Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 3 lutego 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: B. Stromsky, M. Mataija, G. Meeßen, pełnomocnicy)
Strona pozwana: Królestwo Belgii
Żądania strony skarżącej
Strona skarżąca wnosi do Trybunału o:
- stwierdzenie, że nakładając na wykonawców i sprzedawców, którzy nie są "zatwierdzonymi wykonawcami", obowiązek wniesienia kaucji w wysokości 100 % całkowitej ceny budynku, podczas gdy zatwierdzeni wykonawcy muszą wnieść jedynie kaucję w wysokości 5 %, Królestwo Belgii uchybiło zobowiązaniom, które na nim ciążą na mocy art. 16 i 23 dyrektywy 2006/123/WE 1 ;
- obciążenie Królestwo Belgii kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej została wniesiona przez Komisję skarga przeciwko Królestwu Belgii na podstawie art. 258 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Skarga ta podważa zgodność belgijskiej ustawy z dnia 9 lipca 1971 r. regulującej budowę mieszkań i sprzedaż mieszkań do wybudowania lub będących w trakcie budowy (zwanej "ustawą Breyne'a") oraz jej przepisów wykonawczych z przepisami dyrektywy 2006/123.
Ustawa Breyne'a i jej przepisy wykonawcze stanowią, że w przypadku umów przewidujących budowę budynków wykonawca lub deweloper musi udzielić gwarancji na rzecz nabywcy w celu ochrony tego ostatniego przed niewypłacalnością wykonawcy lub dewelopera. Wymagają one od wykonawców i sprzedawców, którzy nie są "zatwierdzonymi wykonawcami" zgodnie z prawem belgijskim, wniesienia kaucji w wysokości 100 % całkowitej ceny budynku, podczas gdy zatwierdzeni wykonawcy są zobowiązani jedynie do wniesienia kaucji w wysokości 5 %.
Do Królestwa Belgii skierowane są dwa zarzuty:
Po pierwsze, Komisja zarzuca Królestwu Belgii uchybienie zobowiązaniom ciążącym na nim na mocy art. 16 dyrektywy 2006/123, który określa wymogi, jakie państwo może nałożyć na usługodawcę mającego siedzibę w innym państwie członkowskim. Wymóg wpłaty kaucji w wysokości 100 % całkowitej ceny budynku stanowiłby przeszkodę dla swobody świadczenia usług. Ogranicza on bowiem swobodę świadczenia usług w Belgii przez wykonawców lub deweloperów mających legalną siedzibę w innych państwach członkowskich, w których prowadzą działalność. Zdaniem skarżącej wymóg ten nie odpowiada żadnemu z potencjalnych uzasadnień wymienionych wyczerpująco w tym artykule jako możliwych do przedstawienia skutecznie przez państwo członkowskie. W szczególności nie jest on uzasadniony względami bezpieczeństwa publicznego, wbrew temu, co twierdzi Królestwo Belgii. Nie może być również uzasadniony względami ochrony konsumentów, ponieważ to potencjalne uzasadnienie nie zostało wymienione w art. 16 dyrektywy 2006/123. W każdym razie wymóg ten nie odpowiada innym przesłankom określonym w tym artykule, w szczególności zasadzie proporcjonalności.
Po drugie, Komisja uważa, że Królestwo Belgii uchybiło przepisom art. 23 dyrektywy 2006/123 w zakresie ubezpieczeń i gwarancji od odpowiedzialności zawodowej w odniesieniu do swobody przedsiębiorczości. Artykuł ten zezwala państwom członkowskim na nałożenie wymogu gwarancji finansowej na usługodawców pragnących prowadzić działalność w państwie, w którym usługa jest świadczona, ale jedynie w zakresie, w jakim gwarancja ta jest odpowiednia do charakteru i zakresu ryzyka wynikającego bezpośrednio ze świadczenia usługi. Tymczasem, gwarancja w wysokości 100 % całkowitej ceny budynku nie jest proporcjonalna do celu, jakim jest ochrona nabywcy domu sprzedanego w stanie surowym przed ryzykiem niewypłacalności drugiej strony umowy. Nie jest ona dostosowana do charakteru i zakresu tego ryzyka, w szczególności z uwagi na niezwykle dużą różnicę pomiędzy stawkami gwarancji w wysokości 5 % i 100 %, która nie odpowiada różnicy pomiędzy ryzykiem niewypłacalności pomiędzy zatwierdzonymi i niezatwierdzonymi wykonawcami. Co więcej, 100 % gwarancja nie uwzględnia zabezpieczeń, z których już korzystają kupujący.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.537 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa C-824/24: Skarga wniesiona w dniu 3 grudnia 2024 r. - Komisja Europejska/Królestwo Belgii |
Data aktu: | 03/02/2025 |
Data ogłoszenia: | 03/02/2025 |