uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 37,
uwzględniając wniosek Komisji (1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 3760/92 z dnia 20 grudnia 1992 r. ustanawiające wspólnotowy system rybołówstwa i akwakultury (3) wprowadza regularną ocenę sytuacji w zakresie zasobów połowowych oraz jej gospodarczych implikacji przez Komitet Naukowo-Techniczny i Gospodarczy Rybołówstwa (zwane dalej KNTGR).
(2) Kodeks Prowadzenia Odpowiedzialnego Rybołówstwa Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa oraz Porozumienie dotyczące ochrony i zarządzania zasobami rybnymi podkreślają potrzebę rozwoju badań i zbierania danych w celu poprawienia stanu wiedzy naukowej.
(3) Wspólnota musi brać udział w działaniach podejmowanych na wodach międzynarodowych w celu zachowania zasobów połowowych, w szczególności zgodnie z przepisami przyjętymi przez regionalne organizacje rybołówstwa.
(4) Przeprowadzanie naukowej oceny niezbędnej ze względu na wspólną politykę rybołówstwa (zwaną dalej WPR) wymaga zbierania kompletnych danych w zakresie biologii zasobów rybnych, flot oraz ich działalności, a także w kwestiach gospodarczych i społecznych.
(5) Zbieranie tych szczególnych informacji powinno być koordynowane z gromadzeniem danych statystycznych.
(6) Na poziomie wspólnotowym konieczne jest określenie priorytetów, procedur zbierania i przetwarzania danych w ramach Wspólnoty, w celu zapewnienia spójności całego systemu oraz jego optymalizacji pod względem kosztów, poprzez stworzenie stabilnych, wieloletnich ram.
(7) Analizy naukowe wymagają w pierwszym rzędzie dysponowania danymi sumarycznymi, uzyskanymi przez grupowanie i przetworzenie danych szczegółowych na właściwym poziomie, innym niż poziom podstawowych danych szczegółowych.
(8) Istniejące w tym zakresie rozporządzenia, w szczególności rozporządzenia Rady (EWG) nr 3759/92 (4), (EWG) nr 2847/93 (5) oraz (WE) nr 685/95 (6), (WE) nr 779/97 (7), (WE) nr 104/2000 (8) oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 2090/98 (9), (WE) nr 2091/98 (10) i (WE) nr 2092/98 (11) zawierają przepisy dotyczące zbierania i zarządzania danymi związanymi ze statkami rybackimi, ich działalnością i połowami oraz monitorowaniem cen, które należy wziąć pod uwagę w celu ustanowienia szczegółowego systemu.
(9) Istniejące rozporządzenia nie obejmują wszystkich rodzajów działalności, w zakresie których powinny być gromadzone dane w celu przeprowadzenia całościowej i wiarygodnej analizy naukowej. Rozporządzenia obecnie dotyczą danych na poziomie indywidualnym lub globalnym, a nie danych sumarycznych na poziomie właściwym dla oceny naukowej. Należy zatem wprowadzić nowe przepisy, umożliwiające powstanie wieloletnich zestawów danych sumarycznych, do których dostęp uzyskają stosownie uprawnieni użytkownicy.
(10) Ocena zasobów sektora oraz sytuacji gospodarczej wymaga zbierania danych biologicznych obejmujących wszystkie połowy łącznie z odrzutami, oceny zasobów rybnych niezależne od rybołówstwa handlowego określonych zasobów, zbieranie informacji o zdolnościach połowowych, stosowanych nakładach połowowych oraz danych wyjaśniających kształtowanie cen, a także danych umożliwiających ocenę sytuacji gospodarczej przedsiębiorstw zajmujących się rybołówstwem i przemysłem przetwórczym oraz tendencji w zakresie miejsc pracy w tych sektorach.
(11) Pierwszeństwo powinno zostać przyznane danym niezbędnym do dokonywania ocen naukowych. Należy popierać rozszerzony program doskonalenia tych ocen.
(12) Środowisko naukowe pracujące zarówno w przemyśle rybołówstwa, jak również inne grupy muszą zostać włączone w proces tworzenia przepisów dotyczących zbierania danych i zarządzania nimi. Właściwe organy, których opinii należy zasięgać, to KNTGR powołany na mocy art. 16 rozporządzenia (EWG) nr 3760/92 oraz Komitet Doradczy ds. Rybołówstwa (zwany dalej KDR), powołany na mocy decyzji Komisji (EWG) nr 128/71 (12).
(13) Programy wspólnotowe dotyczące zbierania i zarządzania danymi w zakresie rybołówstwa powinny zostać wprowadzone w ramach bezpośredniej odpowiedzialności Państw Członkowskich. Państwa powinny odpowiednio opracować programy krajowe, zgodne z programami wspólnotowymi.
(14) Wprowadzenie krajowych programów dotyczących zbierania i zarządzania danymi w zakresie rybołówstwa pociągnie za sobą znaczne wydatki. Korzyści z tych programów są w pełni realizowane tylko na poziomie wspólnotowym. Dlatego też należy określić udziały Wspólnoty w kosztach ponoszonych przez Państwa Członkowskie. Udziały te uregulowane są decyzją 2000/439/WE (13).
(15) Dane sumaryczne określone w niniejszym rozporządzeniu muszą być wprowadzone do komputerowych baz danych tak, aby były dostępne dla upoważnionych użytkowników i mogły być wymieniane. Przekazywanie szczególnych danych naukowych zostaje zapewnione przez organizacje międzynarodowe, w szczególności przez Międzynarodową Radę Badania Morza oraz regionalne organizacje rybołówstwa.
(16) W celu ułatwienia wprowadzenia w życie tych przepisów należy stworzyć procedurę ścisłej współpracy między Państwami Członkowskimi a Komisją, w ramach Komitetu Zarządzającego.
(17) Środki niezbędne do wykonania niniejszego rozporządzenia powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą procedury wykonywania uprawnień wykonawczych powierzonych Komisji (14).
(18) Gromadzenie oraz zarządzanie programami powinno być regularnie oceniane. Możliwość poszerzenia objętej nimi działalności powinna być zbadana w okresie średnioterminowym,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 29 czerwca 2000 r.
W imieniu Rady | |
M. ARCANJO | |
Przewodniczący |
_______
(1) Dz.U. C 375E z 28.12.1999, str. 54.
(2) Opinia wydana dnia 2.3.2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. L 389 z 31.12.1992, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1181/98 (Dz.U. L 164 z 9.6.1998, str. 1.).
(4) Dz.U. L 388 z 31.12.1992, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 3318/94
(5) Dz.U. L 261 z 20.10.1993, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2346/98
(6) Dz.U. L 71 z 31.3.1995, str. 5.
(7) Dz.U. L 113 z 30.4.1997, str. 1.
(8) Dz.U. L 17 z 21.1.2000, str. 22.
(9) Dz.U. L 266 z 1.10.1998, str. 27.
(10) Dz.U. L 266 z 1.10.1998, str. 36.
(11) Dz.U. L 266 z 1.10.1998, str. 47.
(12) Dz.U. L 68 z 22.3.1971, str. 18. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją (WE) nr 478/99 (Dz.U. L 187 z 20.7.1999, str. 70).
(13) Dz.U. L 176 z 15.7.2000, str. 42.
(14) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
ZAŁĄCZNIKI
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.176.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1543/2000 ustanawiające ramy wspólnotowe w zakresie zbierania i zarządzania danymi niezbędnymi do prowadzenia wspólnej polityki rybołówstwa |
Data aktu: | 29/06/2000 |
Data ogłoszenia: | 15/07/2000 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 22/07/2000 |