Język postępowania: niemiecki
(Dz.U.UE C z dnia 3 lutego 2025 r.)
Strony
Wnoszące odwołanie: Silgan Holdings Inc., Silgan Holdings Austria GmbH, Silgan International Holdings BV, Silgan Metal Packaging Distribution GmbH, Silgan White Cap Manufacturing GmbH (przedstawiciele: D. Seeliger, Y.-K. Gürer, E. Venot, R. Grafunder, H. Wollmann, Rechtsanwälte)
Druga strona postępowania: Komisja Europejska, Republika Federalna Niemiec, Rada Unii Europejskiej
Żądania wnoszących odwołanie
Wnoszące odwołanie wnoszą do Trybunału o:
- uchylenie wyroku Sądu z dnia 2 października 2024 r. w sprawie T-589/22 Silgan Holdings i in./Komisja, w zakresie, w jakim oddalono w nim ich skargę;
- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji C(2022) 4761 final z dnia 12 lipca 2022 r. (sprawa AT.40522 - Opakowania metalowe, początkowo zwana "Pandorą") 1 ;
- obciążenie Komisji kosztami postępowania przed Sądem i Trybunałem.
Zarzuty i główne argumenty
Wnoszące odwołanie podnoszą na poparcie odwołania pięć zarzutów.
Po pierwsze, co się tyczy pkt 33 i nast., a w szczególności pkt 39 i 40 zaskarżonego wyroku, wnoszące odwołanie powołują się na błędną wykładnię i błędne zastosowanie zasady pomocniczości ustanowionej w art. 5 TUE. Jeżeli krajowy organ ochrony konkurencji działa już w danej sprawie, a postępowanie jest ponadto bardzo zaawansowane, Komisja Europejska może wszcząć postępowanie i przejąć dochodzenie tylko o tyle, o ile może to być uzasadnione w świetle zasady pomocniczości określonej w prawie pierwotnym. Sąd powinien był zatem albo dokonać wykładni art. 11 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 2 w sposób bardziej ścisły, zgodnie z zasadą pomocniczości, albo ewentualnie stwierdzić, że artykuł ten nie ma zastosowania ze względu na naruszenie zasady pomocniczości. W konsekwencji Sąd powinien był orzec, że wszczynając postępowanie, Komisja naruszyła zasadę pomocniczości.
Po drugie, co się tyczy pkt 49 i nast., a w szczególności pkt 66 zaskarżonego wyroku, wnoszące odwołanie podnoszą błędną wykładnię i błędne zastosowanie zakazu nadużycia władzy. Sąd powinien był zbadać, czy wszczęcie postępowania przez Komisję było rzeczywiście konieczne do zapewnienia skutecznego egzekwowania unijnego prawa antymonopolowego. W konsekwencji Sąd powinien był udzielić odpowiedzi przeczącej, a tym samym orzec, że wszczynając postępowanie, Komisja dopuściła się nadużycia władzy, a ponadto naruszyła zasady podziału władz i sędziego powołanego zgodnie z prawem.
Po trzecie, co się tyczy pkt 69 i nast., a w szczególności pkt 78 zaskarżonego wyroku, wnoszące odwołanie zarzucają Sądowi błędną wykładnię i błędne zastosowanie zasady proporcjonalności. Sąd powinien był zbadać, czy wszczęcie postępowania przez Komisję było rzeczywiście konieczne do zapewnienia skutecznego egzekwowania unijnego prawa antymonopolowego, i powinien był ostatecznie udzielić odpowiedzi przeczącej. Ponadto Sąd powinien był orzec, że w świetle okoliczności niniejszej sprawy przejęcie dochodzenia przez Komisję nastąpiło zbyt późno, aby uczynić zadość zasadzie proporcjonalności. Tytułem ewentualnym wnoszące odwołanie podnoszą, że domniemane korzyści wynikające z przejęcia dochodzenia przez Komisję są nieproporcjonalne w stosunku do niedogodności, jakie ponosi Silgan.
Po czwarte, wnoszące odwołanie podnoszą błędną wykładnię i błędne zastosowanie w pkt 105 i 106 zaskarżonego wyroku zasady, zgodnie z którą administracja jest związana własnymi decyzjami. W pkt 105 tego wyroku Sąd doszedł do błędnego wniosku, zgodnie z którym nie zostało wykazane, że Komisja odeszła od zawiadomienia w sprawie współpracy 3 . Zamiast tego Sąd powinien był orzec, że przewidziane w tym zawiadomieniu przesłanki przydzielenia sprawy a posteriori innemu organowi - w tym w świetle pkt 18, 19 i 54 tego zawiadomienia - nie zostały spełnione, oraz że wszczęcie postępowania przez Komisję nastąpiło zbyt późno, aby spełnić wymogi tego zawiadomienia.
Wreszcie, po piąte, wnoszące odwołanie podnoszą błędną wykładnię i błędne zastosowanie wymogu uzasadnienia przewidzianego w art. 296 akapit drugi TFUE. Sąd niesłusznie uznał w pkt 61 i nast., a w szczególności w pkt 65 zaskarżonego wyroku, że Komisja wywiązała się z ciążącego na niej obowiązku uzasadnienia spornej decyzji. Samo powołanie się w spornej decyzji na wszczęcie postępowania na wniosek Bundeskartellamt (federalnego urzędu antymonopolowego) nie jest wystarczające. Decydującym kryterium dla oceny zgodności z prawem wszczęcia postępowania przez Komisję nie jest w niniejszym przypadku to, czy Bundeskartellamt (federalny urząd antymonopolowy) zwrócił się do Komisji o przejęcie dochodzenia, lecz raczej powody, dla których Komisja przychyliła się do tego wniosku.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.539 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-845/24 P: Odwołanie od wyroku Sądu (druga izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 2 października 2024 r. w sprawie T-589/22, Silgan Holdings i in./Komisja, wniesione w dniu 11 grudnia 2024 r. przez Silgan Holdings Inc., Silgan Holdings Austria GmbH, Silgan International Holdings BV, Silgan Metal Packaging Distribution GmbH i Silgan White Cap Manufacturing GmbH |
| Data aktu: | 03/02/2025 |
| Data ogłoszenia: | 03/02/2025 |