Rozporządzenie 4060/89 w sprawie zniesienia kontroli przeprowadzanych na granicach Państw Członkowskich w dziedzinie transportu drogowego i żeglugi śródlądowej

ROZPORZĄDZENIE RADY (EWG) NR 4060/89
z dnia 21 grudnia 1989 r.
w sprawie zniesienia kontroli przeprowadzanych na granicach Państw Członkowskich w dziedzinie transportu drogowego i żeglugi śródlądowej

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 75,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

osiągnięcie swobody świadczenia usług w dziedzinie transportu stanowi ważny element wspólnej polityki transportowej wynikającej z Traktatu i, jednocześnie, celem tej polityki jest zwiększenie płynności przepływu różnych środków transportu we Wspólnocie;

do dnia 31 grudnia 1992 r. Wspólnota będzie przyjmować środki mające na celu stopniowe ustanowienie rynku wewnętrznego, który obejmuje obszar bez granic wewnętrznych, w którym zapewniony jest swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału zgodnie z przepisami Traktatu;

zgodnie z Białą Księgą Komisji Komisja przedstawi Radzie wniosek w celu zniesienia kontroli granicznych i formalności związanych ze środkami przewozu śródlądowego oraz dokumentacją;

zgodnie z obowiązującymi wspólnotowymi i krajowymi przepisami prawa w dziedzinie przewozu drogowego i śródlądowego transportu wodnego Państwa Członkowskie przeprowadzają kontrole, przeglądy i badania, dotyczące właściwości technicznych, zezwoleń i innej dokumentacji, którym muszą odpowiadać pojazdy i statki śródlądowych dróg wodnych; te kontrole, przeglądy i badania są powszechnie nadal uzasadnione w celu uniknięcia zakłóceń w organizacji rynku transportowego i dla zapewnienia bezpieczeństwa dróg i śródlądowych dróg wodnych;

zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa Państwa Członkowskie mają swobodę w organizowaniu i przeprowadzaniu wyżej wymienionych kontroli, przeglądów i badań, według ich uznania, lecz w praktyce przeprowadzają je na swoich granicach;

takie kontrole, przeglądy i badania mogą być przeprowadzane z równą skutecznością na całym terytorium zainteresowanych Państw Członkowskich, i dlatego przekraczanie granicy nie powinno stanowić pretekstu do przeprowadzania tych działań,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Niniejsze rozporządzenie stosuje się do kontroli przeprowadzanych przez Państwa Członkowskie na mocy prawa wspólnotowego lub krajowego w dziedzinie transportu drogowego i żeglugi śródlądowej, dokonywanego środkami transportu zarejestrowanymi lub dopuszczonymi do ruchu w jednym Państwie Członkowskim.

Artykuł  2

Do celów niniejszego rozporządzenia:

a) "granica" oznacza albo granicę wewnętrzną we Wspólnocie, albo granicę zewnętrzną, w przypadku gdy przewóz między Państwami Członkowskimi pociąga za sobą przejazd przez państwo trzecie;

b) "kontrola" oznacza kontrolę, badanie, przegląd lub formalność dokonywane na granicach Państw Członkowskich przez władze krajowe, które oznaczają zatrzymanie lub utrudnienie w swobodnym przepływie pojazdów lub statków.

Artykuł  3

Kontrole określone w Załączniku, przeprowadzane zgodnie z przepisami prawa wspólnotowego lub krajowego w dziedzinie transportu drogowego i żeglugi śródlądowej między Państwami Członkowskimi, nie będą już przeprowadzane jako kontrole graniczne, lecz wyłącznie jako część normalnych procedur kontrolnych wykonywanych w sposób niedyskryminujący na całym terytorium Państwa Członkowskiego.

Artykuł  3a 1

Jeżeli to konieczne, Komisja zaproponuje zmiany do Załącznika w celu wzięcia pod uwagę rozwoju technologicznego w dziedzinie objętej niniejszym rozporządzeniem.

Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1990 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 grudnia 1989 r.

W imieniu Rady
E. CRESSON
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 58 z 7.3.1989, str. 7.

(2) Dz.U. C 158 z 26.6.1989, str. 55.

(3) Dz.U. C 194 z 31.7.1989, str. 24.

