Decyzja 1/2010 (2010/390/UE) Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia UE-Czarnogóra przyjmująca jej regulamin wewnętrzny

DECYZJA NR 1/2010 RADY STABILIZACJI I STOWARZYSZENIA UE-CZARNOGÓRA
z dnia 14 czerwca 2010 r.
przyjmująca jej regulamin wewnętrzny

(2010/390/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 14 lipca 2010 r.)

RADA STABILIZACJI I STOWARZYSZENIA,

uwzględniając Układ o stabilizacji i stowarzyszeniu między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Czarnogóry, z drugiej strony (zwany dalej "Układem"), w szczególności jego art. 119 i 120,

a także mając na uwadze, że Układ wszedł w życie w dniu 1 maja 2010 r.,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Przewodnictwo

Radzie Stabilizacji i Stowarzyszenia przewodniczą na przemian przez okres 12 miesięcy przewodniczący Rady do Spraw Zagranicznych Unii Europejskiej, w imieniu Unii Europejskiej i jej państw członkowskich oraz Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej, oraz przedstawiciel rządu Czarnogóry. Pierwszy okres rozpoczyna się w dniu pierwszego posiedzenia Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia, a kończy się dnia 31 grudnia 2010 r.

Artykuł  2

Posiedzenia

Rada Stabilizacji i Stowarzyszenia zbiera się na szczeblu ministerialnym raz w roku. Sesje nadzwyczajne Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia mogą odbywać się na wniosek jednej ze Stron, jeżeli Strony tak uzgodnią. Jeżeli Strony nie uzgodnią inaczej, każda sesja Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia odbywa się w zwykłym miejscu wyznaczonym do posiedzeń Rady Unii Europejskiej w terminie uzgodnionym przez obie Strony. Posiedzenia Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia są zwoływane wspólnie przez sekretarzy Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia w porozumieniu z przewodniczącym.

Artykuł  3

Przedstawicielstwo

Członkowie Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia mogą być reprezentowani, jeżeli nie mogą uczestniczyć w posiedzeniu. Jeżeli członek Rady pragnie być reprezentowany, musi zgłosić przewodniczącemu nazwisko swojego przedstawiciela przed posiedzeniem, na którym ma być reprezentowany. Przedstawiciel członka Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia wykonuje wszystkie jego uprawnienia.

Artykuł  4

Delegacje

Członkom Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia mogą towarzyszyć urzędnicy. Przed każdym posiedzeniem przewodniczący jest powiadamiany o planowanym składzie delegacji każdej ze Stron. W posiedzeniach Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia uczestniczy w charakterze obserwatora przedstawiciel Europejskiego Banku Inwestycyjnego, w przypadku gdy w porządku dziennym znajdują się sprawy dotyczące banku. Rada Stabilizacji i Stowarzyszenia może zaprosić osoby niebędące jej członkami do uczestniczenia w posiedzeniach w celu uzyskania informacji dotyczących określonych tematów.

Artykuł  5

Sekretariat

Urzędnik Sekretariatu Generalnego Rady Unii Europejskiej oraz urzędnik Misji Czarnogóry przy Unii Europejskiej działają wspólnie w charakterze sekretarzy Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia.

Artykuł  6

Korespondencja

Korespondencja skierowana do Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia jest wysyłana do przewodniczącego Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia na adres Sekretariatu Generalnego Rady Unii Europejskiej.

Obaj sekretarze zapewniają przekazywanie korespondencji przewodniczącemu Rady Stabilizacji i towarzyszenia oraz, w stosownych przypadkach, udostępnianie jej innym członkom Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia. Udostępniana korespondencja jest wysyłana do Sekretariatu Generalnego Komisji, stałych przedstawicielstw państw członkowskich oraz Misji Czarnogóry przy Unii Europejskiej.

Komunikaty przewodniczącego Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia są wysyłane do adresatów przez obu sekretarzy oraz udostępniane, w stosownych przypadkach, innym członkom Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia na adres wskazany w akapicie drugim.

Artykuł  7

Jawność

Posiedzenia Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia są niejawne, chyba że postanowiono inaczej.

