Rozporządzenie 963/2003 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 445/2002 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1257/1999 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich ze środków Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 963/2003
z dnia 4 czerwca 2003 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 445/2002 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1257/1999 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich ze środków Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1257/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich ze środków Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR), zmieniające i uchylające niektóre rozporządzenia(1), w szczególności jego art. 34, 45 i 50,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W świetle doświadczeń nabytych podczas stosowania rozporządzenia Komisji (WE) nr 445/2002(2), Państwa Członkowskie i Komisja uznały, że niektóre z jego przepisów należy uprościć.

(2) W celu uelastycznienia monitorowania programów rozwoju obszarów wiejskich, rozporządzenie (WE) nr 445/2002 powinno zostać uproszczone, w szczególności w zakresie procedury zmiany dokumentów programowych i ogólnej indykatywnej tabeli finansowej.

(3) Uznano, że termin na zawiadamianie o przypadkach siły wyższej i dostarczanie odpowiednich dowodów może być zbyt krótki w niektórych przypadkach. Z tego względu Państwa Członkowskie powinny mieć prawo do przedłużania tego terminu.

(4) Od początku okresu programowania standardowe koszty jednostkowe często były ustalane dla niektórych inwestycji współfinansowanych na mocy art. 30 ust. 1 tiret pierwsze, drugie i szóste i art. 31 rozporządzenia (WE) nr 1257/1999. W celu zapewnienia przejrzystości i uproszczenia zarządzania tymi środkami należy uwzględnić od roku 2000 zezwolenie na zwolnienie beneficjentów z wymogu przedstawiania faktur, na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1685/2000 z dnia 28 lipca 2000 r., ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 w odniesieniu do warunków, jakie muszą spełniać wydatki na działania współfinansowane z funduszy strukturalnych(3). Warunki, w ramach których Państwa Członkowskie mogą stosować takie koszty standardowe powinny również być ustanowione w celu zapewnienia sprawnego zarządzania.

(5) Aby ułatwić zarządzanie finansowe programów rozwoju obszarów wiejskich, warunki zmieniające finansowanie środków powinny być złagodzone, aby jedynie zasadnicze zmiany finansowania programów podlegały procedurze komitetu zarządzającego.

(6) Należy uwzględnić możliwość przekraczania terminu przedkładania zmian dokumentów programowych Komisji w przypadkach, gdy takie zmiany są wynikiem klęski żywiołowej lub innych nadzwyczajnych zdarzeń, znacznie wpływających na programowanie Państwa Członkowskiego.

(7) Procedura powinna być zmieniona w przypadku zmian dokumentów programowych rozwoju obszarów wiejskich i jednolitych dokumentów programowych, w ramach celu 2 w przypadku środków rozwoju obszarów wiejskich finansowanych przez Sekcję Gwarancji EFOGR, które nie wymagają zatwierdzenia przez Komisję. Powiadomienie Komisji o zmianach finansowych powinno być szybkie i efektywne, tak jak i badanie innych zmian przez Komisję.

(8) Aby zapewnić skuteczne i regularne monitorowanie, Państwa Członkowskie powinny udostępnić Komisji ujednoliconą i zaktualizowaną elektroniczną wersję ich dokumentów programowych.

(9) Terminem do składania rocznego sprawozdania z postępu, przewidzianego w art. 48 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1257/1999 powinna być data przewidziana w kontekście wieloletniej pomocy na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999, ustanawiającego przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych(4), zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1447/2001(5).

(10) Aby umożliwić większą elastyczność Państwom Członkowskim w odniesieniu do wkładu wspólnotowego w finansowanie oceny, należy znieść poziom minimalny współfinansowania dla oceny ex post.

(11) Fakt, że środki inwestycyjne są często stosowane przez kilka lat, powinien być wzięty pod uwagę w celu zapewnienia optymalnej kontroli na miejscu, pod względem zarówno wyboru beneficjenta, jak i okresu kontroli i w celu uniknięcia nieistotnych kontroli.

