a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie (WE) nr 853/2004 ustanawia szczegółowe wymogi dotyczące zasad higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego. Należy ustanowić określone środki wykonawcze w odniesieniu do mięsa, żywych małży, produktów rybołówstwa, mleka, jaj, żabich udek i ślimaków oraz ich produktów przetworzonych.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 854/2004 ustanawia szczegółowe zasady organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi. Należy udoskonalić określone zasady, a także szczegółowo określić inne wymogi.
(3) Rozporządzenie (WE) nr 882/2004 ustanawia na poziomie Wspólnoty jednolite ramy składające się z ogólnych zasad organizacji urzędowych kontroli. Należy udoskonalić określone zasady, a także szczegółowo określić inne wymogi.
(4) Decyzja Komisji 20XX/../WE 5 uchyla niektóre decyzje wprowadzające środki przewidziane na mocy dyrektyw uchylonych dyrektywą 2004/41/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. uchylającą niektóre dyrektywy dotyczące higieny i warunków zdrowia przy produkcji i wprowadzaniu do obrotu niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi i zmieniającą dyrektywy Rady 89/662/EWG i 92/118/EWG oraz decyzję Rady 95/408/WE 6 . Niektóre fragmenty odnośnych decyzji powinny zatem zostać zachowane w niniejszym rozporządzeniu.
(5) Rozporządzenie (WE) nr 852/2004 zobowiązuje podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze do prowadzenia i przechowywania dokumentacji oraz do udostępniania istotnych informacji zawartych w tej dokumentacji na żądanie właściwego organu i podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo spożywcze będącego odbiorcą. 7
(6) Rozporządzenie (WE) nr 853/2004 zobowiązuje również podmiot prowadzący rzeźnię do występowania o udzielenie, gromadzenia i sprawdzania informacji dotyczących łańcucha żywnościowego w odniesieniu do wszystkich zwierząt poza zwierzętami łownymi, wysyłanymi lub przeznaczonych do wysyłki do rzeźni, oraz do postępowania zgodnie z tymi informacjami. Ponadto podmiot taki powinien się upewnić, że informacje dotyczące łańcucha żywnościowego zawierają wszystkie szczegóły wymagane na mocy rozporządzenia (WE) nr 853/2004. 8
(7) Informacje dotyczące łańcucha żywnościowego stanowią pomoc dla podmiotu prowadzącego rzeźnię w organizacji pracy rzeźni oraz dla urzędowego lekarza weterynarii w określeniu wymaganych procedur kontrolnych. Informacje dotyczące łańcucha żywnościowego powinny być analizowane przez urzędowego lekarza weterynarii i wykorzystywane jako integralny element procedur kontrolnych. 9
(8) Istniejące systemy przepływu informacji należy wykorzystywać w jak największym stopniu i dostosować je tak, aby spełniały wymogi w zakresie informacji dotyczących łańcucha żywnościowego ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 854/2004.
(9) W celu poprawy opieki nad zwierzętami na poziomie gospodarstwa i zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 854/2004 urzędowy lekarz weterynarii powinien odnotować stwierdzoną w rzeźni chorobę lub kondycję poszczególnych zwierząt lub stada, która może mieć wpływ na zdrowie publiczne lub na zdrowie zwierząt lub naruszać dobrostan zwierząt oraz, w razie konieczności, powinien powiadomić o tym podmiot prowadzący przedsiębiorstwo spożywcze odpowiedzialne za gospodarstwo pochodzenia oraz lekarza weterynarii obsługującego gospodarstwo pochodzenia lub odpowiedni właściwy organ. 10
(10) Rozporządzenia (WE) nr 853/2004 i 854/2004 określają wymogi dotyczące kontroli produktów rybołówstwa w zakresie obecności pasożytów przeprowadzanych na lądzie i na pokładzie statków. Aby zapobiec spożyciu przez ludzi ryb zawierających pasożyty, podmiot prowadzący przedsiębiorstwo spożywcze zobowiązane są prowadzić własne kontrole na wszystkich etapach produkcji produktów rybołówstwa, zgodnie z zasadami określonymi w rozdziale V D sekcji VIII załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004. Przyjęcie szczegółowych zasad dotyczących kontroli wzrokowych wymaga zdefiniowania pojęć widocznych pasożytów i kontroli wzrokowej oraz określenia typu i częstotliwości obserwacji. 11
(11) W ramach kontroli przewidzianych w rozporządzeniu (WE) 853/2004 mających na celu zapobieganie wprowadzaniu do obrotu produktów rybołówstwa niezdatnych do spożycia przez ludzi można przeprowadzać niektóre analizy chemiczne, w tym analizy sprawdzające całkowitą zawartość azotu lotnych zasad amonowych (N-LZA). Należy określić poziomy N-LZA, których nie można przekraczać w przypadku niektórych kategorii gatunków, oraz ustalić stosowane metody analizy. Uznane naukowo metody analityczne w zakresie badania zawartości N-LZA powinny być nadal rutynowo stosowane; należy jednak określić metodę odniesienia, którą można zastosować w przypadku wątpliwości co do wyników albo na wypadek sporu.
