Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 22 października 2024 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 4/2024 na rok budżetowy 2024 - aktualizacja dochodów (zasoby własne) i dostosowania w odniesieniu do niektórych agencji zdecentralizowanych (13195/2024 - C10-0109/2024 - 2024/0185(BUD))

P10_TA(2024)0024
Projekt budżetu korygującego nr 4/2024 do budżetu ogólnego na 2024 r. - Aktualizacja dochodów (zasobów własnych) i dostosowania w przypadku niektórych agencji zdecentralizowanych Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 22 października 2024 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 4/2024 na rok budżetowy 2024 - aktualizacja dochodów (zasoby własne) i dostosowania w odniesieniu do niektórych agencji zdecentralizowanych (13195/2024 - C10-0109/2024 - 2024/0185(BUD))
(C/2025/491)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 1 , w szczególności jego art. 44,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/2509 z dnia 23 września 2024 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii 2 , w szczególności jego art. 44,

- uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2024 w formie przyjętej ostatecznie w dniu 22 listopada 2023 r. 3 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 4 ,

- uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne z 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 5 ,

- uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 6 ,

- uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 4/2024 przyjęty przez Komisję 19 lipca 2024 r. (COM(2024)0931),

- uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 4/2024 przyjęte przez Radę dnia 23 września 2024 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu dnia 24 września 2024 r. (13195/2024 - C10-0109/2024),

- uwzględniając art. 96 i 98 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A10-0007/2024),

A. mając na uwadze, że głównym celem projektu budżetu korygującego nr 4/2024 jest aktualizacja budżetu po stronie dochodów w celu uwzględnienia najnowszych zmian, a ponadto dostosowanie wydatków w budżecie w odniesieniu do szeregu agencji zdecentralizowanych,

B. mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 4/2024 wiąże się z rewizją prognoz dotyczących zasobów własnych w odniesieniu do ceł, które są o 18,3 % niższe niż prognoza z maja 2023 r., nieograniczonej podstawy VAT, która jest o 0,6 % niższa niż prognoza z maja 2023 r., podstawy dotyczącej niepoddawanych recyklingowi odpadów opakowaniowych, która wzrosła o 0,6 % w porównaniu z prognozą z maja 2023 r., oraz łącznej podstawy DNB UE, która jest o 0,3 % wyższa niż w prognozie z maja 2023 r.,

C. mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 4/2024 aktualizuje również wkład Zjednoczonego Królestwa na 2024 r. zgodnie z umową o wystąpieniu, który wynosi 2,38 mld EUR, co stanowi znaczną redukcję o 1,52 mld EUR w porównaniu z szacunkami zawartymi w budżecie na 2024 r., mając na uwadze, że w projekcie budżetu korygującego nr 4/2024 uwzględniono również grzywny i kary zainkasowane do końca maja 2024 r., co zwiększa pierwotną prognozę dotyczącą grzywien i kar w budżecie na 2024 r. o 513 mln EUR,

D. mając na uwadze, że w projekcie budżetu korygującego nr 4/2024 zaproponowano szereg dostosowań w finansowaniu agencji zdecentralizowanych, z łącznym wzrostem netto o 12 mln EUR, oraz wniosek w sprawie uruchomienia instrumentu elastyczności na kwotę 13,2 mln EUR w celu pokrycia zwiększenia środków na rzecz Europejskiej Agencji Leków i Eurojustu w przypadku braku jakichkolwiek dostępnych marginesów w dziale 2b wieloletnich ram finansowych ("WRF");

1. z zadowoleniem przyjmuje projekt budżetu korygującego nr 4/2024 przedstawiony przez Komisję;

2. zauważa, że zmniejszenie kwoty zasobów własnych innych niż DNB (w szczególności w odniesieniu do ceł) i wielkości wkładu Zjednoczonego Królestwa do budżetu skutkuje zwiększeniem wkładów opartych na DNB o 5,63 mld EUR; zauważa, że istnieje znaczna rozbieżność od początkowego prognozowania należności celnych i wkładu Zjednoczonego Królestwa, i wzywa Komisję do zbadania możliwości poprawy prognozowania, co ma zasadnicze znaczenie dla przewidywalności planowania budżetowego;

