Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 3 lutego 2025 r.)
Strony
Wnoszący odwołanie: EUCAP Sahel Niger (przedstawiciel: E. Raoult, avocate)
Druga strona postępowania: Marco Montanari
Żądania wnoszącego odwołanie
Strona wnosząca odwołanie wnosi do Trybunału o:
- uwzględnienie odwołania i częściowe uchylenie wyroku Sądu z dnia 17 lipca 2024 r., Montanari/EUCAP Sahel Niger (T-371/22);
- oddalenie skargi w całości;
- obciążenie skarżącego kosztami postępowania w sprawie T-371/22, w tym kosztami związanymi z wnoszonym odwołaniem.
Zarzuty i główne argumenty
Strona wnosząca odwołanie wskazuje, że misję EUCAP Sahel Niger obowiązują normy równoważne z przepisami zawartymi w regulaminie pracowniczym urzędników Unii Europejskiej w zakresie nękania psychicznego i ochrony funkcjonalnej urzędników. Sąd zatem niesłusznie oparł się na zasadzie równego traktowania w celu zastosowania art. 12a regulaminu w odniesieniu do skarżącego.
Biorąc pod uwagę istnienie norm i środków odwoławczych właściwych dla misji, o rzędzie porównywalnym do norm regulaminu pracowniczego, strona wnosząca odwołanie twierdzi, że Sąd nie miał podstaw, by zastosować przepisy regulaminu. Zdaniem strony wnoszącej odwołanie Sąd naruszył prawo, gdy oparł swoje rozumowanie w pkt 142-152, 209 i 219 zaskarżonego wyroku na regulaminie pracowniczym, a nie na ogóle norm właściwych dla misji (między innymi na Kodeksie postępowania i dyscypliny). Powinno to skutkować częściowym uchyleniem wyroku.
Co się tyczy prawa do dobrej administracji i obowiązku dbałości, strona wnosząca odwołanie zauważa, że ogół wspólnych norm mających zastosowanie na obszarze działań, między innymi Kodeks postępowania i dyscypliny, ogólne normy postępowania, Europejski kodeks dobrej praktyki administracyjnej, OPLAN i obowiązująca procedura działania (Standard Operating Procedures lub standardowa procedura operacyjna), stanowi podstawy prawne umożliwiające bez wątpienia poszanowanie prawa do dobrej administracji i wypełnianie obowiązku dbałości bez potrzeby uciekania się do stosowania w drodze analogii "niektórych przepisów regulaminu pracowniczego".
Decyzja nr 2012/392/WPZiB, Kodeks postępowania i dyscypliny, ogólne normy postępowania i OPLAN są normami przyjętymi przez Radę Unii Europejskiej. Poprzez zastosowanie przepisów regulaminu pracowniczego w odniesieniu do skarżącego Sąd wykluczył stosowanie wspomnianych norm będących normami szczególnymi dla misji w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony. Poprzez odstąpienie od stosowania tych szczególnych instrumentów Sąd przyznał sobie prawo rozstrzygania, czy należy stosować przedmiotowe środki przyjęte przez Radę.
O ile odstępstwa od właściwości sądów Unii zawarte w art. 24 ust. 1 akapit drugi zdanie ostatnie TUE i w art. 275 akapit pierwszy TFUE w świetle orzecznictwa "H" 1 powinno się interpretować w sposób ścisły i rzeczone sądy są właściwe w zakresie aktów dotyczących zarządzania misjami, o tyle Sąd nie wyjaśnił precyzyjnie, o które dokładnie przepisy traktatów chodzi lub po prostu na jakiej podstawie prawnej się oparł, gdy odstąpił od stosowania wyżej wspomnianych norm właściwych dla misji.
Wobec tego i w świetle okoliczności szczególnych dla sprawy nie można uznać, że zakres ograniczenia stanowiącego odstępstwo od właściwości Trybunału przewidzianego w art. 24 ust. 1 akapit drugi zdanie ostatnie TUE i w art. 275 akapit pierwszy TFUE pozwala wnioskować, iż Trybunał jest właściwy do rozstrzygnięcia, czy należy stosować wspólne normy mające zastosowanie na obszarze działań, takie jak Kodeks postępowania i dyscypliny, ogólne normy postępowania lub OPLAN, bądź czy odstąpić od ich stosowania na rzecz przepisów zawartych w regulaminie pracowniczym.
W związku z tym, zdaniem strony wnoszącej odwołanie, Sąd naruszył prawo, gdy zastosował w odniesieniu do skarżącego regulamin pracowniczy zamiast aktów i instrumentów przyjętych przez Radę. Z tego względu strona wnosząca odwołanie domaga się częściowego uchylenia zaskarżonego wyroku w zakresie, w jakim zastosowano w nim regulamin pracowniczy do personelu oddelegowanego w ramach misji przez państwa członkowskie Unii.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.527 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-638/24 P: Odwołanie od wyroku Sądu (dziewiąta izba) wydanego w dniu 17 lipca 2024 r. w sprawie T-371/22, EUCAP Sahel Niger/Montanari, wniesione w dniu 30 września 2024 r. przez EUCAP Sahel Niger |
| Data aktu: | 03/02/2025 |
| Data ogłoszenia: | 03/02/2025 |