Decyzja 2008/341/WE ustanawiająca wspólnotowe kryteria dla krajowych programów zwalczania, kontroli i monitorowania niektórych chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 25 kwietnia 2008 r.
ustanawiająca wspólnotowe kryteria dla krajowych programów zwalczania, kontroli i monitorowania niektórych chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych

(notyfikowana jako dokument nr C(2008) 1588)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2008/341/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 29 kwietnia 2008 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając decyzję Rady 90/424/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii(1), w szczególności jej art. 24 ust. 2 akapit czwarty,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W decyzji 90/424/EWG ustanawia się procedury regulujące wkład finansowy Wspólnoty przeznaczony na programy zwalczania, kontroli i monitorowania chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych. Zgodnie z tą decyzją wprowadzony ma być wspólnotowy środek finansowy na pokrycie wydatków poniesionych przez państwa członkowskie na finansowanie krajowych programów zwalczania, kontroli i monitorowania chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych, wymienionych w załączniku do tej decyzji.

(2) W decyzji 90/424/EWG postanawia się, że co roku najpóźniej do dnia 30 kwietnia państwa członkowskie przedkładają Komisji roczne lub wieloletnie programy rozpoczynające się w kolejnym roku, na które chciałyby otrzymać wkład finansowy Wspólnoty.

(3) W art. 24 ust. 2 powyższej decyzji wymienia się niektóre elementy, które należy umieścić w programach przedkładanych przez państwa członkowskie, takie jak opis sytuacji epidemiologicznej choroby, obszar, na którym program ma zostać zastosowany, cel i przewidywany okres trwania programu, środki, które zostaną zastosowane, oraz koszty programu i płynące z niego korzyści.

(4) W decyzji Rady 90/638/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. ustanawiającej wspólnotowe kryteria zwalczania oraz monitorowania niektórych chorób zwierząt(2) ustanowiono niektóre kryteria dla programów zwalczania i monitorowania, które to kryteria zatwierdza się zgodnie z decyzją 90/424/EWG. Decyzją 2006/965/WE uchylono decyzję 90/638/EWG z dniem, z którym niniejsza decyzja staje się skuteczna.

(5) Należy ustanowić nowe kryteria dla krajowych programów zwalczania, kontroli i monitorowania chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych, wymienionych w załączniku I do decyzji 90/424/EWG, tak aby odpowiadały one postępowi technicznemu i naukowemu i uwzględniały doświadczenia nabyte podczas realizacji programów wdrażanych zgodnie z decyzją 90/638/EWG. Te nowe wspólnotowe kryteria powinny gwarantować skuteczność środków przewidzianych w tych programach oraz zapewniać szybsze zwalczanie, kontrolę i monitorowanie chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych objętych programami.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Aby uzyskać zatwierdzenie w ramach wspólnotowego środka finansowego przewidzianego w art. 24 ust. 1 decyzji 90/424/EWG, przedkładane Komisji przez państwa członkowskie programy zwalczania, kontroli i monitorowania chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych, wymienionych w załączniku do powyższej decyzji, muszą co najmniej spełniać kryteria określone w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 25 kwietnia 2008 r.

W imieniu Komisji
Androulla VASSILIOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, s. 19. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2006/965/WE (Dz.U. L 397 z 30.12.2006, s. 22).

(2) Dz.U. L 347 z 12.12.1990, s. 27. Decyzja zmieniona dyrektywą 92/65/EWG (Dz.U. L 268 z 14.9.1992, s. 54).