(12) Techniczne ograniczenia systemów pomocy w zakresie środków dotyczących leśnictwa innych niż zalesianie gruntów rolnych powodują, że sankcje przewidziane w art. 30 i 31 oraz art. 32 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2419/2001 z dnia 11 grudnia 2001 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli niektórych wspólnotowych systemów pomocy ustanowionych rozporządzeniem Rady (EWG) nr 3508/92(6), zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 2550/2001, są niecelowe(7).

(13) Artykuł 44 rozporządzenia (WE) nr 2419/2001, przewidujący wyjątki od stosowania obniżek i wyłączeń z pomocy, stosuje się do wsparcia udzielonego na podstawie powierzchni obszaru lub liczby zwierząt. W celu zapewnienia spójności te wyjątki powinny być rozszerzone na inne środki rozwoju obszarów wiejskich.

(14) Informacja na temat poprzednich środków towarzyszących na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 2078/92(8), rozporządzenia Rady (EWG) nr 2079/92(9), i rozporządzenia Rady (EWG) nr 2080/92(10), gdy takie środki są częścią programowania finansowego na lata 2000-2006, powinna być włączona do rocznego sprawozdania przewidzianego w art. 48 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1257/1999. Ponadto, wydatki poniesione w ramach tych środków powinny być włączone do informacji, które Państwa Członkowskie są zobowiązane dostarczyć do dnia 30 września każdego roku, co przewiduje art. 47 rozporządzenia (WE) nr 445/2002. Uwzględniając powyższe sprawy, wymogi dotyczące monitorowania finansowego przewidziane w art. 17 rozporządzenia Komisji (WE) nr 746/96(11), w art. 1 i 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1404/94(12) i w art. 1 i 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1054/94(13) powinny zostać skreślone.

(15) Wydaje się, że wymóg zatwierdzenia przez Komisję zmian niektórych głównych cech środków wsparcia, określonych w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 445/2002 spowodował, że zarządzanie programami jest kłopotliwe. Dlatego Załącznik ten należy zmienić w ten sposób, aby Państwa Członkowskie decydowały o zmianach, a następnie zawiadamiały o nich Komisję.

(16) Dlatego, rozporządzenie (WE) nr 445/2002 należy odpowiednio zmienić.

(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Struktury Agrarnej i Rozwoju Wsi,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 445/2002 wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 33 ust. 2 dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Ten termin może być przedłużony o 20 dni roboczych, o ile taka możliwość jest przewidziana w dokumencie programowym.";

2) w sekcji 1 rozdziału II dodaje się art. 39a w brzmieniu:

"Artykuł 39a

1. Państwa Członkowskie stosujące standardowe koszty jednostkowe do określenia kosztu niektórych inwestycji w leśnictwie na mocy art. 30 ust. 1 tiret pierwsze, drugie i szóste i art. 31 rozporządzenia (WE) nr 1257/1999 mogą zwolnić beneficjentów z wymogu przedstawiania potwierdzonych faktur lub dokumentów księgowych o równoważnej wartości dowodowej na odnośne inwestycje, co przewidziano w pkt 2 zasady 1 załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1685/2000.

2. Koszty określone w ust. 1 mogą być stosowane, o ile są spełnione następujące warunki:

a) koszty są obliczone przez właściwe władze publiczne na podstawie obiektywnych kryteriów umożliwiających ustalenie kosztów poszczególnych działań, biorąc pod uwagę specyficzne warunki miejscowe i unikając nadmiernej kompensacji;

b) współfinansowane inwestycje są realizowane między datą złożenia wniosku o pomoc i datą dokonania ostatniej płatności tej pomocy.";

3) w art. 44 wprowadza się następujące zmiany:

a) w ust. 2 wprowadza się następujące zmiany:

i) lit. b), c) i d) otrzymują brzmienie:

"b) głównymi cechami środków wsparcia, określonymi w załączniku II;

c) Łączną kwotą wsparcia wspólnotowego i całkowitym kosztem kwalifikowalnym lub całkowitymi kwalifikowalnymi wydatkami publicznymi określonymi w decyzji zatwierdzającej dokument programowy;

d) podziałem środków finansowych na środki określone w dokumencie programowym, gdy przekracza on:

- 15 % całkowitego kosztu kwalifikowalnego danego programu na cały okres programowania, jeśli wkład wspólnotowy jest określony na podstawie całkowitych kosztów kwalifikowalnych,

- 20 % całkowitych kwalifikowalnych wydatków publicznych na dany program w całym okresie programowania, jeśli wkład wspólnotowy jest określony na podstawie kwalifikowalnych wydatków publicznych,

obliczonych na podstawie tabeli finansowej załączonej do decyzji Komisji zatwierdzającej dokument programowy, z późniejszymi zmianami.";

ii) lit. e) i akapit drugi skreśla się;

b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Zmiany określone w ust. 2 zostaną przedłożone Komisji w formie jednej propozycji na program, nie częściej niż raz w roku kalendarzowym.

