Rozporządzenie 2231/2004 kończące dochodzenie dotyczące możliwego obejścia środków antydumpingowych nałożonych na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 119/97 w sprawie przywozu niektórych mechanizmów kołowych do segregatorów pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej przez przywóz niektórych mechanizmów kołowych do segregatorów wysyłanych z Tajlandii, zgłoszonych lub niezgłoszonych jako pochodzące z Tajlandii oraz kończące rejestrację takich przywozów, nałożoną rozporządzeniem Komisji (WE) nr 844/2004

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 2231/2004
z dnia 23 grudnia 2004 r.
kończące dochodzenie dotyczące możliwego obejścia środków antydumpingowych nałożonych na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 119/97 w sprawie przywozu niektórych mechanizmów kołowych do segregatorów pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej przez przywóz niektórych mechanizmów kołowych do segregatorów wysyłanych z Tajlandii, zgłoszonych lub niezgłoszonych jako pochodzące z Tajlandii oraz kończące rejestrację takich przywozów, nałożoną rozporządzeniem Komisji (WE) nr 844/2004

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 384/96 z dnia 22 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony przed dumpingowym przywozem z krajów niebędących członkami Wspólnoty Europejskiej(1) ("rozporządzenie podstawowe"), w szczególności jego art. 13,

po konsultacji z Komitetem Doradczym,

a także mając na uwadze, co następuje:

A. PROCEDURA

1. Rozporządzeniem (WE) nr 119/97(2) ("rozporządzenie pierwotne") Rada nałożyła ostateczne cła antydumpingowe w przedziale od 32,5 % do 39,4 % na przywóz niektórych mechanizmów kołowych do segregatorów pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej ("ChRL"). Wymienione stawki celne miały zastosowanie do mechanizmów kołowych do segregatorów innych niż 17- i 23- kołowe, które to mechanizmy 17- i 23-kołowe podlegały cłu równemu różnicy pomiędzy minimalną ceną importową (MIP) w wysokości 325 EUR za 1.000 sztuk a ceną franco granica Wspólnoty, nie podaną w zgłoszeniu celnym, w każdym przypadku gdy ta ostatnia była niższa niż minimalna cena importowa.

2. Rozporządzeniem (WE) nr 2100/2000 Rada zmieniła i zwiększyła wspomniane stawki celne na niektóre mechanizmy kołowe do segregatorów, inne niż mechanizmy 17- i 23-kołowe w następstwie dochodzenia, przeprowadzonego stosownie do art. 12 rozporządzenia podstawowego. Zmienione stawki wahały się od 51,2 % do 78,8 %.

3. Rozporządzeniem (WE) nr 2074/2004(3) obowiązywanie środków antydumpingowych zostało przedłużone na cztery lata.

4. Dnia 29 kwietnia 2004 r. rozporządzeniem (WE) nr 844/2004(4) ("rozporządzenie wszczynające") Komisja wszczęła z własnej inicjatywy i stosownie do art. 13 ust. 3 rozporządzenia podstawowego dochodzenie w sprawie możliwego obejścia środków antydumpingowych nałożonych na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 119/97 na przywóz niektórych mechanizmów kołowych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej przez przywóz niektórych mechanizmów kołowych do segregatorów wysyłanych z Tajlandii, zgłoszonych lub niezgłoszonych jako pochodzące z Tajlandii oraz poddające ten przywóz wymogowi rejestracji. Komisja miała do swojej dyspozycji wystarczające dowody prima facie na to, że zaszła istotna zmiana w strukturze handlu obejmującego wywóz mechanizmów kołowych do segregatorów z ChRL i Tajlandii do UE w następstwie nałożenia środków na przywóz mechanizmów pochodzących z ChRL. Istnieje przypuszczenie, że zmiana w strukturze handlu wynikała z przeładunku w Tajlandii mechanizmów kołowych pochodzących z ChRL. Ponadto istniał wystarczający dowód prima facie wskazujący na to, że skutki naprawcze ceł antydumpingowych, obowiązujących w odniesieniu do niektórych mechanizmów do segregatorów pochodzących z ChRL, uległy osłabieniu zarówno w zakresie ilości, jak i cen oraz że dumping miał miejsce w stosunku do normalnych wartości ustalonych poprzednio.

