Sprawa T-552/24: Skarga wniesiona w dniu 25 października 2024 r. - Lami/Frontex

Skarga wniesiona w dniu 25 października 2024 r. - Lami/Frontex
(Sprawa T-552/24)

(C/2025/88)

Język postępowania: włoski

(Dz.U.UE C z dnia 6 stycznia 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: Johan Lami (Pescara, Włochy) (przedstawiciele: F. Bello, A. Bonanni Caione, F. D'Onofrio i G. Borelli, avocats)

Strona pozwana: Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji Europejskiej Agencji Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex) z dnia 29 lipca 2024 r. (HRS/HR/2024) i tym samym stwierdzenie naruszenia przez Frontex obowiązujących przepisów dotyczących urlopów;

- stwierdzenie nieważności decyzji z dnia 8 listopada 2023 r., 22 stycznia 2024 r. i 14 lutego 2024 r. w zakresie, w jakim odjęto w nich liczbę dni urlopu przekraczającą liczbę dni faktycznie wykorzystanych przez skarżącego;

- nakazanie Fronteksowi odtworzenia liczby dni urlopu odliczonych skarżącemu niezgodnie z prawem;

- tytułem żądania ewentualnego, gdyby Frontex miał zakwestionować przedstawione przez skarżącego obliczenia dotyczące należnych mu dni urlopu, nakazanie wyznaczenia biegłego.

Zarzuty i główne argumenty

W uzasadnieniu skargi strona skarżąca podnosi cztery zarzuty.

1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia dyrektywy 2003/88/WE 1  i decyzji zarządu Fronteksu 37/2023.

W zarzucie pierwszym skarżący podnosi zarówno naruszenie przepisów europejskich [z dyrektywy] 2003/88/WE w zakresie, w jakim ustanawiają one prawo pracowników do minimalnego corocznego płatnego urlopu w wymiarze co najmniej czterech tygodni, jaki i decyzji zarządu Fronteksu nr 27/2023 wdrażającej art. 55 regulaminu pracowniczego w zakresie, w jakim przewidziano w niej, że urlopy podlegają ponownemu przeliczeniu w odniesieniu do pracy wykonywanej w formie pracy w niepełnym wymiarze czasu pracy lub według elastycznego czasu pracy ("flexitime").

2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia rozporządzeń.

W zarzucie drugim skarżący wskazuje na nieprawidłowe zastosowanie art. 57 rozporządzenia nr 31 (EWG), nr 11 (EWEA) 2  dotyczącego regulaminu pracowniczego urzędników, ponieważ Frontex nie przyznał skarżącemu 24 dni corocznego urlopu wypoczynkowego przewidzianych w tym artykule. Zarządzanie urlopami przez Frontex jest w rzeczywistości sprzeczne z rozpatrywanym przepisem regulaminu, ponieważ J. Lami, zgodnie z zasadami obliczania stosowanymi przez Frontex, korzysta jedynie z 16 dni urlopu zamiast przewidzianych 24.

3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia przepisów w dziedzinie zdrowia i higieny pracy.

Skarżący podnosi naruszenie przepisów w dziedzinie zdrowia i higieny pracy, ponieważ prawo do urlopu jest jednym z niewielu praw, które w ramach stosunków pracy uważa się za na tyle bezwzględnie wiążące, że pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia, by pracownik skorzystał z corocznego płatnego urlopu, wzywając pracownika, w razie potrzeby formalnie w drodze pisemnego powiadomienia, do wykorzystania tego urlopu w stosownym czasie, a tym samym jest zobowiązany do upewnienia się, że ten urlop wciąż jest w stanie zapewnić zainteresowanemu odpoczynek i wytchnienie, które ma na celu. Jest to tym bardziej konieczne, jeśli weźmie się pod uwagę, że J. Lami świadczy 12 godzin pracy w systemie zmianowym i w związku z tym podlega większemu obciążeniu pracą niż ci, którzy świadczą 8 godzin pracy w systemie zmianowym.

4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia zasad równego traktowania i przejrzystości.

Skarżący podnosi naruszenie zasad równego traktowania i przejrzystości określonych w dyrektywie 2000/78/WE 3  i dyrektywie (UE) 2019/1152 4 . Zasady obliczania przyjęte przez Frontex prowadzą bowiem zarówno do naruszenia zasady równego traktowania (kto wykonuje pracę w 8-godzinnym systemie zmianowym korzysta z większej liczby dni urlopu niż ten, kto pracuje w 12-godzinnym systemie zmianowym), jak i zasady przejrzystości w odniesieniu do warunków pracy stosowanych wobec pracowników zatrudnionych w systemie zmianowym Agencji, którzy w wyniku niewłaściwego zarządzania prognozami księgowymi dotyczącymi urlopów są zmuszeni znosić nieprzewidywalne nierówne traktowanie.

1 Dyrektywa 2003/88/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 listopada 2003 r. dotycząca niektórych aspektów organizacji czasu pracy (Dz.U. L 299 z 18.11.2003, s. 9).
2 Rozporządzenie nr 31 (EWG) nr 11 (EWEA) ustanawiające regulamin pracowniczy urzędników i warunki zatrudnienia innych pracowników Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.U. 1962, 45, s. 1385).
3 Dyrektywa Rady 2000/78/WE z dnia 27 listopada 2000 r. ustanawiająca ogólne warunki ramowe równego traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy (Dz.U. 2000, L 303, s. 16 - wyd. spec. w jęz. polskim, rozdz. 5, t. 4, s. 79).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1152 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie przejrzystych i przewidywalnych warunków pracy w Unii Europejskiej (Dz.U. 2019, L 186, s. 105).

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024