Dyrektywa 1999/34/WE zmieniająca dyrektywę Rady 85/374/EWG sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich dotyczących odpowiedzialności za produkty wadliwe

DYREKTYWA 1999/34/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 10 maja 1999 r.
zmieniająca dyrektywę Rady 85/374/EWG sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich dotyczących odpowiedzialności za produkty wadliwe

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 95,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Bezpieczeństwo produktu i rekompensata za szkodę wyrządzoną przez produkty wadliwe są imperatywami społecznymi, które muszą być spełnione na rynku wewnętrznym; Wspólnota odpowiedziała na te wymogi dyrektywą 85/374/EWG(4) i dyrektywą Rady 92/59/EWG z dnia 29 czerwca 1992 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów(5).

(2) Dyrektywa 85/374/EWG dokonała proporcjonalnego podziału ryzyka w nowoczesnym społeczeństwie, w którym występuje wysoki stopień technicyzacji; dyrektywa ta wyznaczyła zatem rozsądną równowagę między wchodzącymi w grę interesami, w szczególności ochroną zdrowia konsumentów, zachęcając do innowacji i rozwoju nauki i technologii, gwarantując niezakłóconą konkurencję i ułatwiając handel w ramach systemu odpowiedzialności cywilnej; dyrektywa pomogła w ten sposób obudzić wśród handlowców świadomość kwestii bezpieczeństwa produktu i przykładanej do tego wagi.

(3) Stopień harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich osiągnięty dyrektywą 85/374/EWG nie jest pełny z uwagi na przewidziane odstępstwa, w szczególności co do jej zakresu, spod którego wyłączone zostały surowce rolne.

(4) Komisja monitoruje wykonanie i skutki dyrektywy 85/374/EWG, w szczególności jej aspekty odnoszące się do ochrony konsumentów i funkcjonowania rynku wewnętrznego, które już były przedmiotem pierwszego sprawozdania; w tym kontekście wymogiem art. 21 tej dyrektywy jest przedłożenie drugiego sprawozdania z jej stosowania.

(5) Włączenie do zakresu dyrektywy 85/374/EWG podstawowych surowców rolnych pomoże w odzyskaniu zaufania konsumentów do bezpieczeństwa surowców rolnych; takie środki spełnią wymagania wysokiego poziomu ochrony konsumentów.

(6) Okoliczności wzywają do zmiany dyrektywy 85/374/EWG w celu ułatwienia, dla dobra konsumentów, uzyskania uzasadnionej rekompensaty za szkodę na zdrowiu spowodowaną przez wadliwe surowce rolne.

(7) Niniejsza dyrektywa ma wpływ na funkcjonowanie rynku wewnętrznego przez to, że handlu surowcami rolnymi nie będzie już dotyczyło zróżnicowanie zasad odpowiedzialności producenta.

(8) Zasada odpowiedzialności niezależnej od winy ustanowiona w dyrektywie 85/374/EWG musi zostać rozszerzona na wszelkie rodzaje produktów, łącznie z surowcami rolnymi określonymi w art. 32 ust. 1 zdanie drugie Traktatu i tymi wymienionymi w załączniku II do wspomnianego Traktatu.

(9) Zgodnie z zasadą proporcjonalności, aby osiągnąć podstawowe cele zwiększonej ochrony wszystkich konsumentów i prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego, konieczne i stosowne jest włączenie surowców rolnych do zakresu dyrektywy 85/374/EWG; niniejsza dyrektywa ogranicza się do tego, co jest konieczne dla osiągnięcia celów, do których się zmierza zgodnie z art. 5 akapit trzeci Traktatu,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 85/374/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) Artykuł 2 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 2

Do celów niniejszej dyrektywy »produkt« oznacza każdą rzecz ruchomą, nawet będącą częścią składową innej rzeczy ruchomej lub nieruchomej. »Produktem« jest także elektryczność."

2) W art. 15 ust. 1 skreśla się lit. a).

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie przyjmą i opublikują przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Państwa Członkowskie zastosują te przepisy od dnia 4 grudnia 2000 r.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie w dniu jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 maja 1999 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
J. M. GIL-ROBLES H. EICHEL
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 337 z 7.11.1997, str. 54.

(2) Dz.U. C 95 z 30.3.1998, str. 69.

(3)Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 5 listopada 1998 r. (Dz.U. C 359 z 23.11.1998, str. 25), wspólne stanowisko Rady z dnia 17 grudnia 1998 r. (Dz.U. C 49 z 22.2.1999, str. 1) i decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 marca 1999 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym). Decyzja Rady z dnia 29 kwietnia 1999 r.

(4) Dz.U. L 210 z 7.8.1985, str. 29. Dyrektywa zmieniona Aktem Przystąpienia z 1994 r.

(5) Dz.U. L 228 z 11.8.1992, str. 24.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.141.20

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 1999/34/WE zmieniająca dyrektywę Rady 85/374/EWG sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich dotyczących odpowiedzialności za produkty wadliwe
Data aktu: 10/05/1999
Data ogłoszenia: 04/06/1999
Data wejścia w życie: 04/06/2000, 01/05/2004