united kingdom
ukraine

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 24 października 2024 r. w sprawie błędnego interpretowania rezolucji ONZ nr 2758 przez Chińską Republiką Ludową oraz jej ciągłych prowokacji wojskowych wokół Tajwanu (2024/2891(RSP))

P10_TA(2024)0030
Błędne interpretowanie przez Chiny rezolucji ONZ nr 2758 oraz ciągłe prowokacje wojskowe Chin wokół Tajwanu Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 24 października 2024 r. w sprawie błędnego interpretowania rezolucji ONZ nr 2758 przez Chińską Republiką Ludową oraz jej ciągłych prowokacji wojskowych wokół Tajwanu (2024/2891(RSP))
(C/2025/487)

Parlament Europejski,

- uwzględniając swoje poprzednie rezolucje w sprawie Chińskiej Republiki Ludowej (ChRL) i Tajwanu,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 16 września 2021 r. w sprawie nowej strategii UE-Chiny 1 ,

- uwzględniając swoje zalecenie z 21 października 2021 r. dla wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa w sprawie stosunków politycznych i współpracy między UE a Tajwanem 2 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 7 czerwca 2022 r. w sprawie UE wobec zagrożeń bezpieczeństwa w regionie Indo-Pacyfiku 3 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 15 września 2022 r. w sprawie sytuacji w Cieśninie Tajwańskiej 4 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosunków handlowych i inwestycyjnych między UE i Tajwanem 5 ,

- uwzględniając Strategiczny kompas na rzecz bezpieczeństwa i obrony zatwierdzony przez Radę 21 marca 2022 r.,

- uwzględniając wspólny komunikat Komisji i wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa z 16 września 2021 r. zatytułowany "Unijna strategia współpracy w regionie Indo-Pacyfiku" (JOIN(2021)0024),

- uwzględniając unijną politykę "jednych Chin",

- uwzględniając szczyt UE-Chiny z 7 grudnia 2023 r.,

- uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej w sprawie Chin z 30 czerwca 2023 r.,

- uwzględniając wizytę Komisji Spraw Zagranicznych na Tajwanie w dniach 25-27 lipca 2023 r. i Komisji Handlu Międzynarodowego w dniach 19-21 grudnia 2022 r.,

- uwzględniając oświadczenie rzecznika wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki

bezpieczeństwa z 1 września 2024 r. w sprawie ostatnich niebezpiecznych działań na Morzu Południowochińskim,

- uwzględniając oświadczenia rzecznika wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki

bezpieczeństwa w sprawie chińskich ćwiczeń wojskowych wokół Tajwanu, w tym najnowsze oświadczenie z 14 października 2024 r.,

- uwzględniając oświadczenia ministrów spraw zagranicznych państw grupy G-7 z 18 kwietnia 2023 r. i 3 sierpnia 2022 r. w sprawie utrzymania pokoju i stabilności w Cieśninie Tajwańskiej,

- uwzględniając oświadczenie przewodniczącego posiedzenia ministrów spraw zagranicznych państw grupy G-7 z 23 września 2024 r.,

- uwzględniając wspólne oświadczenie ministrów obrony państw grupy G-7 z 19 października 2024 r.,

- uwzględniając pilną uchwałę w sprawie Tajwanu przyjętą przez australijski Senat 21 sierpnia 2024 r.,

- uwzględniając rezolucję Zgromadzenia Ogólnego ONZ 2758 (XXVI) z 25 października 1971 r.,

- uwzględniając uchwałę w sprawie rezolucji ONZ 2758 przyjętą przez drugą izbę parlamentu Niderlandów 12 września 2024 r.,

- uwzględniając oświadczenie prasowe Departamentu Stanu USA z 13 października 2024 r.,

- uwzględniając Konwencję Narodów Zjednoczonych o prawie morza (UNCLOS),

- uwzględniając art. 7 Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (UNFCCC) z 9 maja 1992 r.,

- uwzględniając art. 5 obowiązującego regulaminu Zgromadzenia Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO),

