uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 36 i 37,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Regionów(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Do osiągnięcia celów wspólnej polityki rolnej ustanowionych w art. 33 Traktatu należy wspierać politykę rozwoju obszarów wiejskich poprzez zwiększanie zakresu działań towarzyszących przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 1257/1999(4).
(2) Wsparcie dla młodych rolników będących czynnikiem kluczowym dla rozwoju obszarów wiejskich, powinno być uznawane za priorytet. W celu ułatwienia młodym rolnikom podejmowania przez nich działalności i dostosowania strukturalnego ich gospodarstw konieczne jest wzmocnienie wsparcia już przyznanego.
(3) Należy zachęcać do szybszego tempa wdrażania norm wynikających z prawodawstwa wspólnotowego dotyczących środowiska, zdrowia publicznego, zwierząt i roślin, warunków utrzymania zwierząt i bezpieczeństwa pracy. Normy te mogą nakładać na rolników nowe obowiązki, przyczyniających się do zmniejszenia ich dochodów lub ponoszenia dodatkowych kosztów. Należy zapewnić rolnikom tymczasowe i degresywne wsparcie w celu ułatwienia częściowego pokrycia kosztów wynikających z wdrożenia norm, o których mowa.
(4) W następstwie wprowadzenia działania "spełniania norm" wsparcie udzielane obecnie rolnikom na mocy rozporządzenia (WE) nr 1257/1999 na ograniczenia w rolniczym użytkowaniu na obszarach podlegających ograniczeniom ekologicznym powinno od tej pory obejmować ograniczenia wynikające z wykonania dyrektywy Rady 79/409/EWG z dnia 2 kwietnia 1979 r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa(5) i dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory(6). Odpowiednio, w niektórych okolicznościach może zostać zaproponowany wyższy poziom wsparcia, a ograniczenie powierzchni do 10 % będzie ograniczone do działania dotyczącego obszarów podlegających specyficznym utrudnieniom.
(5) Systemy doradztwa rolniczego przewidziane w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiającym wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającym określone systemy wsparcia dla rolników(7), mają na celu określanie i proponowanie ulepszeń w bieżącym funkcjonowaniu w związku z normami statutowymi dotyczącymi środowiska, zdrowia publicznego, zwierząt i roślin oraz warunków utrzymania zwierząt. W celu pokrycia takich usług doradczych należy zapewnić rolnikom wsparcie.
(6) Należy zachęcać rolników do przyjęcia wysokich norm w zakresie warunków utrzymania zwierząt. Należy poszerzyć zakres istniejącego rozdziału rolno-środowiskowego rozporządzenia (WE) nr 1257/1999 w celu zapewnienia wsparcia rolnikom, którzy zobowiązują się do przyjęcia norm dotyczących hodowli zwierząt wykraczających poza ustawowe minimum.
(7) Doświadczenie wykazało, że należy wzmocnić zakres instrumentów mających wspierać jakość żywności w polityce rozwoju obszarów wiejskich.
(8) Należy zachęcać rolników do udziału we wspólnotowych lub krajowych systemach jakości żywności. Udział w takich systemach może przyczynić się do dodatkowych kosztów i obowiązków, które nie są wynagradzane w całości na rynku. Rolnikom uczestniczącym w takich systemach należy zapewnić tymczasowe wsparcie.
(9) Potrzebna jest poprawa świadomości konsumentów odnośnie do istnienia i specyfikacji produktów produkowanych w ramach wspólnotowych lub krajowych systemów jakości żywności. Należy zapewnić wsparcie grupom producentów przy informowaniu konsumentów i promocji produktów objętych systemami wspieranymi przez Państwa Członkowskie w ramach ich planów rozwoju obszarów wiejskich.
(10) Wdrożenie nowych działań towarzyszących wymaga wyjaśnienia niektórych istniejących przepisów. Dotyczy to przede wszystkim inwestycji w gospodarstwa rolne i przepisów finansowych.
(11) Biorąc pod uwagę znaczenie wspierania innowacji w sektorze przetwórstwa spożywczego, należy rozszerzyć zakres istniejącego rozdziału rozporządzenia (WE) nr 1257/1999 dotyczącego poprawy przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych w celu zapewnienia wsparcia dla rozwoju podejścia nowatorskiego w przetwórstwie spożywczym.
(12) Wyżej wymieniony rozdział określa warunki dotyczące uprawnienia do wsparcia dla inwestycji mających na celu poprawę przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych, uwzględniając wymagania wobec przedsiębiorstw korzystających już z takiego wsparcia dla spełnienia minimalnych norm dotyczących środowiska, higieny i warunków utrzymania zwierząt. Biorąc pod uwagę, iż małe jednostki przetwórcze mogą napotykać trudności w spełnianiu takich norm, Państwa Członkowskie powinny być uprawnione do przyznania im okresu karencji w odniesieniu do warunków dotyczących uprawnienia do wsparcia dla inwestycji podjętych w celu spełnienia nowo wprowadzonych norm dotyczących środowiska, higieny i warunków utrzymania zwierząt.
(13) Konieczne jest zwiększenie ekologicznej i społecznej wartości lasów państwowych; wsparcie inwestycyjne dla tych celów powinno być przyznawane z jednoczesnym wyłączeniem wsparcia dla środków zwiększających gospodarcze wykorzystanie tych lasów.
(14) Doświadczenie zdobyte przy realizacji programowania rozwoju obszarów wiejskich na lata 2000-2006 wykazało potrzebę wyjaśnienia i uproszczenia niektórych przepisów rozporządzenia (WE) nr 1257/1999 i dostosowania niektórych poziomów pomocy. Takie wyjaśnienia i dostosowania dotyczą przede wszystkim zakresu i szczegółowej treści wsparcia dla obszarów mniej uprzywilejowanych i obszarów podlegających ograniczeniom ekologicznym, oraz wsparcia dla szkolenia, leśnictwa oraz dostosowania i rozwoju obszarów wiejskich.
(15) Dlatego rozporządzenie (WE) nr 1257/1999 powinno zostać odpowiednio zmienione,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 29 września 2003 r.
W imieniu Rady | |
G. ALEMANNO | |
Przewodniczący |
______
(1) Opinia wydana dnia 5 czerwca 2003 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(2) Dz.U. C 208 z 3.9.2003, str. 64.
(3) Opinia wydana dnia 2 lipca 2003 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(4) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 80.
(5) Dz.U. L 103 z 25.4.1979, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 807/2003 (Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 36).
(6) Dz.U. L 206 z 22.7.1992, str. 7. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 97/62/WE (Dz.U. L 305 z 8.11.1997, str. 42).
(7) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 1.
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.270.70 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1783/2003 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1257/1999 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) |
Data aktu: | 29/09/2003 |
Data ogłoszenia: | 21/10/2003 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 28/10/2003 |