Dyrektywa 2000/77/WE zmieniająca dyrektywę Rady 95/53/WE ustalającą zasady regulujące organizację urzędowych kontroli w zakresie żywienia zwierząt

DYREKTYWA 2000/77/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 14 grudnia 2000 r.
zmieniająca dyrektywę Rady 95/53/WE ustalającą zasady regulujące organizację urzędowych kontroli w zakresie żywienia zwierząt

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 152 ust. 4,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

po konsultacji z Komitetem Regionów,

działając zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(3), w świetle wspólnego tekstu zatwierdzonego dnia 11 października 2000 r. przez Komitet Pojednawczy,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Rady 95/53/WE z dnia 25 października 1995 r.(4) ustanawia zasady, zgodnie z którymi muszą być przeprowadzane urzędowe kontrole w zakresie żywienia zwierząt. Doświadczenie pokazuje, że jeśli jest to właściwe, powinna istnieć możliwość określenia tych zasad bardziej dokładnie na poziomie Wspólnoty w celu ustanowienia wiarygodnej, zharmonizowanej procedury i w celu wprowadzenia nowego systemu kontroli produktów z państw trzecich przeznaczonych do żywienia zwierząt.

(2) W celu właściwej ochrony zdrowia ludzi i zwierząt oraz środowiska Komisja i eksperci Państw Członkowskich powinni być w stanie przeprowadzić kontrolę na miejscu nie tylko na terenie Wspólnoty, ale także w państwach trzecich, w szczególności w przypadku pojawienia się w państwie trzecim problemów mogących wpływać na zdrowotność pasz wprowadzonych do obrotu we Wspólnocie.

(3) Komisja powinna ponadto mieć możliwość, w miarę potrzeby, wysłania ekspertów w celu przeprowadzenia kontroli na miejscu na terenie Wspólnoty w celu stwierdzenia, czy zasady wspólnotowe są stosowane i, jeśli jest to właściwe, przyjmowania środków wspólnotowych.

(4) Z tego samego powodu powinien zostać ustanowiony system środków ochronnych. W ramach tego systemu Komisja musi być w stanie przyjmować właściwe środki odpowiednie do danej sytuacji.

(5) W dyrektywie 95/53/WE Rada ustanowiła zasady organizacji corocznych, skoordynowanych programów kontroli wspólnotowych, opartych na zaleceniach Komisji.

(6) W szczególnych przypadkach, mających uzasadnienie względami zdrowotnymi ludzi lub zwierząt, powinny zostać przeprowadzone kontrole przez Państwa Członkowskie i w Państwach Członkowskich. W celu zapewnienia, że kontrole są jednolicie i efektywnie stosowane w całej Wspólnocie, Komisji powinno się powierzyć odpowiedzialność za przyjęcie szczególnych, skoordynowanych programów kontroli.

(7) Środki niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przyjmuje się zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą procedury wykonywania uprawnień wykonawczych powierzonych Komisji(5).

(8) Dyrektywa Rady 95/53/WE powinna zostać odpowiednio zmieniona,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 95/53/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 5 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"Jeśli jest to właściwe, szczegółowe zasady stosowania niniejszego artykułu są przyjmowane zgodnie z procedurą określoną w art. 23.";

2) w art. 7 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"Jeśli jest to właściwe, szczegółowe zasady stosowania niniejszego artykułu są przyjmowane zgodnie z procedurą określoną w art. 23.";

3) dodaje się artykuły w brzmieniu:

"Artykuł 9a

1. Jeżeli pojawia się na terytorium państwa trzeciego problem, który może stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia ludzi lub zwierząt albo dla środowiska, Komisja z własnej inicjatywy lub na wniosek Państwa Członkowskiego, w zależności od powagi sytuacji, podejmuje niezwłocznie następujące środki, zgodnie z procedurą zawartą w art. 23a:

- wstrzymuje przywóz produktów z całego danego państwa trzeciego lub z jego części lub też z jednego lub więcej szczegółowo określonych zakładów produkcyjnych i, jeśli jest to właściwe, z państwa trzeciego tranzytowego, i/lub

- ustanowi specjalne warunki dotyczące produktów przeznaczonych do przywozu z całego danego państwa trzeciego lub z jego części.

2. Jednakże, w nagłych przypadkach, Komisja może tymczasowo przyjąć środki określone w ust. 1, po poinformowaniu Państw Członkowskich. Komisja przedstawia sprawę do zaopiniowania Stałemu Komitetowi ds. Pasz w ciągu dziesięciu dni roboczych, zgodnie z procedurą określoną w art. 23a, w celu rozszerzenia, zmiany lub uchylenia tych środków. Przyjęte przez Komisję środki stosuje się do czasu zastąpienia ich nowym aktem prawnym.

3. Jeżeli Państwo Członkowskie oficjalnie poinformuje Komisję o potrzebie podjęcia środków ochronnych i gdy Komisja nie podejmie działań zgodnie z ust. 1, Państwo Członkowskie może przyjąć tymczasowe środki ochronne w odniesieniu do przywozu. Jeżeli Państwo Członkowskie wprowadza tymczasowe środki ochronne, niezwłocznie informuje o tym inne Państwa Członkowskie i Komisję. Komisja przedstawia sprawę Stałemu Komitetowi ds. Pasz w ciągu dziesięciu dni roboczych, zgodnie z procedurą określoną w art. 23a, w celu rozszerzenia, zmiany lub uchylenia krajowych tymczasowych środków ochronnych.

