Decyzja 2006/216/WE w sprawie publikacji odniesień do normy EN 143:2000 Sprzęt ochrony układu oddechowego – Filtry cząsteczkowe – Wymagania, badania, znakowanie zgodnie z dyrektywą Rady 89/686/EWG (wyposażenie ochrony osobistej)

DECYZJA KOMISJI
z dnia 16 marca 2006 r.
w sprawie publikacji odniesień do normy EN 143:2000 "Sprzęt ochrony układu oddechowego - Filtry cząsteczkowe - Wymagania, badania, znakowanie" zgodnie z dyrektywą Rady 89/686/EWG (wyposażenie ochrony osobistej)

(notyfikowana jako dokument nr C(2006) 777)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2006/216/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 marca 2006 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/686/EWG z dnia 21 grudnia 1989 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do wyposażenia ochrony osobistej(1), w szczególności jej art. 6 ust. 1,

uwzględniając opinię Stałego Komitetu powołanego na mocy art. 5 dyrektywy 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 89/686/EWG przewiduje, że środki ochrony indywidualnej mogą być wprowadzone na rynek i dopuszczone do użycia jedynie wtedy, gdy chronią zdrowie oraz zapewniają bezpieczeństwo użytkownikom, nie szkodząc zdrowiu lub bezpieczeństwu innych osób, zwierząt domowych lub towarów przy założeniu prawidłowej obsługi, a także użytkowaniu zgodnie z przeznaczeniem.

(2) Zgodnie z art. 5 dyrektywy 89/686/EWG środki ochrony indywidualnej posiadające oznakowanie CE, dla których producent jest w stanie przedstawić deklarację zgodności oraz świadectwo badania typu WE wydane przez jednostkę notyfikowaną potwierdzające zgodność wyrobu z właściwymi normami krajowymi transponującymi normy zharmonizowane, do których odniesienia opublikowała Komisja w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, należy uznać za spełniające podstawowe wymagania zdrowia i bezpieczeństwa, określone w art. 3 dyrektywy 89/686/EWG i wyszczególnione w załączniku II do tej dyrektywy. Państwa członkowskie są zobowiązane opublikować odniesienia do norm krajowych stanowiących transpozycję norm zharmonizowanych.

(3) Zgodnie z art. 6 ust. 1 dyrektywy 89/686/EWG Komisja i Francja wniosły formalny sprzeciw, stwiedzający, że norma EN 143:2000 "Sprzęt ochrony układu oddechowego - Filtry cząsteczkowe - Wymagania, badania, znakowanie", zatwierdzona przez Europejski Komitet Normalizacyjny (CEN) w dniu 7 stycznia 2000 r., do której odniesienia zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym w dniu 24 stycznia 2001 r.(3), nie spełnia całkowicie odpowiednich podstawowych wymagań określonych w art. 3 dyrektywy 89/686/EWG w odniesieniu do filtrów cząsteczkowych, których skuteczność filtrowania jest osiągana wyłącznie lub częściowo dzięki zastosowaniu materiałów nietkanych z włókien naładowanych elektrycznie, zwanych dalej "filtrami elektrostatycznymi".

(4) Na podstawie wyników badań skuteczności filtrowania różnych typów filtrów cząsteczkowych istnieją niezbite dowody, że procedura badania w celu pomiaru penetracji filtra określona w pkt 8.7.2.4 zdanie ostatnie i pkt 8.7.3.4 zdanie ostatnie normy EN 143:2000, zgodnie z którymi pomiar penetracji jest dokonywany trzy minuty po rozpoczęciu badania na ochronę przed cząstkami ciekłymi, nie zapewnia w przypadku filtrów elektrostatycznych zgodności z podstawowym wymogiem zdrowia i bezpieczeństwa 3.10.1 ("Ochrona układu oddechowego") załącznika II do dyrektywy 89/686/EWG.

(5) Zauważono w szczególności, że we wspomnianym typie filtra skuteczność filtrowania może ulec szybkiemu pogorszeniu podczas użytkowania. Skuteczność filtrowania określana zgodnie ze znormalizowaną procedurą badania - trzy minuty po rozpoczęciu badania - może okazać się bez znaczenia w każdej chwili po upływie tych trzech minut. Spadek skuteczności filtrowania może być ogromny, w związku z czym filtr elektrostatyczny może nie odpowiadać już klasie skuteczności, która została mu przyznana, oraz odnoszącym się do niej informacjom. Jeżeli przyznana klasa skuteczności zostanie uznana za niewłaściwą podczas okresu użytkowania filtra, spowodowane w ten sposób potencjalne narażenie na niebezpieczne cząstki unoszące się w powietrzu może poważnie zaszkodzić zdrowiu i bezpieczeństwu użytkownika. Wyniki badania wskazują na spadek skuteczności filtrów elektrostatycznych również wtedy, gdy używane są one nieregularnie.

(6) Zgodnie z tymi ustaleniami pkt 8.7.2.4 zdanie ostatnie i pkt 8.7.3.4. zdanie ostatnie normy EN 143:2000 nie zapewniają również zgodności z podstawowymi wymaganiami zdrowia i bezpieczeństwa 1.1.1 ("Ergonomia"), 1.1.2.1 ("Najwyższy możliwy poziom ochrony") i 1.1.2.2 ("Klasy ochrony dostosowane do różnych poziomów zagrożenia") załącznika II do dyrektywy 89/686/EWG w odniesieniu do filtrów elektrostatycznych. Ponadto pkt 10 normy nie zapewnia zgodności z podstawowym wymogiem zdrowia i bezpieczeństwa 1.4 lit. b) ("Informacje dostarczane przez producenta"), ponieważ nie jest wymagane ostrzeżenie dotyczące spadku skuteczności filtrów elektrostatycznych w miarę użytkowania.

