Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 3 lutego 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: B. Stromsky, M. Mataija, G. Meeßen, pełnomocnicy)
Strona pozwana: Królestwo Belgii
Żądania strony skarżącej
Strona skarżąca wnosi do Trybunału o:
- stwierdzenie, że nakładając na wykonawców i sprzedawców, którzy nie są "zatwierdzonymi wykonawcami", obowiązek wniesienia kaucji w wysokości 100 % całkowitej ceny budynku, podczas gdy zatwierdzeni wykonawcy muszą wnieść jedynie kaucję w wysokości 5 %, Królestwo Belgii uchybiło zobowiązaniom, które na nim ciążą na mocy art. 16 i 23 dyrektywy 2006/123/WE 1 ;
- obciążenie Królestwo Belgii kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej została wniesiona przez Komisję skarga przeciwko Królestwu Belgii na podstawie art. 258 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Skarga ta podważa zgodność belgijskiej ustawy z dnia 9 lipca 1971 r. regulującej budowę mieszkań i sprzedaż mieszkań do wybudowania lub będących w trakcie budowy (zwanej "ustawą Breyne'a") oraz jej przepisów wykonawczych z przepisami dyrektywy 2006/123.
Ustawa Breyne'a i jej przepisy wykonawcze stanowią, że w przypadku umów przewidujących budowę budynków wykonawca lub deweloper musi udzielić gwarancji na rzecz nabywcy w celu ochrony tego ostatniego przed niewypłacalnością wykonawcy lub dewelopera. Wymagają one od wykonawców i sprzedawców, którzy nie są "zatwierdzonymi wykonawcami" zgodnie z prawem belgijskim, wniesienia kaucji w wysokości 100 % całkowitej ceny budynku, podczas gdy zatwierdzeni wykonawcy są zobowiązani jedynie do wniesienia kaucji w wysokości 5 %.
Do Królestwa Belgii skierowane są dwa zarzuty:
Po pierwsze, Komisja zarzuca Królestwu Belgii uchybienie zobowiązaniom ciążącym na nim na mocy art. 16 dyrektywy 2006/123, który określa wymogi, jakie państwo może nałożyć na usługodawcę mającego siedzibę w innym państwie członkowskim. Wymóg wpłaty kaucji w wysokości 100 % całkowitej ceny budynku stanowiłby przeszkodę dla swobody świadczenia usług. Ogranicza on bowiem swobodę świadczenia usług w Belgii przez wykonawców lub deweloperów mających legalną siedzibę w innych państwach członkowskich, w których prowadzą działalność. Zdaniem skarżącej wymóg ten nie odpowiada żadnemu z potencjalnych uzasadnień wymienionych wyczerpująco w tym artykule jako możliwych do przedstawienia skutecznie przez państwo członkowskie. W szczególności nie jest on uzasadniony względami bezpieczeństwa publicznego, wbrew temu, co twierdzi Królestwo Belgii. Nie może być również uzasadniony względami ochrony konsumentów, ponieważ to potencjalne uzasadnienie nie zostało wymienione w art. 16 dyrektywy 2006/123. W każdym razie wymóg ten nie odpowiada innym przesłankom określonym w tym artykule, w szczególności zasadzie proporcjonalności.
Po drugie, Komisja uważa, że Królestwo Belgii uchybiło przepisom art. 23 dyrektywy 2006/123 w zakresie ubezpieczeń i gwarancji od odpowiedzialności zawodowej w odniesieniu do swobody przedsiębiorczości. Artykuł ten zezwala państwom członkowskim na nałożenie wymogu gwarancji finansowej na usługodawców pragnących prowadzić działalność w państwie, w którym usługa jest świadczona, ale jedynie w zakresie, w jakim gwarancja ta jest odpowiednia do charakteru i zakresu ryzyka wynikającego bezpośrednio ze świadczenia usługi. Tymczasem, gwarancja w wysokości 100 % całkowitej ceny budynku nie jest proporcjonalna do celu, jakim jest ochrona nabywcy domu sprzedanego w stanie surowym przed ryzykiem niewypłacalności drugiej strony umowy. Nie jest ona dostosowana do charakteru i zakresu tego ryzyka, w szczególności z uwagi na niezwykle dużą różnicę pomiędzy stawkami gwarancji w wysokości 5 % i 100 %, która nie odpowiada różnicy pomiędzy ryzykiem niewypłacalności pomiędzy zatwierdzonymi i niezatwierdzonymi wykonawcami. Co więcej, 100 % gwarancja nie uwzględnia zabezpieczeń, z których już korzystają kupujący.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.537 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-824/24: Skarga wniesiona w dniu 3 grudnia 2024 r. - Komisja Europejska/Królestwo Belgii |
| Data aktu: | 03/02/2025 |
| Data ogłoszenia: | 03/02/2025 |