotykowym.
(3)
Obraz stosowany do uzyskania dostępu do etykiety w przypadku wyświetlacza wbudowanego:
a)
jest strzałką w kolorze odpowiadającym klasie efektywności energetycznej produktu na etykiecie;
b)
zawiera oznaczenie klasy efektywności energetycznej produktu umieszczone na strzałce białą czcionką o wielkości równej czcionce zastosowanej dla ceny produktu; oraz
c)
ma jedną z poniższych form:

grafika

(4)
W przypadku wyświetlacza wbudowanego sekwencja wyświetlania etykiety jest następująca:
a)
obraz, o którym mowa w pkt 3 niniejszego załącznika, jest wyświetlany na mechanizmie wyświetlania przy cenie produktu;
b)
obraz jest powiązany z etykietą;
c)
etykieta wyświetla się po kliknięciu myszą, najechaniu myszą lub rozszerzeniu obrazu na ekranie dotykowym;
d)
etykieta wyświetla się jako wyskakujące okno, nowa karta, nowa strona lub dodatkowy obraz na ekranie;
e)
do celów powiększania etykiety na ekranach dotykowych zastosowanie mają metody powiększania w urządzeniach dotykowych;
f)
etykieta przestaje się wyświetlać po zastosowaniu opcji zamknięcia lub innego standardowego mechanizmu zamykania;
g)
tekst zastępczy dla grafiki, który ma się wyświetlać w przypadku niewyświetlenia się etykiety, zawiera klasę efektywności energetycznej produktu, o wielkości czcionki równej czcionce zastosowanej dla ceny produktu.
(5)
Stosowną kartę produktu udostępnioną przez dostawców zgodnie z art. 3 lit. g) umieszcza się na mechanizmie wyświetlania w bliskiej odległości od ceny produktu. Musi ona mieć taką wielkość, aby karta produktu była dobrze widoczna i czytelna. Karta produktu może być wyświetlana za pomocą wyświetlacza wbudowanego, w którym to przypadku łącze wykorzystywane do uzyskania dostępu do karty zawiera widoczne i czytelne oznaczenie "Karta produktu". Jeżeli zastosowany jest wyświetlacz wbudowany, karta produktu pojawia się przy pierwszym kliknięciu myszą, najechaniu myszą lub rozszerzeniu linku na ekranie dotykowym.
1 Dz.U. L 153 z 18.6.2010, s. 1.
2 Dz.U. L 118 z 7.5.1997, s. 1.
3 Dz.U. L 204 z 21.7.1998, s. 37.
4 Art. 3 lit. f dodana przez art. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia nr 518/2014 z dnia 5 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.147.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 czerwca 2014 r.
5 Art. 3 lit. g dodana przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr 518/2014 z dnia 5 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.147.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 czerwca 2014 r.
6 Art. 4 lit. b zmieniona przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 518/2014 z dnia 5 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.147.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 czerwca 2014 r.
7 Dz.U. L 285 z 31.10.2009, s. 10.
8 Załącznik I zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1059/2020 z dnia 27 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.232.28) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 sierpnia 2020 r.
9 Dz.U. L 27 z 30.1.2010, s. 1.
10 Załącznik II zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1059/2020 z dnia 27 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.232.28) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 sierpnia 2020 r.
11 Załącznik IV zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1059/2020 z dnia 27 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.232.28) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 sierpnia 2020 r.
12 Załącznik V zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 518/2014 z dnia 5 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.147.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 czerwca 2014 r.
13 Załącznik VII zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 1059/2020 z dnia 27 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.232.28) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 sierpnia 2020 r.
14 Załącznik VIII dodany przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 518/2014 z dnia 5 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.147.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 czerwca 2014 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.314.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 1059/2010 uzupełniające dyrektywę 2010/30/UE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do etykiet efektywności energetycznej dla zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych
Data aktu: 28/09/2010
Data ogłoszenia: 30/11/2010
Data wejścia w życie: 20/12/2010, 20/04/2012, 20/12/2011