(12) Limity zawartości toksyny paralitycznej (PSP), toksyny powodującej amnezję (ASP) i toksyn lipofilowych są określone w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004. Metodą odniesienia do celów wykrywania niektórych toksyn i zapobiegania połowom toksycznych skorupiaków są badania biologiczne. Najwyższe dopuszczalne poziomy oraz metody analizy powinny zostać ujednolicone i wprowadzone w życie przez Państwa Członkowskie w celu ochrony zdrowia ludzkiego. Poza biologicznymi metodami badania, należy dopuścić alternatywne metody wykrywania, takie jak metody chemiczne i testy in vitro, jeśli zostanie wykazane, że skuteczność wybranych metod nie jest mniejsza od skuteczności metody biologicznej i że ich zastosowanie zapewnia równoważny poziom ochrony zdrowia publicznego. Proponowane najwyższe dopuszczalne poziomy toksyn lipofilowych opierają się na danych tymczasowych i powinny być ponownie ocenione po udostępnieniu nowych dowodów naukowych. Ze względu na brak materiału odniesienia i stosowanie wyłącznie badań niebiologicznych, poziom ochrony zdrowia publicznego odnośnie do wszystkich wymienionych toksyn nie jest równoważny z poziomem, który zapewniają badania biologiczne. Należy ustanowić przepisy dotyczące jak najszybszego zastąpienia badań biologicznych.
(13) Mięso odkostnione mechanicznie (MOM), wyprodukowane za pomocą metod nienaruszających struktury kości wykorzystywanych w produkcji tego mięsa, należy traktować jako odmienne od mięsa odkostnionego mechanicznie za pomocą metod naruszających strukturę kości.
(14) Należy zezwolić na stosowanie mięsa odkostnionego mechanicznie, należącego do pierwszego z wymienionych wyżej typów, wyprodukowanego w określonych warunkach i posiadającego określony skład, w wyrobach mięsnych przeznaczonych do spożycia wyłącznie po obróbce cieplnej. Warunki te związane są w szczególności z zawartością wapnia w MOM, którą należy określić zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 853/2004. Najwyższą dopuszczalną zawartość wapnia określoną w niniejszym rozporządzeniu należy dostosować po udostępnieniu szczegółowych informacji na temat wahań występujących w przypadku zastosowania innych typów surowców.
(15) Artykuł 31 ust. 2 lit. f) rozporządzenia (WE) nr 882/2004 stanowi, że Państwa Członkowskie prowadzą aktualne wykazy zatwierdzonych zakładów. Należy ustanowić wspólne ramy dla przedstawiania odpowiednich informacji innym Państwom Członkowskim oraz ogółowi społeczeństwa.
(16) Sekcja XI załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 określa wymogi dotyczące przygotowywania żabich udek i ślimaków przeznaczonych do spożycia przez ludzi. Należy również ustanowić szczegółowe wymogi, łącznie ze wzorami świadectw zdrowia, w zakresie przywozu z państw trzecich żabich udek i ślimaków przeznaczonych do spożycia przez ludzi.
(17) Sekcje XIV i XV załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 określają zasady dotyczące produkcji i wprowadzania do obrotu żelatyny i kolagenu przeznaczonych do spożycia przez ludzi. Należy również ustanowić szczegółowe wymogi, łącznie ze wzorami świadectw zdrowia, w zakresie przywozu z państw trzecich żelatyny i kolagenu oraz surowców do produkcji żelatyny i kolagenu przeznaczonych do spożycia przez ludzi.
