Decyzja 2003/514/WE dotycząca środków ochrony zdrowia przed afrykańskim pomorem świń na Sardynii we Włoszech

DECYZJA KOMISJI
z dnia 10 czerwca 2003 r.
dotycząca środków ochrony zdrowia przed afrykańskim pomorem świń na Sardynii we Włoszech

(notyfikowana jako dokument nr C(2003) 2293)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2003/514/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 lipca 2003 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym ze względu na wprowadzenie rynku wewnętrznego(1), ostatnio zmienioną dyrektywą WE 806/2003(2), w szczególności jej art. 9,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 2002/33/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(4), w szczególności jej art. 10,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja Komisji 95/108/WE z dnia 28 marca 1995 r. dotycząca środków ochrony zdrowia przed afrykańskim pomorem świń na Sardynii, we Włoszech(5) została w znacznym stopniu zmieniona(6). Dla jasności i ze względów praktycznych wspomniana decyzja powinna zostać skodyfikowana.

(2) Afrykański pomór świń należy uważać za chorobę endemiczną występującą w prowincji Nuoro na Sardynii we Włoszech.

(3) Choroba ta może stanowić zagrożenie dla stad w innych regionach Włoch i w innych Państwach Członkowskich, w handlu żywą trzodą chlewną, świeżą wieprzowiną i niektórymi produktami mięsnymi na bazie wieprzowiny.

(4) Decyzja Rady 90/424/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii(7), ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 806/2003, przewiduje możliwość finansowego udziału Wspólnoty w eliminacji i nadzorze chorób zwierząt.

(5) Celem programów eliminacji afrykańskiego pomoru świń przedstawianych corocznie przez Włochy do zatwierdzenia jest wyeliminowanie tej choroby z pozostałych zakażonych obszarów Sardynii.

(6) Władze włoskie przyjęły środki prawne zakazujące przemieszczania trzody chlewnej, świeżej wieprzowiny i niektórych produktów mięsnych na bazie wieprzowiny z terytorium Sardynii. Przyjęcie tych środków prawnych gwarantuje skuteczność wykonania niniejszej decyzji.

(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Włochy zakazują przemieszczania zwierząt z rodziny świniowatych z terytorium Sardynii.

Artykuł  2
1.
Włochy zakazują przemieszczania z regionu Sardynii świeżej wieprzowiny pochodzącej od jakiegokolwiek zwierzęcia z rodziny świniowatych.
2.
Na zasadzie odstępstwa od przepisów ust. 1 świeża wieprzowina może być wysyłana na obszary poza terytorium regionu Sardynii, pod warunkiem że mięso to:

a) pochodzi do świń, które zostały wprowadzone na obszar regionu Sardynii jako świnie przeznaczone do uboju zgodnie z przepisami dyrektywy Rady 64/432/EWG(8) lub dyrektywy 72/462/EWG(9). Wspomniane świnie do uboju zostały przetransportowane bezpośrednio z portu przybycia do wyznaczonej rzeźni. Zostały ubite w ciągu 12 godzin od przybycia do rzeźni; lub

b) pochodzi od świń, które:

i) były trzymane w gospodarstwie zatwierdzonym przez właściwe władze weterynaryjne; gospodarstwo to znajduje się w prowincji Sassari, Oristano lub Cagliari;

ii) były trzymane w gospodarstwie rolnym, z którego pochodzą przez co najmniej cztery miesiące;

iii) były trzymane w gospodarstwie, które znajduje się w odległości co najmniej 10 kilometrów od ogniska afrykańskiego pomoru świń, który wystąpił w ciągu ostatnich trzech miesięcy;

iv) były trzymane w gospodarstwie, do którego w ciągu poprzednich 30 dni nie wprowadzano innych świń;

v) zostały dołączone do pogłowia trzody chlewnej w gospodarstwie objętym wymaganym programem badań serologicznych w ramach programu eliminacji afrykańskiego pomoru świń przyjętego przez Komisję w kontekście postanowień decyzji 90/424/EWG, a w ciągu ostatnich sześciu miesięcy nie wykryto przeciwciał wirusa afrykańskiego pomoru świń;

vi) zostały objęte programem badań serologicznych przed przemieszczeniem, przeprowadzonych w ciągu 10 dni poprzedzających transport do uboju i nie wykryto żadnych przeciwciał wirusa afrykańskiego pomoru świń. Program badań serologicznych przed przemieszczeniem wspomnianej partii musi być opracowany tak, aby dawał około 95 % pewności przy wykrywaniu zwierząt o dodatnim wyniku testu serologicznego przy 5 % poziomie występowania;

vii) w ciągu 24 godzin przed transportem zostały poddane badaniom klinicznym w gospodarstwie pochodzenia. Wszystkie świnie w gospodarstwie pochodzenia zostały zbadane, a pomieszczenia poddane inspekcji. Zwierzęta w gospodarstwie pochodzenia są identyfikowane za pomocą kolczyków, co umożliwia ustalenie gospodarstwa pochodzenia zwierzęcia;

viii) były przewożone bezpośrednio z gospodarstwa pochodzenia do wyznaczonej rzeźni. Środek transportu jest oczyszczany i dezynfekowany przed załadunkiem i oficjalnie plombowany. Świniom towarzyszy dokument dotyczący zdrowia potwierdzający zgodność z wymogami pkt i)-vii) i podpisany przez właściwe władze;

ix) zostały ubite w ciągu 12 godzin od przybycia do rzeźni.