ZAŁĄCZNIK 2

CZĘŚĆ  1

PRAWO WSPÓLNOTOWE

Dyrektywy

a) artykuł 1 ust. 4 dyrektywy Rady 86/364/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. dotyczącej dowodu zgodności pojazdów z dyrektywą 85/3/EWG w sprawie ciężaru, wymiarów i niektórych innych właściwości technicznych niektórych pojazdów drogowych(1), który stanowi, że pojazdy mogą podlegać, w kwestii wspólnych norm dotyczących ciężaru, wyrywkowym kontrolom, a w kwestii wspólnych norm dotyczących wymiarów, jedynie kontrolom w przypadku, gdy zachodzi podejrzenie niezgodności z dyrektywą 85/3/EWG(2), ostatnio zmienioną dyrektywą 89/461/EWG(3), i dyrektywą 88/218/EWG(4) oraz z dyrektywą 88/218/EWG zmieniającą dyrektywę 85/3/EWG, która odnosi się do szeregu przepisów ustanawiających kontrole mechanicznie chłodzonych urządzeń;

b) artykuł 5 ust. 3 dyrektywy Rady 77/143/EWG z dnia 29 grudnia 1977 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących badań technicznych pojazdów mechanicznych i ich przyczep(5), zmienionej dyrektywą 88/449/EWG(6), który stanowi, że każde Państwo Członkowskie uzna dowód zaliczenia przez pojazd badania technicznego wystawiony w innym Państwie Członkowskim. Ten dowód uznania oznacza, że weryfikacja przez władze krajowe może być przeprowadzona w dowolnym miejscu na ich terytorium;

c) artykuł 2 ust. 5 dyrektywy Rady 84/647/EWG z dnia 19 grudnia 1984 r. w sprawie użytkowania pojazdów najmowanych bez kierowców w celu przewozu drogowego rzeczy(7), który ustanawia, że dowód zgodności z dyrektywą stanowią określone dokumenty, które muszą znajdować się w wynajętym pojeździe, tzn. umowa najmu i umowa o pracę kierowcy;

d) artykuł 3 ust. 2 dyrektywy Rady 65/269/EWG z dnia 13 maja 1965 r. dotyczącej ujednolicenia niektórych zasad odnoszących się do pozwoleń na przewóz drogowy rzeczy między Państwami Członkowskimi(8) zmienionej dyrektywami 83/572/EWG(9) i 85/505/EWG(10), który stanowi, że pozwolenia należy przewozić w pojeździe i okazywać na żądanie każdemu krajowemu urzędnikowi upoważnionemu do przeprowadzania kontroli;

e) artykuł 3 ust. 3, 4 i 5 dyrektywy Rady 76/135/EWG z dnia 20 stycznia 1976 r. w sprawie wzajemnego uznawania świadectw zdolności żeglugowej statków żeglugi śródlądowej(11), zmienionej dyrektywą 78/1016/EWG(12), który stanowi, że świadectwo zdolności żeglugowej, świadectwa oraz pozwolenia muszą być okazywane na żądanie władz krajowych;

f) artykuł 17 ust. 1 dyrektywy Rady 82/714/EWG z dnia 4 października 1982 r. ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej(13), który stanowi, że Państwa Członkowskie mogą w dowolnym czasie skontrolować, czy statek posiada ważne świadectwo zgodne z dyrektywą;

Rozporządzenia

a) artykuł 9 i 10 rozporządzenia nr 117/66/EWG z dnia 28 lipca 1966 r. w sprawie wprowadzenia wspólnych reguł w odniesieniu do międzynarodowych przewozów pasażerskich autokarowych i autobusowych(14), które dają każdemu urzędnikowi upoważnionemu do kontroli prawo do weryfikacji i kontroli świadectw i dokumentów przewidzianych w rozporządzeniu i ustanowionych w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 1016/68(15), zmienionym rozporządzeniem (EWG) nr 2485/82(16) (świadectwo dla transportu pracowników autokarem lub autobusem; oraz rejestr list pasażerów w odniesieniu do przewozów sporadycznych);

b) artykuł 17 i 18 rozporządzenia Rady nr 516/72/EWG z dnia 28 lutego 1972 r. w sprawie wprowadzenia wspólnych zasad w odniesieniu do autokarowych i autobusowych połączeń wahadłowych między Państwami Członkowskimi(17), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (EWG) nr 2778/78(18), które stanowią, że pozwolenie, lista pasażerów oraz pasażerskie dokumenty podróży określone w rozporządzeniu i ustanowione w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 1172/72(19) należy przewozić w pojeździe i okazywać na żądanie każdemu urzędnikowi upoważnionemu do przeprowadzania kontroli;

c) artykuł 17 rozporządzenia Rady nr 517/72/EWG z dnia 28 lutego 1972 r. w sprawie wprowadzenia wspólnych zasad w odniesieniu do przewozów autokarowych i autobusowych regularnych oraz wyspecjalizowanych między Państwami Członkowskimi(20), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (EWG) nr 1301/78(21), który stanowi, że pozwolenie przewidziane w art. 3 tego rozporządzenia i ustanowione w rozporządzeniu Komisji nr 1172/72 należy przewozić w pojeździe i okazywać na żądanie każdemu urzędnikowi upoważnionemu do przeprowadzania kontroli;

