Decyzja 2003/656/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności produktów budowlanych na mocy art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w odniesieniu do siedmiu produktów poddanych europejskiemu zatwierdzeniu technicznemu bez wytycznych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 12 września 2003 r.
w sprawie procedury zaświadczania zgodności produktów budowlanych na mocy art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w odniesieniu do siedmiu produktów poddanych europejskiemu zatwierdzeniu technicznemu bez wytycznych

(notyfikowana jako dokument nr C(2003) 3247)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2003/656/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 września 2003 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do wyrobów budowlanych(1), zmienioną dyrektywą 93/68/EWG(2), w szczególności jej art. 13 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Komisja zobowiązana jest wybrać spośród dwóch procedur zaświadczania zgodności wyrobów przewidzianymi w art. 13 ust. 3 dyrektywy 89/106/EWG możliwie najmniej kosztowną procedurę zgodną z wymogami bezpieczeństwa. Oznacza to, że niezbędne jest podjęcie decyzji dla danego wyrobu lub rodziny wyrobów, czy obecność fabrycznego systemu kontroli produkcji, za który odpowiedzialność ponosi producent, jest koniecznym i wystarczającym warunkiem do zaświadczania zgodności oraz czy z przyczyn dotyczących zgodności z kryteriami wymienionymi w art. 13 ust. 4 wymagany jest udział zatwierdzonej jednostki certyfikującej.

(2) Artykuł 13 ust. 4 wymaga, aby ustalona w ten sposób procedura była wskazana w obowiązujących wymaganiach i w specyfikacjach technicznych. Dlatego pożądane jest określenie wyrobu lub rodziny wyrobów wymienionych w specyfikacjach technicznych.

(3) Obie procedury przewidziane w art. 13 ust. 3 są opisane szczegółowo w załączniku III do dyrektywy 89/106/EWG. Dlatego też niezbędne jest jasne określenie metod wprowadzania w życie obu procedur dla każdego wyrobu lub rodziny wyrobów, w odniesieniu do załącznika III z uwagi na fakt, że załącznik III daje preferencje niektórym systemom.

(4) Procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. a) jest zgodna z systemami przedstawionymi w pierwszej możliwości, bez ciągłego nadzoru oraz w drugiej i trzeciej możliwości, sekcji 2 ppkt ii) załącznika III. Procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. b) jest zgodna z systemami przedstawionymi w sekcji 2 ppkt i) załącznika III oraz w pierwszej możliwości, z zastosowaniem ciągłego nadzoru, w sekcji. 2 ppkt ii) załącznika III.

(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Budownictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zgodność wyrobów i rodzin wyrobów wymienionych w załączniku I jest zaświadczana z zastosowaniem procedury, w ramach której wyłącznie producent ponosi odpowiedzialność za fabryczny system kontroli produkcji zapewniający, że produkt jest zgodny z odpowiednimi specyfikacjami technicznymi.

Artykuł  2

Zgodność wyrobów i rodzin wyrobów wymienionych w załączniku II jest zaświadczana z zastosowaniem procedury, w ramach której oprócz fabrycznego systemu kontroli produkcji stosowanego przez producenta, w ocenie i nadzorze nad kontrolą produkcji lub samego wyrobu uczestniczy zatwierdzona jednostka certyfikująca.

Artykuł  3

Procedurę zaświadczania zgodności określoną w załączniku III należy wskazać w mandatach dotyczących wytycznych dla europejskich zatwierdzeń technicznych.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 12 września 2003 r.

W imieniu Komisji
Erkki LIIKANEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 12.

(2) Dz.U. L 220 z 30.8.1993, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

– Środki wypierające wodę powierzchniową - środki hydrofobowe na bazie substancji organometalicznych (EOTA ref. 06.05/02):

do stosowania na porowatych materiałach budowlanych, głównie na fasadach.

