(notyfikowana jako dokument c(2024) 6950)
(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(C/2025/945)
(Dz.U.UE C z dnia 10 lutego 2025 r.)
W dniu 16 października 2024 r. Komisja przyjęła decyzję na podstawie art. 17 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925. Zgodnie z przepisami art. 44 rozporządzenia (UE) 2022/1925 1 Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron i najważniejsze elementy decyzji, z poszanowaniem uzasadnionego interesu przedsiębiorstw w zakresie ochrony ich informacji poufnych.
1. WPROWADZENIE
W decyzji Komisji ("decyzja") przedstawiono powody, dla których Komisja, po przeprowadzaniu badania rynku na podstawie art. 17 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 (akt o rynkach cyfrowych), nie wskazuje Musk Group jako strażnika dostępu na podstawie art. 3 aktu o rynkach cyfrowych w odniesieniu do świadczonej przez ten podmiot podstawowej usługi platformowej w kategorii "internetowy serwis społecznościowy" - X, mimo że osiągnięte zostają progi ilościowe określone w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych.
2. PROCEDURA
W następstwie powiadomienia dokonanego przez przedsiębiorstwo X Holdings Corp. w dniu 1 marca 2024 r. Komisja wysłała pismo do Elona Muska, w którym stwierdziła, że nie należy wskazywać jego ani żadnych podmiotów bezpośrednio lub pośrednio przez niego kontrolowanych jako strażnika dostępu na podstawie art. 3 ust. 4 aktu o rynkach cyfrowych w odniesieniu do świadczonej przez to przedsiębiorstwo internetowej usługi reklamowej X Ads.
Odrębną decyzją z dnia 13 maja 2024 r. Komisja rozpoczęła badanie rynku na podstawie art. 16 ust. 1 i art. 17 ust. 3 aktu o rynkach cyfrowych, aby ocenić, czy Musk Group należy wskazać jako strażnika dostępu w odniesieniu do świadczonej przez ten podmiot podstawowej usługi platformowej w kategorii "internetowy serwis społecznościowy", tj. X.
W decyzji tej Komisja uznała, że przedsiębiorstwo X Holdings Corp. przedstawiło pewne argumenty, które - rozpatrywane łącznie - były dostatecznie uzasadnione, podważając w wyraźny sposób domniemania określone w art. 3 ust. 2 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych w odniesieniu do wspomnianej podstawowej usługi platformowej.
W dniu 9 sierpnia 2024 r. Komisja przyjęła wstępne ustalenia z badania rynku zgodnie z art. 17 ust. 3 aktu o rynkach cyfrowych. Komisja przekazała wstępne ustalenia Elonowi Muskowi i zapewniła mu możliwość bycia wysłuchanym zgodnie z art. 34 ust. 1 tego rozporządzenia. Przedsiębiorstwo X Holdings Corp. udzieliło odpowiedzi dnia 23 sierpnia 2024 r.
Zgodnie z art. 17 i art. 50 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych zasięgnięto opinii Komitetu Doradczego ds. Rynków Cyfrowych, który w dniu 4 października 2024 r. wydał pozytywną opinię.
3. RAMY PRAWNE
W akcie o rynkach cyfrowych ustanowiono zestaw wąsko zdefiniowanych i obiektywnych kryteriów, które pozwalają zakwalifikować dużą platformę internetową jako strażnika dostępu. Wskazania strażnika dostępu należy dokonać w odniesieniu do co najmniej jednej podstawowej usługi platformowej świadczonej przez przedsiębiorstwo będącej ważnym punktem dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do użytkowników końcowych w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych. W celu stwierdzenia, czy usługa świadczona przez przedsiębiorstwo jest podstawową usługą platformową spełniającą wymóg określony w art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych, konieczne jest na wstępie zakwalifikowanie danej usługi i określenie jej zakresu. Istotnym kryterium kwalifikacji i określenia zakresu podstawowej usługi platformowej jest cel, do jakiego usługa jest wykorzystywana przez użytkowników końcowych lub biznesowych bądź przez obie te grupy użytkowników.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych Komisja wskazuje dane przedsiębiorstwo jako strażnika dostępu, jeżeli spełnia ono łącznie trzy wymogi, mianowicie:
a) wywiera znaczący wpływ na rynek wewnętrzny;
b) świadczy podstawową usługę platformową będącą ważnym punktem dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do użytkowników końcowych; oraz
c) zajmuje ugruntowaną i trwałą pozycję w zakresie prowadzonej przez siebie działalności lub można przewidzieć, że zajmie taką pozycję w niedalekiej przyszłości. Art. 3 ust. 2 zawiera domniemanie, że wymogi te są spełnione w przypadku osiągnięcia pewnych progów ilościowych, w szczególności w odniesieniu do rocznego obrotu przedsiębiorstwa lub jego kapitalizacji rynkowej, a także liczby użytkowników końcowych i biznesowych danej podstawowej usługi platformowej w każdym z trzech ostatnich lat obrotowych.