(18) W celu kontynuowania produkcji artykułów spożywczych o tradycyjnym charakterze konieczna jest elastyczność. Państwa Członkowskie przyznały już odstępstwa dla szerokiej gamy takich artykułów spożywczych w ramach prawodawstwa obowiązującego przed dniem 1 stycznia 2006 r. Podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze powinni mieć możliwość dalszego nieprzerwanego stosowania istniejących praktyk po tym terminie. Procedurę pozwalającą Państwom Członkowskim na stosowanie elastyczności ustanowiono w rozporządzeniach (WE) nr 852/2004, 853/2004 oraz 854/2004. Jednakże w większości przypadków, w których przyznano już odstępstwa, jest to wyłącznie kwestia kontynuacji ustalonych praktyk, a zatem stosowanie pełnej procedury zgłoszenia, łącznie z pełną analizą ryzyka, może nałożyć na Państwa Członkowskie niepotrzebne i nieproporcjonalne obciążenie. W drodze odstępstwa od wymagań strukturalnych ustanowionych w rozporządzeniu (WE) nr 852/2004 i z należytym uwzględnieniem celów w zakresie jakości zdrowotnej żywności należy zatem zdefiniować artykułów spożywczych o tradycyjnym charakterze oraz ustanowić ogólne warunki mające do nich zastosowanie. 12
(19) Rozporządzenia (WE) nr 853/2004 oraz 854/2004 nie zawierają odniesień do nowych Państw Członkowskich, ponieważ zostały przyjęte przed rozszerzeniem z dnia 1 maja 2004 r. W odpowiednich przepisach wyżej wymienionych rozporządzeń należy zatem dodać kody ISO odnoszące się do tych Państw Członkowskich oraz skróty oznaczające Wspólnotę Europejską w językach tych Państw.
(20) Sekcja I załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 określa zasady dotyczące produkcji i wprowadzania do obrotu mięsa domowych zwierząt kopytnych. Wyjątki dotyczące całkowitego oskórowania tuszy i innych części ciała przeznaczonych do spożycia przez ludzi określono w rozdziale IV pkt 8 tej sekcji. Należy ustanowić przepisy rozszerzające te wyjątki na kończyny poniżej stawu skokowego i nadgarstkowego dorosłego bydła, pod warunkiem że spełniają one takie same wymogi, jakie obowiązują w odniesieniu do kończyn poniżej stawu skokowego i nadgarstkowego cieląt.
(21) Niektóre praktyki mogą wprowadzać konsumentów w błąd pod względem zawartości niektórych produktów. Aby nie zawieść oczekiwań konsumentów, należy zakazać sprzedaży mięsa drobiowego poddanego działaniu środków zatrzymujących wodę jako świeżego mięsa.
(22) Opinia Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności przyjęta dnia 30 sierpnia 2004 r. dowodzi, że produkty rybołówstwa należące do rodziny Gempylidae, a zwłaszcza Ruvettus pretiosus oraz Lepidocybium flavobrunneum, mogą mieć szkodliwy wpływ na przewód pokarmowy, jeżeli zostaną spożyte w określonych warunkach. Produkty rybołówstwa należące do tej rodziny należy zatem objąć warunkami wprowadzania do obrotu.
(23) Sekcja IX załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 ustanawia szczegółowe zasady higieny dotyczące surowego mleka i przetworów mlecznych. Zgodnie z częścią II B pkt 1 lit. e) rozdziału I płyny do kąpieli strzyków lub inne środki do czyszczenia wymion mogą być stosowane jedynie po zatwierdzeniu przez właściwy organ. Jednakże w tej części załącznika III brakuje szczegółowego planu zezwoleń. Należy zatem jasno określić procedury udzielania takich zezwoleń w celu zagwarantowania jednolitego podejścia w Państwach Członkowskich.
(24) Rozporządzenie (WE) nr 853/2004 zobowiązuje podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze do zapewnienia zgodności obróbki cieplnej stosowanej do przetwarzania surowego mleka i przetworów mlecznych z uznanymi normami międzynarodowymi. Jednakże ze względu na swoistość niektórych typów obróbki cieplnej stosowanych w tym sektorze oraz ich wpływ na bezpieczeństwo żywności i zdrowie zwierząt, podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze powinny otrzymać bardziej wyraźne wskazówki w tym zakresie. 13
(25) Rozporządzenie (WE) nr 853/2004 wprowadza nową definicję obejmującą produkty otrzymane z jaj, które - po usunięciu skorupki - nie zostały jeszcze przetworzone. Należy zatem jasno określić zasady mające zastosowanie do takich produktów i odpowiednio zmienić sekcję X, rozdział II załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004.
(26) Sekcja XIV załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 określa szczegółowe zasady zdrowotne dotyczące żelatyny. Zasady te obejmują wymogi dotyczące rodzaju surowców, które mogą być wykorzystywane do produkcji żelatyny oraz wymogi w zakresie transportu i przechowywania takich materiałów. Określają one również specyfikacje mające zastosowanie przy wytwarzaniu żelatyny. Należy jednak również ustanowić zasady dotyczące znakowania żelatyny.
