Decyzja 2005/708/WE w sprawie zmiany perspektywy finansowej na lata 2000-2006

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 7 września 2005 r.
w sprawie zmiany perspektywy finansowej na lata 2000-2006

(2005/708/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 14 października 2005 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 6 maja 1999 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i poprawy procedury budżetowej, w szczególności jego pkt 19, 20 i 21 (1),

uwzględniając decyzję 2003/430/EC Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 maja 2003 r. w sprawie zmiany perspektywy finansowej(2),

uwzględniając wniosek Komisji,

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 272 ust. 9 akapit piąty Traktatu(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

Reforma wspólnej polityki rolnej przyjęta przez Radę we wrześniu 2003 r.(4) przewiduje obniżenie dopłat bezpośrednich ("modulację") na rzecz finansowania polityki rozwoju obszarów wiejskich w celu zapewnienia lepszej równowagi między narzędziami politycznymi służącymi promowaniu trwałego rolnictwa a narzędziami służącymi promowaniu rozwoju obszarów wiejskich oraz finansowaniu dodatkowych środków rozwoju obszarów wiejskich. Dlatego, celem uwzględnienia skutków "modulacji" w roku 2006, konieczne jest wprowadzenie zmian do perspektywy finansowej zawartej w załączniku I do Porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie dyscypliny budżetowej i usprawnienia procedury budżetowej ze zmianami wprowadzonymi na mocy decyzji 2003/430/WE, zwanej dalej "perspektywą finansową". W rezultacie środki z poddziału 1a "Wspólna polityka rolna" będą mogły zostać wykorzystane w celu finansowania dodatkowych działań w ramach poddziału 1b "Rozwój obszarów wiejskich", bez zmiany pułapu środków w dziale 1 "Rolnictwo",

PRZYJMUJĄ NINEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Perspektywa finansowa zostaje zmieniona w następujący sposób:

Roczne pułapy środków na pokrycie zobowiązań pozycji pierwszej w tabelach 1a, 1b, 2a i 2b zostają zmienione następująco:

a) kwota w poddziale 1a "Wspólna polityka rolna" zostanie pomniejszona w 2006 r. o kwotę odpowiadającą modulacji;

kwoty zmniejszone w ramach Wspólnej polityki rolnej

2006

mln EUR według cen z 1999 r.

- 570

mln EUR według cen z 2006 r.

- 655

b) kwota w poddziale 1b "Rozwój obszarów wiejskich" zostanie powiększona w 2006 r. o kwotę odpowiadającą modulacji;

kwoty zwiększone w ramach Rozwoju obszarów wiejskich

2006

mln EUR według cen z 1999 r.

+ 570

mln EUR według cen z 2006 r.

+ 655

Artykuł  2
1.
Perspektywę finansową Unii Europejskiej, wyrażoną w cenach z 1999 r., określono w tabelach 1a i 1b w Załączniku.
2.
Odpowiednią perspektywę finansową wynikającą z dostosowań technicznych w 2005 r., zgodnie ze zmianami w Produkcie Narodowym Brutto (PNB) i w cenach określono w tabelach 2a i 2b w Załączniku.
Artykuł  3

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Strasburgu, dnia 7 września 2005 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
J. BORRELL FONTELLES D. ALEXANDER
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 172 z 18.6.1999, str. 1. Porozumienie zmienione decyzją 2003/429/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 147 z 14.6.2003, str. 25).

(2) Dz.U. L 147 z 14.6.2003, str. 31.

(3) Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 września 2005 r. i decyzja Rady z dnia 18 lipca 2005 r.

(4)Rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 (Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 1).

ZAŁĄCZNIK

TABELA 1a: ZMIENIONA PERSPEKTYWA FINANSOWA (EU-25) WEDŁUG CEN Z 1999 R.
(w mln EUR)
Środki na zobowiązania 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006
1. ROLNICTWO 40.920 42.800 43.900 43.770 44.657 45.677 45.807
1a Wspólna polityka rolna 36.620 38.480 39.570 39.430 38.737 39.602 39.042
1b Rozwój obszarów wiejskich 4.300 4.320 4.330 4.340 5.920 6.075 6.765
2. DZIAŁANIA STRUKTURALNE 32.045 31.455 30.865 30.285 35.665 36.502 37.940
Fundusze strukturalne 29.430 28.840 28.250 27.670 30.533 31.835 32.608
Fundusz Spójności 2.615 2.615 2.615 2.615 5.132 4.667 5.332
3. POLITYKI WEWNĘTRZNE 5.930 6.040 6.150 6.260 7.877 8.098 8.212
4. DZIAŁANIA ZEWNĘTRZNE 4.550 4.560 4.570 4.580 4.590 4.600 4.610
5. ADMINISTRACJA(1) 4.560 4.600 4.700 4.800 5.403 5.558 5.712
6. REZERWY 900 900 650 400 400 400 400
Rezerwa pieniężna 500 500 250
Rezerwa na pomoc nadzwyczajną 200 200 200 200 200 200 200
Rezerwa gwarancyjna 200 200 200 200 200 200 200
7. STRATEGIA PRZEDAKCESYJNA 3.120 3.120 3.120 3.120 3.120 3.120 3.120
Rolnictwo 520 520 520 520
Przedakcesyjny instrument strukturalny 1.040 1.040 1.040 1.040
PHARE (kraje kandydujące) 1.560 1.560 1.560 1.560
8. REKOMPENSATA 1.273 1.173 940
ŚRODKI NA ZOBOWIĄZANIA OGÓŁEM 92.025 93.475 93.955 93.215 102.985 105.128 106.741
ŚRODKI NA PŁATNOŚCI OGÓŁEM 89.600 91.110 94.220 94.880 100.800 101.600 103.840
Pułap środków na płatności jako % DNB (ESA 95) 1,07 % 1,07 % 1,10 % 1,11 % 1,10 % 1,07 % 1,07 %
Nieprzewidziane wydatki 0,17 % 0,17 % 0,14 % 0,13 % 0,14 % 0,17 % 0,17 %
Pułap zasobów własnych 1,24 % 1,24 % 1,24 % 1,24 % 1,24 % 1,24 % 1,24 %
(1) Wydatki na emerytury zawarte w pułapie dla tej pozycji są skalkulowane na lata 2000-2006 na