3.
Mięso określone w ust. 2 jest oddzielane od mięsa, które nie spełnia warunków wspomnianego ustępu.
Artykuł  3

Do mięsa przesyłanego z terytorium regionu Sardynii załącza się świadectwo wystawione przez urzędowego lekarza weterynarii. Świadectwo zawiera następujące sformułowanie:

"Mięso zgodne z decyzją Komisji 2003/514/WE dotyczącą środków ochrony zdrowia przed afrykańskim pomorem świń na Sardynii we Włoszech."

Artykuł  4
1.
Włochy zakazują przemieszczania produktów z wieprzowiny z terytorium regionu Sardynii.
2.
Na zasadzie odstępstwa od przepisów ust. 1 produkty z wieprzowiny mogą być wysyłane do obszarów poza terytorium regionu Sardynii, pod warunkiem że produkty te:

a) zostały poddane obróbce zgodnie z przepisami art. 4 ust. 1 lit. a) dyrektywy Rady 80/215/EWG(10); lub

b) zostały wyprodukowane przez wskazany zakład i tylko z mięsa, które:

i) spełnia przepisy art. 2 ust. 2 i 3; lub

ii) zostało przywiezione na terytorium Sardynii jako świeża wieprzowina zgodnie z przepisami dyrektywy Rady 64/433/EWG(11).

Artykuł  5

Do produktów mięsnych przesyłanych z terytorium regionu Sardynii załącza się świadectwo wystawione przez urzędowego lekarza weterynarii. Świadectwo zawiera następujące sformułowanie:

"Produkty mięsne zgodne z decyzją Komisji 2003/514/WE dotyczącą środków ochrony zdrowia przed afrykańskim pomorem świń na Sardynii we Włoszech."

Artykuł  6

Włochy przedstawiają Państwom Członkowskim i Komisji:

a) wykaz zawierający nazwę(-y) i adres(-y) wyznaczonej(-ych) rzeźni określonych w art. 2 oraz nazwę(-y) i adres(-y) wskazanego(- ych) zakładu(-ów) określonych w art. 4 ust. 2 lit. b) i zatwierdzony przez Centralny Organ Weterynaryjny;

b) sprawozdanie, co sześć miesięcy, zawierające informacje dotyczące pogłowia trzody chlewnej będącej przedmiotem środków przewidzianych w art. 2 ust. 2 lit. b) oraz wyniki przeprowadzonego badania serologicznego.

Artykuł  7
1.
We Włoszech ustanawia się Krajowy Komitet Koordynacyjny i Monitorujący. Przewodniczący Komitetu jest wyznaczany przez Centralny Organ Weterynaryjny, któremu powierza się zadanie wykonania niniejszej decyzji oraz monitorowania środków eliminacji afrykańskiego pomoru świń. Komitet ten:

a) zbiera dane o działaniach nadzoru prowadzonych przez władze regionu Sardynii;

b) posiada urządzenia do operowania danymi;

c) posiada szybkie łącza komunikacyjne z regionem Sardynii.

2.
Centralny Organ Weterynaryjny może wprowadzić dalsze środki ochronne, poza środkami określonymi w niniejszej decyzji, o ile zostaną uznane za niezbędne.
Artykuł  8

Decyzja 95/108/WE traci moc.

Odniesienia do uchylonej decyzji traktuje się jako odniesienia do niniejszej decyzji i odczytuje się je zgodnie z tabelą korelacji przedstawioną w załączniku II.

Artykuł  9

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 lipca 2003 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 395 z 30.12.1989, str. 13.

(2) Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 1.

(3) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 29.

(4) Dz.U. L 315 z 19.11.2002, str. 14.

(5) Dz.U. L 79 z 7.4.1995, str. 29.

(6) Patrz: załącznik I.

(7) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 19.

(8) Dz.U. 121 z 29.7.1964, str. 1977/64.

(9) Dz.U. L 302 z 31.12.1972, str. 28.

(10) Dz.U. L 47 z 21.2.1980, str. 4.

(11) Dz.U. 121 z 29.7.1964, str. 2012/64.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Uchylona decyzja ze zmianami do niej

decyzja Komisji 95/108/WE (Dz.U. L 79 z 7.4.1995, str. 29)

decyzja Komisji 1999/384/WE (Dz.U. L 146 z 11.6.1999, str. 52)

ZAŁĄCZNIK  II

Tabela korelacji

Decyzja 95/108/WE Niniejsza decyzja
artykuł 1 artykuł 1
artykuł 2 ust. 1 artykuł 2 ust. 1
artykuł 2 ust. 2 lit. a) artykuł 2 ust. 2 lit. a)
artykuł 2 ust. 2 lit. b) tiret pierwsze do dziewiątego artykuł 2 ust. 2 lit. b) i)-ix)
artykuł 2 ust. 3 artykuł 2 ust. 3
artykuł 3-6 artykuł 3-6
artykuł 7 ust. 1 tiret pierwsze artykuł 7 ust. 1 lit. a)
artykuł 7 ust. 1 tiret drugie artykuł 7 ust. 1 lit. b)
artykuł 7 ust. 1 tiret trzecie artykuł 7 ust. 1 lit. c)
artykuł 7 ust. 2 artykuł 7 ust. 2
artykuł 8 -
artykuł 9 -
- artykuł 8
artykuł 10 artykuł 9
- załącznik I
- załącznik II

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.178.28

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2003/514/WE dotycząca środków ochrony zdrowia przed afrykańskim pomorem świń na Sardynii we Włoszech
Data aktu: 10/06/2003
Data ogłoszenia: 17/07/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 17/07/2003