Streszczenie decyzji Komisji z dnia 16 października 2024 r. dotyczące decyzji na podstawie art. 17 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 (SPRAWA DMA.100041 - X - INTERNETOWY SERWIS SPOŁECZNOŚCIOWY) (notyfikowana jako dokument c(2024) 6950)

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 16 października 2024 r.
dotyczące decyzji na podstawie art. 17 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925

(SPRAWA DMA.100041 - X - INTERNETOWY SERWIS SPOŁECZNOŚCIOWY)

(notyfikowana jako dokument c(2024) 6950)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(C/2025/945)

(Dz.U.UE C z dnia 10 lutego 2025 r.)

W dniu 16 października 2024 r. Komisja przyjęła decyzję na podstawie art. 17 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925. Zgodnie z przepisami art. 44 rozporządzenia (UE) 2022/1925 1  Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron i najważniejsze elementy decyzji, z poszanowaniem uzasadnionego interesu przedsiębiorstw w zakresie ochrony ich informacji poufnych.

1. WPROWADZENIE

W decyzji Komisji ("decyzja") przedstawiono powody, dla których Komisja, po przeprowadzaniu badania rynku na podstawie art. 17 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 (akt o rynkach cyfrowych), nie wskazuje Musk Group jako strażnika dostępu na podstawie art. 3 aktu o rynkach cyfrowych w odniesieniu do świadczonej przez ten podmiot podstawowej usługi platformowej w kategorii "internetowy serwis społecznościowy" - X, mimo że osiągnięte zostają progi ilościowe określone w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych.

2. PROCEDURA

W następstwie powiadomienia dokonanego przez przedsiębiorstwo X Holdings Corp. w dniu 1 marca 2024 r. Komisja wysłała pismo do Elona Muska, w którym stwierdziła, że nie należy wskazywać jego ani żadnych podmiotów bezpośrednio lub pośrednio przez niego kontrolowanych jako strażnika dostępu na podstawie art. 3 ust. 4 aktu o rynkach cyfrowych w odniesieniu do świadczonej przez to przedsiębiorstwo internetowej usługi reklamowej X Ads.

Odrębną decyzją z dnia 13 maja 2024 r. Komisja rozpoczęła badanie rynku na podstawie art. 16 ust. 1 i art. 17 ust. 3 aktu o rynkach cyfrowych, aby ocenić, czy Musk Group należy wskazać jako strażnika dostępu w odniesieniu do świadczonej przez ten podmiot podstawowej usługi platformowej w kategorii "internetowy serwis społecznościowy", tj. X.

W decyzji tej Komisja uznała, że przedsiębiorstwo X Holdings Corp. przedstawiło pewne argumenty, które - rozpatrywane łącznie - były dostatecznie uzasadnione, podważając w wyraźny sposób domniemania określone w art. 3 ust. 2 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych w odniesieniu do wspomnianej podstawowej usługi platformowej.

W dniu 9 sierpnia 2024 r. Komisja przyjęła wstępne ustalenia z badania rynku zgodnie z art. 17 ust. 3 aktu o rynkach cyfrowych. Komisja przekazała wstępne ustalenia Elonowi Muskowi i zapewniła mu możliwość bycia wysłuchanym zgodnie z art. 34 ust. 1 tego rozporządzenia. Przedsiębiorstwo X Holdings Corp. udzieliło odpowiedzi dnia 23 sierpnia 2024 r.

Zgodnie z art. 17 i art. 50 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych zasięgnięto opinii Komitetu Doradczego ds. Rynków Cyfrowych, który w dniu 4 października 2024 r. wydał pozytywną opinię.

3. RAMY PRAWNE

W akcie o rynkach cyfrowych ustanowiono zestaw wąsko zdefiniowanych i obiektywnych kryteriów, które pozwalają zakwalifikować dużą platformę internetową jako strażnika dostępu. Wskazania strażnika dostępu należy dokonać w odniesieniu do co najmniej jednej podstawowej usługi platformowej świadczonej przez przedsiębiorstwo będącej ważnym punktem dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do użytkowników końcowych w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych. W celu stwierdzenia, czy usługa świadczona przez przedsiębiorstwo jest podstawową usługą platformową spełniającą wymóg określony w art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych, konieczne jest na wstępie zakwalifikowanie danej usługi i określenie jej zakresu. Istotnym kryterium kwalifikacji i określenia zakresu podstawowej usługi platformowej jest cel, do jakiego usługa jest wykorzystywana przez użytkowników końcowych lub biznesowych bądź przez obie te grupy użytkowników.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych Komisja wskazuje dane przedsiębiorstwo jako strażnika dostępu, jeżeli spełnia ono łącznie trzy wymogi, mianowicie:

a) wywiera znaczący wpływ na rynek wewnętrzny;

b) świadczy podstawową usługę platformową będącą ważnym punktem dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do użytkowników końcowych; oraz

c) zajmuje ugruntowaną i trwałą pozycję w zakresie prowadzonej przez siebie działalności lub można przewidzieć, że zajmie taką pozycję w niedalekiej przyszłości. Art. 3 ust. 2 zawiera domniemanie, że wymogi te są spełnione w przypadku osiągnięcia pewnych progów ilościowych, w szczególności w odniesieniu do rocznego obrotu przedsiębiorstwa lub jego kapitalizacji rynkowej, a także liczby użytkowników końcowych i biznesowych danej podstawowej usługi platformowej w każdym z trzech ostatnich lat obrotowych.

