uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 83,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Ani rozporządzenie Rady (EWG) nr 3975/87 z dnia 14 grudnia 1987 r. ustanawiające procedurę stosowania reguł konkurencji do przedsiębiorstw w sektorze transportu lotniczego(3), ani rozporządzenie (WE) nr 1/2003 nie mają same zastosowania do transportu lotniczego między Wspólnotą a państwami trzecimi.
(2) W konsekwencji Komisja nie posiada uprawnień do prowadzenia dochodzenia i egzekwowania w odniesieniu do naruszeń art. 81 i 82 Traktatu w zakresie transportu lotniczego między Wspólnotą a państwami trzecimi równoważnych do tych, które posiada odnośnie do transportu lotniczego we Wspólnocie. W szczególności Komisji brakuje wymaganych narzędzi badania okoliczności sprawy oraz uprawnień do nakładania środków zaradczych, które są niezbędne do zakończenia naruszeń lub do nakładania kar odnośnie do udowodnionych naruszeń. Ponadto szczególne prawa, uprawnienia i obowiązki powierzone sądom krajowym i organom ochrony konkurencji Państw Członkowskich rozporządzeniem (WE) nr 1/2003 nie mają zastosowania do transportu lotniczego między Wspólnotą a państwami trzecimi; to samo odnosi się do mechanizmu współpracy między Komisją a organami ochrony konkurencji Państw Członkowskich przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 1/2003.
(3) Praktyki antykonkurencyjne w transporcie lotniczym między Wspólnotą a państwami trzecimi mogą wpływać na handel między Państwami Członkowskimi. Ponieważ mechanizmy zawarte w rozporządzeniu (WE) nr 1/2003, których funkcją jest wykonanie reguł konkurencji na podstawie art. 81 i 82 Traktatu, są jednakowo właściwe dla stosowania zasad konkurencji w transporcie lotniczym między Wspólnotą a państwami trzecimi, zakres tego rozporządzenia należy rozszerzyć w celu objęcia takiego transportu.
(4) W przypadku gdy art. 81 i 82 Traktatu stosuje się w postępowaniach na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1/2003 i zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości, porozumienia w zakresie usług lotniczych zawarte między Państwami Członkowskimi i/lub Wspólnotą Europejską, z jednej strony, a państwami trzecimi, z drugiej strony, powinny być należycie rozważane, w szczególności do celów oceny stopnia konkurencji na właściwych rynkach transportu lotniczego. Niniejsze rozporządzenie jednakże nie wpływa na prawa i obowiązki Państw Członkowskich na mocy Traktatu odnośnie do zawierania i stosowania takich porozumień.
(5) Artykuł 2 rozporządzenia (EWG) nr 3975/87 ma czysto deklaratoryjny charakter i dlatego należy go skreślić. Z wyjątkiem art. 6 ust. 3, który powinien być stosowany nadal do decyzji przyjętych na podstawie art. 81 ust. 3 Traktatu przed terminem stosowania rozporządzenia (WE) nr 1/2003 do dnia wygaśnięcia tych decyzji, rozporządzenie (EWG) nr 3975/87, w następstwie skreślenia większości jego przepisów przez rozporządzenie (WE) nr 1/2003, przestanie służyć jakiemukolwiek dalszemu celowi; dlatego należy je uchylić.
(6) Z tego samego powodu należy dokonać równoważnej zmiany w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3976/87 z dnia 14 grudnia 1987 r. w sprawie stosowania art. 85 ust. 3 Traktatu do pewnych kategorii porozumień i praktyk uzgodnionych w sektorze transportu lotniczego(4). To rozporządzenie, które uprawnia Komisję do oświadczania w drodze rozporządzenia, że przepisów art. 81 ust. 1 nie stosuje się do pewnych kategorii porozumień między przedsiębiorstwami, decyzji związków przedsiębiorstw i praktyk uzgodnionych, jest obecnie wyraźnie ograniczone do transportu lotniczego między portami lotniczymi Wspólnoty.
(7) Komisja powinna być uprawniona do udzielenia wyłączeń grupowych w sektorze transportu lotniczego w odniesieniu do ruchu między Wspólnotą a państwami trzecimi, jak również w odniesieniu do ruchu we Wspólnocie. Odpowiednio, zakres rozporządzenia (EWG) nr 3976/87 należy rozszerzyć przez zniesienie jego ograniczeń do transportu między portami lotniczymi Wspólnoty.
(8) W konsekwencji rozporządzenie (EWG) nr 3975/87 należy uchylić, a rozporządzenia (EWG) nr 3976/87 oraz (WE) nr 1/2003 należy odpowiednio zmienić,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 26 lutego 2004 r.
W imieniu Rady | |
N. DEMPSEY | |
Przewodniczący |
______
(1) Wniosek z dnia 24 lutego 2003 r.
(2) Opinia z dnia 23 września 2003 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowy).
(3) Dz.U. L 374 z 31.12.1987, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1/2003 (Dz.U. L 1 z 4.1.2003, str. 1).
(4) Dz.U. L 374 z 31.12.1987, str. 9. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1/2003.
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.68.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 411/2004 w sprawie Uchylenie rozporządzenia (EWG) nr 3975/87 oraz zmiana rozporządzenia (EWG) nr 3976/87 i (WE) nr 1/2003 w związku z transportem lotniczym między Wspólnotą a państwami trzecimi |
Data aktu: | 26/02/2004 |
Data ogłoszenia: | 06/03/2004 |
Data wejścia w życie: | 09/03/2004, 01/05/2004 |