- uwzględniając art. 4 Statutu Międzynarodowej Organizacji Policji Kryminalnej (Interpol),

- uwzględniając art. 8 i art. 18 lit. h) Konstytucji Światowej Organizacji Zdrowia (WHO),

- uwzględniając art. 136 ust. 2 i 4 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że rezolucja ONZ nr 2758, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 25 października 1971 r., przeniosła oficjalne uznanie dyplomatyczne z Republiki Chińskiej (Tajwan) na Chińską Republikę Ludową (ChRL); mając na uwadze, że Tajwan, choć nie jest członkiem Narodów Zjednoczonych, utrzymuje obecnie stosunki dyplomatyczne z 11 spośród 193 państw członkowskich ONZ oraz ze Stolicą Apostolską;

B. mając na uwadze, że UE i Tajwan są partnerami o zbieżnych poglądach, podzielającymi wspólne wartości, takie jak wolność, demokracja, prawa człowieka i praworządność; mając na uwadze, że Tajwan jest dynamiczną demokracją z prężnie działającym społeczeństwem obywatelskim; mając na uwadze, że 13 stycznia 2024 r. Tajwan przeprowadził pokojowe i dobrze zorganizowane wybory;

C. mając na uwadze, że po przyjęciu rezolucji ONZ nr 2758 Tajwan utracił prawo do uczestnictwa w forach wielostronnych, takich jak WHO;

D. mając na uwadze, że Tajwan nigdy nie był częścią ChRL; mając na uwadze, że Republikę Chińską ustanowiono w 1912 r., a ChRL - w 1949 r.;

E. mając na uwadze, że rezolucja ONZ nr 2758 odnosi się do statusu ChRL, ale nie stwierdza, że ma ona zwierzchnictwo nad Tajwanem, ani nie wyrokuje w sprawie przyszłego włączenia Tajwanu do ONZ lub innych organizacji międzynarodowych; mając jednak na uwadze, że ChRL nadal błędnie interpretuje rezolucję ONZ nr 2758, aby zablokować znaczący udział Tajwanu w organizacjach międzynarodowych i jednostronnie zmienić status quo; mając na uwadze, że działania te uwidaczniają dążenie ChRL do zmiany istniejącego wielostronnego porządku międzynarodowego i podważenia prawa międzynarodowego oraz mogą być postrzegane jako wyraz rywalizacji systemowej;

F. mając na uwadze, że UE nadal prowadzi własną politykę "jednych Chin", która różni się od zasady "jednych Chin" ChRL; mając na uwadze, że UE od wielu lat popiera status quo i opowiada się za pokojowym rozwiązaniem sporów w Cieśninie Tajwańskiej, zachęcając jednocześnie do dialogu i konstruktywnego zaangażowania;

G. mając na uwadze, że w oświadczeniu z 23 września 2024 r. członkowie grupy G-7 podkreślili m.in. swoje poparcie dla "konstruktywnego udziału Tajwanu w organizacjach międzynarodowych w roli członka, jeżeli status państwa nie jest warunkiem wstępnym, oraz w roli obserwatora lub gościa, jeżeli istnieje warunek państwowości";

H. mając na uwadze, że wspieranie członkostwa Tajwanu w organizacjach międzynarodowych nie podważa prowadzonej przez UE polityki "jednych Chin", która pozostaje politycznym fundamentem stosunków między UE a Chinami;

I. mając na uwadze, że w ciągu ostatniej dekady ChRL stale próbowała zwiększyć swój wpływ na instytucje międzynarodowe, aby zmarginalizować Tajwan i uniemożliwić posiadaczom tajwańskich paszportów, w tym dziennikarzom, pracownikom organizacji pozarządowych i działaczom politycznym, dostęp do instytucji międzynarodowych; mając na uwadze, że ChRL stosuje transnarodowe represje, wykorzystując traktaty o ekstradycji do ataków na Tajwańczyków za granicą i narażając ich tym samym na ryzyko arbitralnych prześladowań i naruszeń praw człowieka;

