(Tekst mający znaczenie dla EOG)(98/292/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 5 maja 1998 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/220/EWG z dnia 23 kwietnia 1990 r. w sprawie zamierzonego uwalniania do środowiska organizmów genetycznie zmodyfikowanych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 97/35/WE(2), w szczególności jej art. 13,
a także mając na uwadze, co następuje:
artykuły 10-18 dyrektywy 90/220/EWG ustanawiają procedurę wspólnotową umożliwiającą właściwym władzom Państw Członkowskich wyrażenie zgody na wprowadzenie do obrotu produktów zawierających lub składających się z organizmów genetycznie zmodyfikowanych;
zgłoszenie dotyczące wprowadzenia do obrotu takiego produktu zostało przedstawione właściwym władzom Zjednoczonego Królestwa;
zgłoszenie to dotyczyło obchodzenia się z produktem, w środowisku podczas przywozu i składowania, zgodnego z jego wykorzystaniem jako pasza dla zwierząt oraz do wytwarzania produktów przemysłowych i spożywczych, ale nie do dalszej produkcji ziarna;
właściwe władze Zjednoczonego Królestwa przekazały następnie pełną dokumentację dotyczącą tego zgłoszenia do Komisji z pozytywną opinią;
właściwe władze innych Państw Członkowskich zgłosiły zastrzeżenia do tej dokumentacji;
ponieważ produkt zostanie wprowadzony do obrotu Wspólnoty w formie mieszaniny z innymi ziarnami kukurydzy, w tym niezmodyfikowanymi genetycznie ziarnami kukurydzy, zgłaszający zmienił następnie etykietowanie proponowane w pierwotnej dokumentacji w następujący sposób:
- eksporterzy z krajów uprawy, importerzy produktu do Wspólnoty, a także zakłady przetwórstwa żywności i paszy dla zwierząt we Wspólnocie otrzymają dokumentację produktu informującą je o tym, że produkt ten może się znajdować w przesyłkach zawierających kukurydzę luzem,
- dostarczona dokumentacja produktu będzie między innymi zawierać informację o tym, że produkt został wytworzony na drodze modyfikacji genetycznej, a także informację o potencjalnym wykorzystaniu produktu,
- dokumentacja produktu będzie także wskazywać, że szczególne wymagania w zakresie etykietowania mogą być stosowane we Wspólnocie do produktów uzyskanych z kukurydzy linii Bt-11;
zgłaszający uzupełnił następnie pierwotną dokumentację dodatkowymi informacjami;
zgodnie z art. 13 ust. 3 dyrektywy 90/220/EWG Komisja ma obowiązek podjąć decyzję zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 21 wymienionej dyrektywy;
w sprawie wymienionej dokumentacji Komisja zasięgnęła opinii odpowiednich Komitetów Naukowych ustanowionych decyzją Komisji 97/579/WE(3); opinia została wydana dnia 10 lutego 1998 r. przez Komitet Naukowy ds. Roślin, który stwierdził, że nie ma powodów, aby przypuszczać, że przywóz tego produktu w celu wykorzystania go w taki sam sposób jak jakiegokolwiek innego ziarna kukurydzy, mógłby mieć jakikolwiek negatywny wpływ na zdrowie ludzi lub na środowisko;
Komisja po zbadaniu każdego z zastrzeżeń zgłoszonych w świetle dyrektywy 90/220/WE, informacji przedłożonych w dokumentacji oraz opinii Komitetu Naukowego ds. Roślin stwierdziła, że nie ma powodów, aby przypuszczać, że wprowadzenie do kukurydzy syntetycznego genu cry IA b) kodującego odporność na określone szkodniki z rzędu lepidoptera (łuskoskrzydłe) oraz syntetycznego genu pat kodującego zwiększoną tolerancję na środki chwastobójcze zawierające glufosynat amonu, mogłoby mieć jakikolwiek negatywny wpływ na zdrowie ludzi lub na środowisko;
artykuł 11 ust. 6 i art. 16 ust. 1 dyrektywy 90/220/EWG stanowią dodatkowe zabezpieczenie na wypadek ujawnienia nowych informacji dotyczących ryzyka związanego z produktem;
środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu powołanego na mocy art. 21 dyrektywy 90/220/EWG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 22 kwietnia 1998 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Ritt BJERREGAARD |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 117 z 8.5.1990, str. 15.
(2) Dz.U. L 169 z 27.6.1997, str. 72.
(3) Dz.U. L 237 z 28.8.1997, str. 18.
(4) Dz.U. L 43 z 14.2.1997, str. 1.