Język postępowania: niemiecki
(Dz.U.UE C z dnia 3 lutego 2025 r.)
Strony
Wnoszące odwołanie: Silgan Holdings Inc., Silgan Holdings Austria GmbH, Silgan International Holdings BV, Silgan Metal Packaging Distribution GmbH, Silgan White Cap Manufacturing GmbH (przedstawiciele: D. Seeliger, Y.-K. Gürer, E. Venot, R. Grafunder, H. Wollmann, Rechtsanwälte)
Druga strona postępowania: Komisja Europejska, Republika Federalna Niemiec, Rada Unii Europejskiej
Żądania wnoszących odwołanie
Wnoszące odwołanie wnoszą do Trybunału o:
- uchylenie wyroku Sądu z dnia 2 października 2024 r. w sprawie T-589/22 Silgan Holdings i in./Komisja, w zakresie, w jakim oddalono w nim ich skargę;
- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji C(2022) 4761 final z dnia 12 lipca 2022 r. (sprawa AT.40522 - Opakowania metalowe, początkowo zwana "Pandorą") 1 ;
- obciążenie Komisji kosztami postępowania przed Sądem i Trybunałem.
Zarzuty i główne argumenty
Wnoszące odwołanie podnoszą na poparcie odwołania pięć zarzutów.
Po pierwsze, co się tyczy pkt 33 i nast., a w szczególności pkt 39 i 40 zaskarżonego wyroku, wnoszące odwołanie powołują się na błędną wykładnię i błędne zastosowanie zasady pomocniczości ustanowionej w art. 5 TUE. Jeżeli krajowy organ ochrony konkurencji działa już w danej sprawie, a postępowanie jest ponadto bardzo zaawansowane, Komisja Europejska może wszcząć postępowanie i przejąć dochodzenie tylko o tyle, o ile może to być uzasadnione w świetle zasady pomocniczości określonej w prawie pierwotnym. Sąd powinien był zatem albo dokonać wykładni art. 11 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 2 w sposób bardziej ścisły, zgodnie z zasadą pomocniczości, albo ewentualnie stwierdzić, że artykuł ten nie ma zastosowania ze względu na naruszenie zasady pomocniczości. W konsekwencji Sąd powinien był orzec, że wszczynając postępowanie, Komisja naruszyła zasadę pomocniczości.
Po drugie, co się tyczy pkt 49 i nast., a w szczególności pkt 66 zaskarżonego wyroku, wnoszące odwołanie podnoszą błędną wykładnię i błędne zastosowanie zakazu nadużycia władzy. Sąd powinien był zbadać, czy wszczęcie postępowania przez Komisję było rzeczywiście konieczne do zapewnienia skutecznego egzekwowania unijnego prawa antymonopolowego. W konsekwencji Sąd powinien był udzielić odpowiedzi przeczącej, a tym samym orzec, że wszczynając postępowanie, Komisja dopuściła się nadużycia władzy, a ponadto naruszyła zasady podziału władz i sędziego powołanego zgodnie z prawem.
Po trzecie, co się tyczy pkt 69 i nast., a w szczególności pkt 78 zaskarżonego wyroku, wnoszące odwołanie zarzucają Sądowi błędną wykładnię i błędne zastosowanie zasady proporcjonalności. Sąd powinien był zbadać, czy wszczęcie postępowania przez Komisję było rzeczywiście konieczne do zapewnienia skutecznego egzekwowania unijnego prawa antymonopolowego, i powinien był ostatecznie udzielić odpowiedzi przeczącej. Ponadto Sąd powinien był orzec, że w świetle okoliczności niniejszej sprawy przejęcie dochodzenia przez Komisję nastąpiło zbyt późno, aby uczynić zadość zasadzie proporcjonalności. Tytułem ewentualnym wnoszące odwołanie podnoszą, że domniemane korzyści wynikające z przejęcia dochodzenia przez Komisję są nieproporcjonalne w stosunku do niedogodności, jakie ponosi Silgan.
Po czwarte, wnoszące odwołanie podnoszą błędną wykładnię i błędne zastosowanie w pkt 105 i 106 zaskarżonego wyroku zasady, zgodnie z którą administracja jest związana własnymi decyzjami. W pkt 105 tego wyroku Sąd doszedł do błędnego wniosku, zgodnie z którym nie zostało wykazane, że Komisja odeszła od zawiadomienia w sprawie współpracy 3 . Zamiast tego Sąd powinien był orzec, że przewidziane w tym zawiadomieniu przesłanki przydzielenia sprawy a posteriori innemu organowi - w tym w świetle pkt 18, 19 i 54 tego zawiadomienia - nie zostały spełnione, oraz że wszczęcie postępowania przez Komisję nastąpiło zbyt późno, aby spełnić wymogi tego zawiadomienia.
Wreszcie, po piąte, wnoszące odwołanie podnoszą błędną wykładnię i błędne zastosowanie wymogu uzasadnienia przewidzianego w art. 296 akapit drugi TFUE. Sąd niesłusznie uznał w pkt 61 i nast., a w szczególności w pkt 65 zaskarżonego wyroku, że Komisja wywiązała się z ciążącego na niej obowiązku uzasadnienia spornej decyzji. Samo powołanie się w spornej decyzji na wszczęcie postępowania na wniosek Bundeskartellamt (federalnego urzędu antymonopolowego) nie jest wystarczające. Decydującym kryterium dla oceny zgodności z prawem wszczęcia postępowania przez Komisję nie jest w niniejszym przypadku to, czy Bundeskartellamt (federalny urząd antymonopolowy) zwrócił się do Komisji o przejęcie dochodzenia, lecz raczej powody, dla których Komisja przychyliła się do tego wniosku.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.539 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa C-845/24 P: Odwołanie od wyroku Sądu (druga izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 2 października 2024 r. w sprawie T-589/22, Silgan Holdings i in./Komisja, wniesione w dniu 11 grudnia 2024 r. przez Silgan Holdings Inc., Silgan Holdings Austria GmbH, Silgan International Holdings BV, Silgan Metal Packaging Distribution GmbH i Silgan White Cap Manufacturing GmbH |
Data aktu: | 03/02/2025 |
Data ogłoszenia: | 03/02/2025 |