Akapitu pierwszego nie stosuje się, gdy zmiany są spowodowane wystąpieniem klęsk żywiołowych lub innych nadzwyczajnych zdarzeń o dużym wpływie na programowanie Państwa Członkowskiego.";

c) ustęp 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Zmiany o charakterze finansowym, nie objęte ust. 2 lit. d) i zmiany wysokości wkładu wspólnotowego, określone w pkt 9.2.B tiret pierwsze załącznika II, są przekazywane Komisji razem z tabelą finansową zmienioną zgodnie z pkt 8 załącznika II. Wchodzą one w życie z dniem otrzymania ich przez Komisję.

Zmiany o charakterze finansowym określone w akapicie pierwszym, wyliczone dla roku kalendarzowego nie mogą przekroczyć pułapów przewidzianych w ust. 2 lit. d).";

d) w ust. 5, "co najmniej dwa miesiące" zastępuje się przez "co najmniej trzy miesiące";

4) w sekcji 2 rozdziału II dodaje się art. 45a w brzmieniu:

"Artykuł 45a

Państwa Członkowskie udostępnią Komisji ujednoliconą wersję elektroniczną ich dokumentów programowych, zaktualizowaną po każdej zmianie. Dostarczą Komisji adres elektroniczny, pod którym ujednolicone wersje dokumentów programowych mogą zostać skonsultowane i poinformują ją o każdej aktualizacji.

Ponadto, Państwa Członkowskie przechowują wersję elektroniczną wszystkich poprzednich wersji ich dokumentów programowych.";

5) w art. 51 akapit drugi skreśla się zdanie drugie;

6) w art. 53 ust. 1, "dnia 30 kwietnia każdego roku" zastępuje się "dnia 30 czerwca każdego roku";

7) w art. 61 akapit drugi dodaje się zdanie w brzmieniu:

"W przypadku środków związanych ze wsparciem inwestycji na mocy tytułu II, rozdziału I, VII, VIII i IX rozporządzenia (WE) nr 1257/1999, Państwa Członkowskie mogą postanowić, że kontrole na miejscu dotyczą tylko tych projektów, które są na etapie zakończenia.";

8) artykuł 62 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 62

Artykuł 30 i 31 i art. 32 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2419/2001 stosuje się do płatności obszarowych. Przepisów tych nie stosuje się do wsparcia środków dotyczących leśnictwa, innych niż zalesianie gruntów rolnych.

Artykuł 36, 38 i 40 tego rozporządzenia mają zastosowanie do wsparcia udzielonego na podstawie inwentarza żywego.";

9) dodaje się art. 62a w brzmieniu:

"Artykuł 62a

1. Artykuł 44 rozporządzenia (WE) nr 2419/2001 stosuje się do wsparcia udzielonego w ramach wszystkich środków rozwoju obszarów wiejskich.

2. W przypadku zaistnienia nienależnych płatności, beneficjent pomocy w ramach środków na rzecz rozwoju obszarów wiejskich jest zobowiązany do zwrotu odnośnej kwoty zgodnie z art. 49 rozporządzenia (WE) nr 2419/2001.";

10) w art. 65 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Rozporządzenia i decyzje uchylone rozporządzeniem (WE) nr 1750/1999, z wyjątkiem art. 17 rozporządzenia Komisji (WE) nr 746/96(*), art. 1 i 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1404/94(**) i art. 1 i 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1054/94(***), nadal mają zastosowanie do działań zatwierdzonych przez Komisję przed dniem 1 stycznia 2000 r. na mocy rozporządzeń określonych w art. 55 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1257/1999.

______

(*) Dz.U. L 102 z 25.4.1996, str. 19.

