Język postępowania: włoski
(Dz.U.UE C z dnia 6 stycznia 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Johan Lami (Pescara, Włochy) (przedstawiciele: F. Bello, A. Bonanni Caione, F. D'Onofrio i G. Borelli, avocats)
Strona pozwana: Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji Europejskiej Agencji Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex) z dnia 29 lipca 2024 r. (HRS/HR/2024) i tym samym stwierdzenie naruszenia przez Frontex obowiązujących przepisów dotyczących urlopów;
- stwierdzenie nieważności decyzji z dnia 8 listopada 2023 r., 22 stycznia 2024 r. i 14 lutego 2024 r. w zakresie, w jakim odjęto w nich liczbę dni urlopu przekraczającą liczbę dni faktycznie wykorzystanych przez skarżącego;
- nakazanie Fronteksowi odtworzenia liczby dni urlopu odliczonych skarżącemu niezgodnie z prawem;
- tytułem żądania ewentualnego, gdyby Frontex miał zakwestionować przedstawione przez skarżącego obliczenia dotyczące należnych mu dni urlopu, nakazanie wyznaczenia biegłego.
Zarzuty i główne argumenty
W uzasadnieniu skargi strona skarżąca podnosi cztery zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia dyrektywy 2003/88/WE 1 i decyzji zarządu Fronteksu 37/2023.
W zarzucie pierwszym skarżący podnosi zarówno naruszenie przepisów europejskich [z dyrektywy] 2003/88/WE w zakresie, w jakim ustanawiają one prawo pracowników do minimalnego corocznego płatnego urlopu w wymiarze co najmniej czterech tygodni, jaki i decyzji zarządu Fronteksu nr 27/2023 wdrażającej art. 55 regulaminu pracowniczego w zakresie, w jakim przewidziano w niej, że urlopy podlegają ponownemu przeliczeniu w odniesieniu do pracy wykonywanej w formie pracy w niepełnym wymiarze czasu pracy lub według elastycznego czasu pracy ("flexitime").
2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia rozporządzeń.
W zarzucie drugim skarżący wskazuje na nieprawidłowe zastosowanie art. 57 rozporządzenia nr 31 (EWG), nr 11 (EWEA) 2 dotyczącego regulaminu pracowniczego urzędników, ponieważ Frontex nie przyznał skarżącemu 24 dni corocznego urlopu wypoczynkowego przewidzianych w tym artykule. Zarządzanie urlopami przez Frontex jest w rzeczywistości sprzeczne z rozpatrywanym przepisem regulaminu, ponieważ J. Lami, zgodnie z zasadami obliczania stosowanymi przez Frontex, korzysta jedynie z 16 dni urlopu zamiast przewidzianych 24.
3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia przepisów w dziedzinie zdrowia i higieny pracy.
Skarżący podnosi naruszenie przepisów w dziedzinie zdrowia i higieny pracy, ponieważ prawo do urlopu jest jednym z niewielu praw, które w ramach stosunków pracy uważa się za na tyle bezwzględnie wiążące, że pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia, by pracownik skorzystał z corocznego płatnego urlopu, wzywając pracownika, w razie potrzeby formalnie w drodze pisemnego powiadomienia, do wykorzystania tego urlopu w stosownym czasie, a tym samym jest zobowiązany do upewnienia się, że ten urlop wciąż jest w stanie zapewnić zainteresowanemu odpoczynek i wytchnienie, które ma na celu. Jest to tym bardziej konieczne, jeśli weźmie się pod uwagę, że J. Lami świadczy 12 godzin pracy w systemie zmianowym i w związku z tym podlega większemu obciążeniu pracą niż ci, którzy świadczą 8 godzin pracy w systemie zmianowym.
4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia zasad równego traktowania i przejrzystości.
Skarżący podnosi naruszenie zasad równego traktowania i przejrzystości określonych w dyrektywie 2000/78/WE 3 i dyrektywie (UE) 2019/1152 4 . Zasady obliczania przyjęte przez Frontex prowadzą bowiem zarówno do naruszenia zasady równego traktowania (kto wykonuje pracę w 8-godzinnym systemie zmianowym korzysta z większej liczby dni urlopu niż ten, kto pracuje w 12-godzinnym systemie zmianowym), jak i zasady przejrzystości w odniesieniu do warunków pracy stosowanych wobec pracowników zatrudnionych w systemie zmianowym Agencji, którzy w wyniku niewłaściwego zarządzania prognozami księgowymi dotyczącymi urlopów są zmuszeni znosić nieprzewidywalne nierówne traktowanie.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.88 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-552/24: Skarga wniesiona w dniu 25 października 2024 r. - Lami/Frontex |
Data aktu: | 06/01/2025 |
Data ogłoszenia: | 06/01/2025 |