Artykuł  8

Porządek obrad

1.
Przewodniczący sporządza tymczasowy porządek dzienny każdego posiedzenia. Jest on przekazywany przez sekretarzy Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia adresatom, o których mowa w art. 6, nie później niż 15 dni przed rozpoczęciem posiedzenia. Tymczasowy porządek obrad zawiera punkty, w odniesieniu do których przewodniczący otrzymał wniosek o ich włączenie do porządku obrad nie później niż 21 dni przed rozpoczęciem posiedzenia, chociaż punktów tych nie wpisuje się do tymczasowego porządku obrad, chyba że towarzysząca dokumentacja została przekazana sekretarzom nie później niż w dniu przesłania porządku obrad. Rada Stabilizacji i Stowarzyszenia przyjmuje porządek obrad na początku każdego posiedzenia. Punkty inne niż punkty już zawarte w tymczasowym porządku obrad mogą zostać w nim umieszczone, jeżeli obie Strony tak uzgodnią.
2.
Przewodniczący może, w porozumieniu z obiema Stronami, skrócić terminy wskazane w ust. 1 w celu uwzględnienia wymogów szczególnego przypadku.
Artykuł  9

Protokół

Projekt protokołu z każdego posiedzenia jest sporządzany przez obu sekretarzy. Protokół, co do zasady, wskazuje w odniesieniu do każdego punktu porządku dziennego:

dokumentację przedłożoną Radzie Stabilizacji i Stowarzyszenia,
oświadczenia, których zaprotokołowania zażądał członek Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia,
podjęte decyzje i sformułowane zalecenia, uzgodnione oświadczenia i przyjęte wnioski.

Projekt protokołu jest przedkładany do zatwierdzenia Radzie Stabilizacji i Stowarzyszenia. Po zatwierdzeniu protokół jest podpisywany przez przewodniczącego i obu sekretarzy. Protokół jest składany w archiwach Sekretariatu Generalnego Rady Unii Europejskiej, który będzie pełnił funkcję depozytariusza dokumentów stowarzyszenia. Uwierzytelniony odpis jest przekazywany każdemu z adresatów, o których mowa w art. 6.

Artykuł  10

Decyzje i zalecenia

1.
Rada Stabilizacji i Stowarzyszenia podejmuje decyzje i formułuje zalecenia za wspólnym porozumieniem Stron. Rada Stabilizacji i Stowarzyszenia może podejmować decyzje i formułować zalecenia w drodze procedury pisemnej, jeżeli obie Strony tak uzgodnią.
2.
Decyzje i zalecenia Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia, w rozumieniu art. 121 Układu o stabilizacji i stowarzyszeniu, noszą odpowiednio nazwę "decyzji" i "zalecenia", po czym następuje ich numer porządkowy, data ich przyjęcia oraz opis ich przedmiotu. Decyzje i zalecenia Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia są podpisywane przez przewodniczącego i uwierzytelniane przez obu sekretarzy. Decyzje i zalecenia są przekazywane każdemu adresatowi określonemu powyżej w art. 6. Każda ze Stron może podjąć decyzję o opublikowaniu decyzji i zaleceń Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia w swojej odpowiedniej publikacji urzędowej.
Artykuł  11

Języki

Językami urzędowymi Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia są języki urzędowe obu Stron. O ile nie postanowiono inaczej, podstawę dla obrad Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia stanowi dokumentacja sporządzona w tych językach.

Artykuł  12

Wydatki

Unia Europejska i Czarnogóra oddzielnie pokrywają wydatki, które ponoszą ze względu na swoje uczestnictwo w posiedzeniach Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia, zarówno w odniesieniu do pracowników, wydatków na podróże i diety, jak i wydatków na telekomunikację i usługi pocztowe. Wydatki związane z tłumaczeniem ustnym podczas posiedzeń, tłumaczeniem pisemnym oraz powielaniem dokumentów ponosi Unia Europejska, z wyjątkiem wydatków związanych z tłumaczeniem ustnym lub pisemnym na język urzędowy Czarnogóry lub z tego języka - te wydatki ponosi Czarnogóra. Inne wydatki związane z organizacją posiedzeń ponosi strona, która pełni rolę gospodarza posiedzenia.