(**) Dz.U. L 154 z 21.6.1994, str. 8.

(***) Dz.U. L 115 z 6.5.1994, str. 6."

11) w art. 66 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Artykuł 39a ust. 1 stosuje się od dnia 1 stycznia 2000 r.";

12) w załączniku II wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Jednakże art. 1 pkt 3 lit. a) oraz pkt 12 niniejszego rozporządzenia nie mają zastosowania do zmian w dokumentach programowych rozwoju obszarów wiejskich i środków rozwoju obszarów wiejskich finansowanych przez Sekcję Gwarancji EFOGR, zawartych w jednolitych dokumentach programowych w ramach celu 2, które Komisja otrzymała przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, i które nie były jeszcze przedmiotem decyzji Komisji do tego dnia.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 4 czerwca 2003 r.
W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 80.

(2) Dz.U. L 74 z 15.3.2002, str. 1.

(3) Dz.U. L 193 z 29.7.2000, str. 39.

(4) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 1.

(5) Dz.U. L 198 z 21.7.2001, str. 1.

(6) Dz.U. L 327 z 12.12.2001, str. 11.

(7) Dz.U. L 341 z 22.12.2001, str. 105.

(8) Dz.U. L 215 z 30.7.1992, str. 85, uchylone rozporządzeniem (WE) nr 1257/1999.

(9) Dz.U. L 215 z 30.7.1992, str. 91, uchylone rozporządzeniem (WE) nr 1257/1999.

(10) Dz.U. L 215 z 30.7.1992, str. 96, uchylone rozporządzeniem (WE) nr 1257/1999.

(11) Dz.U. L 102 z 25.4.1996, str. 19, uchylone rozporządzeniem (WE) nr 1750/1999.

(12) Dz.U. L 154 z 21.6.1994, str. 8, uchylone rozporządzeniem (WE) nr 1750/1999.

(13) Dz.U. L 115 z 6.5.1994, str. 6, uchylone rozporządzeniem (WE) nr 1750/1999.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 445/2002 wprowadza się następujące zmiany:

1) pkt 8 otrzymuje brzmienie:

"8. Ogólne indykatywna tabela finansowa (rok budżetowy EFOGR)

Artykuł 43 ust. 1 tiret czwarte rozporządzenia (WE) nr 1257/1999

Zestawienie programowania finansowego: programy rozwoju obszarów wiejskich

(mln EUR)
Roki Rok 7 Łącznie
Wydatki publiczne(1) Wkład UE(2) Wkład sektora prywatnego(3) Wydatki publiczne(1) Wkład UE(2) Wkład sektora prywatnego(3) Wydatki publiczne(1) Wkład UE(2) Wkład sektora prywatnego(3)
Priorytet A
Środek Al (np. Agrośrodowiskowy) zawierający środki zatwierdzone na mocy rozporządzenia (EWG) nr 2078/92
Środek A2 . . .
. . . Środek Ań
Łącznie A
Priorytet B
Środek Bl (np. wcześniejsza emerytura) zawierający środki zatwierdzone na mocy rozporządzenia (EWG) nr 2079/92
Środek B 2 ...
. . . Środek Bn
Łącznie B
... Priorytet N
Środek NI (np. zalesianie) zawierający środki zatwierdzone na mocy rozporządzenia (EWG) nr 2080/92
Środek N 2 ...
. . . Środek Nn
Łącznie N
Inne środki
Ocena
Poprzednie środki sprzed 1992 r.
Środki przejściowe(4)
Łącznie inne środki
Łącznie wydatki poniesione (D)
Łącznie plan — (P)(5)
Niewykorzystanie (P-D)
Nadmierne wykorzystanie (D-P)
(1) Kolumna planowanych (publicznych) wydatków, umieszczona jako wskazówka.

(2) Kolumna wkładu wspólnotowego planowanego dla każdego środka. Wkład wspólnotowy odnoszący się do wydatków do poniesienia jest obliczony przy zastosowaniu wskaźników i ustaleń ustanowionych w programie dla każdego środka. Wkład wspólnotowy może być obliczony w odniesieniu do kwalifikowalnych wydatków publicznych (kolumna 2/kolumna 1) lub całkowitych kosztów kwalifikowalnych [kolumna 2/(kolumna 1 + kolumna 3}].