ZAŁĄCZNIK

Kryteria dla krajowych programów zwalczania, kontroli i monitorowania

1) Podstawowy cel programu

a) Podstawowym celem programu monitorowania jest badanie populacji lub subpopulacji zwierząt i jej środowiska (w tym żyjących dziko żywicieli i wektorów) w celu wykrywania zmian w występowaniu choroby zwierząt lub chorób odzwierzęcych, wymienionych w załączniku do decyzji 90/424/EWG ("choroba zwierząt lub choroby odzwierzęce") i w modelach zakażenia tymi chorobami.

b) Podstawowym celem programu kontroli jest uzyskanie lub utrzymanie częstości występowania choroby zwierząt lub chorób odzwierzęcych, wymienionych w załączniku do decyzji 90/424/EWG, na poziomie dopuszczalnym z punktu widzenia sanitarnego.

c) Podstawowym celem programu zwalczania jest biologiczne wytępienie choroby zwierząt lub chorób odzwierzęcych, wymienionych w załączniku do decyzji 90/424/EWG. Ostatecznym celem programu zwalczania jest uzyskanie statusu terytorium wolnego lub urzędowo wolnego od choroby zgodnie z prawodawstwem wspólnotowym w przypadku, gdy zachodzi taka możliwość.

d) Podstawowy cel programu kontroli, monitorowania/nadzorowania lub zwalczania choroby zwierząt lub chorób odzwierzęcych pozostaje w zgodzie z polityką wspólnotową.

2) Wytyczenie granic obszaru geograficznego programu

Program stosuje się do całego terytorium lub, jeśli jest to należycie uzasadnione zgodnie z kryteriami epidemiologicznymi, do dokładnie określonej części terytorium jednego lub większej liczby państw członkowskich lub, w przypadku chorób dotyczących również dzikich zwierząt, krajów trzecich.

3) Czas trwania programu

Czas trwania programu ustala się w latach na przewidywany minimalny okres potrzebny do osiągnięcia podstawowego celu programu. Czas trwania jest ograniczony do okresu, podczas którego prawdopodobne jest osiągnięcie tego celu.

4) Cele programu

a) Ustala się cele programu, jakie należy osiągnąć przed datą zakończenia programu. Jeśli program obejmuje więcej niż jeden rok, ustala się co najmniej coroczne cele tymczasowe jako cele pośrednie, które należy osiągnąć.

b) Wybiera się najwłaściwsze wskaźniki dla celów, takie jak zachorowalność, chorobowość (w przypadku, gdy jest to możliwe), kwalifikacja sanitarna zwierząt objętych programem i jednostek epidemiologicznych (na przykład stada, gospodarstwa, strefy). W razie potrzeby podaje się definicję.

5) Środki w ramach programu

a) Podejrzenie lub potwierdzenie wystąpienia choroby zwierząt lub chorób odzwierzęcych podlega obowiązkowi zgłoszenia.

b) Środki stosowane w ramach programu skierowane są na populację zwierząt będącą nosicielem choroby zwierząt lub chorób odzwierzęcych lub na istotne gatunki żywicielskie i wektory.

c) Identyfikuje się wszystkie zwierzęta objęte programem, z wyjątkiem drobiu, zwierząt wodnych, zajęczaków i zwierząt dzikich i rejestruje się wszystkie jednostki epidemiologiczne (na przykład stada, gospodarstwa). Przemieszczenia tych zwierząt podlegają kontroli i rejestracji.

d) Środki stosowane w ramach programu opierają się na dostępnej odpowiedniej wiedzy naukowej i są zgodne z prawodawstwem wspólnotowym. W przypadku finansowanych przez Europejski Fundusz Rybacki(1) programów dotyczących chorób występujących u zwierząt akwakultury instytucja zarządzająca dopilnowuje, aby wszystkie dokumenty uzupełniające dotyczące wydatków i audytów danych programów były przechowywane do wglądu Komisji i Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, zgodnie z art. 87 rozporządzenia (WE) nr 1198/2006.

e) Wybiera się środki stosowane w ramach programu będące najbardziej skutecznymi i efektywnymi środkami osiągnięcia podstawowego celu w czasie trwania programu. Środki te obejmują co najmniej:

– zasady przemieszczania zwierząt i produktów narażonych na zarażenie lub zanieczyszczenie w związku z daną chorobą zwierząt lub danymi chorobami odzwierzęcymi,