podstawie składek netto pracowników na program emerytalny do maksymalnej wysokości 1.100 mln

EUR według cen z 1999 r.

TABELA 1b: ZMIENIONA PERSPEKTYWA FINANSOWA (EU-25) WEDŁUG CEN Z 1999 R.

(włącznie ze skutkami budżetowymi uzgodnień politycznych na Cyprze)

(w mln EUR)
Środki na zobowiązania 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006
1. ROLNICTWO 40.920 42.800 43.900 43.770 44.650 45.675 45.805
1a Wspólna polityka rolna 36.620 38.480 39.570 39.430 38.740 39.611 39.052
1b Rozwój obszarów wiejskich 4.300 4.320 4.330 4.340 5.910 6.064 6.753
2. DZIAŁANIA STRUKTURALNE 32.045 31.455 30.865 30.285 35.718 36.579 38.052
Fundusze strukturalne 29.430 28.840 28.250 27.670 30.571 31.899 32.703
Fundusz Spójności 2.615 2.615 2.615 2.615 5.147 4.680 5.349
3. POLITYKI WEWNĘTRZNE 5.930 6.040 6.150 6.260 7.891 8.112 8.226
4. DZIAŁANIA ZEWNĘTRZNE 4.550 4.560 4.570 4.580 4.590 4.600 4.610
5. ADMINISTRACJA(1) 4.560 4.600 4.700 4.800 5.403 5.558 5.712
6. REZERWY 900 900 650 400 400 400 400
Rezerwa pieniężna 500 500 250
Rezerwa na pomoc nadzwyczajną 200 200 200 200 200 200 200
Rezerwa gwarancyjna 200 200 200 200 200 200 200
7. STRATEGIA PRZEDAKCESYJNA 3.120 3.120 3.120 3.120 3.120 3.120 3.120
Rolnictwo 520 520 520 520
Przedakcesyjny instrument strukturalny 1.040 1.040 1.040 1.040
PHARE (kraje kandydujące) 1.560 1.560 1.560 1.560
8. REKOMPENSATA 1.273 1.173 940
ŚRODKI NA ZOBOWIĄZANIA OGÓŁEM 92.025 93.475 93.955 93.215 103.045 105.218 106.865
ŚRODKI NA PŁATNOŚCI OGÓŁEM 89.600 91.110 94.220 94.880 100.800 101.600 103.840
Pułap środków na płatności jako % DNB (ESA 95) 1,07 % 1,07 % 1,10 % 1,11 % 1,10 % 1,07 % 1,07 %
Nieprzewidziane wydatki 0,17 % 0,17 % 0,14 % 0,13 % 0,14 % 0,17 % 0,17 %
Pułap zasobów własnych 1,24 % 1,24 % 1,24 % 1,24 % 1,24 % 1,24 % 1,24 %
(1) Wydatki na emerytury zawarte w pułapie dla tej pozycji są skalkulowane na lata 2000-2006 na

podstawie składek netto pracowników na program emerytalny do maksymalnej wysokości 1.100 mln

EUR według cen z 1999 r.

