(Dz.U.UE L z dnia 25 września 2010 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2008,
– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2008, wraz z odpowiedziami Fundacji(1),
– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 16 lutego 2010 r. (5827/2010 - C7-0061/2010),
– uwzględniając art. 276 Traktatu WE oraz art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1365/75 z dnia 26 maja 1975 r. w sprawie utworzenia Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy(3), w szczególności jego art. 16,
– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(4), w szczególności jego art. 94,
– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A7-0088/2010),
1. udziela Dyrektorowi Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy absolutorium z wykonania budżetu Fundacji za rok budżetowy 2008;
2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, Dyrektorowi Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Jerzy BUZEK | Klaus WELLE |
Przewodniczący | Sekretarz Generalny |
______
(1) Dz.U. C 304 z 15.12.2009, s. 142.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 139 z 30.5.1975, s. 1.
(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 5 maja 2010 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy na rok budżetowy 2008
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2008,
– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2008, wraz z odpowiedziami Fundacji(1),
– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 16 lutego 2010 r. (5827/2010 - C7-0061/2010),
– uwzględniając art. 276 Traktatu WE oraz art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1365/75 z dnia 26 maja 1975 r. w sprawie utworzenia Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy(3), w szczególności jego art. 16,
– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(4), w szczególności jego art. 94,
– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A7-0088/2010),
A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy oświadczył, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe za rok budżetowy 2008 jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u podstaw sprawozdania zostały przeprowadzone legalnie i prawidłowo,
B. mając na uwadze fakt, że w dniu 23 kwietnia 2009 r. Parlament Europejski udzielił Dyrektorowi Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy absolutorium z wykonania budżetu Fundacji za rok budżetowy 2007(5), a także fakt, że w rezolucji załączonej do decyzji o absolutorium Parlament między innymi:
– ubolewał nad faktem, że w 2007 r., jak i w 2006 r. Trybunał Obrachunkowy stwierdził uchybienia w zakresie procedur rekrutacyjnych; dokładniej, Trybunał Obrachunkowy ponownie stwierdził przypadek, w którym kryteria wyboru nie były jasno określone w ogłoszeniu o naborze,
– był zaniepokojony faktem wykrycia przez Trybunał Obrachunkowy w trzech procedurach przetargowych następujących nieprawidłowości:
a) w dokumentacji przetargowej nie określono jasno procedury oceny finansowej umów;
b) kryteria wyboru nie pozwalały na przeprowadzenie właściwej oceny zdolności finansowej kandydatów;
1. wyraża zadowolenie, że Trybunał Obrachunkowy uznał sprawozdanie finansowe Fundacji za rok 2008 za legalne i prawidłowe;
Poziom działalności
2. odnotowuje, że przeprowadzenie w 2007 r. oceny ex post programu pracy 2001-2004 w sposób pozwalający na określenie oddziaływania Fundacji, jej wartości dodanej i skuteczności; wyraża uznanie dla Fundacji za wykazanie podczas tej oceny, że zaplanowane działania zostały pomyślnie ukończone; stwierdza ponadto, że niedawne dane zawarte w ocenie agencji zamówionej przez Komisję w 2009 r. wskazały, że Fundacja w skuteczny sposób osiągnęła swoje cele również w 2008 r.;
3. wyraża uznanie dla Fundacji za rozpoczęcie kolejnej oceny ex post programu pracy 2005-2008; zwraca się w związku z tym do Fundacji o przekazanie Parlamentowi informacji o wynikach tej oceny w celu lepszego określenia oddziaływania Fundacji, jej wartości dodanej i skuteczności w tym konkretnym okresie;
4. zwraca się ponadto do Fundacji o przedstawienie w tabeli, która zostanie dołączona do kolejnego sprawozdania Trybunału Obrachunkowego, zestawienia porównawczego działań zrealizowanych w roku, którego dotyczy absolutorium oraz działań zrealizowanych w poprzednim roku budżetowym, aby umożliwić organowi udzielającemu absolutorium dokonanie lepszej oceny działalności Fundacji na przestrzeni lat;
Przeniesione wydatki operacyjne