– środki, które mają zostać podjęte w przypadku, gdy uzyskane zostaną wyniki dodatnie podczas kontroli przeprowadzanych w ramach programu; takie środki muszą obejmować wszelkie zabezpieczenia mające na celu zapewnienie szybkiej kontroli lub zwalczenia choroby zwierząt lub chorób odzwierzęcych, konieczne w świetle danych epidemiologicznych oraz metod zapobiegawczych właściwych dla danej choroby,

– zasady kwalifikacji stad, jeżeli ma to zastosowanie.

f) W ramach programu stosuje się badania laboratoryjne ustalone w prawodawstwie wspólnotowym dla danej choroby zwierząt lub chorób odzwierzęcych; w przypadku gdy w prawodawstwie wspólnotowym nie przewidziano badań, stosuje się badania znormalizowane i zatwierdzone zgodnie z ogólnie przyjętymi normami międzynarodowymi. Przeprowadzające badania laboratoria biorące udział w odpowiednich programach monitorowania lub zwalczania finansowanych przez Wspólnotę są w stanie przedstawiać wyniki, których jakość jest możliwa do przyjęcia przez odpowiednie wspólnotowe laboratorium referencyjne (WLR). Laboratoria, które nie przeszły prób pierścieniowych prowadzonych przez WLR, lub w odpowiednich przypadkach krajowych prób pierścieniowych, mogą brać udział w finansowanych przez Wspólnotę programach zwalczania jedynie, gdy specjalne kontrole wykazały, że są one w stanie przedstawiać wyniki na wymaganym poziomie jakościowym.

g) Szczepionki stosowane w ramach programu są zgodne z normami europejskimi w zakresie bezpieczeństwa, niezdolności przenoszenia, nieodwracalności osłabienia zjadliwości oraz właściwości immunogenicznych; muszą one posiadać pozwolenie na dopuszczenie do obrotu zgodnie z dyrektywą 2001/82/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(2), o ile nie mają zastosowania warunki przewidziane w art. 8 tej dyrektywy.

6) Zarządzanie programem

a) Kontrolę nad programem sprawuje centralny organ weterynaryjny. Określa się jasno kompetencje i odpowiedzialność wszystkich służb weterynaryjnych i zainteresowanych podmiotów dotyczące wdrażania środków stosowanych w ramach programu i ustala się w programie jasną hierarchię zależności poszczególnych jednostek.

b) Zapewnia się wystarczające środki (finansowe, kadrowe, dotyczące wyposażenia) na cały czas trwania programu.

c) Postępy w realizacji programu są regularnie:

i) monitorowane i oceniane pod kątem skuteczności i efektywności środków;

ii) przedstawiane w formie sprawozdań przekazywanych Komisji.

7) Koszty programu i płynące z niego korzyści

a) Program przynosi korzyści Wspólnocie i zainteresowanym stronom w państwach członkowskich.

b) Wybrane narzędzia i środki stosuje się w najbardziej opłacalny sposób.

c) Towary i usługi wykorzystywane do celów programu są nabywane lub dostarczane zgodnie z przepisami wspólnotowymi dotyczącymi zamówień publicznych.

d) Kosztami programu są koszty poniesione przez państwa członkowskie na wdrażanie środków stosowanych w ramach programu i podlegają one kontroli.

e) W przypadku, gdy ma to zastosowanie, zapewnia się odpowiednią rekompensatę właścicielom zwierząt, które muszą być poddane ubojowi w ramach programu, oraz za produkty, które muszą zostać zniszczone.

f) Beneficjent odnotowuje poniesione wydatki, które zostały przedłożone Komisji, w swoim systemie ewidencji księgowej kosztów i przechowuje wszystkie oryginały dokumentów przez siedem lat od daty przedłożenia dla celów kontroli finansowej, zgodnie z art. 9, 36 i 37 rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005(3).

______

(1)Rozporządzenie Rady (WE) nr 1198/2006 z dnia 27 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dz.U. L 223 z 15.8.2006, s. 1).

(2) Dz.U. L 311 z 28.11.2001, s. 1.

(3) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 1.

Zmiany w prawie

Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku ok. 4 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 23.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024