J. mając na uwadze, że statuty większości organizacji międzynarodowych, których zadaniem jest rozwiązywanie globalnych problemów, w tym WHO, UNFCCC, Interpolu i ICAO, umożliwiają podmiotom takim jak Tajwan uczestnictwo bez naruszania praw państw członkowskich;

K. mając na uwadze, że Tajwan konsekwentnie demonstruje pokojowe nastawienie i wolę współpracy na całym świecie oraz znacznie przyczynił się do rozwoju na świecie, a tym samym może wnieść znaczący wkład w prace różnych organizacji międzynarodowych;

L. mając na uwadze, że ChRL jest jednopartyjnym państwem, które jest w pełni kontrolowane i zarządzane przez Komunistyczną Partię Chin;

M. mając na uwadze, że w przemówieniu 10 października 2024 r., który jest dniem święta narodowego na Tajwanie, prezydent Tajwanu Lai Ching-te stwierdził, że ChRL "nie ma prawa do reprezentowania Tajwanu", i podkreślił, że obie strony "nie podlegają" sobie nawzajem; mając na uwadze, że ChRL uzasadniła swoje niedawne ćwiczenia wojskowe twierdzeniem, że prezydent Lai Ching-te realizuje strategię separatystyczną;

N. mając na uwadze, że 14 października 2024 r. ChRL rozpoczęła zakrojone na szeroką skalę ćwiczenia wojskowe pod kryptonimem Joint Sword-2024B, które symulowały blokadę Tajwanu; mając na uwadze, że podczas tych ćwiczeń w okolicach Tajwanu wykryto rekordową liczbę 153 samolotów ChRL, 18 okrętów wojennych i 17 statków straży przybrzeżnej ChRL;

O. mając na uwadze, że podczas ćwiczeń cztery formacje statków straży przybrzeżnej ChRL patrolowały wyspę i na krótko wpłynęły na wody Tajwanu; mając na uwadze, że bardzo częste wysyłanie przez ChRL statków straży przybrzeżnej na wody Cieśniny Tajwańskiej, nazywane przez ChRL misjami "egzekwowania prawa", wywiera stałą presję na władze Tajwanu i powoduje niebezpieczny wzrost ryzyka kolizji, co stanowi jedną z najbardziej konkretnych oznak wskazujących na zamiar zmiany status quo przez Chiny; mając na uwadze, że ćwiczenia rozpoczęte 14 października 2024 r. były czwartą rundą wielkoskalowych gier wojennych prowadzonych przez ChRL w ciągu nieco ponad dwóch lat;

P. mając na uwadze, że działania te, które Tajwan potępił jako "nieuzasadnioną prowokację", to ostatnie z serii gier wojennych prowadzonych przez ChRL przeciwko Tajwanowi; mając na uwadze, że owe ćwiczenia wojskowe odbyły się kilka dni po tym, jak nowy prezydent Tajwanu Lai Ching-te wygłosił przemówienie na temat ochrony suwerenności Tajwanu w obliczu wyzwań ze strony ChRL;

Q. mając na uwadze, że linia mediany rozdzielająca Cieśninę Tajwańską na dwie części, wyznaczona kilkadziesiąt lat temu przy milczącej zgodzie, miała ograniczyć ryzyko konfliktu dzięki zagwarantowaniu bezpiecznej odległości między samolotami wojskowymi z obu stron cieśniny, a tym samym zapobiec tragicznym w skutkach błędom; mając na uwadze, że w latach 1954-2020 Armia Ludowo-Wyzwoleńcza ChRL tylko czterokrotnie naruszyła tę linię, ale obecne rutynowe przekraczanie tej linii pokazuje, że Pekin zamierza nieodwracalnie zmienić istniejące od lat punkty odniesienia;