(3) Kolumna planowanych wydatków (sektor prywatny), umieszczona jako wskazówka tam gdzie taki wkład jest podany dla środka.

(4) Artykuł 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2603/1 99 9. Państwa Członkowskie muszą określić kryteria, ustalając jasno wydatki, które mają być włączone do programowania.

(5) Obliczone na podstawie tabeli finansowej załączonej do decyzji Komisji zatwierdzającej dokument programów)', ostatnio zmienionej.

ZASTOSOWANIE ŚRODKÓW UZYSKANYCH Z MODULACJI

Roki Rok 2 Rok 7 Łącznie
Wydatki publiczne Wkład UE Wydatki publiczne Wkład UE Wydatki publiczne Wkład UE Wydatki publiczne Wkład UE
Wcześniejsza emerytura
Agro-środowiskowe
Zalesianie
Obszar mniej uprzywilejowany
Łączne przekształcenie
Uwaga: W przypadku gdy środek obejmuje więcej niż jeden priorytet, Państwo Członkowskie dostarcza, do celów zarządzania finansami, dodatkowe zestawienie ujednolicające wszystkie wydatki odnoszące się do środka. To dodatkowe zestawienie będzie wzorowane na strukturze powyższego zestawienia i kolejności poniższego wykazu.
— Różne środki są określone jak następuje:

a) inwestycje w gospodarstwach;

b) ułatwianie startu młodym rolnikom; c} kształcenie;

d) wcześniejsza emerytura;

e) obszaiy mniej uprzywilejowane i obszaiy podlegające ograniczeniom środowiskowym;

f) przedsięwzięcia rolno-środowiskowc;

g) poprawa przetwórstwa i obrotu produktami rolnymi;

h) zalesianie gruntów rolnych;

i) inne środki dotyczące leśnictwa:

j) melioracja:

k) scalanie;

l) ustanawianie usług zastępczych i w zakresie zarządzania gospodarką rolną;

m) obrót produktami rolnymi o wysokiej jakości;

n) podstawowe usługi na rzecz gospodarki i ludności wiejskiej;

o) odnowa i rozwój wsi, ochrona i zachowanie dziedzictwa obszarów wiejskich;

p) różnicowanie działalności rolniczej i działania związane z rolnictwem w celu zapewnienia działalności wielokierunkowej i alternatywnych źródeł dochodu:

q) zarządzanie rolniczymi zasobami wodnymi;

r) rozwój i poprawa infrastruktury związanej z rozwojem rolnictwa;

s) wspomaganie turystyki i rzemiosła;

t) ochrona środowiska w związku z rolnictwem, leśnictwem i zarządzaniem krajobrazem oraz poprawa dobrostanu zwierząt;

u) przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego przez kieski żywiołowe i wprowadzanie właściwych środków zapobiegawczych;

v) inżynieria finansowa.".

— Środki j) — v) mogą być określone jako jeden środek: j) promowanie dostosowania oraz rozwój obszarów wiejskich.

— Zasoby Sekcji Gwarancji EFOGR na środki wsparcia dostosowania i rozwoju obszarów wiejskich przyjęte w zastosowaniu art. 3 3 rozporządzenia (WE) nr 125 7/1999 w celu 2 (wiejskich) obszarów: EUR. min (% ogółem zgodnie z art. 3 3)."

2) w pkt 9.1.A dodaje się tiret w brzmieniu:

"- ogólny cel każdego środka";

3) w pkt 9.2.A skreśla się tiret pierwsze i drugie;

4) w pkt 9.2.B po Pozostałe informacje dodaje się tiret w brzmieniu:

"- stawka wkładu wspólnotowego oparta na koszcie całkowitym lub wydatkach publicznych;

- intensywność pomocy i/lub kwoty i stosowane rozróżnienie (Rozdziały I do VIII);"

5) w pkt 9.3.V.A tiret pierwsze skreśla się pkt 1;

6) w pkt 9.3.V.A tiret pierwsze pkt 3 zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:

