uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 14, art. 25 akapit trzeci, art. 26 oraz art. 28 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na mocy umowy ramowej z Ohrid wkład Unii opiera się na szerokim podejściu obejmującym działania ukierunkowane na pełen zakres aspektów państwa prawnego, włączając w to programy rozwoju instytucjonalnego oraz działania policji, które powinny się wzajemnie wspierać i wzmacniać. Działania Unii, wspierane między innymi przez wspólnotowe programy rozwoju instytucjonalnego na mocy rozporządzenia CARDS, przyczynią się do ogólnego zaprowadzenia pokoju w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii, jak również do osiągnięcia celów ogólnej polityki Unii w regionie, szczególnie w zakresie procesu stabilizacji i stowarzyszenia.
(2) Unia powołała Specjalnego Przedstawiciela Unii Europejskiej (SPUE) w celu przyczynienia się do wzmocnienia pokojowego procesu politycznego i pełnego wykonania umowy ramowej z Ohrid oraz pomocy w zapewnieniu spójności zewnętrznych działań UE i zapewnieniu koordynacji starań wspólnoty międzynarodowej, zmierzających do pomocy w wykonaniu i zapewnieniu trwałości postanowień tej umowy ramowej.
(3) W Rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 1371 (2001), przyjętej w dniu 26 września 2001 r. z zadowoleniem przyjmuje się umowę ramową i wspiera jej pełne wykonanie, między innymi, poprzez starania czynione przez UE.
(4) W interesie utrzymania i kontynuowania znaczących osiągnięć uzyskanych w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii poprzez podjęcie istotnych starań politycznych i zaangażowanie zasobów UE, a także celem dalszego przyczyniania się do tworzenia stabilnych i bezpiecznych warunków umożliwiających rządowi Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii wykonanie umowy ramowej z Ohrid, UE zwiększyła swoją rolę w dziedzinie policji.
(5) Od czasu konfliktu w 2001 r. sytuacja w zakresie bezpieczeństwa w byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii wciąż ulega poprawie. W 2005 r. nastąpiło dalsze wzmocnienie stabilności. Podjęto kroki zmierzające do przygotowania i wdrożenia kluczowych reform wynikających z umowy ramowej z Ohrid, a także rozpoczęto starania na rzecz realizacji innych priorytetowych reform, w tym w dziedzinie praworządności. Dalsze podejmowanie starań politycznych i zaangażowanie zasobów UE dodatkowo przyczyni się do utrwalenia stabilności zarówno w kraju, jak i w regionie.
(6) Dnia 16 września 2003 r. władze Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii wystąpiły z prośbą do UE o przyjęcie odpowiedzialności za zwiększoną rolę w dziedzinie policji i rozmieszczenie Misji Policyjnej UE (EUPOL Proxima).
(7) Wspólne działanie Rady 2003/681/WPZiB(1) ustanowiło misję EUPOL Proxima na okres 12 miesięcy, począwszy od dnia 15 grudnia 2003 r. do dnia 14 grudnia 2004 r. Wspólne działanie Rady 2004/789/WPZiB(2) przedłużyło misję EUPOL Proxima na okres 12 miesięcy, począwszy od 15 grudnia 2004 r. do 14 grudnia 2005 r.
(8) Podczas konsultacji z UE rząd Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii (FYROM) zasygnalizował, że z zadowoleniem przyjąłby, przy spełnieniu pewnych warunków, utworzenie Policyjnego Zespołu Doradczego UE stanowiącego pomost pomiędzy zakończeniem misji EUPOL Proxima oraz planowanym projektem finansowanym poprzez CARDS w celu dostarczenia pomocy technicznej w terenie.
(9) Zgodnie z wytycznymi określonymi przez Radę Europejską podczas posiedzenia w Nicei w dniach 7-9 grudnia 2000 r., niniejsze wspólne działanie powinno określać rolę Sekretarza Generalnego/Wysokiego Przedstawiciela (zwanego dalej SG/WP) zgodnie z art. 18 ust. 3 i art. 26 Traktatu w zakresie wdrażania środków, które podlegają kontroli politycznej i kierownictwu strategicznemu sprawowanym przez KPB.
(10) Art. 14 ust. 1 Traktatu wymaga określenia kwoty referencyjnej na cały okres wdrażania wspólnego działania. Wskazanie kwot, które mają być finansowane z budżetu wspólnotowego obrazuje wolę organu prawodawczego i jest uzależnione od dostępności przydzielonych środków w trakcie odpowiedniego roku budżetowego.
(11) Należy w jak największym stopniu wykorzystać sprzęt pozostały z innych działań operacyjnych UE, zwłaszcza misji EUPOL Proxima, przy uwzględnieniu potrzeb operacyjnych i zasad należytego zarządzania finansami.
(12) Mandat EUPAT będzie wykonywany w sytuacji, w której nie jest w pełni zagwarantowana praworządność, co może zaszkodzić celom wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa określonym w art. 11 Traktatu.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE DZIAŁANIE:
W imieniu Rady | |
I. LEWIS | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 249 z 1.10.2003, str. 66. Wspólne działanie zmienione wspólnym działaniem 2004/87/WPZiB (Dz.U. L 21 z 28.1.2004, str. 31).
(2) Dz.U. L 348 z 24.11.2004, str. 40.
(3) Dz.U. L 101 z 11.4.2001, str. 1. Decyzja zmieniona decyzją Rady 2005/57/WE (Dz.U. L 193 z 23.7.2005, str. 31).
(4) Dz.U. L 94 z 13.4.2005, str. 39.
(5) Dz.U. L 106 z 15.4.2004, str. 22. Decyzja zmieniona decyzją 2004/701/WE, Euratom (Dz.U. L 319 z 20.10.2004, s. 15).
(6)Decyzja Rady 2004/75/WPZiB (Dz.U. L 16 z 23.1.2004, str. 65).
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2005.307.61 |
Rodzaj: | Wspólne działanie |
Tytuł: | Wspólne działanie 2005/826/WPZiB w sprawie ustanowienia Policyjnego Zespołu Doradczego UE (EUPAT) w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii (FYROM) |
Data aktu: | 24/11/2005 |
Data ogłoszenia: | 25/11/2005 |
Data wejścia w życie: | 24/11/2005 |