Sprawa T-10/25: Skarga wniesiona w dniu 2 stycznia 2025 r. - Stassin/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 2 stycznia 2025 r. - Stassin/Komisja
(Sprawa T-10/25)

(C/2025/932)

Język postępowania: francuski

(Dz.U.UE C z dnia 17 lutego 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: Maryline Stassin (Bruksela, Belgia) (przedstawiciel: adwokat D. Grisay)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- uwzględnienie niniejszej skargi o stwierdzenie nieważności/odpowiedzialności pozaumownej;

- uznanie skargi za dopuszczalną i, w konsekwencji,

- tytułem głównym:

- uznanie skargi o stwierdzenie nieważności za zasadną i orzeczenie, że decyzja organu powołującego o odmowie dopuszczalności z dnia 4 października 2024 r. jest nieważna;

- oraz zwrócenie sprawy organowi powołującemu w celu ustalenia kwoty, którą należy zwrócić skarżącej;

- tytułem żądania ewentualnego:

- uznanie skargi o odszkodowanie z tytułu bezpodstawnego wzbogacenia za zasadną;

- zasądzenie od Komisji odszkodowania za dwie szkody finansowe poniesione przez skarżącą, oszacowane na dzień wniesienia niniejszej skargi, na kwotę 93 909,69 EUR;

- obciążenie Komisji kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi cztery zarzuty.

1. Zarzut pierwszy dotyczący niezgodności z prawem art. 77 ust. 1 i art. 11 ust. 2 załącznika VIII do Regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej (zwanego dalej "regulaminem pracowniczym").

Wyżej wspomniane artykuły przewidują, że urzędnik powinien podjąć decyzję o przeniesieniu swoich uprawnień emerytalnych nabytych w ramach systemu krajowego do Caisse des pensions de l'Union européenne (kasy emerytalnej Unii Europejskiej, zwanej dalej "CPUE") w ciągu dziesięciu lat od rozpoczęcia służby w instytucjach Unii Europejskiej. Jednakże dopiero w chwili przejścia na emeryturę urzędnik, który dokonał przeniesienia, może prawidłowo zmierzyć zakres swojego ewentualnego przeniesienia, w szczególności ze względu na zasadę ograniczającą wysokość świadczeń emerytalnych do 70 %. Zasada ta wprowadza zatem odmienne traktowanie w porównaniu z urzędnikiem, który przepracował całą swoją karierę zawodową w ramach systemu unijnego.

Zaskarżone przepisy są zatem niezgodne z prawem: strona skarżąca powinna zatem mieć możliwość dokonania świadomego wyboru co do przeniesienia krajowych uprawnień emerytalnych do systemu unijnego w chwili przejścia na emeryturę, a nie wcześniej. Odmienna wykładnia naruszałaby zasadę niedyskryminacji.

2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia obowiązków wspomagania i dbałości, o których mowa w art. 24 regulaminu pracowniczego.

Przy przenoszeniu swoich uprawnień emerytalnych z systemu krajowego do CPUE urzędnicy zwykle otrzymują od Komisji tabelę określającą, czy są uprawnieni do zwrotu nieuwzględnionego ekwiwalentu aktuarialnego kwot odprowadzanych do ich pierwotnego systemu krajowego, nieuwzględnionych w systemie emerytalno-rentowym Unii. Co więcej, zwrot odbywa się zazwyczaj bez ograniczeń ani szczególnych działań. Tymczasem w niniejszej sprawie skarżąca nie otrzymała tabeli ani żadnego zwrotu. Sytuacja ta stanowi poważne uchybienie przez Komisję ciążącemu na niej obowiązkowi dbałości.

3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia zasady równego traktowania i niedyskryminacji.

Fakt, że niektórym urzędnikom przyznaje się zwrot przy przeniesieniu ich uprawnień emerytalnych, a innym nie - i to bez zastosowania żadnej obiektywnej zasady - stanowi naruszenie zasady równego traktowania i nieuzasadnioną dyskryminację.

4. Zarzut czwarty dotyczący powołania się na odpowiedzialność pozaumowną i istnienie bezpodstawnego wzbogacenia na szkodę skarżącej.

Przy przeniesieniu uprawnień emerytalnych skarżącej do CPUE wprowadza się mechanizm konwersji. Najpierw krajowy organ administracji określa kwotę kapitałową (ekwiwalent aktuarialny). Następnie Komisja Europejska dokonuje własnych obliczeń w celu przeliczenia ekwiwalentu aktuarialnego na liczbę dodatkowych lat, które zostaną uwzględnione przy obliczaniu wysokości emerytury urzędnika w chwili przejścia na emeryturę.

Jednakże stwierdzono, że w chwili przejścia na emeryturę skarżąca nie otrzymała zwrotu nadwyżki procentowej określonej w art. 77 regulaminu pracowniczego, podczas gdy ta nadwyżka procentowa pochodzi ze składek wpłaconych do belgijskiego systemu emerytalnego, które zostały przekazane w drodze kapitalizacji na rzecz CPUE i które nie zostaną uwzględnione przy ustalaniu emerytury, do której skarżąca jest uprawniona.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.932

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-10/25: Skarga wniesiona w dniu 2 stycznia 2025 r. - Stassin/Komisja
Data aktu: 17/02/2025
Data ogłoszenia: 17/02/2025