Artykuł 9b

1. W miarę potrzeby mogą zostać przeprowadzone przez ekspertów Komisji i Państwa Członkowskiego kontrole na miejscu w państwie trzecim w celu sprawdzenia, czy gwarancje udzielane przez ten kraj w odniesieniu do warunków produkcji i wprowadzania do obrotu produktów są co najmniej równoważne warunkom wymaganym we Wspólnocie.

2. Kontrole określone w ust. 1 są prowadzone w imieniu Wspólnoty, która ponosi ich koszty.

3. Komisja informuje Państwa Członkowskie o wynikach kontroli określonej w ust. 1.

4. W miarę potrzeby zostają przyjęte szczegółowe zasady stosowania niniejszego artykułu, zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 23.";

4) tytuł rozdziału IV otrzymuje brzmienie:

"OGÓLNE PRZEPISY I KONTROLE";

5) dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 17a

1. Bez uszczerbku dla przepisów art. 15 i w zakresie niezbędnym do ujednolicenia stosowania wymagań niniejszej dyrektywy Komisja i eksperci Państwa Członkowskiego mogą przeprowadzać kontrole na miejscu, we współpracy z właściwymi władzami krajowymi, w celu sprawdzenia, czy są stosowane przepisy niniejszej dyrektywy, w szczególności art. 4, 5, 7, 11 i 12.

Na wniosek Państwa Członkowskiego Komisja wyznaczy ekspertów Państwa Członkowskiego.

2. Państwo Członkowskie, na terenie którego prowadzona jest kontrola, zapewnia pełną pomoc ekspertom Komisji i Państwa Członkowskiego podczas wykonywania przez nich ich obowiązków.

3. Wynik przeprowadzonej kontroli omawia się z właściwymi władzami danego Państwa Członkowskiego, przed przygotowaniem sprawozdania końcowego i jego upowszechnieniem.

Komisja informuje Państwo Członkowskie i Parlament Europejski o wynikach przeprowadzonej kontroli.

4. Jeżeli Komisja lub Państwo Członkowskie uważa, że wynik kontroli uzasadnia konieczność jego sprawdzenia, dokonuje tego Stały Komitet ds. Pasz. Komisja przyjmie wszelkie niezbędne decyzje, zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 23.

5. Komisja monitoruje sytuację i zmienia lub uchyla decyzje określone w ust. 4, zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 23.

6. Szczegółowe zasady stosowania niniejszego artykułu przyjmuje się zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 23.";

6) w art. 22 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"4. Bez uszczerbku dla przepisów ust. 1, 2 i 3, jeżeli ochrona środowiska albo zdrowia ludzi lub zwierząt wymaga natychmiastowego wprowadzenia ograniczonych, szczególnych, skoordynowanych programów kontroli na szczeblu Wspólnoty, Komisja podejmie niezbędne środki zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 23.

Programy te stosuje się przede wszystkim w sytuacjach spowodowanych szczególnym wypadkiem.";

7) artykuł 23 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 23

1. Komisja jest wspomagana przez Stały Komitet ds. Pasz (zwany dalej »Komitetem«).

2. W przypadku odwołania do niniejszego artykułu stosuje się przepisy art. 5 i 7 decyzji 1999/468/WE, uwzględniając przepisy art. 8 tej decyzji.

Okres ustanowiony w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE wynosi 3 miesiące.

3. Komitet przyjmuje własny regulamin.";

8) dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 23a

1. Komisja jest wspomagana przez Stały Komitet ds. Pasz (zwany dalej »Komitetem«).

2. W przypadku odwołania do niniejszego artykułu stosuje się przepisy art. 5 i 7 decyzji 1999/468/WE, uwzględniając przepisy art. 8 tej decyzji.

Okres ustanowiony w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE wynosi 15 dni.

3. Komitet przyjmuje własny regulamin."

Artykuł  2
1.
Nie później niż do dnia 29 grudnia 2001 r. Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do dostosowania się do niniejszej dyrektywy.

Niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

2.
Gdy Państwa Członkowskie przyjmą takie środki, zawierają one odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia są ustalane przez Państwa Członkowskie.
3.
Państwa Członkowskie przedstawiają Komisji teksty przepisów prawa krajowego, które przyjmą w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 14 grudnia 2000 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
N. FONTAINE D. GILLOT
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 346 z 14.11.1998, str. 9.

(2) Dz.U. C 138 z 18.5.1999, str. 17.

(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 16 grudnia 1998 r. (Dz.U. C 98 z 9.4.1999, str. 150), wspólne stanowisko Rady z dnia 15 listopada 1999 r. (Dz.U. C 17 z 20.1.2000, str. 8) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 kwietnia 2000 r. (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym). Decyzja Rady z dnia 20 listopada 2000 r. oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 grudnia 2000 r.

(4) Dz.U. L 265 z 8.11.1995, str. 17. Dyrektywa zmieniona dyrektywą Rady 1999/20/WE (Dz.U. L 80 z 25.3.1999, str. 20).

(5) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.333.81

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2000/77/WE zmieniająca dyrektywę Rady 95/53/WE ustalającą zasady regulujące organizację urzędowych kontroli w zakresie żywienia zwierząt
Data aktu: 14/12/2000
Data ogłoszenia: 29/12/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 29/12/2000