5. zauważa, że według Trybunału Obrachunkowego przeniesione kwoty stanowiły 55 % środków (czyli 4.900.000 EUR) w roku budżetowym 2008; odnotowuje jednakowoż odpowiedź Fundacji, która stwierdza, że niedociągnięcia mają miejsce, ale w mniejszym stopniu (10 %) niż wskazuje na to Trybunał Obrachunkowy, ponieważ już w programie rocznym Fundacji zaplanowano przeniesienie kwoty w wysokości 45 % tytułu 3 z powodu z jednej strony czasu trwania zamówień na badania i z drugiej strony harmonogramu płatności Fundacji; podkreśla jednak, że sytuacja ta wskazuje na uchybienia w planowaniu i programowania działań operacyjnych Fundacji i jest sprzeczna z zasadą jednoroczności; zwraca się w związku z tym do Fundacji o podjęcie działań mających na celu uniknięcie takiej sytuacji w przyszłości i poinformowanie o tym organu udzielającego absolutorium;
Przesunięcia budżetowe bez dokumentacji poświadczającej
6. przyjmuje do wiadomości stwierdzenie Trybunału Obrachunkowego, zgodnie z którym przesunięcia budżetowe nie były uzasadnione w wystarczający sposób, ponieważ nie dostarczono oceny potrzeb a zarząd nie był o nich uprzedzony; gratuluje niemniej jednak Fundacji, że naprawiła to uchybienie;
Procedury udzielania zamówień
7. zwraca się do Fundacji o poprawę monitorowania swoich umów i programowania procedur przetargowych poprzez ogłaszanie nowych przetargów na długo przed wygaśnięciem odpowiednich umów; podkreśla w związku z tym, że Trybunał Obrachunkowy wspomniał o dwóch przypadkach, w których Fundacja nieprawidłowo przedłużyła umowy poza maksymalny dozwolony okres i o innym przypadku, w którym nie uzasadniła procedury negocjacyjnej;
Zasoby ludzkie
8. wzywa Fundację do przedsięwzięcia środków, które pozwolą lepiej przewidzieć, w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi, zmiany na kluczowych stanowiskach w poszanowaniu obowiązków wynikających z wykonania budżetu;
9. wzywa Fundację do przejrzystego przedstawienia w sprawozdaniu z działalności stanu zatrudnienia obejmującego również pracowników kontraktowych (87 osób);
10. wyraża uznanie dla Fundacji za przyjęcie w 2008 r. procedur naboru zgodnych z zaleceniami Trybunału Obrachunkowego z dwóch poprzednich lat; zauważa w szczególności, że Trybunał Obrachunkowy nie stwierdził nieprawidłowości w procedurach naboru (np. w kryteriach wyboru), które nie gwarantowały przejrzystości i niedyskryminującego charakteru tych procedur;
Audyt wewnętrzny
11. wyraża niepokój z powodu faktu, że jakość sprawozdania finansowego Fundacji za rok 2008 była niezadowalająca i że zawierało ono niespójności w stosunku do sprawozdania za 2007 r., w związku z czym trzeba było wprowadzić do niego istotne korekty podczas audytu; odnotowuje, że sytuacja ta znajduje wytłumaczenie w fakcie, że Fundacja musiała zatrudnić na krótki okres pracownika przejściowego w celu zamknięcia ksiąg za 2008 r. i że oprócz tego nie zapewniono także właściwego przekazania obowiązków przez poprzedniego księgowego nowemu księgowemu; zwraca się w związku z tym do Fundacji o dopilnowanie, by podobna sytuacja nie powtórzyła się w przyszłości;
12. przyznaje, że od 2006 r. wdrożono 26 z 54 zaleceń przygotowanych przez służbę kontroli wewnętrznej; zauważa, że wśród 28 zaleceń, które czekają na wdrożenie, 8 jest uznawanych za "bardzo ważne"; nalega w szczególności, by Fundacja wprowadziła pozostałe normy kontroli wewnętrznej (delegowanie uprawnień podmiotom działającym w sferze finansów), kontynuowała wdrażanie innych standardów kontroli wewnętrznej (tj. skuteczną koordynację wewnętrznego systemu kontroli i zgodność procedur przetargowych z rozporządzeniem finansowym i jego przepisami wykonawczymi) oraz wprowadziła skuteczny system planowania i monitorowania (ustanawiając system oceny ryzyka w odniesieniu do działalności Fundacji, wprowadzając metody zarządzania w rozbiciu na obszary działalności i informatyczne narzędzia kontroli);
13. jeżeli chodzi o inne uwagi towarzyszące decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 5 maja 2010 r.(6) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
______
(1) Dz.U. C 304 z 15.12.2009, s. 142.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 139 z 30.5.1975, s. 1.
(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
(5) Dz.U. L 255 z 26.9.2009, s. 190.
(6) Teksty przyjęte, P7_TA(2010)0139 (zob. s. 241 niniejszego Dziennika Urzędowego).
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2010.252.196 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2010/542/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2008 |
Data aktu: | 05/05/2010 |
Data ogłoszenia: | 25/09/2010 |