5. Stosownie do definicji zawartej w rozporządzeniu pierwotnym, dany produkt jest mechanizmem kołowym do segregatorów, klasyfikowanym obecnie do podpozycji ex 8305 10 00 CN. Mechanizmy te składają się z dwóch prostokątnych kawałków stali lub drutów, z co najmniej czterema półpierścieniami wykonanymi ze stalowych drutów, zamocowanymi na nich, połączonymi stalową przykrywką. Można je otworzyć poprzez pociągnięcie półpierścieni albo za pomocą małej dźwigni, przymocowanej do mechanizmu kołowego do segregatorów.

B. DOCHODZENIE

6. Komisja oficjalnie powiadomiła o wszczęciu dochodzenia władze ChRL i Tajlandii, a także znanych jej w dniu rozpoczęcia dochodzenia producentów/eksporterów w Tajlandii i ChRL, jak również importerów we Wspólnocie,. Do producentów/eksporterów w Tajlandii i ChRL oraz do importerów we Wspólnocie rozesłane zostały kwestionariusze. Zainteresowanym stronom dano możliwość wyrażenia swoich stanowisk na piśmie oraz wystąpienia z wnioskiem o przeprowadzenie przesłuchania w terminie określonym w rozporządzeniu wszczynającym. Komisja odbyła także spotkanie z przedstawicielami rządu tajskiego.

7. Jeden producent/eksporter z Tajlandii oraz związany z nim chiński eksporter zajmujący się produkcją przedłożyli kompletną odpowiedź na kwestionariusz, podczas gdy dwaj inni chińscy eksporterzy zajmujący się produkcją utrzymywali, że nie prowadzili sprzedaży do Tajlandii lub prowadzili ją w bardzo małym stopniu i z tego powodu nie przekazali zupełnie odpowiedzi na kwestionariusz lub dostarczyli niewystarczających informacji. Odpowiedzi na kwestionariusz zostały także przekazane przez trzech importerów ze Wspólnoty. Komisja dokonała wizyt weryfikujących w pomieszczeniach następujących producentów/eksporterów:

- Thai Stationery Industry Co. Ltd, Tajlandia ("TSI"),

- Wah Hing Stationery Manufactory Limited, Hong Kong ("WHS").

8. Okres dochodzeniowy objął okres od 1 stycznia 2003 r. do 31 grudnia 2003 r. Celem zbadania zmiany w strukturze handlu zebrane zostały dane od 2000 r. do końca okresu dochodzeniowego.

C. WYNIKI DOCHODZENIA

9. Firma TSI, jedyny eksporter mechanizmów kołowych do segregatorów w Tajlandii, została założona w 1998 r., tj. w rok po nałożeniu ceł antydumpingowych na niektóre mechanizmy kołowe do segregatorów z ChRL. Firma jest spółką zależną firmy WHS, mającą swoją siedzibę w Hong Kongu i handlującą mechanizmami kołowymi do segregatorów, która także posiada zakłady produkcyjne zajmujące się wytwarzaniem mechanizmów kołowych do segregatorów w ChRL. Zgodnie z danymi Eurostat, eksport firmy TSI do Wspólnoty w okresie dochodzeniowym wyniósł 100 % przywozu wspólnotowego z Tajlandii. Na tej podstawie i wobec braku jakichkolwiek dowodów przeciwnych, został wyciągnięty wniosek, że firma TSI była jedynym eksporterem mechanizmów kołowych do segregatorów w Tajlandii.

10. Dochodzenie wykazało, że w początkowej fazie, po rozpoczęciu działalności w Tajlandii, tajska firma jedynie montowała części składowe mechanizmów, które były przywożone z należących do firmy WHS chińskich zakładów produkcyjnych oraz wywoziła gotowe mechanizmy kołowe do Wspólnoty.

11. Jednakże istnieją dowody na to, że firma WHS stopniowo przeniosła całą produkcję mechanizmów kołowych do segregatorów, podlegającą obowiązującym środkom antydumpingowym, do firmy TSI. Firma WHS przemieściła ze swoich chińskich zakładów produkcyjnych zarówno siłę roboczą, jak i wszystkie niezbędne maszyny, włącznie z urządzeniami galwanizującymi. W 2002 r. wszystkie niezbędne maszyny do produkcji mechanizmów kołowych do segregatorów były już dostępne dla firmy TSI.

