Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 3 lutego 2025 r.)
Strony
Wnoszący odwołanie: EUCAP Sahel Niger (przedstawiciel: E. Raoult, avocate)
Druga strona postępowania: Marco Montanari
Żądania wnoszącego odwołanie
Strona wnosząca odwołanie wnosi do Trybunału o:
- uwzględnienie odwołania i częściowe uchylenie wyroku Sądu z dnia 17 lipca 2024 r., Montanari/EUCAP Sahel Niger (T-371/22);
- oddalenie skargi w całości;
- obciążenie skarżącego kosztami postępowania w sprawie T-371/22, w tym kosztami związanymi z wnoszonym odwołaniem.
Zarzuty i główne argumenty
Strona wnosząca odwołanie wskazuje, że misję EUCAP Sahel Niger obowiązują normy równoważne z przepisami zawartymi w regulaminie pracowniczym urzędników Unii Europejskiej w zakresie nękania psychicznego i ochrony funkcjonalnej urzędników. Sąd zatem niesłusznie oparł się na zasadzie równego traktowania w celu zastosowania art. 12a regulaminu w odniesieniu do skarżącego.
Biorąc pod uwagę istnienie norm i środków odwoławczych właściwych dla misji, o rzędzie porównywalnym do norm regulaminu pracowniczego, strona wnosząca odwołanie twierdzi, że Sąd nie miał podstaw, by zastosować przepisy regulaminu. Zdaniem strony wnoszącej odwołanie Sąd naruszył prawo, gdy oparł swoje rozumowanie w pkt 142-152, 209 i 219 zaskarżonego wyroku na regulaminie pracowniczym, a nie na ogóle norm właściwych dla misji (między innymi na Kodeksie postępowania i dyscypliny). Powinno to skutkować częściowym uchyleniem wyroku.
Co się tyczy prawa do dobrej administracji i obowiązku dbałości, strona wnosząca odwołanie zauważa, że ogół wspólnych norm mających zastosowanie na obszarze działań, między innymi Kodeks postępowania i dyscypliny, ogólne normy postępowania, Europejski kodeks dobrej praktyki administracyjnej, OPLAN i obowiązująca procedura działania (Standard Operating Procedures lub standardowa procedura operacyjna), stanowi podstawy prawne umożliwiające bez wątpienia poszanowanie prawa do dobrej administracji i wypełnianie obowiązku dbałości bez potrzeby uciekania się do stosowania w drodze analogii "niektórych przepisów regulaminu pracowniczego".
Decyzja nr 2012/392/WPZiB, Kodeks postępowania i dyscypliny, ogólne normy postępowania i OPLAN są normami przyjętymi przez Radę Unii Europejskiej. Poprzez zastosowanie przepisów regulaminu pracowniczego w odniesieniu do skarżącego Sąd wykluczył stosowanie wspomnianych norm będących normami szczególnymi dla misji w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony. Poprzez odstąpienie od stosowania tych szczególnych instrumentów Sąd przyznał sobie prawo rozstrzygania, czy należy stosować przedmiotowe środki przyjęte przez Radę.
O ile odstępstwa od właściwości sądów Unii zawarte w art. 24 ust. 1 akapit drugi zdanie ostatnie TUE i w art. 275 akapit pierwszy TFUE w świetle orzecznictwa "H" 1 powinno się interpretować w sposób ścisły i rzeczone sądy są właściwe w zakresie aktów dotyczących zarządzania misjami, o tyle Sąd nie wyjaśnił precyzyjnie, o które dokładnie przepisy traktatów chodzi lub po prostu na jakiej podstawie prawnej się oparł, gdy odstąpił od stosowania wyżej wspomnianych norm właściwych dla misji.
Wobec tego i w świetle okoliczności szczególnych dla sprawy nie można uznać, że zakres ograniczenia stanowiącego odstępstwo od właściwości Trybunału przewidzianego w art. 24 ust. 1 akapit drugi zdanie ostatnie TUE i w art. 275 akapit pierwszy TFUE pozwala wnioskować, iż Trybunał jest właściwy do rozstrzygnięcia, czy należy stosować wspólne normy mające zastosowanie na obszarze działań, takie jak Kodeks postępowania i dyscypliny, ogólne normy postępowania lub OPLAN, bądź czy odstąpić od ich stosowania na rzecz przepisów zawartych w regulaminie pracowniczym.
W związku z tym, zdaniem strony wnoszącej odwołanie, Sąd naruszył prawo, gdy zastosował w odniesieniu do skarżącego regulamin pracowniczy zamiast aktów i instrumentów przyjętych przez Radę. Z tego względu strona wnosząca odwołanie domaga się częściowego uchylenia zaskarżonego wyroku w zakresie, w jakim zastosowano w nim regulamin pracowniczy do personelu oddelegowanego w ramach misji przez państwa członkowskie Unii.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.527 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa C-638/24 P: Odwołanie od wyroku Sądu (dziewiąta izba) wydanego w dniu 17 lipca 2024 r. w sprawie T-371/22, EUCAP Sahel Niger/Montanari, wniesione w dniu 30 września 2024 r. przez EUCAP Sahel Niger |
Data aktu: | 03/02/2025 |
Data ogłoszenia: | 03/02/2025 |