– Zestawy, profile i taśmy uszczelniające (EOTA ref. 06.05/01 i 06.05/04):

do stosowania w robotach budowlanych jako spoiny uszczelniające, włączając powłoki budowlane do ochrony przed czynnikami atmosferycznymi.

ZAŁĄCZNIK  II

– Jednopunktowa wzmocniona pionowa powłoka szklana (EOTA ref. 04.04/25):

do stosowania w kurtynach powietrznych lub w pionowych szybach próżniowych.

– Złącze punktowe (EOTA ref. 06.02/03):

do stosowania w złączach zakotwiczonych w okładzinach podwieszanych.

– System powlekania do eliminacji ładunków elektrostatycznych do obiektów przeznaczonych do napełniania, składowania i przemieszczania cieczy zagrażających zanieczyszczeniem wody (EOTA ref. 06.05/13):

do stosowania jako uszczelnienia zbiorników oraz pomieszczeń, a także do wzmocnionych powierzchni betonowych w przypadku przemieszczania niektórych cieczy zagrażających zanieczyszczeniem wody.

– System powlekania obiektów przeznaczonych do napełniania, składowania i przemieszczania cieczy zagrażających zanieczyszczeniem wody (EOTA ref. 06.05/14):

do stosowania jako uszczelnienia zbiorników oraz pomieszczeń, a także do wzmocnionych powierzchni betonowych w przypadku przemieszczania niektórych cieczy zagrażających zanieczyszczeniem wody.

– Związki i profile spojeniowo-uszczelniające (EOTA ref. 06.05/11 i 06.05/12):

do stosowania jako uszczelniacze do konstrukcji lub ich części używanych do napełniania, przechowywania i przemieszczania cieczy zagrażających zanieczyszczeniem wody.

ZAŁĄCZNIK  III

Uwaga: Dla wyrobów mających więcej niż jedno zastosowanie, określone w następujących rodzinach wyrobów, zadania dla zatwierdzonego organu w ramach odpowiednich systemów zaświadczania zgodności kumulują się.

Rodzina wyrobów: wyroby do EAT bez wytycznych (1/2)

System zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i ich zamierzonych zastosowań wyszczególnionych poniżej wnioskuje się do EOTA o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w odpowiednich wytycznych dla europejskich aprobat technicznych:

Wyrób/wyroby Zamierzone zastosowania Poziom(-y) lub klasa(-y) Zaświadczanie systemów zgodności
Jednopunktowa wzmocniona pionowa powłoka szklana (EOTA ref. 04.04/25) W robotach budowlanych - 1
Złącze punktowe (EOTA ref. 06.02/03) W robotach budowlanych - 2+
Środki wypierające wodę powierzchniową - środki hydrofobowe na bazie substancji organometalicznych (EOTA ref. 06.05/02) W robotach budowlanych - 4
System powlekania do eliminacji ładunków elektrostatycznych do obiektów przeznaczonych do napełniania, składowania i przemieszczania cieczy zagrażających zanieczyszczeniem wody (EOTA ref. 06.05/13) W robotach budowlanych - 2+
System powlekania obiektów przeznaczonych do napełniania, składowania i przemieszczania cieczy zagrażających zanieczyszczeniem wody (EOTA ref. 06.05/14) W robotach budowlanych - 2+
Zestawy profile i taśmy uszczelniające (EOTA ref. 06.05/01 i 06.05/04) W robotach budowlanych - 4
Związki i profile spojeniowouszczelniające (EOTA ref. 06.05/11 i 06.05/12) W robotach budowlanych - 2+
System 1: patrz sekcja 2 ppkt i) załącznika III do dyrektywy 89/106/EWG,

bez kontroli próbek pobranych w fabryce.

System 2+: patrz sekcja 2 ppkt ii) załącznika III do dyrektywy 89/106/EWG,

pierwsza możliwość uwzględnia certyfikację fabrycznego systemu

kontroli produkcji przez upoważniony organ, na podstawie

wstępnej kontroli fabryki i fabrycznej kontroli produkcji, jak

również ciągłego nadzoru, oceny i zatwierdzenia fabrycznej

kontroli produkcji.