Artykuł  13

Komitet Stabilizacji i Stowarzyszenia

1.
Niniejszym ustanawia się Komitet Stabilizacji i Stowarzyszenia w celu wspierania Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia w wykonywaniu jej obowiązków. Komitet składa się z przedstawicieli Rady Unii Europejskiej i przedstawicieli Komisji Europejskiej, z jednej strony, oraz przedstawicieli rządu Czarnogóry, z drugiej strony, zazwyczaj na szczeblu wyższych urzędników państwowych.
2.
Komitet Stabilizacji i Stowarzyszenia przygotowuje posiedzenia i obrady Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia, we właściwych przypadkach wprowadza w życie decyzje Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia oraz ogólnie zapewnia ciągłość powiązań stowarzyszeniowych oraz właściwą realizację Układu o stabilizacji i stowarzyszeniu. Komitet rozważa wszelkie sprawy powierzone mu przez Radę Stabilizacji i Stowarzyszenia, jak również każdą inną sprawę, która może wyniknąć podczas bieżącej realizacji Układu o stabilizacji i stowarzyszeniu. Przedkłada wnioski lub projekty decyzji/zaleceń do przyjęcia przez Radę Stabilizacji i Stowarzyszenia.
3.
W przypadku gdy Układ o stabilizacji i stowarzyszeniu odnosi się do obowiązku konsultacji lub możliwości konsultacji, taka konsultacja może zostać przeprowadzona w ramach Komitetu Stabilizacji i Stowarzyszenia. Wymienione konsultacje mogą być kontynuowane w ramach Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia, jeżeli obie Strony tak uzgodnią.
4.
Regulamin wewnętrzny Komitetu Stabilizacji i Stowarzyszenia jest załączony do niniejszej decyzji.
Artykuł  14 1

Wspólny komitet konsultacyjny między Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym a czarnogórskimi partnerami społecznymi i innymi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego

