(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2000/417WE)
(Dz.U.UE L z dnia 29 czerwca 2000 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności art. 211,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Konkluzje Rady Europejskiej w Lizbonie w dniach 23 i 24 marca 2000 r. stwierdzają, że jeżeli Europa ma w pełni wykorzystać możliwości rozwojowe i potencjał zatrudnienia cyfrowej gospodarki opartej na wiedzy, przedsiębiorcy i obywatele muszą posiadać dostęp do niedrogiej infrastruktury komunikacyjnej o światowej jakości oraz szerokiego zakresu usług. Wzywa się Państwa Członkowskie i Komisję do działania na rzecz zwiększenia konkurencyjności w lokalnych sieciach dostępu przed końcem 2000 r. oraz uwolnienia pętli lokalnej w celu umożliwienia znacznej obniżki kosztów korzystania z internetu.
(2) Dyrektywa 97/33/EC Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 czerwca 1997 r. w sprawie wzajemnych połączeń w telekomunikacji ze względu na zapewnienie usług powszechnych oraz interoperacyjności poprzez zastosowanie zasady otwartej sieci (ONP)(1), zmieniona dyrektywą 98/61/WE(2), w szczególności art. 4 ust. 2, art. 7, 9 i 11, określają zasady dostępu do sieci z uwzględnieniem kolokacji, upoważniając krajowe władze regulacyjne do pełnienia swoich obowiązków w tym zakresie.
(3) Dyrektywa 98/10/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 lutego 1998 r. w sprawie zastosowania zasady otwartej sieci (ONP) w telefonii głosowej oraz w sprawie usług powszechnych w telekomunikacji w konkurencyjnym środowisku(3), w szczególności art. 16, określają warunki dostępu do sieci specjalnych w celu wspierania rozwoju nowych rodzajów usług telekomunikacyjnych.
(4) Dyrektywa Rady 92/44/EWG z dnia 5 czerwca 1992 r. w sprawie zastosowania zasady otwartej sieci do łączy dzierżawionych(4), zmieniona dyrektywą 97/51/WE(5) i decyzją Komisji nr 80/98/WE z dnia 7 stycznia 1998 r.(6), w szczególności art. 8 ust. 2, określa warunki zapewnienia linii dzierżawionych.
(5) Dyrektywa Komisji 90/388/EWG(7), ostatnio zmieniona dyrektywą 99/64/WE(8), w szczególności art. 4 lit. c), określa wymagania w zakresie rebilansowania taryf w warunkach rynku całkowicie zliberalizowanego.
(6) Termin "pętla lokalna" odnosi się do fizycznego obwodu przewodów miedzianych w lokalnej sieci dostępu, który łączy pomieszczenia odbiorcy usług z lokalną centralę operatora, koncentratorem lub z innym ekwiwalentnym urządzeniem. Jak podkreślono w piątym raporcie Komisji z realizacji regulacyjnego pakietu dla telekomunikacji(9), lokalna sieć dostępu pozostaje jednym z najmniej konkurencyjnych segmentów zliberalizowanego rynku telekomunikacyjnego, gdyż podmioty dopiero wchodzące na ten rynek nie dysponują rozbudowaną alternatywną infrastrukturą sieci i stosując tradycyjne technologie nie mogą się równać z prowadzoną na wielką skalę i w szerokim zakresie działalnością tych operatorów, którzy zostali uznani za operatorów posiadających znaczną siłę rynkową w zakresie stałych sieci (zwanych dalej "uznanymi operatorami"). Wynika to z tego, że operatorzy układali swoje lokalne miedziane sieci dostępu na przestrzeni długiego okresu, chronieni prawami na wyłączność i korzystający z możliwości finansowania ponoszonych przez siebie nakładów inwestycyjnych z opłat monopolistycznych.
(7) Doprowadzenie do głównych użytkowników wykonanych z nowych przyłączeń światłowodowych o dużej przepustowości jest specyficznym rynkiem, który rozwija się w warunkach konkurencji, z nowymi inwestycjami i dlatego też niniejsze zalecenie nie dotyczy otwartego dostępu do lokalnych przyłączy światłowodowych.