Na podstawie art. 3 ust. 5 i art. 17 ust. 3 aktu o rynkach cyfrowych Komisja może przeprowadzić badanie rynku w celu ustalenia, czy przedsiębiorstwo świadczące podstawowe usługi platformowe, które osiąga progi ilościowe określone w art. 3 ust. 2 tego aktu, a które przedstawiło dostatecznie uzasadnione argumenty zgodnie z art. 3 ust. 5 tego aktu, podważające w wyraźny sposób domniemania określone w art. 3 ust. 2 tego aktu, spełnia ostatecznie kryteria określone w art. 3 ust. 1 czy jednak ich nie spełnia. Zgodnie z wynikami badania rynku Komisja akceptuje lub odrzuca kontrargumenty przedsiębiorstwa i w rezultacie wskazuje przedsiębiorstwo jako strażnika dostępu w rozumieniu aktu o rynkach cyfrowych albo takiego wskazania nie dokonuje.
4. OCENA KOMISJI
W następstwie powiadomienia dokonanego przez przedsiębiorstwo X Holdings Corp. i badania rynku przeprowadzonego przez Komisję na podstawie art. 17 ust. 3 i art. 3 ust. 5 aktu o rynkach cyfrowych Komisja nie zamierza wskazywać Musk Group jako strażnika dostępu w odniesieniu do świadczonej przez ten podmiot usługi w kategorii "internetowy serwis społecznościowy", tj. X, jako że usługa ta nie jest ważnym punktem dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do użytkowników końcowych, co jest wymogiem zawartym w art. 3 ust. 1 lit. b) tego aktu. Komisja opiera swoje wnioski na następujących przesłankach rozpatrywanych łącznie.
Po pierwsze, badanie rynku potwierdza stosunkowo małą skalę X pod względem liczby użytkowników końcowych w porównaniu z innymi dużymi internetowymi serwisami społecznościowymi. Według kilku przeanalizowanych źródeł X ma mniej użytkowników końcowych niż wszystkie inne dotychczas wskazane internetowe serwisy społecznościowe. Chociaż względne różnice w liczbie użytkowników końcowych zależą od źródła danych i zastosowanej metodyki, we wszystkich źródłach są one znaczące. Dane potwierdziły również tendencję spadkową X.
Po drugie, badanie rynku potwierdza, że poziom interakcji użytkowników końcowych X jest niższy w tym internetowym serwisie społecznościowym w porównaniu z poziomem interakcji użytkowników końcowych innych dużych internetowych serwisów społecznościowych już wymienionych w decyzjach o wskazaniu jako strażnicy dostępu. Komisja uznaje poziom interakcji użytkowników końcowych za wiarygodną podstawę oceny zdolności użytkowników biznesowych do korzystania z X jako ważnego punktu dostępu, za pośrednictwem którego docierają oni do użytkowników końcowych.
Po trzecie, badanie rynku potwierdza ograniczone i malejące znaczenie X dla użytkowników biznesowych w zakresie docierania do użytkowników końcowych.
Ustalenia Komisji dotyczące trzech powyższych punktów, rozpatrywane łącznie, pozwalają stwierdzić, że X nie jest ważnym punktem dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do użytkowników końcowych, co jest wymogiem zawartym w art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych.
5. WNIOSEK
Z powodów przedstawionych powyżej w decyzji zamyka się badanie rynku rozpoczęte decyzją C(2024)3117 z dnia 13 maja 2024 r. w sprawie internetowego serwisu społecznościowego X, stwierdzając, że nie należy wskazywać Musk Group jako strażnika dostępu na podstawie art. 3 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/1925 w odniesieniu do świadczonej przez ten podmiot podstawowej usługi platformowej w kategorii "internetowy serwis społecznościowy" - X.
Ustalenia te pozostają bez uszczerbku dla możliwości ponownego rozpatrzenia lub zmiany przez Komisję tej decyzji, na podstawie art. 4 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych, jeżeli nastąpi jakakolwiek istotna zmiana stanu faktycznego, na podstawie którego decyzję podjęto, lub jeżeli decyzję podjęto na podstawie niekompletnych, nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.945 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Streszczenie decyzji Komisji z dnia 16 października 2024 r. dotyczące decyzji na podstawie art. 17 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 (SPRAWA DMA.100041 - X - INTERNETOWY SERWIS SPOŁECZNOŚCIOWY) (notyfikowana jako dokument c(2024) 6950) |
Data aktu: | 16/10/2024 |
Data ogłoszenia: | 10/02/2025 |