RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100a,
uwzględniając wniosek Komisji (1),
we współpracy z Parlamentem Europejskim (2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (3),
a także mając na uwadze, co następuje:
należy przyjąć środki mające na celu stopniowe ustanawianie wewnętrznego rynku w terminie upływającym dnia 31 grudnia 1992 r.; rynek wewnętrzny obejmuje obszar bez granic wewnętrznych, w obrębie którego zapewniony jest swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału;
metoda całkowitej harmonizacji będzie odgrywała zasadniczą rolę w pełnym urzeczywistnieniu jednolitego rynku;
metodę tę trzeba będzie zastosować w chwili rewizji całej procedury homologacji EWG, z uwzględnieniem istoty rezolucji Rady z dnia 7 maja 1985 r. dotyczącej nowego podejścia do kwestii technicznej harmonizacji i normalizacji;
wymogi odnoszące się do bezpiecznego oszklenia różnią się od siebie w poszczególnych Państwach Członkowskich; w związku z tym, zachodzi konieczność przyjęcia przez wszystkie Państwa Członkowskie takich samych wymogów, w uzupełnieniu bądź w miejsce istniejących przepisów, w szczególności w celu wprowadzenia procedury homologacji EWG, będącej przedmiotem dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep (4), ostatnio zmienionej dyrektywą 87/403/EWG (5);
zasady dotyczące bezpiecznych szyb obejmują nie tylko wymogi konstrukcyjne, lecz także wymogi w zakresie montażu w pojazdach;
za pomocą zharmonizowanej procedury homologacji części w odniesieniu do bezpiecznych szyb, każde Państwo Członkowskie może być w stanie potwierdzić zgodność ze wspólnymi wymaganiami odnoszącymi się do wytwarzania i badania oraz informować pozostałe Państwa Członkowskie o takim potwierdzeniu, przesyłając kopię świadectwa homologacji części dla każdego typu bezpiecznej szyby; załączanie znaku homologacji EWG danej części na wszystkich typach bezpiecznej szyby, wytwarzanych zgodnie z homologowanym typem, eliminuje konieczność przeprowadzania kontroli technicznych danego typu szyby w pozostałych Państwach Członkowskich;
w przypadku szyb przednich, aspekt bezpieczeństwa nabiera szczególnego znaczenia, ponieważ w większym stopniu niż pozostałe szyby mogą one być narażone na gwałtowne uderzenia, w wyniku kolizji albo przy zewnętrznych uderzeniach, stanowiąc tym samym przyczynę poważnych obrażeń ciała; mając na celu zbliżenie ustawodawstw Państw Członkowskich, których zróżnicowanie jest przyczyną barier w obrocie handlowym, rozwiązanie, jakie należy przyjąć musi uwzględniać wymogi w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz potrzebę poprawy tego bezpieczeństwa,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 31 marca 1992 r.
|
W imieniu Rady |
|
Vitor MARTINS |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 95 z 12.4.1990, str. 1.
(2) Dz.U. C 284 z 12.11.1990, str. 80 oraz decyzja z 12.2.1992 (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. C 225 z 10.9.1990, str. 9.
(4) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.
(5) Dz.U. L 220 z 8.8.1987, str. 44.
ZAŁĄCZNIKI
1 Art. 1 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Komisji nr 2001/92/WE z dnia 30 października 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.291.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 28 listopada 2001 r.
2 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy Komisji nr 2001/92/WE z dnia 30 października 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.291.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 28 listopada 2001 r.
3 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy Komisji nr 2001/92/WE z dnia 30 października 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.291.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 28 listopada 2001 r.
4 Art. 8 zmieniony przez art. 1 pkt 4 dyrektywy Komisji nr 2001/92/WE z dnia 30 października 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.291.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 28 listopada 2001 r.
5 Załącznik I zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. a) dyrektywy Komisji nr 2001/92/WE z dnia 30 października 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.291.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 28 listopada 2001 r.
6 Załącznik II:-zmieniony przez art. 29Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Austrii, Republiki Finlandii i Królestwa Szwecji oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.04.90.864/29) z dniem 1 stycznia 1995 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst ze względu na swą bezprzedmiotowość.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. a) dyrektywy Komisji nr 2001/92/WE z dnia 30 października 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.291.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 28 listopada 2001 r.
7 Dodatek skreślony przez art. 1 pkt 5 lit. b) dyrektywy Komisji nr 2001/92/WE z dnia 30 października 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.291.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 28 listopada 2001 r.