DECYZJA PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO z dnia 16 grudnia 2024 r. ustanawiająca przepisy dotyczące otwartych danych Parlamentu Europejskiego

DECYZJA PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 16 grudnia 2024 r.
ustanawiająca przepisy dotyczące otwartych danych Parlamentu Europejskiego

(C/2025/341)

(Dz.U.UE C z dnia 10 stycznia 2025 r.)

PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,

uwzględniając art. 25 ust. 2 Regulaminu

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) dane stanowią strategiczne aktywa, które są niezbędne do innowacji i umożliwiają wykorzystanie nowych technologii, w szczególności sztucznej inteligencji;

(2) organizacje publiczne systematycznie udostępniają część swoich danych publicznych w formie otwartych danych, aby propagować przejrzystość i rozliczalność, wzmacniać pozycję obywateli oraz usprawniać usługi publiczne dzięki wspieraniu innowacji;

(3) aby wesprzeć tę praktykę, przyjęto dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 1 ;

(4) w rezolucji z 25 marca 2021 r. w sprawie europejskiej strategii w zakresie danych 2  Parlament Europejski wezwał

do podjęcia środków umożliwiających większy przepływ danych między sektorem publicznym i przedsiębiorstwami, a także w ramach każdego z nich;

(5) Komisja Europejska, Rada Unii Europejskiej i Trybunał Obrachunkowy przyjęły środki formalizujące otwartość swoich danych; w 2011 r. Komisja Europejska przyjęła decyzję 2011/833/UE 3 , która ma na celu ułatwianie szerszego ponownego wykorzystywania informacji publicznych. Na wzór Komisji Europejskiej Rada Unii Europejskiej przyjęła decyzję (UE) 2017/1842 4 , a Trybunał Obrachunkowy przyjął decyzję nr 6-2019 5  w sprawie polityki otwartych danych i dokumentowania polityki ponownego wykorzystywania;

(6) Parlamenty narodowe również dostrzegły potrzebę poprawy dostępności swoich danych publicznych. W 2022 r. Unia Międzyparlamentarna przeprowadziła badanie otwartych danych i opublikowała wykaz 6  izb parlamentarnych na całym świecie, które obecnie oferują otwarte dane na specjalnych portalach lub stronach internetowych;

(7) Wyrazem zaangażowania na rzecz otwartości i rozliczalności jest dla Parlamentu zadbanie o to, aby jego dane publiczne były łatwe do znalezienia i w jak największym stopniu interoperacyjne; stanowi to uzupełnienie decyzji podejmowanych w celu poprawy uczciwości, niezależności i rozliczalności instytucji. Udostępnianie otwartych danych jest także sposobem na pobudzanie innowacji w zakresie usług świadczonych na rzecz posłów, na usprawnienie procesu decyzyjnego Parlamentu opartego na danych oraz na skuteczniejsze docieranie do obywateli;

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Definicja

Otwarte dane to dane publiczne udostępniane w ustrukturyzowanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego i publikowane na warunkach, które umożliwiają łatwe ponowne wykorzystywanie i redystrybucję.

Artykuł  2

Zakres i cele

1. 
Parlament zobowiązuje się udostępniać swoje dane publiczne jako otwarte dane oraz ustanawia zasady, warunki i ograniczenia regulujące ich ponowne wykorzystywanie.
2. 
Parlament dąży do udostępnienia jak największej ilości swoich danych publicznych w otwartym formacie danych i, czyniąc to, do priorytetowego traktowania zbiorów danych będących przedmiotem dużego zainteresowania opinii publicznej.
Artykuł  3

Zasady ogólne

Wszelkie dane Parlamentu, które są już publicznie dostępne, mogą być publikowane jako otwarte dane.

Aby dane można było uznać za "otwarte", muszą posiadać następujące cztery cechy:

a)
otwartość techniczną: dane i ich metadane oferuje się w otwartych formatach nadających się do odczytu maszynowego;
b)
otwartość prawną: dane podlegają licencji otwartej;
c)
otwartość praktyczną: dane są łatwe do odnalezienia, aktualne i bezpośrednio dostępne;
d)
otwartość społeczną: aby poprawić jakość i dostępność danych, gromadzi się informacje zwrotne od użytkowników i uwzględnia je przy udostępnianiu danych.
Artykuł  4

Warunki dotyczące ponownego wykorzystywania

Ponowne wykorzystywanie otwartych danych Parlamentu podlega warunkom określonym w międzynarodowej licencji Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) 7  Surowe dane, metadane lub inne dokumenty o porównywalnym charakterze mogą być ewentualnie rozpowszechniane przez Parlament na podstawie dokumentu Creative Commons Universal Public Domain Dedication (CC0 1.0) 8 .

Artykuł  5

Portal otwartych danych

1. 
Niniejszym Parlament Europejski tworzy i zobowiązuje się prowadzić własny portal otwartych danych, aby ułatwiać wyszukiwanie danych dostępnych do ponownego wykorzystywania i dostęp do nich.
2. 
Dane publiczne Parlamentu są udostępniane za pośrednictwem portalu otwartych danych Parlamentu Europejskiego w dowolnej istniejącej wersji językowej oraz w formatach, które są otwarte, nadają się do odczytu maszynowego i zapewniają, aby dane wraz z ich metadanymi były dostępne dla użytkowników, łatwe do znalezienia przez nich i możliwe do ponownego wykorzystania.
3. 
Zarówno dane, jak i ich metadane są zgodne z obowiązującymi standardami otwartymi.
Artykuł  6

Nadzorowanie i monitoring

Nadzór nad tymi przepisami i monitorowanie ich wdrażania powierza się konkretnemu odpowiedzialnemu podmiotowi w Parlamencie.

Artykuł  7

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie czternastego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

1 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie otwartych danych i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego, Dz.U. L 172 z 26.6.2019, s. 56, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2019/1024/oj.
2 Dz.U. C 494 z 8.12.2021, s. 37.
3 Decyzja Komisji 2011/833/UE z 12 grudnia 2011 r. w sprawie ponownego wykorzystywania dokumentów Komisji (Dz.U. L 330 z 14.12.2011, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2011/833/oj), wdrożona decyzją Komisji C(2019)1655 final z 22 lutego 2019 r. w sprawie przyjęcia Creative Commons jako licencji otwartej zgodnie z polityką Komisji Europejskiej dotyczącą ponownego wykorzystywania (https://digital-strategy.ec.europa.eu/pl/node/10320).
4 Decyzja Rady (UE) 2017/1842 z 9 października 2017 r. w sprawie polityki Rady w zakresie otwartych danych oraz ponownego wykorzystywania dokumentów Rady (Dz.U. L 262 z 12.10.2017, s. 1, ELI:. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/? uri=CELEX:32017D1842).
5 Decyzja Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 6-2019 w sprawie polityki otwartych danych i ponownego wykorzystywania dokumentów (https://www.eca.europa.eu/lists/ecadocuments/decision_eca_6_2019/eca-decision_06-2019_en.pdf).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.341

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: DECYZJA PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO z dnia 16 grudnia 2024 r. ustanawiająca przepisy dotyczące otwartych danych Parlamentu Europejskiego
Data aktu: 16/12/2024
Data ogłoszenia: 10/01/2025