System 4: patrz sekcja 2 ppkt ii) załącznika III do dyrektywy 89/106/EWG,

trzecia możliwość.

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany nawet w przypadku, gdy ustalenie niektórych właściwości wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie nie posiada wcale wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/106/EWG oraz, w danym przypadku, klauzula 1.2.3 dokumentów wyjaśniających). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia właściwości wyrobu, jeśli nie ma on zamiaru przedkładać charakterystyki wyrobu w tym zakresie.

Rodzina wyrobów: wyroby do EAT bez wytycznych (2/2)

System zaświadczania zgodności

W odniesieniu do wyrobu(-ów) i ich zamierzonego(-ych) zastosowania(-ń) wymienionych poniżej wnosi się do EOTA o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w odpowiednich europejskich aprobatach technicznych:

Wyrób/wyroby Zamierzone zastosowania Poziom(-y) lub klasa(-y) (reakcja na ogień) Zaświadczanie systemów zgodności
Jednopunktowa wzmocniona pionowa powłoka szklana (EOTA ref. 04.04/25) Do zastosowań podlegających regulacjom w sprawie reakcji na ogień A1(*), A2(*), B(*), C(*)

A1(**), A2(**), B(**), C(**), D, E

(A1-E)(***), F

Złącze punktowe (EOTA ref. 06.02/03)
Środki wypierające wodę powierzchniową - środki hydrofobowe na bazie substancji organometalicznych (EOTA ref. 06.05/02)
System powlekania do eliminacji ładunków elektrostatycznych do obiektów przeznaczonych do napełniania, składowania i przemieszczania cieczy zagrażających zanieczyszczeniem wody (EOTA ref. 06.05/13) 1

3

4

System powlekania obiektów przeznaczonych do napełniania, składowania i przemieszczania cieczy zagrażających zanieczyszczeniem wody (EOTA ref. 06.05/14)
Zestawy, profile i taśmy uszczelniające (EOTA ref. 06.05/01 i 06.05/04)
Związki i profile spojeniowouszczelniające (EOTA ref. 06.05/11 i 06.05/12)
System 1: patrz sekcja 2 ppkt i) załącznika III do dyrektywy 89/106/EWG, bez kontroli próbek pobranych w fabryce.
System 3: patrz sekcja 2 ppkt ii) załącznika III do dyrektywy 89/106/EWG, druga możliwość.
System 4: patrz sekcja 2 ppkt ii) załącznika III do dyrektywy 89/106/EWG, trzecia możliwość.
(*) Wyroby/materiały, w odniesieniu do których w dającym się jasno określić stadium procesu produkcji następuje

podwyższenie klasyfikacji reakcji na ogień (np. przez dodatek środka ognioodpornego lub ograniczenie materiałów

organicznych).

(**) Wyroby/materiały nieobjęte przypisem (*).
(***) Wyroby/materiały niewymagające przeprowadzenia testu reakcji na ogień (np. wyroby/materiały klasy A1 zgodnie z

decyzją Komisji 96/603/WE, ze zmianami).

Specyfikacja dla systemu powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany nawet w przypadku, gdy ustalenie niektórych właściwości wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie nie posiada wcale wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/106/EWG oraz, w przypadku gdy ma zastosowanie, klauzula 1.2.3 dokumentów wyjaśniających). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia właściwości wyrobu, jeśli nie ma on zamiaru przedkładać charakterystyki wyrobu w tym zakresie.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.231.15

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2003/656/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności produktów budowlanych na mocy art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w odniesieniu do siedmiu produktów poddanych europejskiemu zatwierdzeniu technicznemu bez wytycznych
Data aktu: 12/09/2003
Data ogłoszenia: 17/09/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 17/09/2003