(7) W związku z powyższym inne zharmonizowane normy, przewidujące, że badanie powinno się odbywać zgodnie z normą EN 143:2000 lub przewidujące procedurę badania pomiarowego identyczną z procedurą określoną w normie EN 143:2000, także nie zapewniają zgodności z podstawowymi wymaganiami zdrowia i bezpieczeństwa dyrektywy 89/686/EWG, o których mowa powyżej, w odniesieniu do filtrów elektrostatycznych.

(8) Na wniosek Komisji Komitet Techniczny CEN/TC 79 "Sprzęt ochrony układu oddechowego" Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN) rozpoczął przegląd normy EN 143:2000 w celu usunięcia opisanych wad. W oczekiwaniu na zakończenie przeglądu, w interesie bezpieczeństwa i pewności prawnej opublikowaniu odniesień do normy EN 143:2000 powinno towarzyszyć właściwe ostrzeżenie, które należy również uwzględniać w odniesieniu do powiązanych z nią norm zharmonizowanych. Państwa członkowskie powinny dodać identyczne ostrzeżenie do swoich krajowych norm stanowiących transpozycję zharmonizowanej normy.

(9) Należy zatem odpowiednio ponownie opublikować odniesienia do normy zharmonizowanej EN 143:2000,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Odniesienia do normy zharmonizowanej EN 143:2000 zastępuje się tekstem określonym w Załączniku.

Artykuł  2

Jeżeli na podstawie art. 5 ust. 4 dyrektywy 89/686/EWG państwa członkowskie publikują odniesienia do norm krajowych stanowiących transpozycję normy zharmonizowanej, o której mowa w art. 1, dodają do tej publikacji ostrzeżenie identyczne z przewidzianym w Załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 16 marca 2006 r.

W imieniu Komisji
Günter VERHEUGEN
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 399 z 30.12.1989, str. 18. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).

(2) Dz.U. L 204 z 21.7.1998, str. 37. Dyrektywa ostatnio zmieniona Aktem przystąpienia z 2003 r.

(3) Dz.U. C 21 z 24.1.2001, str. 2.

ZAŁĄCZNIK

Publikacja odniesień do europejskich norm zharmonizowanych zgodnie z dyrektywą Rady 89/686/EWG z dnia 21 grudnia 1989 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do wyposażenia ochrony osobistej

ESO(*) Numer i tytuł normy zharmonizowanej (oraz dokument referencyjny) Pierwsza publikacja w Dzienniku Urzędowym Numer normy zastąpionej Data ustania domniemania zgodności normy zastąpionej(**)
CEN EN 143:2000

Sprzęt ochrony układu oddechowego - Filtry cząsteczkowe - Wymagania, badania, znakowanie

24.1.2001 EN

143:1990

Termin minął (31.8.2000)
Ostrzeżenie: Jeżeli chodzi o filtry cząsteczkowe, których skuteczność jest osiągana wyłącznie lub częściowo dzięki zastosowaniu materiałów nietkanych z włókien naładowanych elektrycznie, niniejsza publikacja nie dotyczy pkt 8.7.2.4 zdanie ostatnie, pkt 8.7.3.4 zdanie ostatnie i pkt 10 normy, w odniesieniu do których nie istnieje domniemanie zgodności z podstawowymi wymaganiami zdrowia i bezpieczeństwa dyrektywy 89/686/EWG. Niniejsze ostrzeżenie należy również wziąć pod uwagę przy zastosowaniu następujących norm zharmonizowanych: EN 149:2001; EN 405:2001; EN 1827:1999; EN 12083:1998; EN 12941:1998; EN 12941:1998/A1:2003; EN 12942:1998; EN 12942:1998/A1:2002; EN 13274-7:2002.
(*) ESO: Europejskie organizacje normalizacyjne:
- CEN: rue de Stassart/Stassartstraat 36, B-1050 Bruksela, tel. (32-2) 550 08 11;

faks (32-2) 550 08 19 (http://www.cenorm.be),

- CENELEC: rue de Stassart/Stassartstraat 35, B-1050 Bruksela, tel. (32-2) 519 68 71;

faks (32-2) 519 69 19 (http://www.cenelec.org),

- ETSI: 650, route des Lucioles, F-06921 Sophia Antipolis, tel. (33) 492 94 42 00;

faks (33) 493 65 47 16 (http://www.etsi.org).

(**) Z reguły data ustania domniemania zgodności jest datą wycofania ("dw"), określoną

przez europejskie organizacje normalizacyjne. Zwraca się jednak uwagę użytkowników

tych norm na fakt, że w niektórych szczególnych przypadkach mogą obowiązywać inne

zasady.

UWAGA:

– Wszelkich informacji dotyczących dostępności norm udzielają zarówno europejskie, jak i krajowe organy normalizacyjne, których wykaz został załączony do dyrektywy 98/34/WE.

– Publikacja odniesień w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nie oznacza, że normy te są dostępne we wszystkich językach Wspólnoty.

– Niniejszy wykaz zastępuje wszystkie poprzednie wykazy opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Komisja zapewnia aktualizowanie niniejszego wykazu.

Szczegółowe informacje dotyczące norm zharmonizowanych są dostępne w Internecie na stronie http://europa.eu.int/ comm/enterprise/newapproach/standardization/harmstds/

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.80.76

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2006/216/WE w sprawie publikacji odniesień do normy EN 143:2000 Sprzęt ochrony układu oddechowego – Filtry cząsteczkowe – Wymagania, badania, znakowanie zgodnie z dyrektywą Rady 89/686/EWG (wyposażenie ochrony osobistej)
Data aktu: 16/03/2006
Data ogłoszenia: 17/03/2006
Data wejścia w życie: 17/03/2006