(8) Dublowanie przez podmioty wchodzące na rynek całej odziedziczonej infrastruktury dostępu do lokalnej pętli miedzianej nie jest uzasadnione ekonomicznie w możliwym do przyjęcia okresie, a alternatywne rozwiązania infrastrukturalne (np. telewizja kablowa, dostęp przez satelitę, bezprzewodowe łącza lokalne) z reguły nie oferują takiej samej funkcjonalności czy powszechności.
(9) Powiadomieni operatorzy już obecnie rozwijają własne szerokopasmowe szybkie usługi cyfrowe w celu zapewnienia dostępu do internetu poprzez własne przyłącza miedziane, jednak mogą oni opóźniać wprowadzenie niektórych rodzajów technologii cyfrowego łącza abonenckiego i usług w sieci lokalnej, jeżeli mogłyby one zastąpić ich obecną ofertę. Wszelkie tego rodzaju opóźnienia obciążyłyby użytkowników. Dlatego też wskazane jest zapewnienie stronom trzecim swobodnego dostępu do sieci lokalnej powiadomionego operatora, w tym zwłaszcza, jak podkreślono w punkcie 5 zalecenia Komisji dotyczącego ustalania opłat za połączenie linii dzierżawionych(10), zaspokojenie potrzeb użytkowników odnośnie do zapewnienia na warunkach konkurencyjnych linii dzierżawionych i szybkiego dostępu do internetu.
(10) Zgodnie z art. 4 ust. 2 dyrektywy 97/33/WE i z art. 16 dyrektywy 98/10/WE powiadomieni operatorzy są zobowiązani rozpatrzyć uzasadnione wnioski podmiotów wkraczających na rynek o zapewnienie dostępu do sieci, w tym zwłaszcza wnioski o zapewnienie współdostępu(11) do przewodów miedzianych, dążąc do uzgodnienia warunków finansowych i technicznych. Jednak ponieważ zapewnienie jedynie wspólnego dostępu do sieci lokalnej nie może zaspokoić wszystkich oczekiwań rynku, uznano za wskazane, by powiadomiony operator doprowadził, niezależnie od dzielenia dostępu, również do całkowitego uwolnienia sieci lokalnej(12), co zwiększy konkurencję i poszerzy ofertę dla wszystkich grup odbiorców, gdyż to rynek zadecyduje o tym, które propozycje świadczenia uwolnionych usług dostępu są najlepiej dostosowane do potrzeb odbiorców.
(11) Powiadomieni operatorzy powinni przekazać stronom trzecim informacje i zapewnić im wolny dostęp na takich samych warunkach, jak w odniesieniu do własnych usług lub usług zapewnianych przez ich filie lub wspólników; ogłoszenie w tym celu przez powiadomionego operatora, w krótkim terminie, a najlepiej w internecie, oferty odniesienia na wolny dostęp do sieci lokalnej pod nadzorem sprawowanym przez krajowy urząd regulacji (KUR) przyczyniłoby się do stworzenia przejrzystych i wolnych od dyskryminacji warunków rynkowych.
(12) Chociaż negocjacje handlowe są preferowaną metodą uzgodnienia kwestii technicznych i finansowych związanych z dostępem do sieci lokalnej, to jednak doświadczenie dowodzi, że w większości przypadków konieczna jest interwencja regulatora, ze względu na nierówne pozycje negocjacyjne podmiotu wchodzącego dopiero na rynek i powiadomionego operatora, a także wobec braku innych alternatyw. Zgodnie z art. 9 dyrektywy 97/33/WE i art. 16 ust. 4 dyrektywy 98/10/WE, krajowy urząd regulacji może z własnej inicjatywy interweniować w celu określenia zagadnień, w tym również związanych z ustalaniem cen, aby zapewnić jednoczesne świadczenie usług, osiągnięcie najlepszych wyników ekonomicznych i możliwie największych korzyści dla końcowych użytkowników.