Na podstawie art. 3 ust. 5 i art. 17 ust. 3 aktu o rynkach cyfrowych Komisja może przeprowadzić badanie rynku w celu ustalenia, czy przedsiębiorstwo świadczące podstawowe usługi platformowe, które osiąga progi ilościowe określone w art. 3 ust. 2 tego aktu, a które przedstawiło dostatecznie uzasadnione argumenty zgodnie z art. 3 ust. 5 tego aktu, podważające w wyraźny sposób domniemania określone w art. 3 ust. 2 tego aktu, spełnia ostatecznie kryteria określone w art. 3 ust. 1 czy jednak ich nie spełnia. Zgodnie z wynikami badania rynku Komisja akceptuje lub odrzuca kontrargumenty przedsiębiorstwa i w rezultacie wskazuje przedsiębiorstwo jako strażnika dostępu w rozumieniu aktu o rynkach cyfrowych albo takiego wskazania nie dokonuje.

4. OCENA KOMISJI

W następstwie powiadomienia dokonanego przez przedsiębiorstwo X Holdings Corp. i badania rynku przeprowadzonego przez Komisję na podstawie art. 17 ust. 3 i art. 3 ust. 5 aktu o rynkach cyfrowych Komisja nie zamierza wskazywać Musk Group jako strażnika dostępu w odniesieniu do świadczonej przez ten podmiot usługi w kategorii "internetowy serwis społecznościowy", tj. X, jako że usługa ta nie jest ważnym punktem dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do użytkowników końcowych, co jest wymogiem zawartym w art. 3 ust. 1 lit. b) tego aktu. Komisja opiera swoje wnioski na następujących przesłankach rozpatrywanych łącznie.

Po pierwsze, badanie rynku potwierdza stosunkowo małą skalę X pod względem liczby użytkowników końcowych w porównaniu z innymi dużymi internetowymi serwisami społecznościowymi. Według kilku przeanalizowanych źródeł X ma mniej użytkowników końcowych niż wszystkie inne dotychczas wskazane internetowe serwisy społecznościowe. Chociaż względne różnice w liczbie użytkowników końcowych zależą od źródła danych i zastosowanej metodyki, we wszystkich źródłach są one znaczące. Dane potwierdziły również tendencję spadkową X.

Po drugie, badanie rynku potwierdza, że poziom interakcji użytkowników końcowych X jest niższy w tym internetowym serwisie społecznościowym w porównaniu z poziomem interakcji użytkowników końcowych innych dużych internetowych serwisów społecznościowych już wymienionych w decyzjach o wskazaniu jako strażnicy dostępu. Komisja uznaje poziom interakcji użytkowników końcowych za wiarygodną podstawę oceny zdolności użytkowników biznesowych do korzystania z X jako ważnego punktu dostępu, za pośrednictwem którego docierają oni do użytkowników końcowych.

Po trzecie, badanie rynku potwierdza ograniczone i malejące znaczenie X dla użytkowników biznesowych w zakresie docierania do użytkowników końcowych.

Ustalenia Komisji dotyczące trzech powyższych punktów, rozpatrywane łącznie, pozwalają stwierdzić, że X nie jest ważnym punktem dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do użytkowników końcowych, co jest wymogiem zawartym w art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych.

5. WNIOSEK

Z powodów przedstawionych powyżej w decyzji zamyka się badanie rynku rozpoczęte decyzją C(2024)3117 z dnia 13 maja 2024 r. w sprawie internetowego serwisu społecznościowego X, stwierdzając, że nie należy wskazywać Musk Group jako strażnika dostępu na podstawie art. 3 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/1925 w odniesieniu do świadczonej przez ten podmiot podstawowej usługi platformowej w kategorii "internetowy serwis społecznościowy" - X.

Ustalenia te pozostają bez uszczerbku dla możliwości ponownego rozpatrzenia lub zmiany przez Komisję tej decyzji, na podstawie art. 4 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych, jeżeli nastąpi jakakolwiek istotna zmiana stanu faktycznego, na podstawie którego decyzję podjęto, lub jeżeli decyzję podjęto na podstawie niekompletnych, nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1925 z dnia 14 września 2022 r. w sprawie kontestowalnych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym oraz zmiany dyrektyw (UE) 2019/1937 i (UE) 2020/1828 (akt o rynkach cyfrowych) (Dz.U. L 265 z 12.10.2022, s. 1).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.945

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 16 października 2024 r. dotyczące decyzji na podstawie art. 17 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 (SPRAWA DMA.100041 - X - INTERNETOWY SERWIS SPOŁECZNOŚCIOWY) (notyfikowana jako dokument c(2024) 6950)
Data aktu: 16/10/2024
Data ogłoszenia: 10/02/2025