R. mając na uwadze, że oświadczenia prasowe wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa oraz Departamentu Stanu USA potwierdzają, że pokój i stabilność w Cieśninie Tajwańskiej mają strategiczne znaczenie dla bezpieczeństwa i dobrobytu w regionie i na świecie; mając na uwadze, że w oświadczeniu wysokiego przedstawiciela przypomniano o potrzebie zachowania status quo w Cieśninie Tajwańskiej, sprzeciwienia się wszelkim jednostronnym działaniom, które zmieniają status quo z użyciem siły lub przymusu, oraz wezwania wszystkich stron do zachowania powściągliwości i unikania działań, które mogą jeszcze bardziej eskalować napięcia w całej Cieśninie Tajwańskiej;

S. mając na uwadze, że 23 maja 2024 r., zaledwie kilka dni po tym, jak Lai Ching-te objął stanowisko nowego prezydenta Tajwanu, ChRL rozpoczęła ćwiczenia wojskowe pod kryptonimem Joint Sword-2024A;

T. mając na uwadze, że ChRL prowadzi podobne ćwiczenia wojskowe wokół Tajwanu od kilku lat; mając na uwadze, że owe ćwiczenia wojskowe są coraz intensywniejsze i prowadzi się je coraz bliżej terytorium Tajwanu; mając na uwadze, że podczas poprzednich ćwiczeń w sierpniu 2022 r. pociski wystrzelone przez ChRL wylądowały na terenie wyłącznej strefy ekonomicznej Japonii;

U. mając na uwadze, że oprócz presji wojskowej ChRL od dawna realizuje wyrafinowaną strategię ataków na Tajwan poprzez zagraniczne manipulacje informacjami i ingerencje w informacje, w tym ataki hybrydowe i cyberataki, w celu osłabienia demokratycznego społeczeństwa Tajwanu;

V. mając na uwadze, że ChRL, pod przywództwem Xi Jinpinga, oświadczyła, że nie wyrzeknie się możliwości użycia siły w celu zjednoczenia z Tajwanem;

W. mając na uwadze, że w ustawie antysecesyjnej z 2005 r. ChRL przewidziała zastosowanie środków wojskowych, które są uzależnione od niejednoznacznie określonych wartości progowych, aby osiągnąć to, co ChRL rozumie pod pojęciem zjednoczenia z Tajwanem; mając na uwadze, że takie działania wojskowe stanowią poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa i stabilności całego regionu oraz mogą mieć katastrofalne skutki dla całego świata; mając na uwadze, że odstraszanie ze strony UE i USA ma strategiczne znaczenie, jeżeli chodzi o to, aby zniechęcić ChRL do podejmowania jednostronnych działań przeciwko Tajwanowi;

X. mając na uwadze, że coraz bardziej agresywna postawa ChRL, zwłaszcza w swoim sąsiedztwie, w tym w Cieśninie Tajwańskiej i na Morzu Południowochińskim, zagraża regionalnemu i światowemu bezpieczeństwu; mając na uwadze, że od 2019 r. ChRL z coraz większą regularnością narusza tajwańską strefę identyfikacyjną obrony powietrznej; mając na uwadze, że ChRL prowadzi agresywne działania na rozległych obszarach regionu Indo-Pacyfiku i stosuje różne stopnie przymusu wojskowego lub wymuszenia ekonomicznego, co doprowadziło do sporów z sąsiadami, takimi jak Japonia, Indie, Filipiny i Australia;

Y. mając na uwadze, że UE potępiła niebezpieczne działania chińskich statków straży przybrzeżnej przeprowadzone przeciwko legalnym filipińskim operacjom morskim na Morzu Południowochińskim 31 sierpnia 2024 r.; mając na uwadze, że incydent ten jest ostatnim z szeregu działań zagrażających bezpieczeństwu życia na morzu i naruszających prawo do wolności żeglugi i przelotu zgodnie z prawem międzynarodowym; mając na uwadze, że bezpieczeństwo morskie i wolność żeglugi muszą być zapewnione zgodnie z prawem międzynarodowym, a w szczególności z konwencją UNCLOS;