1.
Niniejszym ustanawia się wspólny komitet konsultacyjny między Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym a czarnogórskimi partnerami społecznymi i innymi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego, którego zadaniem jest wspieranie Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia w celu propagowania dialogu i współpracy między partnerami społecznymi i innymi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego w Unii Europejskiej i Czarnogórze. Wspomniany dialog i współpraca obejmują wszystkie odnośne aspekty stosunków pomiędzy Unią Europejską i Czarnogórą pojawiające się w kontekście wykonania postanowień Układu. Celem takiego dialogu i współpracy jest w szczególności:
a)
przygotowanie organizacji pracodawców, organizacji pracobiorców oraz innych organizacji społeczeństwa obywatelskiego w Czarnogórze do działań w ramach przyszłego członkostwa w Unii Europejskiej;
b)
przygotowanie organizacji pracodawców, organizacji pracobiorców oraz innych organizacji społeczeństwa obywatelskiego w Czarnogórze do uczestnictwa w pracach Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego po przystąpieniu Czarnogóry;
c)
wymiana informacji na temat zagadnień będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, w szczególności na temat aktualnego zaawansowania procesu akcesyjnego oraz przygotowanie do tego procesu organizacji pracodawców, organizacji pracobiorców oraz innych organizacji społeczeństwa obywatelskiego w Czarnogórze;
d)
wspieranie wymiany doświadczeń i zorganizowanego dialogu pomiędzy a) organizacjami pracodawców, organizacjami pracobiorców oraz innymi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego w Czarnogórze a b) organizacjami pracodawców, organizacjami pracobiorców oraz innymi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego w państwach członkowskich, w tym poprzez tworzenie sieci kontaktów w ramach poszczególnych obszarów, w których bezpośrednie kontakty i współpraca mogą okazać się najbardziej skuteczną drogą rozwiązywania konkretnych problemów;
e)
podejmowanie dyskusji na temat wszelkich innych istotnych kwestii zgłaszanych przez którąkolwiek ze stron, w miarę ich pojawiania się w kontekście wykonywania postanowień Układu oraz w ramach strategii przedakcesyjnej.
2.
W skład wspólnego komitetu konsultacyjnego między Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym a czarnogórskimi partnerami społecznymi i innymi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego wchodzi sześciu przedstawicieli Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego oraz sześciu przedstawicieli czarnogórskich partnerów społecznych i innych organizacji społeczeństwa obywatelskiego. Do uczestnictwa można zaprosić obserwatorów.
3.
Wspólny komitet konsultacyjny między Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym a czarnogórskimi partnerami społecznymi i innymi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego wykonuje swoje zadania na wniosek o konsultację złożony przez Radę Stowarzyszenia i Stabilizacji lub, w przypadku wspierania dialogu między środowiskami społeczno-gospodarczymi, z własnej inicjatywy.
4.
Wspólny komitet konsultacyjny między Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym a czarnogórskimi partnerami społecznymi i innymi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego może formułować zalecenia dla Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia.
5.
Członkowie są wybierani w taki sposób, by w składzie wspólnego komitetu konsultacyjnego między Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym a czarnogórskimi partnerami społecznymi i innymi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego możliwie najbardziej wiernie byli reprezentowani różni partnerzy społeczni oraz inne organizacje społeczeństwa obywatelskiego, zarówno Unii Europejskiej, jak i Czarnogóry. Rząd Czarnogóry dokonuje oficjalnej nominacji czarnogórskich członków komitetu w oparciu o propozycje ze strony partnerów społecznych i innych organizacji społeczeństwa obywatelskiego. Propozycje te przedstawiane są w oparciu o partycypacyjną i przejrzystą procedurę naboru spośród partnerów społecznych i innych organizacji społeczeństwa obywatelskiego.
6.
Wspólnemu komitetowi konsultacyjnemu między Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym a czarnogórskimi partnerami społecznymi i innymi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego współprzewodniczą członek Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego oraz przedstawiciel czarnogórskich partnerów społecznych i innych organizacji społeczeństwa obywatelskiego.
7.
Wspólny komitet konsultacyjny między Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym a czarnogórskimi partnerami społecznymi i innymi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego przyjmuje swój regulamin wewnętrzny.
8.
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny, z jednej strony, i rząd Czarnogóry, z drugiej strony, pokrywają ponoszone przez siebie wydatki z tytułu uczestnictwa ich delegatów w posiedzeniach wspólnego komitetu konsultacyjnego między Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym a czarnogórskimi partnerami społecznymi i innymi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego, oraz w posiedzeniach grup roboczych tego komitetu, w odniesieniu do pracowników, wydatków na podróże i diety.
9.
Szczegółowe ustalenia dotyczące kosztów tłumaczeń ustnych i pisemnych zawarte zostają w regulaminie wewnętrznym wspólnego komitetu konsultacyjnego między Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym a czarnogórskimi partnerami społecznymi i innymi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego. Inne wydatki związane z fizyczną organizacją posiedzeń ponosi Strona, która pełni rolę gospodarza posiedzeń.
Artykuł  15 2

Wspólny komitet konsultacyjny między Komitetem Regionów a władzami lokalnymi i regionalnymi Czarnogóry