"dla dodatków wyrównawczych na mocy art. 13 lit. b) i art. 16 rozporządzenia (WE) nr 1257/1999: wstępne szczegółowe agronomiczne obliczenia wskazujące:";

7) w pkt 9.3.V.B tiret pierwsze dodaje się pkt 3 i 4 w brzmieniu:

"3. kwoty pomocy do zapłacenia określonej w art. 13 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1257/1999: uzasadnienie zróżnicowania kwoty pomocy przy zastosowaniu kryteriów określonych w art. 15 ust. 2 tego rozporządzenia;

4. dla dodatków wyrównawczych na mocy art. 13 lit. b) i art. 16 rozporządzenia (WE) nr 1257/1999: zmiany szczegółowych agronomicznych obliczeń ustalonych w zatwierdzonym dokumencie programowym.";

8) w pkt 9.3.VI.A skreśla się tiret drugie, trzecie i czwarte;

9) w pkt 9.3.VI.A tiret piąte zdanie wprowadzające zastępuje się tekstem w brzmieniu:

"wstępne szczegółowe agronomiczne obliczenia wskazujące:";

10) w pkt 9.3.VI.B po "Inne elementy" dodaje się tiret w brzmieniu:

"- wykaz lokalnych ras zagrożonych wyginięciem oraz liczba samic hodowlanych na odnośnych obszarach. Liczba ta musi być poświadczona przez należycie uznawany organ techniczny - lub organizację/stowarzyszenie hodowcy - który musi zarejestrować i aktualizować księgę zwierząt zarodowych lub księgę hodowlaną owiec i kóz dla rasy. Organ taki musi posiadać odpowiednie umiejętności i wiedzę do rozpoznawania zwierząt danej rasy,

- dla genetycznych zasobów roślinnych zagrożonych erozją genetyczną, dowody na genetyczną erozję oparte na wynikach naukowych oraz wskaźnikach występowania endemicznych ras/pierwotnych (lokalnych) odmian, ich różnorodności populacyjnej i przeważających praktyk rolniczych na poziomie lokalnym,

- szczegóły zobowiązań rolników lub jakiekolwiek inne warunki zobowiązań, włącznie z zakresem i procedurami korygowania bieżących umów,

- zmiany poziomu wsparcia do 120 % kosztów i dochodów utraconych, wskazanych w obliczeniach agronomicznych ustalonych w zatwierdzonym dokumencie programowym, i uzasadnienie tych zmian;";

11) skreśla się pkt 9.3.VIII.A;

12) w pkt 9.3.VIII.B po "Pozostałe informacje" dodaje się tiret w brzmieniu:

"- definicja:

i) »grunty rolne« w odniesieniu do art. 26 niniejszego rozporządzenia;

ii) »rolnik« w odniesieniu do art. 27 niniejszego rozporządzenia;

iii) przepisy zapewniające, że planowane środki są odpowiednie do lokalnych warunków oraz zgodne ze środowiskiem, oraz utrzymujące równowagę między leśnictwem a populacją zwierzyny, gdy ma to zastosowanie;

iv) ustalenia umowne między regionami i potencjalnymi beneficjentami dotyczące środków określonych w art. 32 rozporządzenia (WE) nr 1257/1999;

- w sytuacji gdy stosuje się koszty standardowe określone w art. 39a:

i) standardowe koszty jednostkowe;

ii) metoda użyta do ustalenia tych kosztów;

iii) zgodność z kryterium unikania nadmiernej kompensacji.";

13) w pkt 12, dodaje się ostatni pkt 4 w brzmieniu:

"4. Pozostałe informacje.

Gdy jest to konieczne, informacja o tym, że termin zawiadamiania o przypadkach siły wyższej został przedłużony (art. 33 ust. 2 niniejszego rozporządzenia).";

14) punkt 16.B otrzymuje brzmienie:

"B. Pozostałe informacje:

- zniesienie pomocy Państwa;

- zmiany dodatkowego finansowania w formie pomocy Państwa przyznanej dla jakiegokolwiek ze środków w zatwierdzonym dokumencie programowym;

- stawka pomocy.".

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.138.32

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 963/2003 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 445/2002 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1257/1999 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich ze środków Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)
Data aktu: 04/06/2003
Data ogłoszenia: 05/06/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 12/06/2003