(13) Zasady naliczania kosztów i ustalania cen za korzystanie z sieci lokalnej i związanych z nią udogodnień (takich jak kolokacja i dzierżawione moce przesyłowe) powinny być przejrzyste, pozbawione dyskryminacji i obiektywne w stopniu zapewniającym równe traktowanie. Zasady ustalania cen powinny umożliwiać podmiotowi udostępniającemu sieć lokalną zwrot uzasadnionych związanych z nią kosztów powiększony o rozsądny zysk. Zasady ustalania cen za korzystanie z sieci lokalnej powinny uniemożliwiać wystąpienie wypaczeń konkurencji, w tym zwłaszcza ograniczenie różnicy między naliczanymi przez powiadomionego operatora cenami hurtowymi i detalicznymi. W związku z tym uznano, że duże znaczenie ma opinia organów odpowiedzialnych za ochronę konkurencji.
(14) Zgodnie z dyrektywą 98/10/WE Państwa Członkowskie są zobowiązane do zapewnienia, by wszystkie uzasadnione wnioski o przyłączenie obiektu o stałej lokalizacji do publicznej sieci telefonii stacjonarnej i o zapewnienie dostępu do usług publicznej telefonii stacjonarnej zostały uwzględnione przez co najmniej jednego operatora. W przypadku gdy odbiorca zdecyduje się na zawarcie z podmiotem dopiero wchodzącym na rynek umowy o świadczenie na zasadach wyłączności usług za pośrednictwem w pełni udostępnionej sieci lokalnej, to należy uznać, że powiadomiony operator wypełnił swoje zobowiązania przewidziane art. 5 dyrektywy 98/10/WE. Użytkownikom należy przekazać szczegółowe informacje o takich warunkach przewidzianych ich umowami zgodnie z art. 10 dyrektywy 98/10/WE i to bez uszczerbku dla zastosowania unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumentów.
(15) Dyrektywa 97/13/WE dotycząca licencji przewiduje stosowanie ogólnych zezwoleń na świadczenie usług telekomunikacyjnych, z wyjątkiem pewnych warunków, o których mowa w art. 7 wspomnianej dyrektywy. Firmy stosujące technologię DSL do świadczenia odbiorcom usług poprzez uwolnioną sieć lokalną powinny uzyskać zezwolenie w myśl dyrektywy 97/13/WE na podstawie prowadzonej przez nich działalności i, zgodnie z zasadą neutralności technologicznej, świadczone w ten sposób usługi nie powinny podlegać żadnym specyficznym ograniczeniom regulacyjnym. Upoważnionym operatorom sieci informatycznych lub operatorom telefonii głosowej powinno przysługiwać prawo do eksploatowania będących własnością powiadomionych operatorów sieci lokalnych, wydzielonych i/lub na zasadzie współdostępu, bez dodatkowych zezwoleń lub ewentualnych dodatkowych ograniczeń.
(16) Wskazane jest, by Komisja dokonywała okresowo przeglądu niniejszego zalecenia biorąc pod uwagę wydarzenia zachodzące na rynku i uzyskane doświadczenie, zwłaszcza w zakresie ustalania cen i treści załączonej w załączniku oferty referencyjnej.
(17) Zakres zastosowania zasad Wspólnoty dotyczących konkurencji wykracza poza niniejsze zalecenie,
ZALECA, CO NASTĘPUJE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 25 maja 2000 r.
W imieniu Komisji | |
Erkki LIIKANEN i Mario MONTI | |
Członkowie Komisji |
______
(1) Dz.U. L 199 z 26.7.1997, str. 32.
(2) Dz.U. L 268 z 3.10.1998, str. 37.
(3) Dz.U. 101 z 1.4.1998, str. 24.
(4) Dz.U. 165 z 19.6.1992, str. 32.
(5) Dz.U. L 295 z 29.10.1997, str. 23.
(6) Dz.U. L z 14.20.1.1998, str. 27.
