(notyfikowana jako dokument nr C(2009) 1551)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2009/180/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 12 marca 2009 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę 98/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do maszyn(1), w szczególności jej art. 6 ust. 1,
uwzględniając opinię Stałego Komitetu powołanego na mocy art. 5 dyrektywy 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w dziedzinie norm i przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W przypadku gdy norma krajowa stanowiąca transpozycję normy zharmonizowanej, do której odniesienie zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, obejmuje jeden lub więcej zasadniczych wymogów w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określonych w załączniku I dyrektywy 98/37/WE, maszynę zbudowaną zgodnie z tą normą uważa się za spełniającą odnośne zasadnicze wymogi.
(2) Na mocy art. 6 ust. 1 dyrektywy 98/37/WE Francja wniosła formalny sprzeciw dotyczący normy EN 12312-9:2005 "Urządzenia i sprzęt do obsługi naziemnej statków powietrznych - Wymagania szczegółowe - Część 9: Urządzenia do ładowania kontenerów/palet", przyjętej przez Europejski Komitet Normalizacyjny (CEN) dnia 21 marca 2005 r., do której odniesienie zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej(3).
(3) Jednym z głównych zagrożeń związanych z lotniskowymi urządzeniami do ładowania kontenerów i palet jest ryzyko upadku z podwyższonego stanowiska sterowania i z innych stanowisk, do których operatorzy urządzeń mają dostęp podczas obsługiwania drzwi ładunkowych i manipulowania ładunkami. Środki zabezpieczające przed tym ryzykiem muszą być skuteczne, a jednocześnie muszą uwzględniać kształt statków powietrznych i nie pozwalać na ich uszkodzenie.
(4) Po zbadaniu normy EN 12312-9:2005 Komisja ustaliła, że norma ta nie spełnia określonego w pkt 1.5.15 załącznika I do dyrektywy 98/37/WE zasadniczego wymogu w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa dotyczącego ryzyka związanego z poślizgnięciem się, potknięciem lub upadkiem, w związku z określonym w tymże załączniku w pkt 1.1.2 lit. b) zasadniczym wymogiem w zakresie ochrony zdrowia dotyczącym zasad bezpieczeństwa kompleksowego. W szczególności pkt 5.6 tejże normy "Zgniatanie, ścinanie i spadanie" nie zawiera wyszczególnienia sposobów wyboru, projektowania, rozmieszczenia i budowy środków, które należy stosować w celu zabezpieczenia przed upadkiem z urządzeń do ładowania kontenerów i palet, lecz jedynie nawiązuje do ogólnych warunków normy EN 1915- 1:2001 "Urządzenia i sprzęt do obsługi naziemnej statków powietrznych - Wymagania ogólne - Część 1: Podstawowe wymagania bezpieczeństwa", opisujących różne typy zabezpieczeń, które mogą być stosowane.
(5) W interesie bezpieczeństwa i pewności prawnej jest zatem, aby publikacji odniesienia do normy EN 12312- 9:2005 w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej towarzyszyło odpowiednie ostrzeżenie.
(6) Państwa członkowskie powinny dodać identyczne ostrzeżenie, publikując odniesienie do swoich norm krajowych stanowiących transpozycję normy EN 12312-9:2005,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 11 marca 2009 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Günter VERHEUGEN |
|
Wiceprzewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 207 z 23.7.1998, s. 1.
(2) Dz.U. L 204 z 21.7.1998, s. 37.
(3) Dz.U. C 336 z 31.12.2005, s. 12.