(2006/851/Euratom)(Dz.U.UE L z dnia 28 listopada 2006 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 124,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Preambuła Traktatu uznaje, że państwa członkowskie pragną stworzyć warunki bezpieczeństwa niezbędne do eliminacji zagrożeń dla życia i zdrowia ludności.
(2) Artykuł 2 lit. b) Traktatu wzywa Wspólnotę do stworzenia jednolitych norm bezpieczeństwa mających chronić zdrowie pracowników i ludności oraz do zapewnienia ich stosowania.
(3) Rozdział III Traktatu ustanawia podstawowe normy zezwalające Wspólnocie na ochronę zdrowia i bezpieczeństwa pracowników i ludności przed niebezpieczeństwem promieniowania jonizującego.
(4) Dyrektywa Rady 96/29/Euratom(1) ustanawia podstawowe normy bezpieczeństwa w zakresie ochrony zdrowia pracowników i ogółu społeczeństwa przed zagrożeniami wynikającymi z promieniowania jonizującego.
(5) Dyrektywa Rady 85/337/EWG z dnia 27 czerwca 1985 r. w sprawie oceny wpływu wywieranego przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko(2) wzywa państwa członkowskie do "przyjęcia wszystkich niezbędnych środków, aby zapewnić, że przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na środowisko naturalne między innymi z powodu ich charakteru, rozmiarów lub lokalizacji podlegają ocenie w odniesieniu do ich skutków przed udzieleniem zezwolenia".
(6) Promieniowanie jonizujące z materiałów radioaktywnych może mieć konsekwencje trwające dłużej niż okres eksploatacji instalacji jądrowych oraz wykraczające poza granice państwowe.
(7) Ochrona pracowników i ludności przeciwko tym zagrożeniom jest priorytetem Wspólnot Europejskich. Należy zatem stosować wysokie normy bezpieczeństwa, aby zapewnić, że podejmuje się działania związane z tymi zagrożeniami, przekraczające okres eksploatacji instalacji jądrowych.
(8) Parlament Europejski, Rada i Komisja podkreślają "konieczność zagwarantowania przez państwa członkowskie, że zasoby finansowe wystarczające na działania związane z likwidacją i zarządzaniem odpadami, kontrolowane przez państwa członkowskie, są rzeczywiście wykorzystywane na cele, do jakich zostały utworzone, oraz że są zarządzane w sposób przejrzysty, tak aby uniknąć tworzenia barier dla uczciwej konkurencji na rynku energii"(3).
(9) Komisja zwraca również uwagę, że "ważne jest, aby zagwarantować, że fundusze utworzone na działania związane z likwidacją i zarządzaniem odpadami, zgodne z celami Traktatu Euratom, zarządzane były w sposób przejrzysty i wykorzystywane były wyłącznie do celów, do jakich zostały utworzone. Z tego względu Komisja zamierza publikować, zgodnie z kompetencjami powierzonymi jej w Traktacie Euratom, roczny raport na temat wykorzystywania funduszy przeznaczonych na likwidację i zarządzanie odpadami. W szczególności będzie ona dokładać starań, aby dyspozycje dotyczące prawa wspólnotowego były w pełni przestrzegane"(4).
(10) W komunikacie do Parlamentu Europejskiego i Rady(5) Komisja zaznaczyła potrzebę większej przejrzystości i harmonizacji zarządzania zasobami finansowymi. Komisja wyraziła również zamiar przedłożenia zalecenia w 2005 r.
(11) Działania likwidacyjne również stanowią potencjalne zagrożenie dla zdrowia publicznego i środowiska naturalnego, w szczególności jeżeli środki niezbędne dla zapobiegania zagrożeniom radiologicznym wywołanym przez działania likwidacyjne nie zostaną podjęte we właściwym czasie.
(12) W celu zapobieżenia wszystkim zagrożeniom należy zapewnić bezpieczną likwidację instalacji jądrowych, łącznie z długoterminowym zarządzaniem odpadami radioaktywnymi i zużytym paliwem.
