(2010/542/UE)(Dz.U.UE L z dnia 25 września 2010 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2008,
– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2008, wraz z odpowiedziami Fundacji(1),
– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 16 lutego 2010 r. (5827/2010 - C7-0061/2010),
– uwzględniając art. 276 Traktatu WE oraz art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1365/75 z dnia 26 maja 1975 r. w sprawie utworzenia Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy(3), w szczególności jego art. 16,
– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(4), w szczególności jego art. 94,
– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A7-0088/2010),
1. udziela Dyrektorowi Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy absolutorium z wykonania budżetu Fundacji za rok budżetowy 2008;
2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, Dyrektorowi Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Jerzy BUZEK |
Klaus WELLE |
Przewodniczący |
Sekretarz Generalny |
______
(1) Dz.U. C 304 z 15.12.2009, s. 142.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 139 z 30.5.1975, s. 1.
(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 5 maja 2010 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy na rok budżetowy 2008
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2008,
– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2008, wraz z odpowiedziami Fundacji(1),
– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 16 lutego 2010 r. (5827/2010 - C7-0061/2010),
– uwzględniając art. 276 Traktatu WE oraz art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1365/75 z dnia 26 maja 1975 r. w sprawie utworzenia Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy(3), w szczególności jego art. 16,
– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(4), w szczególności jego art. 94,
– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A7-0088/2010),
A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy oświadczył, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe za rok budżetowy 2008 jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u podstaw sprawozdania zostały przeprowadzone legalnie i prawidłowo,
B. mając na uwadze fakt, że w dniu 23 kwietnia 2009 r. Parlament Europejski udzielił Dyrektorowi Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy absolutorium z wykonania budżetu Fundacji za rok budżetowy 2007(5), a także fakt, że w rezolucji załączonej do decyzji o absolutorium Parlament między innymi:
– ubolewał nad faktem, że w 2007 r., jak i w 2006 r. Trybunał Obrachunkowy stwierdził uchybienia w zakresie procedur rekrutacyjnych; dokładniej, Trybunał Obrachunkowy ponownie stwierdził przypadek, w którym kryteria wyboru nie były jasno określone w ogłoszeniu o naborze,
– był zaniepokojony faktem wykrycia przez Trybunał Obrachunkowy w trzech procedurach przetargowych następujących nieprawidłowości:
a) w dokumentacji przetargowej nie określono jasno procedury oceny finansowej umów;
b) kryteria wyboru nie pozwalały na przeprowadzenie właściwej oceny zdolności finansowej kandydatów;
1. wyraża zadowolenie, że Trybunał Obrachunkowy uznał sprawozdanie finansowe Fundacji za rok 2008 za legalne i prawidłowe;
Poziom działalności
2. odnotowuje, że przeprowadzenie w 2007 r. oceny ex post programu pracy 2001-2004 w sposób pozwalający na określenie oddziaływania Fundacji, jej wartości dodanej i skuteczności; wyraża uznanie dla Fundacji za wykazanie podczas tej oceny, że zaplanowane działania zostały pomyślnie ukończone; stwierdza ponadto, że niedawne dane zawarte w ocenie agencji zamówionej przez Komisję w 2009 r. wskazały, że Fundacja w skuteczny sposób osiągnęła swoje cele również w 2008 r.;
3. wyraża uznanie dla Fundacji za rozpoczęcie kolejnej oceny ex post programu pracy 2005-2008; zwraca się w związku z tym do Fundacji o przekazanie Parlamentowi informacji o wynikach tej oceny w celu lepszego określenia oddziaływania Fundacji, jej wartości dodanej i skuteczności w tym konkretnym okresie;
4. zwraca się ponadto do Fundacji o przedstawienie w tabeli, która zostanie dołączona do kolejnego sprawozdania Trybunału Obrachunkowego, zestawienia porównawczego działań zrealizowanych w roku, którego dotyczy absolutorium oraz działań zrealizowanych w poprzednim roku budżetowym, aby umożliwić organowi udzielającemu absolutorium dokonanie lepszej oceny działalności Fundacji na przestrzeni lat;