1.
Niniejszym ustanawia się wspólny komitet konsultacyjny między Komitetem Regionów a władzami lokalnymi i regionalnymi Czarnogóry, którego zadaniem jest wspieranie Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia w celu propagowania dialogu i współpracy między władzami lokalnymi i regionalnymi w Unii Europejskiej i Czarnogórze. Celem takiego dialogu i współpracy jest w szczególności:
a)
przygotowanie władz lokalnych i regionalnych Czarnogóry do działań w ramach przyszłego członkostwa w Unii Europejskiej;
b)
przygotowanie władz lokalnych i regionalnych Czarnogóry do uczestnictwa w pracach Komitetu Regionów po przystąpieniu Czarnogóry;
c)
wymiana informacji na temat aktualnych zagadnień będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, w szczególności na temat aktualnej sytuacji w sferze europejskiej polityki regionalnej i procesu akcesyjnego, jak również przygotowanie władz lokalnych i regionalnych Czarnogóry do tych polityk;
d)
wspieranie wielostronnego zorganizowanego dialogu między a) władzami lokalnymi i regionalnymi Czarnogóry a b) władzami lokalnymi i regionalnymi z państw członkowskich, w tym poprzez tworzenie sieci kontaktów w ramach poszczególnych obszarów, w których bezpośrednie kontakty i współpraca między władzami lokalnymi i regionalnymi Czarnogóry a władzami lokalnymi i regionalnymi z państw członkowskich mogą okazać się najbardziej skuteczną drogą rozwiązywania konkretnych problemów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania;
e)
prowadzenie regularnej wymiany informacji na temat międzyregionalnej współpracy między władzami lokalnymi i regionalnymi Czarnogóry a władzami lokalnymi i regionami z państw członkowskich;
f)
zachęcanie do wymiany doświadczeń i wiedzy w dziedzinie polityki regionalnej i interwencji strukturalnych, między a) władzami lokalnymi i regionalnymi Czarnogóry a b) władzami lokalnymi i regionalnymi z państw członkowskich, w szczególności know-how i technik przygotowania planów lub strategii rozwoju lokalnego i regionalnego oraz najbardziej efektywnego wykorzystania funduszy przedakcesyjnych i strukturalnych;
g)
wspomaganie władz lokalnych i regionalnych Czarnogóry w drodze wymiany informacji na temat praktycznego wprowadzania w życie zasady pomocniczości we wszystkich aspektach życia, na poziomie lokalnym i regionalnym;
h)
podejmowanie dyskusji na temat wszelkich innych istotnych kwestii zgłaszanych przez którąkolwiek ze stron, w miarę ich ewentualnego pojawiania się w kontekście wykonywania postanowień Układu oraz w ramach strategii przedakcesyjnej.
2.
W skład wspólnego komitetu konsultacyjnego między Komitetem Regionów a władzami lokalnymi i regionalnymi Czarnogóry wchodzi ośmiu przedstawicieli Komitetu Regionów, z jednej strony, oraz ośmiu pochodzących z wyborów przedstawicieli władz lokalnych i regionalnych Czarnogóry, z drugiej strony. Zostają wyznaczeni zastępcy członków w takiej samej liczbie.
3.
Wspólny komitet konsultacyjny między Komitetem Regionów a władzami lokalnymi i regionalnymi Czarnogóry prowadzi swoją działalność na wniosek o konsultację złożony przez Radę Stowarzyszenia i Stabilizacji lub, w przypadku wspierania dialogu między władzami lokalnymi i regionalnymi, z własnej inicjatywy.
4.
Wspólny komitet konsultacyjny między Komitetem Regionów a władzami lokalnymi i regionalnymi Czarnogóry może formułować zalecenia dla Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia.
5.
Członkowie są wybierani w taki sposób, by w składzie wspólnego komitetu konsultacyjnego między Komitetem Regionów a władzami lokalnymi i regionalnymi Czarnogóry możliwie wiernie były reprezentowane władze lokalne i regionalne różnego szczebla zarówno Unii Europejskiej, jak i Czarnogóry. Rząd Czarnogóry dokonuje oficjalnej nominacji czarnogórskich członków komitetu w oparciu o propozycje ze strony organizacji reprezentujących władze lokalne i regionalny w Czarnogórze. Propozycje te przedstawiane są w oparciu o partycypacyjną i przejrzystą procedurę naboru spośród pochodzących z wyboru przedstawicieli władz lokalnych lub regionalnych.
6.
Wspólny komitet konsultacyjny między Komitetem Regionów a władzami lokalnymi i regionalnymi Czarnogóry przyjmuje swój regulamin wewnętrzny.
7.
Wspólnemu komitetowi konsultacyjnemu między Komitetem Regionów a władzami lokalnymi i regionalnymi Czarnogóry współprzewodniczą członek Komitetu Regionów oraz przedstawiciel władz lokalnych i regionalnych Czarnogóry.
8.
Komitet Regionów, z jednej strony, i rząd Czarnogóry, z drugiej strony, pokrywają ponoszone przez siebie wydatki z tytułu uczestnictwa ich delegatów oraz personelu pomocniczego w posiedzeniach wspólnego komitetu konsultacyjnego między Komitetem Regionów a władzami lokalnymi i regionalnymi Czarnogóry, w szczególności w odniesieniu do wydatków na podróże i diety.
9.
Szczegółowe ustalenia dotyczące kosztów tłumaczeń ustnych i pisemnych zawarte zostają w regulaminie wewnętrznym wspólnego komitetu konsultacyjnego między Komitetem Regionów a władzami lokalnymi i regionalnymi Czarnogóry. Inne wydatki związane z fizyczną organizacją posiedzeń ponosi Strona, która pełni rolę gospodarza posiedzeń.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 14 czerwca 2010 r.