Z. mając na uwadze, że ChRL wspiera Rosję w wojnie napastniczej przeciwko Ukrainie, w szczególności przez wywóz produktów podwójnego zastosowania do Rosji, a także stałe angażowanie się przedsiębiorstw mających siedzibę w Chinach w uchylanie się od sankcji i ich obchodzenie;

AA. mając na uwadze, że jako stały członek Rady Bezpieczeństwa ONZ ChRL jest odpowiedzialna za działania na rzecz pokoju i stabilności w regionie, a w szczególności w Cieśninie Tajwańskiej;

AB. mając na uwadze, że dzięki strategii współpracy w regionie Indo-Pacyfiku z 2021 r. UE i jej państwa członkowskie zwiększyły swoją obecność w regionie, w tym przez obecność wojskową niektórych państw członkowskich oraz fakt, że unijne okręty wojenne przepływają przez Cieśninę Tajwańską;

AC. mając na uwadze, że Tajwan znajduje się w strategicznym położeniu pod względem handlu, zwłaszcza jeśli chodzi o globalne łańcuchy dostaw zaawansowanych technologii; mając na uwadze, że Cieśnina Tajwańska jest głównym szlakiem dla statków podróżujących z Chin, Japonii, Korei Południowej i Tajwanu do Europy; mając na uwadze, że Tajwan dominuje na rynkach produkcji półprzewodników, ponieważ tamtejsi producenci wytwarzają około 50 % wszystkich półprzewodników na świecie; mając na uwadze, że strategia UE na rzecz współpracy w regionie Indo- Pacyfiku przemawia za zacieśnieniem współpracy handlowej i inwestycyjnej z Tajwanem;

AD. mając na uwadze, że EU jest czwartym co do wielkości partnerem handlowym Tajwanu po ChRL, Stanach Zjednoczonych i Japonii; mając na uwadze, że w 2022 r. Tajwan zajmował 12. miejsce wśród największych partnerów handlowych UE; mając na uwadze, że UE jest największym źródłem bezpośrednich inwestycji zagranicznych na Tajwanie; mając na uwadze, że tajwańskie inwestycje w UE są niższe niż mogłyby być;

AE. mając na uwadze, że członkowie australijskiego Senatu i drugiej izby parlamentu Niderlandów przyjęli niedawno uchwały dotyczące wypaczenia przez ChRL treści rezolucji ONZ nr 2758 i zaapelowali o poparcie większego udziału Tajwanu w organizacjach wielostronnych;

1. ponownie podkreśla, że Tajwan jest kluczowym partnerem UE i zaprzyjaźnionym państwem demokratycznym o zbieżnych poglądach w regionie Indo-Pacyfiku; wyraża uznanie dla Tajwanu i narodu tajwańskiego za silną demokrację i dynamiczne społeczeństwo obywatelskie, czego po raz kolejny dowiodły pokojowe i dobrze zorganizowane wybory z 13 stycznia 2024 r.;

2. sprzeciwia się stałemu wypaczaniu przez ChRL rezolucji ONZ nr 2758 i staraniom ChRL o zablokowanie udziału Tajwanu w organizacjach wielostronnych; apeluje do UE i jej państw członkowskich, aby popierały znaczący udział Tajwanu w odpowiednich organizacjach międzynarodowych, takich jak WHO, ICAO, Interpol i UNFCCC; wzywa ponadto Sekretariat ONZ do przyznania obywatelom i dziennikarzom tajwańskim prawa dostępu do pomieszczeń ONZ w celu odbywania wizyt i spotkań oraz prowadzenia działań informacyjnych;

3. zdecydowanie potępia nieuzasadnione ćwiczenia wojskowe ChRL z 14 października 2024 r., jej ciągłe prowokacje wojskowe przeciwko Tajwanowi i nieustanną koncentrację sił wojskowych, która zmienia równowagę sił w regionie Indo-Pacyfiku, oraz ponownie wyraża zdecydowany sprzeciw wobec wszelkich jednostronnych zmian status quo w Cieśninie Tajwańskiej; pochwala powściągliwość i zdyscyplinowaną reakcję władz Tajwanu oraz wzywa do regularnej wymiany informacji między UE a Tajwanem na temat istotnych kwestii dotyczących bezpieczeństwa;