(13) Bezpieczna likwidacja instalacji jądrowych, łącznie z długoterminowym zarządzaniem odpadami radioaktywnymi i zużytym paliwem, wymaga znacznych zasobów finansowych. Brak tych zasobów w momencie, gdy są one potrzebne, może niekorzystnie wpłynąć na proces likwidacji. Wystarczające zasoby finansowe powinny być dostępne w odpowiednim czasie, tak aby umożliwić całkowitą likwidację instalacji jądrowych zgodnie z normami bezpieczeństwa.
(14) Zgodnie z zasadą "zanieczyszczający płaci" w okresie eksploatacji instalacji nuklearnych operatorzy powinni zgromadzić adekwatne zasoby finansowe przeznaczone na późniejsze koszty likwidacji.
(15) W kontekście specyfiki negocjacji akcesyjnych zajęto się kwestią wczesnego zamknięcia reaktorów energii jądrowej uznanych za nierentowne. W związku z powyższym Wspólnota uczestniczyła z własnej inicjatywy w zbieraniu zasobów finansowych oraz udziela pod pewnymi warunkami wsparcia gospodarczego dla różnych projektów likwidacyjnych w pewnych nowych państwach członkowskich.
(16) Artykuł 26 Wspólnej konwencji w sprawie bezpieczeństwa gospodarowania wypalonym paliwem jądrowym i zarządzania odpadami radioaktywnymi, która weszła w życie 18 czerwca 2001 r., określa, że "każda Umawiająca się Strona powinna podjąć odpowiednie kroki w celu zapewnienia bezpieczeństwa likwidacji instalacji jądrowej. Takie kroki powinny zapewniać między innymi dostępność wykwalifikowanego personelu i odpowiednich środków finansowych". Artykuł 22 pkt ii) konwencji wzywa wszystkie umawiające się strony do podjęcia odpowiednich działań mających na celu zapewnienie "odpowiednich środków finansowych na wsparcie bezpieczeństwa instalacji w zakresie gospodarki wykorzystanym paliwem i odpadami radioaktywnymi w czasie ich produkcyjnego wykorzystywania oraz na wsparcie procesu likwidacji".
(17) Artykuł 2 lit. c) Traktatu wzywa Wspólnotę do ułatwiania inwestycji i zapewniania tworzenia podstawowych instalacji niezbędnych do rozwoju energetyki jądrowej we Wspólnocie. Rozwój takiej energetyki nie powinien być rozpatrywany oddzielnie od procesu likwidacji tych inwestycji lub instalacji. Artykuł 41 Traktatu wymaga, aby projekty inwestycyjne dotyczące energii jądrowej były przedstawiane Komisji do zbadania. Rozporządzenie Rady (Euratom) nr 2587/1999 z dnia 2 grudnia 1999 r. określające projekty inwestycyjne przekazywane Komisji zgodnie z art. 41 Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej(6) włącza działania likwidacyjne do projektów inwestycyjnych, o których należy poinformować Komisję i z nią omówić. W związku z powyższym osoby i przedsiębiorstwa(7) poinformują Komisję o uzgodnieniach dotyczących finansowania likwidacji w odniesieniu do nowych instalacji jądrowych.
(18) Zapewnienie w razie potrzeby wystarczających zasobów finansowych wymaga gruntownej i rozważnej analizy źródeł finansowania i kosztów związanych z likwidacją instalacji. Metoda określenia kwoty funduszy na likwidację musi wziąć pod uwagę aspekty technologiczne i ograniczenia związane z bezpieczeństwem jądrowym.
(19) W celu zapewnienia w razie potrzeby dostępności zasobów przeznaczonych na likwidację instalacji jądrowych niezwykle ważne jest ich przejrzyste zarządzanie pod stosownym zewnętrznym nadzorem; pomoże to również w uniknięciu barier dla uczciwej konkurencji na rynku energii. Aby zapewnić spełnienie tych celów, zastosować można różne stosowne metody zarządzania. Należy ustanowić właściwy organ krajowy zapewniający opinie ekspertów związane z zarządzaniem funduszem i kwestiami dotyczącymi kosztów likwidacji.
