uwzględniając Protokół 10 w sprawie Cypru do Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej 1 , w szczególności jego art. 2,
uwzględniając Protokół 3 w sprawie stref suwerennych Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej na Cyprze 2 do wspomnianego Aktu Przystąpienia, w szczególności jego art. 6,
uwzględniając wniosek Komisji,
(1) Rada Europejska stale podkreśla swoje silne preferencje dla przystąpienia połączonego Cypru. Niestety wszechstronne rozwiązanie nie zostało jeszcze osiągnięte. Zgodnie z ust. 12 konkluzji Rady Europejskiej w Kopenhadze, 26 kwietnia 2004 r. Rada przedstawiła swoje stanowisko w sprawie obecnej sytuacji na wyspie.
(2) Do czasu osiągnięcia rozwiązania stosowanie dorobku po przystąpieniu zostało zawieszone na mocy art. 1 ust. 1 Protokołu 10, na tych obszarach Republiki Cypryjskiej, na których Rząd Republiki Cypryjskiej nie sprawuje efektywnej kontroli.
(3) Na mocy art. 2 ust. 1 Protokołu 10 zawieszenie to wymaga określenia warunków, na podstawie których odpowiednie przepisy prawa UE stosuje się do linii dzielącej wyżej wymienione obszary oraz te obszary, na których Rząd Republiki Cypryjskiej sprawuje efektywną kontrolę. W celu zapewnienia skuteczności tych warunków, ich zastosowanie musi zostać rozszerzone na granicę między obszarami, na których Rząd Republiki Cypryjskiej nie sprawuje efektywnej kontroli a wschodnią strefą suwerenną Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.
(4) Ponieważ wyżej wymieniona linia nie stanowi zewnętrznej granicy UE należy ustanowić szczególne zasady dotyczące przepływu towarów, usług i osób, za co w głównej mierze odpowiedzialna jest Republika Cypryjska. Jako że wyżej wymienione obszary pozostają tymczasowo poza obszarem celnym i fiskalnym Wspólnoty i poza przestrzenią wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości szczególne zasady powinny zapewnić równoważne normy ochrony bezpieczeństwa UE w zakresie nielegalnej emigracji i zagrożeń porządku publicznego oraz jej interesów gospodarczych w odniesieniu do przepływu towarów. Do czasu uzyskania wystarczających informacji dotyczących stanu zdrowia zwierząt w wymienionych obszarach, przepływ zwierząt i produktów zwierzęcych zostanie zakazany.
(5) Artikuł 3 Protokołu 10 wyraźnie stwierdza, że środki mające na celu wspieranie rozwoju gospodarczego wyżej wymienionych obszarów nie zostały wyłączone poprzez zawieszenie stosowania dorobku. Niniejsze rozporządzenie ma na celu ułatwienie wymiany handlowej i innych połączeń między wyżej wymienionymi obszarami, a tymi obszarami, na których Rząd Republiki Cypryjskiej sprawuje efektywną kontrolę, zapewniając zarazem utrzymanie właściwych norm ochrony, jak określono powyżej.
(6) W odniesieniu do osób, polityka Rządu Republiki Cypryjskiej zezwala obecnie na przekraczanie linii przez wszystkich obywateli Republiki, obywateli UE oraz obywateli państw trzecich, którzy zgodnie z prawem zamieszkują w północnej części Cypru, i przez wszystkich obywateli UE i państw trzecich, którzy wjechali na wyspę poprzez obszary kontrolowane przez rząd.
(7) Uwzględniając uzasadnione obawy Rządu Republiki Cypryjskiej, niezbędne jest umożliwienie obywatelom UE korzystania z ich praw swobodnego przepływu w ramach UE oraz ustanowienie minimalnych warunków przeprowadzania kontroli osób na linii w celu ich skutecznego nadzoru, aby zwalczać nielegalną imigrację obywateli państw trzecich, jak również wszelkie zagrożenia bezpieczeństwa publicznego i porządku publicznego. Konieczne jest również określenie warunków, na podstawie których obywatele państw trzecich zostają dopuszczeni do przekroczenia linii.
(8) W odniesieniu do kontroli osób, niniejsze rozporządzenie nie powinno wpływać na postanowienia ustanowione w Protokole 3, w szczególności jego art. 8.
(9) Niniejsze rozporządzenie w żaden sposób nie narusza mandatu Organizacji Narodów Zjednoczonych w strefie buforowej.
(10) Ponieważ jakakolwiek zmiana w polityce Rządu Republiki Cypryjskiej w zakresie linii może wywołać problemy ze zgodnością z zasadami ustanowionymi niniejszym rozporządzeniem, takie zmiany, przed ich wejściem w życie, powinny być notyfikowane Komisji, w celu umożliwienia podjęcia przez nią odpowiednich inicjatyw, aby uniknąć braku spójności.
(11) Komisja powinna również mieć możliwość zmiany załącznika I i II do niniejszego rozporządzenia, celem odpowiedzenia na zmiany, które mogą się pojawić i które mogą wymagać natychmiastowego działania,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia nr 293/2005 z dnia 17 lutego 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.50.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lutego 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 1624/2005 z dnia 4 października 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.259.17) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 8 października 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 587/2008 z dnia 16 czerwca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.163.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 2008 r.
Z dniem notyfikacji decyzji Komisji nr 2007/330/WE z dnia 4 maja 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.123.30) zakaz, o którym mowa w art. 4 ust. 9, został zniesiony w stosunku do produktów zwierzęcych wymienionych w załącznikach I i II do tejże decyzji, zgodnie z jej art. 1.
-zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 601/2005z dnia 18 kwietnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.99.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 kwietnia 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 1283/2005z dnia 3 sierpnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.203.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2015/1472 z dnia 26 sierpnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.225.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 sierpnia 2015 r.
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.161.128 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 866/2004 w sprawie systemu na podstawie art. 2 Protokołu 10 do Aktu Przystąpienia |
Data aktu: | 29/04/2004 |
Data ogłoszenia: | 30/04/2004 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004 |