KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 77/101/EWG z dnia 23 listopada 1976 r. w sprawie obrotu paszami jednego rodzaju(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 90/654/EWG(2), w szczególności jej art. 10,
uwzględniając dyrektywę Rady 79/373/EWG z dnia 2 kwietnia 1979 r. w sprawie obrotu mieszankami paszowymi(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 96/24/WE(4), w szczególności jej art. 10 lit. e),
a także mając na uwadze, co następuje:
w niektórych Państwach Członkowskich zostały zgłoszone przypadki gąbczastej encefalopatii bydła (BSE); w niektórych Państwach Członkowskich dowiedziano się również o istnieniu trzęsawki; czynniki BSE i trzęsawki mogą być przenoszone drogą doustną;
uważa się, że BSE u bydła pochodzi ze stosowania w paszach białka uzyskanego z przeżuwaczy, będącego nosicielem czynników gąbczastej encefalopatii i niewystarczająco skutecznie przerabianego w celu dezaktywacji takich czynników;
w celu ochrony przeżuwaczy przed zagrożeniem zdrowia, wywołanego faktem, że metody przeróbki białka nie zawsze mogą zapewnić dezaktywację czynników, Komisja przyjęła decyzję 94/381/WE z dnia 27 czerwca 1994 r. dotyczącą pewnych środków ochronnych odnośnie do gąbczastej encefalopatii bydła oraz żywienia białkiem pochodzącym ze ssaków(5), ostatnio zmienioną decyzją 95/60/WE(6); instrument ten zakazuje żywienia przeżuwaczy białkiem uzyskanym z tkanek ssaków, ustalając jednocześnie, że niektóre produkty mają być wyłączone z zakazu z uwagi na to, że nie powodują zagrożenia dla zdrowia;
ze względu na zagrożenie zdrowia związane z żywieniem przeżuwaczy paszami zawierającymi zakażone białko pochodzące z tkanek ssaków oraz biorąc pod uwagę fakt, że przeniesienie choroby na ludzi nie może być wykluczone, Rada na swym posiedzeniu w dniach od 1 do 3 kwietnia 1996 r. zadecydowała przyjąć dodatkowe środki w celu ochrony zdrowia ludzi i zwierząt;
z powodów praktycznych oraz przez wzgląd na zgodność prawną, decyzja Komisji 95/274/WE z dnia 10 lipca 1995 r. zmieniająca decyzję 91/516/EWG ustanawiającą wykaz składników, których stosowanie w mieszankach paszowych jest zabronione(7), zakazuje stosowania w mieszankach paszowych dla przeżuwaczy białka pochodzącego z tkanek ssaków;
dyrektywy 77/101/EWG oraz 79/373/EWG ustanawiają ogólne i szczególne zasady handlu i etykietowania materiałów paszowych i mieszanek paszowych; w celu ochrony użytkowników pasz zawierających białko pochodzące z pewnej tkanki ssaków przed żywieniem tymi paszami przeżuwaczy na skutek nieznajomości obecnych zasad paszowych i weterynaryjnych właściwe etykietowanie takich pasz musi zwrócić uwagę na zakaz ich stosowania w dawkach dla przeżuwaczy; dyrektywa 77/101/EWG będzie uchylona przez dyrektywę Rady 96/25/WE(8) w sprawie obrotu materiałami paszowymi, podobne środki będą więc ustalone w dyrektywie nr 96/25/WE;
ustanowione przepisy stosuje się bez szkody dla bardziej rygorystycznych przepisów, które mogły zostać przyjęte przez niektóre Państwa Członkowskie, na co zezwala art. 1 ust. 2 dyrektywy Rady 90/667/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. ustanawiającej przepisy weterynaryjne w sprawie usuwania i przetwarzania odpadów zwierzęcych, wprowadzenia ich na rynek oraz w celu zapobiegania obecności czynników chorobotwórczych w paszach pochodzących ze zwierząt i ryb oraz zmieniającej dyrektywę nr 90/425/EWG(9);
Państwa Członkowskie stosujące bardziej rygorystyczne zakazy muszą dostosować przepisy dotyczące etykietowania do stosowanych przez nie zakazów;
kategorie składników wymienione w dyrektywie Komisji 91/357/EWG z dnia 23 czerwca 1991 r. ustalającej kategorie składników, które nie mogą być stosowane do celów etykietowania mieszanek paszowych dla zwierząt innych niż zwierzęta domowe(10), umożliwiają pogrupowanie kilku składników pod jednym opisem; hodowcy zwierząt muszą mieć jednak dokładną i sensowną informację o mieszankach paszowych zawierających komponenty mające w swym składzie białko pochodzące z tkanek ssaków; typowa dla tej grupy komponentów kategoria "produkty pochodzenia zwierzęcego" powinna być zatem usunięta z etykiet mieszanek paszowych; wskutek tego producenci pasz muszą dawać dokładny opis składników objętych tą kategorią, gdyż składniki te nie są objęte żadną z kategorii ustalonych w Załączniku do dyrektywy 91/357/EWG;
środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 28 lipca 1997 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Franz FISCHLER |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 32 z 3.2.1977, str. 1.
(2) Dz.U. L 353 z 17.12.1990, str. 48.
(3) Dz.U. L 86 z 6.4.1979, str. 30.
(4) Dz.U. L 125 z 23.5.1996, str. 33.
(5) Dz.U. L 172 z 7.7.1994, str. 23.
(6) Dz.U. L 55 z 11.5.1995, str.43.
(7) Dz.U. L 167 z 18.7.1995, str. 24.
(8) Dz.U. L 125 z 23.5.1996, str. 35.
(9) Dz.U. L 363 z 27.12.1990, str. 51.
(10) Dz.U. L 193 z 17.7.1991, str. 34.