(20) Niniejsze zalecenie nie tworzy odstępstw od zasad dotyczących pomocy państwa. W tym kontekście interwencja państwa dotyczy kwestii objętych Traktatem ustanawiającym Europejską Wspólnotę Energii Atomowej i musi być odpowiednio oceniona. Jednakże w zakresie, w jakim nie jest ona niezbędna dla celów tego Traktatu lub wykracza poza nie, lub gdy zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji na rynku wewnętrznym, musi ona być oceniona na mocy Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
(21) Sposób inwestycji zasobów finansowych powinien być szczegółowo rozpatrzony, aby uniknąć możliwych nadużyć. Inwestycje powinny być długoterminowe i o bezpiecznym profilu ryzyka, jednocześnie zapewniając adekwatną ochronę rzeczywistej wartości funduszy.
(22) W celu zapewnienia bezpieczeństwa gromadzenie właściwych zasobów przeznaczonych na likwidację instalacji jądrowych powinno brać pod uwagę specyfikę niektórych instalacji.
(23) Z wcześniejszych doświadczeń wynika, że wymiana informacji pomiędzy ekspertami krajowymi na temat różnych metod i ustaleń finansowych, związanych z likwidacją i zarządzaniem odpadami, jest doskonałym sposobem na ułatwienie stworzenia wspólnej odpowiedzi na wyzwania dotyczące bezpieczeństwa. W celu wzmocnienia współpracy pomiędzy Komisją a państwami członkowskimi Komisja ogłasza zamiar ustanowienia stałej grupy zajmującej się finansowaniem likwidacji. Grupa zajmująca się finansowaniem likwidacji powinna pomagać Komisji w działaniach związanych z niniejszym zaleceniem.
(24) Bez uszczerbku dla ogólnej zasady pomocniczości, należy zaproponować pewien stopień harmonizacji w odniesieniu do koncepcji wykorzystywanych w kwestiach likwidacji. Harmonizację powinna przeprowadzać grupa zajmująca się finansowaniem likwidacji, która osiągnie wspólnie uzgodnioną interpretację niniejszego zalecenia w odniesieniu do jego praktycznego zastosowania, w szczególności w celu harmonizacji metodologii wyliczania kosztów działań likwidacyjnych.
(25) Wspólne Centrum Badawcze, ustanowione na mocy art. 8 Traktatu, prowadzi programy badawcze w dziedzinie energii jądrowej, które mogą powodować zagrożenie jonizacją po okresie eksploatacji instalacji. W celu zapewnienia bezpieczeństwa instalacji Komisja zagwarantuje, że Centrum spełnia zalecenia niniejszego dokumentu. W szczególności Komisja zweryfikuje adekwatność zasobów finansowych przeznaczonych na likwidację instalacji Centrum. Departamenty Komisji odpowiedzialne za kwestie jądrowe i budżetowe są w stanie najlepiej wykonać te zadania,
NINIEJSZYM ZALECA:
Sporządzono w Brukseli, dnia 24 października 2006 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Andris PIEBALGS |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 159 z 29.6.1996, str. 1.
(2) Dz.U. L 175 z 5.7.1985, str. 40. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2003/35/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 156 z 25.6.2003, str. 17).
(3) Deklaracja międzyinstytucjonalna, Dz.U. L 176 z 15.7.2003, str. 56.
(4) Oświadczenie Komisji, Dz.U. L 176 z 15.7.2003, str. 56.
(5) COM(2004) 719, Raport w sprawie wykorzystywania zasobów finansowych przeznaczonych na likwidację elektrowni jądrowych z 26.10.2004.
(6) Dz.U. L 315 z 9.12.1999, str. 1.
(7) Osoby i przedsiębiorstwa zajmujące się działaniami przemysłowymi wymienionymi w załączniku II do Traktatu Euratom.
(8)Rozporządzenie Rady (Euratom) nr 2587/1999 z dnia 2 grudnia 1999 r. określające projekty inwestycyjne przekazywane Komisji zgodnie z art. 41 Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej (Dz.U. L 315 z 9.12.1999, str. 1) oraz rozporządzenie Komisji (Euratom) nr 1352/2003 z dnia 23 lipca 2003 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1209/2000 ustalające procedury przekazywania określone w art. 41 Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej (Dz.U. L 192 z 31.7.2003, str. 15).