3. podkreśla, że w projekcie budżetu korygującego nr 4/2024 obniżki ryczałtowe DNB dla pięciu państw członkowskich będących beneficjentami wynoszą nieco poniżej 5,4 mld EUR netto; podkreśla, że korekty te są powiązane z inflacją i w związku z tym wzrastają w większym stopniu niż pułapy wieloletnich ram finansowych, które są corocznie dostosowywane na podstawie deflatora w wysokości 2 %; podkreśla, że owa anomalia zwiększa obciążenie dla innych państw członkowskich;

4. podkreśla potrzebę stabilnych dochodów dla budżetu Unii, który w ostatnich latach był bardzo napięty, aby móc reagować na różne kryzysy; w związku z tym ubolewa z powodu braku postępów w Radzie w zakresie reformy systemu zasobów własnych zgodnie z harmonogramem zawartym w porozumieniu międzyinstytucjonalnym; przypomina o swoim stanowisku, zgodnie z którym popiera zmienione wnioski Komisji, oraz wzywa Radę i państwa członkowskie do szybkiego przyjęcia tych wniosków w celu zwiększenia zasobów własnych dostępnych w budżecie Unii; przypomina o swoim od dawna prezentowanym stanowisku, zgodnie z którym grzywny i opłaty powinny być wykorzystywane jako dodatkowe dochody dla budżetu Unii;

5. przypomina swoje długoletnie stanowisko, zgodnie z którym nowe priorytety wymagają nowego finansowania; odnotowuje szereg dostosowań w budżetach agencji zdecentralizowanych, przede wszystkim zgodnie z zadaniami powierzonymi im na mocy niedawno przyjętych przepisów; przypomina, że agencje muszą dysponować niezbędnym personelem i budżetem, aby właściwie wypełniać swoje zadania; ubolewa, że w kilku przypadkach dodatkowe zasoby dla agencji zdecentralizowanej pociągają za sobą odpowiednie zmniejszenie puli środków przeznaczonych na dany program;

6. ubolewa, że w obecnych WRF jak dotąd przesunięto lub proponuje się przesunięcie 1,5 mld EUR z programów do agencji zdecentralizowanych; zaznacza, że skala przesunięć jest oznaką ograniczonych zasobów dostępnych w budżecie Unii, i podkreśla potrzebę elastyczności budżetowej w celu dostosowania zasobów agencji do zmian w ich zakresie kompetencji i zadaniach w okresie obowiązywania WRF;

7. zauważa, że projekt budżetu korygującego nr 4/2024 przewiduje zwiększenie środków dla Eurojustu o 2 mln EUR ze względu na presję inflacyjną; podkreśla, że presja inflacyjna stanowi wyraźne wyzwanie dla wszystkich zdecentralizowanych agencji, w sytuacji, gdy inflacja przekracza roczny deflator wynoszący 2 %, o który zwiększane są pułapy WRF, a koszty personelu i koszty operacyjne agencji zdecentralizowanych znajdują się pod znaczną presją; uważa, że obecne traktowanie budżetów agencji zdecentralizowanych jako odrębnych od wydatków administracyjnych w dziale 7 WRF wymaga dalszej refleksji w ramach przygotowań Komisji do WRF na okres po 2027 r.;

8. zatwierdza stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 4/2024;

9. zobowiązuje swoją przewodniczącą do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 4/2024 został ostatecznie przyjęty, i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

10. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji, jak również pozostałym instytucjom i właściwym organom oraz parlamentom narodowy

1 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1046/oj.
2 Dz.U. L, 2024/2509 z 26.9.2024, http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2509/oj.
3 Dz.U. L, 2024/207 z 22.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/budget/2024/207/oj.
4 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2020/2093/oj.
5 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_interinstit/2020/1222/oj.
6 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2020/2053/oj.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.491

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 22 października 2024 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 4/2024 na rok budżetowy 2024 - aktualizacja dochodów (zasoby własne) i dostosowania w odniesieniu do niektórych agencji zdecentralizowanych (13195/2024 - C10-0109/2024 - 2024/0185(BUD))
Data aktu: 22/10/2024
Data ogłoszenia: 29/01/2025