uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2002/79/WE(2), w szczególności jej art. 10,
uwzględniając dyrektywę Rady 86/363/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i na ich powierzchni(3) oraz na ich powierzchni, ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2000/79/WE, w szczególności jej art. 10,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 2002 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni(4), ostatnio zmienioną dyrektywą 2000/79/WE, w szczególności jej art. 7,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(5), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2002/81/WE(6), w szczególności jej art. 4 ust. 1 lit. f),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Istniejące substancje czynne 2,4-D, triasulfuron oraz thifensulfuron metylowy (omawiane substancje czynne) zostały włączone do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG odpowiednio dyrektywami Komisji 2001/103/WE(7), 2000/66/WE(8) i 2001/99/WE(9), stosowane jako herbicydy, ale bez określenia szczegółowych warunków wywołujących wpływ na zboża, które mogą być poddane działaniu środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną.
(2) Włączenie do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG tych substancji czynnych oparte było na podstawie oceny przedłożonych informacji dotyczących proponowanego wykorzystania. Informacje dotyczące tego wykorzystania zostały przedłożone przez niektóre Państwa Członkowskie zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG. Dostępne informacje zostały poddane przeglądowi oraz są wystarczające dla celów ustalenia niektórych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości.
(3) W przypadku gdy nie istnieje wspólnotowy najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości ani tymczasowy dopuszczalny poziom pozostałości, Państwa Członkowskie mają ustanowić tymczasowy najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG, zanim środki ochrony roślin zawierających tę substancję czynną mogą zostać dopuszczone.
(4) W odniesieniu do włączenia danej substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG związana z tym ocena techniczna i naukowa została zakończona w postaci sprawozdania przeglądowego Komisji. Sprawozdanie zostało ukończone dnia 2 października 2001 r. w odniesieniu do 2,4-D, dnia 13 lipca 2000 r. w odniesieniu do triasulfuronu oraz dnia 29 czerwca 2001 r. w odniesieniu do thifensulfuronu metylowego. W sprawozdaniach została ustalona dopuszczalna dawka dzienna w wysokości wynoszącej odpowiednio dla 2,4-D - 0,05 mg/kg masy ciała dziennie, dla triasulfuronu 0,01 mg/kg masy ciała dziennie, a dla thifensulfuronu metylowego na 0,01 mg/kg masy ciała dziennie. Oceniono i oszacowano, zgodnie z procedurami wspólnotowymi, występujące w ciągu całego życia narażenie konsumentów środków spożywczych poddanych działaniu omawianych substancji czynnych. Uwzględniono również wytyczne opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia(10) oraz opinię Komitetu Naukowego ds. Roślin(11) w sprawie zastosowanej metodologii. Wynika z tego, że proponowane najwyższe dopuszczalne dzienne dawki nie będą prowadziły do przekroczenia wielkości dopuszczalnej dawki dziennej. Żadna toksyczność ostra skutkująca wymaganiem ustalenia dawki ostrej porównawczej nie została zauważona podczas ocen i dyskusji poprzedzających włączenie omawianych substancji czynnych do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG.
(5) W celu zapewnienia odpowiedniej ochrony konsumenta przed narażeniem na działanie pozostałości występujących w produktach lub na ich powierzchni, na które nie zostało wydane zezwolenie, rozważne jest ustalenie tymczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości na dolnym poziomie oznaczenia analitycznego dla wszystkich takich produktów objętych dyrektywami 86/362/EWG i 90/642/EWG.
(6) Ustalenie na poziomie wspólnotowym dla takich tymczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości nie zapobiega ustanawianiu przez Państwa Członkowskie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG i załącznika VI do niniejszej dyrektywy. Uważa się, że okres czterech lat jest wystarczający, aby umożliwić rozwój dalszych zastosowań omawianych substancji czynnych. Tymczasowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości powinny następnie stać się poziomami ostatecznymi.
(7) Załączniki do dyrektyw 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG powinny dlatego zostać zmienione w odpowiedni sposób.
(8) Komisja notyfikowała niniejszą dyrektywę w formie projektu Światowej Organizacji Handlu, a otrzymane uwagi zostały uwzględnione w czasie nadawania ostatecznego kształtu omawianej dyrektywie. Możliwość ustalenia istotnego odchylenia najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości w odniesieniu do szczególnych połączeń pestycyd/uprawa zostanie zbadane przez Komisję na podstawie przedłożonych dopuszczalnych danych.
(9) Niniejsza dyrektywa jest zgodna z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Komisji | |
David BYRNE | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 37.
(2) Dz.U. L 291 z 28.10.2002, str. 1.
(3) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 43.
(4) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71.
(5) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.
(6) Dz.U. L 276 z 12.10.2002, str. 28.
(7) Dz.U. L 313 z 30.11.2001, str. 37.
(8) Dz.U. L 276 z 28.10.2000, str. 35.
(9) Dz.U. L 304 z 21.11.2001, str. 14.
(10) Wytyczne w sprawie przewidywania dawki żywieniowej pozostałości pestycydu (poprawione), przygotowane przez GEMS/Program Żywności we współpracy z Komitetem ds. Pozostałości Pestycydów Komisji Kodeksu Żywnościowego, opublikowanego przez Światową Organizację Zdrowia, 1997 r. (WHO/FSF/FOS/97.7).
(11) Opinia Komitetu Naukowego ds. Roślin dotycząca kwestii odnoszących się do zmieniania załączników do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG (Opinia wyrażona przez Komitet Naukowy ds. Roślin dnia 14 lipca 1998 r.) (http://europa.eu.int/comm/dg24/health/sc/scp/out21_en.html).
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.343.23 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2002/97/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG w zakresie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów (2,4-D, triasulfuronu i thifensulfuronu metylowego) w zbożach, środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach oraz na ich powierzchniach |
Data aktu: | 16/12/2002 |
Data ogłoszenia: | 18/12/2002 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 07/01/2003 |