4. potwierdza swoje zdecydowane zaangażowanie na rzecz status quo w Cieśninie Tajwańskiej; podkreśla, że żadna próba jednostronnej zmiany status quo w Cieśninie Tajwańskiej, w szczególności z użyciem siły lub przymusu, nie będzie akceptowana i spotka się ze zdecydowaną i silną reakcją;

5. podkreśla, że w rezolucji ONZ nr 2758 nie zajęto stanowiska w sprawie Tajwanu; zdecydowanie sprzeciwia się podejmowanym przez ChRL próbom wypaczania historii i zasad międzynarodowych i nie zgadza się na takie próby;

6. ponownie podkreśla zaangażowanie UE w politykę "jednych Chin" stanowiącą polityczną podstawę stosunków między UE a ChRL; przypomina, że w strategii UE wobec ChRL podkreśla się, że konstruktywne relacje w Cieśninie Tajwańskiej są częścią promowania pokoju i bezpieczeństwa w całym regionie Azji i Pacyfiku oraz że UE wspiera inicjatywy mające na celu dialog i budowanie zaufania;

7. podkreśla, że na Tajwanie to obywatele w sposób demokratyczny decydują o tym, jak chcą żyć, oraz że status quo w Cieśninie Tajwańskiej nie może być jednostronnie zmieniany przy użyciu siły lub w wyniku groźby jej użycia;

8. ponownie zdecydowanie potępia oświadczenia prezydenta Chin Xi Jinpinga, że ChRL nigdy nie wyrzeknie się prawa do użycia siły wobec Tajwanu; podkreśla, że użycie przez ChRL siły lub gróźb bądź innych środków silnego przymusu w celu zjednoczenia jest niezgodne z prawem międzynarodowym; wyraża poważne zaniepokojenie wykorzystywaniem przez ChRL wrogiej dezinformacji do podważania zaufania do tajwańskiej demokracji i tamtejszych rządów; ponawia swoje wcześniejsze apele do UE i jej państw członkowskich o współpracę z partnerami międzynarodowymi, aby pomóc w utrzymaniu demokracji na Tajwanie i chronić Tajwan przed obcą ingerencją i zagrożeniami; podkreśla, że tylko demokratycznie wybrany rząd Tajwanu może reprezentować Tajwańczyków na arenie międzynarodowej;

9. potępia systematyczne działania wojskowe ChRL w szarej strefie, w tym cyberataki i kampanie dezinformacyjne przeciwko Tajwanowi, oraz wzywa ChRL do natychmiastowego zaprzestania tych działań; w tym kontekście apeluje o dalsze pogłębienie współpracy między UE a Tajwanem w celu zacieśnienia współpracy strukturalnej w zakresie zwalczania dezinformacji i obcej ingerencji; z zadowoleniem przyjmuje oddelegowanie urzędnika łącznikowego do Europejskiego Biura Ekonomiczno-Handlowego na Tajwanie, aby koordynował wspólne działania na rzecz zwalczania dezinformacji i ingerencji, co stanowi pierwszy ważny krok w kierunku pogłębionej współpracy między UE a Tajwanem, oraz wzywa UE do dalszego pogłębiania współpracy z Tajwanem w tej kluczowej dziedzinie; pochwala odwagę narodu tajwańskiego oraz proporcjonalne i godne reakcje tajwańskich władz i instytucji w obliczu nasilających się zagrożeń i działań ze strony Chin;