W imieniu Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia
D. LÓPEZ GARRIDO
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK 

Regulamin Komitetu Stabilizacji i Stowarzyszenia

Artykuł  1

Przewodnictwo

Komitetowi Stabilizacji i Stowarzyszenia przewodniczą na przemian przez okres 12 miesięcy przedstawiciel Komisji Europejskiej, w imieniu Unii Europejskiej i jej państw członkowskich oraz Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej, oraz przedstawiciel rządu Czarnogóry. Pierwszy okres rozpoczyna się z dniem pierwszego posiedzenia Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia, a kończy się z dniem 31 grudnia 2010 r.

Artykuł  2

Posiedzenia

Komitet Stabilizacji i Stowarzyszenia zbiera się wtedy, gdy wymagają tego okoliczności, za porozumieniem obu Stron. Każde posiedzenie Komitetu Stabilizacji i Stowarzyszenia odbywa się w czasie i miejscu uzgodnionym przez obie Strony. Posiedzenia Komitetu Stabilizacji i Stowarzyszenia są zwoływane przez przewodniczącego.

Artykuł  3

Delegacje

Przed każdym posiedzeniem przewodniczący jest powiadamiany o planowanym składzie delegacji każdej ze Stron.

Artykuł  4

Sekretariat

Urzędnik Komisji Europejskiej i urzędnik rządu Czarnogóry sprawują wspólnie funkcje sekretarzy Komitetu Stabilizacji i Stowarzyszenia. Wszystkie przewidziane w niniejszej decyzji komunikaty skierowane do przewodniczącego Komitetu Stabilizacji i Stowarzyszenia i pochodzące od niego są przekazywane sekretarzom Komitetu Stabilizacji i Stowarzyszenia oraz sekretarzom i przewodniczącemu Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia.

Artykuł  5

Jawność

Posiedzenia Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia są niejawne, chyba że postanowiono inaczej.

Artykuł  6

Porządek obrad

1.
Przewodniczący sporządza tymczasowy porządek dzienny każdego posiedzenia. Jest on przekazywany przez sekretarzy Komitetu Stabilizacji i Stowarzyszenia adresatom określonym w art. 4 nie później niż 15 dni przed rozpoczęciem posiedzenia. Tymczasowy porządek dzienny obrad zawiera punkty, w odniesieniu do których przewodniczący otrzymał wniosek o ich włączenie do porządku obrad nie później niż 21 dni przed rozpoczęciem posiedzenia, chociaż punktów tych nie wpisuje się do tymczasowego porządku obrad, chyba że towarzysząca dokumentacja została przekazana sekretarzom nie później niż w dniu przesłania porządku obrad. Komitet Stabilizacji i Stowarzyszenia może zaprosić ekspertów do uczestniczenia w jego posiedzeniach w celu uzyskania informacji dotyczących określonych tematów. Komitet Stabilizacji i Stowarzyszenia przyjmuje porządek obrad na początku każdego posiedzenia. Punkty inne niż punkty już zawarte w tymczasowym porządku obrad mogą zostać w nim umieszczone, jeżeli obie Strony tak uzgodnią.
2.
Przewodniczący może, w porozumieniu z obiema Stronami, skrócić terminy wskazane w ust. 1 w celu uwzględnienia wymogów szczególnego przypadku.
Artykuł  7