(7) Dz.U. L z 192.24.7.1990, str. 10.
(8) Dz.U. L z 175.10.7.1999, str. 39.
(9) COM (1999) 537.
(10) (Dotychczas nieopublikowane).
(11) "Wspólne korzystanie z przewodów miedzianych" zapewnia dostęp do niewykorzystywanej części pasma o wysokiej częstotliwości, umożliwiając świadczenie w ograniczonym zakresie usług ADSL (czyli przesył danych z szybkością do 8 Mbit/s), podczas gdy dolna część pasma w dalszym ciągu jest wykorzystywana przez powiadomionego operatora do zapewnienia podstawowych usług telefonii głosowej za pośrednictwem tego samego przewodu miedzianego. Międzynarodowa Unia Telekomunikacyjna (ITU) opracowała i opublikowała w Zaleceniu 6.992.1 specyfikacje techniczne dla ADSL o pełnej szybkości przesyłu, dochodzącej do 8 Mbit/s dla sygnału wychodzącego i 1 Mbit/s dla sygnału przychodzącego. Specyfikacja przewiduje wiele wariantów krajowych, co umożliwia uwzględnienie różnic regionalnych w zakresie rozwiązań infrastruktury sieci lokalnej. W technologii ADSL najwyższe szybkości przesyłu osiągane są dla odległości nieprzekraczającej 4 km. Łącze umożliwia również zapewnienie głosowych usług telefonicznych przy wykorzystaniu podstawowego pasma częstotliwości tej samej linii. Ponadto ITU opracowała i ogłosiła zaleceniem G.992.2 wariantowe rozwiązanie ADSL, znane również jako G.Lite, które można bardzo łatwo zastosować w pomieszczeniach klienta, gdyż nie wymaga rozdzielacza (wymagany jest tylko bardzo prosty filtr seryjny, który oddziela głos od danych, dzięki czemu można uniknąć układania przewodów w pomieszczeniach klienta). Szybkość przesyłu osiąga 1,5 Mbit/s do użytkownika i 385 kbit/s od użytkownika. Niektórzy dostawcy komputerów osobistych już obecnie oferują sprzęt komputerowy wyposażony w zintegrowane modemy G.Lite-ADSL, tak więc standardowe uniwersalne rozwiązania mogą zostać upowszechnione na rynku odbiorców indywidualnych.
(12) "Pełne otwarcie sieci lokalnej" zapewnia podmiotowi wchodzącemu na rynek korzystanie na zasadach wyłączności z całego pasma częstotliwości dostępnego na przewodzie miedzianym, co umożliwi zastosowanie najnowocześniejszych zaawansowanych technologii i zapewnienie usług o szybkości przesyłu do odbiorcy korzystającego z VDSL (bardzo szybki DSL) dochodzącej do 60 Mbit/s. ITU i ETSI prowadzą obecnie prace nad standaryzacją VDSL.
(13) Patrz również informacja Komisji na temat uwolnionego dostępu do sieci lokalnej (opublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(14) Patrz przypis 13.
(15) Koszty bieżące to koszty budowy ekwiwalentnej nowoczesnej i wydajnej infrastruktury oraz zapewnienia już obecnie danej usługi.
(16) Patrz metodologia prowadzenia oddzielnej rachunkowości i metoda księgowania kosztowego przedstawiona w zaleceniu Komisji 98/322/WE (Dz.U L 141 z 13.5.1998, str. 6).
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.156.44 |
Rodzaj: | Zalecenie |
Tytuł: | Zalecenie 2000/417/WE w sprawie uwolnionego dostępu do pętli lokalnej: umożliwiające świadczenie na warunkach konkurencyjnych pełnego zakresu usług w dziedzinie komunikacji elektronicznej, w tym również szerokopasmowych usług multimedialnych i szybkiego internetu |
Data aktu: | 25/05/2000 |
Data ogłoszenia: | 29/06/2000 |
Data wejścia w życie: | 29/06/2000, 01/05/2004 |