Przeniesione wydatki operacyjne
5. zauważa, że według Trybunału Obrachunkowego przeniesione kwoty stanowiły 55 % środków (czyli 4.900.000 EUR) w roku budżetowym 2008; odnotowuje jednakowoż odpowiedź Fundacji, która stwierdza, że niedociągnięcia mają miejsce, ale w mniejszym stopniu (10 %) niż wskazuje na to Trybunał Obrachunkowy, ponieważ już w programie rocznym Fundacji zaplanowano przeniesienie kwoty w wysokości 45 % tytułu 3 z powodu z jednej strony czasu trwania zamówień na badania i z drugiej strony harmonogramu płatności Fundacji; podkreśla jednak, że sytuacja ta wskazuje na uchybienia w planowaniu i programowania działań operacyjnych Fundacji i jest sprzeczna z zasadą jednoroczności; zwraca się w związku z tym do Fundacji o podjęcie działań mających na celu uniknięcie takiej sytuacji w przyszłości i poinformowanie o tym organu udzielającego absolutorium;
Przesunięcia budżetowe bez dokumentacji poświadczającej
6. przyjmuje do wiadomości stwierdzenie Trybunału Obrachunkowego, zgodnie z którym przesunięcia budżetowe nie były uzasadnione w wystarczający sposób, ponieważ nie dostarczono oceny potrzeb a zarząd nie był o nich uprzedzony; gratuluje niemniej jednak Fundacji, że naprawiła to uchybienie;
Procedury udzielania zamówień
7. zwraca się do Fundacji o poprawę monitorowania swoich umów i programowania procedur przetargowych poprzez ogłaszanie nowych przetargów na długo przed wygaśnięciem odpowiednich umów; podkreśla w związku z tym, że Trybunał Obrachunkowy wspomniał o dwóch przypadkach, w których Fundacja nieprawidłowo przedłużyła umowy poza maksymalny dozwolony okres i o innym przypadku, w którym nie uzasadniła procedury negocjacyjnej;
Zasoby ludzkie
8. wzywa Fundację do przedsięwzięcia środków, które pozwolą lepiej przewidzieć, w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi, zmiany na kluczowych stanowiskach w poszanowaniu obowiązków wynikających z wykonania budżetu;
9. wzywa Fundację do przejrzystego przedstawienia w sprawozdaniu z działalności stanu zatrudnienia obejmującego również pracowników kontraktowych (87 osób);
10. wyraża uznanie dla Fundacji za przyjęcie w 2008 r. procedur naboru zgodnych z zaleceniami Trybunału Obrachunkowego z dwóch poprzednich lat; zauważa w szczególności, że Trybunał Obrachunkowy nie stwierdził nieprawidłowości w procedurach naboru (np. w kryteriach wyboru), które nie gwarantowały przejrzystości i niedyskryminującego charakteru tych procedur;
Audyt wewnętrzny
11. wyraża niepokój z powodu faktu, że jakość sprawozdania finansowego Fundacji za rok 2008 była niezadowalająca i że zawierało ono niespójności w stosunku do sprawozdania za 2007 r., w związku z czym trzeba było wprowadzić do niego istotne korekty podczas audytu; odnotowuje, że sytuacja ta znajduje wytłumaczenie w fakcie, że Fundacja musiała zatrudnić na krótki okres pracownika przejściowego w celu zamknięcia ksiąg za 2008 r. i że oprócz tego nie zapewniono także właściwego przekazania obowiązków przez poprzedniego księgowego nowemu księgowemu; zwraca się w związku z tym do Fundacji o dopilnowanie, by podobna sytuacja nie powtórzyła się w przyszłości;
12. przyznaje, że od 2006 r. wdrożono 26 z 54 zaleceń przygotowanych przez służbę kontroli wewnętrznej; zauważa, że wśród 28 zaleceń, które czekają na wdrożenie, 8 jest uznawanych za "bardzo ważne"; nalega w szczególności, by Fundacja wprowadziła pozostałe normy kontroli wewnętrznej (delegowanie uprawnień podmiotom działającym w sferze finansów), kontynuowała wdrażanie innych standardów kontroli wewnętrznej (tj. skuteczną koordynację wewnętrznego systemu kontroli i zgodność procedur przetargowych z rozporządzeniem finansowym i jego przepisami wykonawczymi) oraz wprowadziła skuteczny system planowania i monitorowania (ustanawiając system oceny ryzyka w odniesieniu do działalności Fundacji, wprowadzając metody zarządzania w rozbiciu na obszary działalności i informatyczne narzędzia kontroli);
13. jeżeli chodzi o inne uwagi towarzyszące decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 5 maja 2010 r.(6) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
______
(1) Dz.U. C 304 z 15.12.2009, s. 142.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 139 z 30.5.1975, s. 1.
(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
(5) Dz.U. L 255 z 26.9.2009, s. 190.
(6) Teksty przyjęte, P7_TA(2010)0139 (zob. s. 241 niniejszego Dziennika Urzędowego).