Protokół

Protokół jest sporządzany z każdego posiedzenia i jest oparty na dokonanym przez przewodniczącego podsumowaniu wniosków, które sformułował Komitet Stabilizacji i Stowarzyszenia. Po zatwierdzeniu przez Komitet Stabilizacji i Stowarzyszenia protokół jest podpisywany przez przewodniczącego i sekretarzy, a następnie włączany do akt przez każdą ze Stron. Odpis protokołu jest przekazywany każdemu adresatowi określonemu w art. 4.

Artykuł  8

Decyzje i zalecenia

W szczególnych przypadkach, w których Komitet Stabilizacji i Stowarzyszenia jest umocowany przez Radę Stabilizacji i Stowarzyszenia zgodnie z art. 122 Układu o stabilizacji i stowarzyszeniu do podejmowania decyzji/formułowania zaleceń, takie akty noszą odpowiednio nazwy "decyzji" i "zalecenia", po czym następuje ich numer porządkowy, data ich przyjęcia oraz opis ich przedmiotu. Decyzje i zalecenia są podejmowane za porozumieniem Stron. Komitet Stabilizacji i Stowarzyszenia może podejmować decyzje i formułować zalecenia w drodze procedury pisemnej, jeżeli obie Strony tak uzgodnią. Decyzje i zalecenia Komitetu Stabilizacji i Stowarzyszenia są podpisywane przez przewodniczącego i uwierzytelniane przez obu sekretarzy oraz przekazywane adresatom określonym w art. 4 niniejszego regulaminu. Każda ze Stron może podjąć decyzję o opublikowaniu decyzji i zaleceń Komitetu Stabilizacji i Stowarzyszenia w swojej odpowiedniej publikacji urzędowej.

Artykuł  9

Wydatki

Unia Europejska i Czarnogóra oddzielnie pokrywają wydatki, które ponoszą ze względu na swoje uczestnictwo w posiedzeniach Komitetu Stabilizacji i Stowarzyszenia, zarówno w odniesieniu do pracowników, wydatków na podróże i diety, jak i wydatków na telekomunikację i usługi pocztowe. Wydatki związane z tłumaczeniem ustnym podczas posiedzeń, tłumaczeniem pisemnym oraz powielaniem dokumentów ponoszą Wspólnoty, z wyjątkiem wydatków związanych z tłumaczeniem ustnym lub pisemnym na język urzędowy Czarnogóry lub z tego języka - te wydatki ponosi Czarnogóra. Inne wydatki związane z organizacją posiedzeń ponosi strona, która pełni rolę gospodarza posiedzenia.

Artykuł  10

Podkomitety i grupy specjalne

Komitet Stabilizacji i Stowarzyszenia może powołać podkomitety lub specjalne grupy działające z upoważnienia Komitetu Stabilizacji i Stowarzyszenia, któremu składają sprawozdania po każdym ze swoich posiedzeń. Komitet Stabilizacji i Stowarzyszenia może podjąć decyzję o rozwiązaniu któregokolwiek z istniejących podkomitetów lub grup, określeniu lub zmianie zakresu jego/jej uprawnień lub powołaniu kolejnych podkomitetów lub grup w celu wspierania go w wykonywaniu jego obowiązków. Wymienione podkomitety i grupy nie mają żadnych uprawnień decyzyjnych.

1 Art. 14 dodany przez art. 1 decyzji nr 2012/313/UE z dnia 21 czerwca 2011 r. (Dz.U.UE.L.12.158.21) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 sierpnia 2011 r.
2 Art. 15 dodany przez art. 1 decyzji nr 2012/313/UE z dnia 21 czerwca 2011 r. (Dz.U.UE.L.12.158.21) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 sierpnia 2011 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.179.11

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 1/2010 (2010/390/UE) Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia UE-Czarnogóra przyjmująca jej regulamin wewnętrzny
Data aktu: 14/06/2010
Data ogłoszenia: 14/07/2010
Data wejścia w życie: 14/06/2010