(27) W rezultacie postępu naukowego normę ISO 16649-3 ustanowiono jako ustaloną metodę odniesienia dla analizy E.coli w małżach. Zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2073/2005 w sprawie kryteriów mikrobiologicznych dotyczących środków spożywczych 14 ta metoda odniesienia obowiązuje już w przypadku żywych małży z obszarów A. Zgodnie z powyższym normę ISO 16649-3 należy ustanowić jako metodę odniesienia NPL (najbardziej prawdopodobna liczba) również dla analizy E.coli w małżach pochodzących z obszarów B i C. Na stosowanie alternatywnych metod należy zezwolić wyłącznie w przypadku, kiedy są one uznane za równoważne z metodą odniesienia.
(28) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia (WE) nr 853/2004 i 854/2004.
(29) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 1. Sprostowane w Dz.U. L 226 z 25.6.2004, str. 3.
2 Dz.U.L 139 z 30.4.2004, str. 55. Sprostowane w Dz.U. L 226 z 25.6.2004, str. 22.
3 Dz.U.L 139 z 30.4.2004, str. 206. Sprostowane w Dz.U. L 226 z 25.6.2004, str. 83.
4 Dz.U. L 165 z 30.4.2004, str. 1. Sprostowane w Dz.U. L 191 z 28.5.2004, str. 1.
5 Dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym.
6 Dz.U. L 157 z 30.4.2004, p. 33. Sprostowane w Dz.U. L 195 z 2.6.2004, str. 12.
7 Motyw zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 13 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.42.34/1).
8 Motyw zmieniony przez pkt 2-4 sprostowania z dnia 13 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.42.34/1).
9 Motyw zmieniony przez pkt 2 i 3 sprostowania z dnia 13 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.42.34/1).
10 Motyw zmieniony przez pkt 1 i 2 sprostowania z dnia 13 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.42.34/1).
11 Motyw zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 13 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.42.34/1).
12 Motyw zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 13 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.42.34/1).
13 Motyw zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 13 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.42.34/1).
14 Patrz: 1 str. niniejszego Dziennika Urzędowego.
15 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2019/1139 z dnia 3 lipca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.180.12) zmieniającego nin. rozporządzenie komisji we z dniem 24 lipca 2019 r.
16 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2019/1139 z dnia 3 lipca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.180.12) zmieniającego nin. rozporządzenie komisji we z dniem 24 lipca 2019 r.
17 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2019/1139 z dnia 3 lipca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.180.12) zmieniającego nin. rozporządzenie komisji we z dniem 24 lipca 2019 r.
18 Art. 5 uchylony przez art. 74 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2019/627 z dnia 15 marca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.131.51) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 grudnia 2019 r.
19 Art. 6 uchylony przez art. 30 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2019/628 z dnia 8 kwietnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.131.101) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 grudnia 2019 r.
20 Art. 6a:- dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1664/2006 z dnia 6 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.2006.320.13) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 listopada 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2019/1139 z dnia 3 lipca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.180.12) zmieniającego nin. rozporządzenie komisji we z dniem 24 lipca 2019 r.
21 Art. 6b uchylony przez art. 74 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2019/627 z dnia 15 marca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.131.51) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 grudnia 2019 r.
22 Art. 6c uchylony przez art. 74 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2019/627 z dnia 15 marca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.131.51) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 grudnia 2019 r.
23 Załącznik I:- zmieniony przez pkt 1-3 i 5 sprostowania z dnia 13 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.42.34/1).
- zmieniony przez art. 74 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2019/627 z dnia 15 marca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.131.51) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 grudnia 2019 r.
24 Załącznik II:- zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 13 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.42.34/1).
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1022/2008 z dnia 17 października 2008 r. (Dz.U.UE.L.2008.277.18) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 października 2008 r.
- zmieniony przez art. 74 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2019/627 z dnia 15 marca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.131.51) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 grudnia 2019 r.
25 Załącznik III uchylony przez art. 74 pkt 4 rozporządzenia nr (UE) 2019/627 z dnia 15 marca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.131.51) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 grudnia 2019 r.
26 Załącznik V uchylony przez art. 74 pkt 4 rozporządzenia nr (UE) 2019/627 z dnia 15 marca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.131.51) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 grudnia 2019 r.
27 Załącznik VI uchylony przez art. 30 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2019/628 z dnia 8 kwietnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.131.101) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 grudnia 2019 r.
28 Załącznik 6a uchylony przez art. 74 pkt 5 rozporządzenia nr (UE) 2019/627 z dnia 15 marca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.131.51) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 grudnia 2019 r.
29 Załącznik 6b uchylony przez art. 74 pkt 6 rozporządzenia nr (UE) 2019/627 z dnia 15 marca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.131.51) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 grudnia 2019 r.