10. zdecydowanie odrzuca przymus gospodarczy stosowany przez ChRL wobec Tajwanu i innych krajów, a także wobec państw członkowskich UE, oraz podkreśla, że takie praktyki są nie tylko nielegalne w świetle zasad Światowej Organizacji Handlu, ale również mają druzgocący wpływ na reputację ChRL na świecie i doprowadzą do dalszej utraty zaufania do ChRL jako odpowiedzialnego podmiotu; podkreśla niezależne prawo UE i jej państw członkowskich do rozwijania stosunków z Tajwanem zgodnie z ich interesami i wspólnymi wartościami, takimi jak demokracja i prawa człowieka, bez ingerencji zagranicznej; wzywa zagraniczne misje UE i jej państw członkowskich do podjęcia kwestii szkodliwych praktyk biznesowych ChRL, zwłaszcza na globalnym Południu, oraz do zaproponowania rozwiązań alternatywnych;

11. wyraża głębokie zaniepokojenie przyjęciem tzw. wytycznych dotyczących karania "zagorzałych separatystów popierających niepodległość Tajwanu" za popełnianie przestępstwa secesji i podżeganie do niej, ogłoszonych w czerwcu 2024 r. wspólnie przez Najwyższy Sąd Ludowy, Najwyższą Prokuraturę Ludową, ministerstwo bezpieczeństwa publicznego, ministerstwo bezpieczeństwa państwowego oraz ministerstwo sprawiedliwości, które mogłyby doprowadzić do nakładania surowych kar za przestępstwo secesji, w tym kary śmierci; zdecydowanie potępia skazanie we wrześniu 2024 r. tajwańskiego działacza na dziewięć lat więzienia po aresztowaniu go w ChRL w 2022 r., a także ciągłe nękanie Tajwańczyków pracujących i mieszkających w ChRL;

12. jest poważnie zaniepokojony sytuacją na Morzu Wschodniochińskim i Południowochińskim; przypomina, jak ważne jest przestrzeganie prawa międzynarodowego, w tym konwencji UNCLOS, a zwłaszcza jej postanowień dotyczących zobowiązania do rozstrzygania sporów środkami pokojowymi oraz postanowień dotyczących zachowania wolności żeglugi i przelotu; wzywa wszystkie państwa, które jeszcze tego nie uczyniły, do szybkiego ratyfikowania konwencji UNCLOS; wzywa UE i jej państwa członkowskie, by zwiększyły własne zdolności morskie w regionie; przypomina ChRL, że jako stały członek Rady Bezpieczeństwa ONZ ponosi odpowiedzialność za przestrzeganie prawa międzynarodowego, i podkreśla obowiązek pokojowego rozwiązywania sporów;

13. ponownie wyraża poważne zaniepokojenie rosnącymi inwestycjami i zdolnościami wojskowymi Chin; wyraża poważne zaniepokojenie odnowionym zobowiązaniem Chin i Rosji do dalszego wzmacniania więzi wojskowych i potępia chińskie dostawy komponentów i sprzętu dla rosyjskiego przemysłu zbrojeniowego; z zadowoleniem przyjmuje decyzję Rady o nałożeniu sankcji na chińskie przedsiębiorstwa za wspieranie rosyjskiej wojny przeciwko Ukrainie; ubolewa nad partnerstwem "bez ograniczeń" między Rosją a ChRL; z zadowoleniem przyjmuje coraz większe zaangażowanie i obecność wojskową Stanów Zjednoczonych w regionie Indo-Pacyfiku; ponawia swój apel o skoordynowane podejście do pogłębienia współpracy między UE a USA w kwestiach bezpieczeństwa, w tym przez transatlantycki dialog parlamentarny;

14. z dużym zadowoleniem przyjmuje bliską współpracę i porozumienie Tajwanu z UE i Stanami Zjednoczonymi, jeśli chodzi o reakcję na wojnę Rosji przeciwko Ukrainie, i nałożenie sankcji w odpowiedzi na to rażące naruszenie prawa międzynarodowego; przypomina o pomocy Tajwanu w związku z kryzysem humanitarnym spowodowanym rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie, a także o jego stałym zaangażowaniu i wsparciu na rzecz ukraińskiego rządu i krajów przyjmujących ukraińskich uchodźców;

