Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 10 lutego 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: WS (przedstawiciel: H. Tettenborn, adwokat)
Strona pozwana: Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO)
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji EUIPO o odrzuceniu wniosków strony skarżącej z dnia 1 sierpnia 2024 r. o udzielenie dostępu do dokumentów publicznych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1049/2001 1 ;
- obciążenie EUIPO kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi jeden zarzut, dotyczący uchybienia przez EUIPO spoczywającemu na nim obowiązkowi zastosowania się do art. 2 ust. 1, art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 2 .
- Strona skarżąca twierdzi w szczególności, że EUIPO nie potwierdziło ani wpłynięcia któregokolwiek z trzech złożonych przez nią w dniu 1 sierpnia 2024 r. wniosków o udzielenie dostępu do dokumentów, ani wpłynięcia złożonych przez nią odpowiednich ponownych wniosków z dnia 26 sierpnia 2024 r. - w terminie wskazanym w art. 8 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr1049/2001. EUIPO udzieliło odpowiedzi emailem z dnia 15 listopada 2024 r. (blisko dwa miesiące po terminie przypadającym na dzień 16 września 2024 r.) i odrzuciło (ponownie) drugi wniosek strony skarżącej, ignorując wnioski pierwszy i trzeci.
Strona skarżąca odparła argumenty - wysunięte przez EUIPO w piśmie z dnia 15 listopada 2024 r. na poparcie odrzucenia przezeń drugiego wniosku strony skarżącej w sprawie zażaleń złożonych na podstawie art. 90 ust. 2 regulaminu pracowniczego i udzielonych na nie odpowiednio odpowiedzi - w sposób następujący:
- EUIPO nie może odmówić stronie skarżącej prawa do dostępu do dokumentów, argumentując to okolicznością, że ta posiada już objęte wnioskami dokumenty. Stronie skarżącej przysługuje również prawo dostępu do tych dokumentów na mocy rozporządzenia (WE) nr 1049/2001, ponieważ prawo do dostępu na podstawie tego rozporządzenia stawia ją w innej pozycji prawnej (o szerszym zakresie) w odniesieniu do wykorzystania tych dokumentów niż posiadanie owych dokumentów na podstawie innych przepisów prawnych.
- Strona skarżąca kwestionuje argument EUIPO, zgodnie z którym dostęp do objętych wnioskami dokumentów nie jest możliwy ze względu na ochronę danych osobowych, i twierdzi, że aspekt ten można uwzględnić poprzez utajnienie danych osobowych zgodnie z art. 4 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 i że nie uzasadnia on całkowitej odmowy udzielenia dostępu.
- EUIPO twierdzi, że nie posiada żadnych dokumentów, o których mowa w pkt 6 decyzji ADM-00-37, objętych wnioskiem strony skarżącej. Strona skarżąca odpiera to twierdzenie i wyjaśnia, dlaczego takie dokumenty muszą istnieć.
- Strona skarżąca przyjmuje co do zasady stanowisko EUIPO w sprawie odmowy udzielenia dostępu na podstawie wyjątku przewidzianego w art. 4 ust. 2 tiret drugie rozporządzenia (WE) nr 1049/2001. Jednak twierdzi ona, że argumentu tego nie można używać w celu odmowy udzielenia dostępu do wszystkich dokumentów objętych wnioskami, ponieważ dokumenty odnoszące się do zamkniętych postępowań powinny zostać ujawnione. Strona skarżąca dodaje, że EUIPO musiałoby poprzeć odwołanie się do takich wyjątków numerami spraw objętych toczącymi się postępowaniami sądowymi, by umożliwić stronie skarżącej ponowne złożenie wniosku dotyczącego tych spraw, gdy tylko owe postępowania zostaną zakończone.
- EUIPO powołuje się na wyjątek przewidziany w art. 4 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 i twierdzi, że objęte wnioskami dokumenty zawierają informacje o procedurach naboru, których ujawnienie mogłoby wpłynąć na proces decyzyjny. Strona skarżąca kwestionuje ten argument i twierdzi, że w swoich odpowiedziach na zażalenia EUIPO z reguły nie ujawnia żadnych informacji na temat jakiejkolwiek procedury naboru, które mogłyby mieć wpływ na proces decyzyjny, i podnosi, że gdyby, w wyjątkowych przypadkach, to uczyniono, dany fragment można utajnić.
- Ponadto strona skarżąca twierdzi, że udzielenie dostępu do dokumentów, o które wnioskowała, leży - z następujących względów - w interesie publicznym: (i) ma na celu zapewnienie przejrzystości procesu decyzyjnego EUIPO, biorąc pod uwagę, że stronie skarżącej odmówiono praw podstawowych (prawa do dostępu do dokumentów oraz prawa do ochrony jej danych osobowych), (ii) ma na celu zapewnienie przejrzystości i równości szans w unijnych procedurach naboru, biorąc pod uwagę, że EUIPO przeprowadzało procedury naboru bez nadzoru od 2020 r. przynajmniej do 2024 r. zgodnie z wytycznymi EUIPO i oceną skutków dla ochrony danych; (iii) ma na celu zapewnienie przejrzystości postępowania EUIPO z przypadkami naruszeń ochrony danych, biorąc pod uwagę, że strona skarżąca zgłosiła kilka naruszeń ochrony danych osobowych, a EUIPO owe informacje od niej zignorowało.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.736 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-612/24: Skarga wniesiona w dniu 26 listopada 2024 r. - WS/EUIPO |
Data aktu: | 10/02/2025 |
Data ogłoszenia: | 10/02/2025 |