d) artykuł 17 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3820/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego(22), który daje Państwom Członkowskim prawo do podejmowania środków obejmujących, między innymi, organizację, procedury i środki systemu kontroli w celu zapewnienia zgodności z przepisami rozporządzenia;

e) artykuł 19 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym(23), który daje Państwom Członkowskim prawo do podejmowania środków obejmujących, między innymi, organizację, procedury i środki przeprowadzania kontroli w celu zapewnienia zgodności urządzeń z przepisami rozporządzenia;

f) artykuł 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3164/76 z dnia 16 grudnia 1976 r. w sprawie kontyngentów wspólnotowych w odniesieniu do przewozu drogowego rzeczy między Państwami Członkowskimi(24), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (EWG) nr 1841/88(25), który stanowi, że pozwolenie wspólnotowe należy okazywać na żądanie każdemu urzędnikowi upoważnionemu do przeprowadzania kontroli.

CZĘŚĆ  2

PRAWO KRAJOWE

a) Kontrole praw jazdy osób prowadzących pojazdy do przewozu towarów i osób

b) Kontrole odnoszące się do środków transportu towarów niebezpiecznych, w szczególności:

i) Dokumentów

– Świadectw szkolenia kierowcy

– Instrukcji bezpieczeństwa

– Świadectw potwierdzenia (ADR lub normy ekwiwalentne)

– Kopii odstąpienia, jeżeli stosowne (ADR lub normy ekwiwalentne)

ii) Identyfikacji pojazdu przewożącego towary niebezpieczne

– Pomarańczowego pasa

– zgodności

– umieszczenia na pojeździe

– Tablicy ostrzegawczej na pojeździe

– zgodności

– umieszczenia na pojeździe

– Tablicy identyfikacyjnej cysterny (dla cystern umocowanych, zdejmowanych lub zbiornikowych)

– obecności i czytelności

– daty ostatniej kontroli

– pieczęci organu dokonującego kontroli

iii) Wyposażenia pojazdu (ADR lub normy ekwiwalentne)

– Dodatkowej gaśnicy

– Wyposażenia specjalnego

iv) Ładunku pojazdu

– Przeładowania (zgodne z pojemnością baku)

– Zabezpieczenia pakunków

– Przestrzegania zakazu ładunków mieszanych

c) Kontrole odnoszące się środków transportu szybko psujących się artykułów żywnościowych, w szczególności:

i) Dokumentów

– Świadectw zgodności dla wyposażenia

ii) Wyposażenia specjalnego używanego do przewozu szybko psujących się artykułów żywnościowych:

– Tablicy zgodności

– Znaków identyfikacyjnych

iii) Działania specjalnego wyposażenia

– Warunków temperaturowych.

______

(1) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 48.

(2) Dz.U. L 2 z 3.1.1985, str. 14.

(3) Dz.U. L 226 z 3.8.1989, str. 7.

(4) Dz.U. L 98 z 15.4.1988, str. 48.

(5) Dz.U. L 47 z 18.2.1977, str. 47.

(6) Dz.U. L 222 z 12.8.1988, str. 10.

(7) Dz.U. L 335 z 22.12.1984, str. 72.

(8) Dz.U. 88 z 24.5.1965, str. 1469/65.

(9) Dz.U. L 322 z 28.11.1983, str. 33.

(10) Dz.U. L 309 z 21.11.1985, str. 27.

(11) Dz.U. L 21 z 29.1.1976, str. 10.

(12) Dz.U. L 349 z 13.12.1978, str. 31.

(13) Dz.U. L 301 z 28.10.1982, str. 1.

(14) Dz.U. 147 z 9.8.1966, str. 2688/66.

(15) Dz.U. L 173 z 22.7.1968, str. 8.

(16) Dz.U. L 265 z 15.9.1982, str. 5.

(17) Dz.U. L 67 z 20.3.1972, str. 13.

(18) Dz.U. L 333 z 30.11.1978, str. 4.

(19) Dz.U. L 134 z 12.6.1972, str. 1.

(20) Dz.U. L 67 z 20.3.1972, str. 19.

(21) Dz.U. L 158 z 16.6.1978, str. 1.

(22) Dz.U. L 370 z 31.12.1985, str. 1.

(23) Dz.U. L 370 z 31.12.1985, str. 8.

(24) Dz.U. L 357 z 29.12.1976, str. 1.

(25) Dz.U. L 163 z 30.6.1988, str. 1.

1 Art. 3a dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 3356/91 z dnia 7 listopada 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.318.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1992 r.
2 Załącznik zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 3356/91 z dnia 7 listopada 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.318.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1992 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1989.390.18

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 4060/89 w sprawie zniesienia kontroli przeprowadzanych na granicach Państw Członkowskich w dziedzinie transportu drogowego i żeglugi śródlądowej
Data aktu: 21/12/1989
Data ogłoszenia: 30/12/1989
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/07/1990