15. podkreśla, że różne działania podejmowane przez ChRL w ramach wojny kognitywnej i prawnej powoli podważają status quo, a także prowadzą do nasilenia działalności w szarej strefie, co ma na celu uniknięcie wykrycia, obchodzenie obowiązujących przepisów i neutralizowanie progów reagowania; wzywa UE do ustanowienia i egzekwowania nieprzekraczalnych linii za pomocą sankcji, w tym sankcji sektorowych, w celu przeciwdziałania działalności hybrydowej i zagrożeniom cyberbezpieczeństwa, a także do koordynowania z partnerami o zbieżnych poglądach zdecydowanych dyplomatycznych i gospodarczych środków odstraszających;

16. wyraża wdzięczność za pomoc i wsparcie ze strony Tajwanu podczas pandemii COVID-19;

17. podkreśla znaczenie Tajwanu dla zabezpieczenia globalnych łańcuchów dostaw, zwłaszcza w sektorze zaawansowanych technologii, w którym Tajwan jest wiodącym producentem półprzewodników, i wzywa UE i jej państwa członkowskie do ściślejszej współpracy z Tajwanem;

18. wzywa Komisję do niezwłocznego podjęcia działań przygotowawczych z myślą o negocjacjach w sprawie dwustronnej umowy inwestycyjnej lub innych rodzajów umów z Tajwanem; podkreśla potencjał współpracy w zakresie polityki monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych oraz w zakresie zwalczania wymuszeń ekonomicznych i działań odwetowych;

19. pochwala większą swobodę ćwiczeń nawigacyjnych prowadzonych przez kilka państw UE, w tym Francję, Niderlandy i Niemcy; zauważa, że działania te są zgodne z prawem międzynarodowym, i wzywa do ściślejszej współpracy i koordynacji z partnerami regionalnymi w celu zwiększenia swobody operacji nawigacyjnych w regionie;

20. z zadowoleniem przyjmuje wizyty byłych i obecnych tajwańskich polityków w Europie, w tym niedawną wizytę byłej prezydent Tsai Ing-wen w Parlamencie Europejskim 17 października 2024 r.; ponadto z zadowoleniem przyjmuje stałą wymianę poglądów między posłami do Parlamentu Europejskiego a Tajwanem i zachęca do dalszych wizyt oficjalnych delegacji Parlamentu Europejskiego na Tajwanie; zachęca również do dalszych kontaktów między UE a Tajwanem na wszystkich szczeblach, w tym politycznym i międzyludzkim;

21. zachęca w związku z tym do zwiększenia interakcji i wymiany gospodarczej, naukowej i kulturalnej ukierunkowanej m.in. na młodzież, środowisko akademickie, społeczeństwo obywatelskie, sport, kulturę i edukację, a także do nawiązywania więzi partnerskich między miastami i regionami; ponawia swój apel do państw członkowskich, aby nawiązały konstruktywną i strukturalną współpracę techniczną z tajwańską Krajową Agencją Pożarnictwa i Krajową Agencją Policyjną oraz z organami administracji lokalnej w zakresie ochrony ludności i reagowania kryzysowego;

22. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa oraz rządom Chińskiej Republiki Ludowej i Tajwanu.

1 Dz.U. C 117 z 11.3.2022, s. 40.
2 Dz.U. C 184 z 5.5.2022, s. 170.
3 Dz.U. C 493 z 27.12.2022, s. 32.
4 Dz.U. C 125 z 5.4.2023, s. 149.
5 Dz.U. C, C/2024/4174, 2.8.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/4174/oj.

Zmiany w prawie

Sejm poparł część senackich poprawek do ustawy w sprawie powierzania pracy cudzoziemcom

Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Sejm przyjął poprawki Senatu do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Posłowie wprowadzają zmiany w składce zdrowotnej

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.

Grażyna J. Leśniak 19.03.2025
Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.487

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 24 października 2024 r. w sprawie błędnego interpretowania rezolucji ONZ nr 2758 przez Chińską Republiką Ludową oraz jej ciągłych prowokacji wojskowych wokół Tajwanu (2024/2891(RSP))
Data aktu: 24/10/2024
Data ogłoszenia: 29/01/2025