TABELA 2a: ZMIENIONA PERSPEKTYWA FINANSOWA (EU-25) WEDŁUG CEN AKTUALNYCH

(w mln EUR)
Ceny aktualne
Środki na zobowiązania 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006
1. ROLNICTWO 41.738 44.530 46.587 47.378 49.305 51.439 52.618
1a Wspólna polityka rolna 37.352 40.035 41.992 42.680 42.769 44.598 44.847
1b Rozwój obszarów wiejskich 4.386 4.495 4.595 4.698 6.536 6.841 7.771
2. DZIAŁANIA STRUKTURALNE 32.678 32.720 33.638 33.968 41.035 42.441 44.617
Fundusze strukturalne 30.019 30.005 30.849 31.129 35.353 37.247 38.523
Fundusz Spójności 2.659 2.715 2.789 2.839 5.682 5.194 6.094
3. POLITYKI WEWNĘTRZNE 6.031 6.272 6.558 6.796 8.722 9.012 9.385
4. DZIAŁANIA ZEWNĘTRZNE 4.627 4.735 4.873 4.972 5.082 5.119 5.269
5. ADMINISTRACJA(1) 4.638 4.776 5.012 5.211 5.983 6.185 6.528
6. REZERWY 906 916 676 434 442 446 458
Rezerwa pieniężna 500 500 250
Rezerwa na pomoc nadzwyczajną 203 208 213 217 221 223 229
Rezerwa gwarancyjna 203 208 213 217 221 223 229
7. STRATEGIA PRZEDAKCESYJNA 3.174 3.240 3.328 3.386 3.455 3.472 3.566
Rolnictwo 529 540 555 564
Przedakcesyjny instrument strukturalny 1.058 1.080 1.109 1.129
PHARE (kraje kandydujące) 1.587 1.620 1.664 1.693
8. REKOMPENSATA 1.410 1.305 1.074
ŚRODKI NA ZOBOWIĄZANIA OGÓŁEM 93.792 97.189 100.672 102.145 115.434 119.419 123.515
ŚRODKI NA PŁATNOŚCI OGÓŁEM 91.322 94.730 100.078 102.767 111.380 114.060 119.112
Pułap środków na płatności jako % DNB (ESA 95) 1,07 % 1,08 % 1,11 % 1,09 % 1,09 % 1,08 % 1,08 %
Nieprzewidziane wydatki 0,17 % 0,16 % 0,13 % 0,15 % 0,15 % 0,16 % 0,16 %
Pułap zasobów własnych 1,24 % 1,24 % 1,24 % 1,24 % 1,24 % 1,24 % 1,24 %
(1) Wydatki na emerytury zawarte w pułapie dla tej pozycji są skalkulowane na lata 2000-2006 na

podstawie składek netto pracowników na program emerytalny do maksymalnej wysokości 1.100 mln EUR

według cen z 1999 r.

TABELA 2b: ZMIENIONA PERSPEKTYWA FINANSOWA (EU-25) WEDŁUG CEN AKTUALNYCH

(włącznie ze skutkami budżetowymi uzgodnień politycznych na Cyprze)

(w mln EUR)
Ceny aktualne
Środki na zobowiązania 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006
1. ROLNICTWO 41.738 44.530 46.587 47.378 49.297 51.437 52.615
1a Wspólna polityka rolna 37.352 40.035 41.992 42.680 42.772 44.608 44.858
1b Rozwój obszarów wiejskich 4.386 4.495 4.595 4.698 6.525 6.829 7.757
2. DZIAŁANIA STRUKTURALNE 32.678 32.720 33.638 33.968 41.094 42.528 44.746
Fundusze strukturalne 30.019 30.005 30.849 31.129 35.395 37.319 38.632
Fundusz Spójności 2.659 2.715 2.789 2.839 5.699 5.209 6.114
3. POLITYKI WEWNĘTRZNE 6.031 6.272 6.558 6.796 8.737 9.027 9.401
4. DZIAŁANIA ZEWNĘTRZNE 4.627 4.735 4.873 4.972 5.082 5.119 5.269
5. ADMINISTRACJA(1) 4.638 4.776 5.012 5.211 5.983 6.185 6.528
6. REZERWY 906 916 676 434 442 446 458
Rezerwa pieniężna 500 500 250 0 0 0 0
Rezerwa na pomoc nadzwyczajną 203 208 213 217 221 223 229
Rezerwa gwarancyjna 203 208 213 217 221 223 229
7. STRATEGIA PRZEDAKCESYJNA 3.174 3.240 3.328 3.386 3.455 3.472 3.566
Rolnictwo 529 540 555 564
Przedakcesyjny instrument strukturalny 1.058 1.080 1.109 1.129
PHARE (kraje kandydujące) 1.587 1.620 1.664 1.693
8. REKOMPENSATA 1.410 1.305 1.074
ŚRODKI NA ZOBOWIĄZANIA OGÓŁEM 93.792 97.189 100.672 102.145 115.500 119.519 123.657
ŚRODKI NA PŁATNOŚCI OGÓŁEM 91.322 94.730 100.078 102.767 111.380 114.060 119.112
Pułap środków na płatności jako % DNB (ESA 95) 1,07 % 1,08 % 1,11 % 1,09 % 1,09 % 1,08 % 1,08 %
Nieprzewidziane wydatki 0,17 % 0,16 % 0,13 % 0,15 % 0,15 % 0,16 % 0,16 %
Pułap zasobów własnych 1,24 % 1,24 % 1,24 % 1,24 % 1,24 % 1,24 % 1,24 %
(1) Wydatki na emerytury zawarte w pułapie dla tej pozycji są skalkulowane na lata 2000-2006 na

podstawie składek netto pracowników na program emerytalny do maksymalnej wysokości 1.100 mln

EUR według cen z 1999 r.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.269.24

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2005/708/WE w sprawie zmiany perspektywy finansowej na lata 2000-2006
Data aktu: 07/09/2005
Data ogłoszenia: 14/10/2005
Data wejścia w życie: 07/09/2005