12. Ponadto nie można było znaleźć żadnych dowodów na to, że w okresie dochodzeniowym firma TSI przywoziła w dalszym ciągu części składowe mechanizmów kołowych do segregatorów z ChRL.

13. Ujawniono przy tym, że ilość surowców (w odróżnieniu od części składowych), przywożonych przez firmę TSI w okresie dochodzeniowym, była wystarczająca do produkcji takiej ilości mechanizmów, jaka została wywieziona do Wspólnoty. Równolegle ze zwyżką własnej produkcji mechanizmów kołowych do segregatorów przez firmę TSI, ilość surowców przywożonych do Tajlandii przez TSI wzrastała od roku 2000 do roku 2002 i pozostała niezmienna w latach 2002 i 2003. Także dostępne dane dotyczące przywozu surowców w ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku 2004 wskazują na stałą produkcję w tym okresie, w porównaniu z rokiem 2003.

14. Dochodzenie wykazało, że przynajmniej od 1 stycznia 2003 roku, tj. od początku okresu dochodzeniowego, firma TSI była rzeczywiście zdolna sama produkować takie ilości mechanizmów kołowych do segregatorów, jakie zostały wywiezione do UE. W związku z tym został wyciągnięty wniosek, że firma TSI musi być uznana za prawdziwego producenta niektórych mechanizmów kołowych do segregatorów. W tych okolicznościach uważa się, że przeładunek mechanizmów w Tajlandii nie miał miejsca w okresie dochodzeniowym.

15. W oparciu o niniejsze ustalenia uważa się także, że badane firmy nie spełniły kryteriów określonych w art. 13 ust. 2 rozporządzenia podstawowego, gdyż firma TSI nie jest firmą zajmującą się działalnością montażową. Niniejszy wniosek został sformułowany na podstawie interpretacji art. 13 ust. 2, jako będącego lex specialis dla działalności montażowej.

D. ZAKOŃCZENIE DOCHODZENIA

16. W świetle powyższych ustaleń i okoliczności wydaje się stosownym, żeby aktualne dochodzenie dotyczące możliwego obejścia środków antydumpingowych zostało zakończone. Rejestracja przywozu niektórych mechanizmów kołowych do segregatorów, wprowadzona rozporządzeniem wszczynającym, powinna być w związku z tym zaprzestana, a samo rozporządzenie powinno przestać obowiązywać.

17. Proponowany sposób postępowania został omówiony z zainteresowanymi stronami i żadne zastrzeżenia nie zostały do niego wniesione,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Dochodzenie, wszczęte rozporządzeniem (WE) nr 844/2004 w sprawie możliwego obejścia środków antydumpingowych nałożonych na mocy rozporządzenia (WE) nr 119/97 w sprawie przywozu niektórych mechanizmów kołowych do segregatorów pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej przez przywóz niektórych mechanizmów kołowych do segregatorów wysyłanych z Tajlandii, zgłoszonych lub niezgłoszonych jako pochodzące z Tajlandii oraz poddające ten przywóz wymogowi rejestracji, zostaje niniejszym zakończone.

Artykuł  2

Organom celnym poleca się niniejszym zaprzestanie rejestracji przywozu ustalonej na mocy art. 2 rozporządzenia (WE) nr 844/2004.

Artykuł  3

Rozporządzenie (WE) nr 844/2004 niniejszym traci moc.

Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 grudnia 2004 r.

W imieniu Komisji
Peter MANDELSON
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 56 z 6.3.1996, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 461/2004 (Dz.U. L 77 z 13.3.2004, str. 12).

(2) Dz.U. L 22 z 24.1.1997, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2100/2000 (Dz.U. L 250 z 5.10.2000, str. 1).

(3) Dz.U. L 359 z 4.12.2004, str. 11.

(4) Dz.U. L 127 z 29.4.2004, str. 67.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.379.68

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2231/2004 kończące dochodzenie dotyczące możliwego obejścia środków antydumpingowych nałożonych na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 119/97 w sprawie przywozu niektórych mechanizmów kołowych do segregatorów pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej przez przywóz niektórych mechanizmów kołowych do segregatorów wysyłanych z Tajlandii, zgłoszonych lub niezgłoszonych jako pochodzące z Tajlandii oraz kończące rejestrację takich przywozów, nałożoną rozporządzeniem Komisji (WE) nr 844/2004
Data aktu: 23/12/2004
Data ogłoszenia: 24/12/2004