united kingdom
ukraine

DECYZJA PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO z dnia 16 grudnia 2024 r. ustanawiająca przepisy dotyczące otwartych danych Parlamentu Europejskiego

DECYZJA PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 16 grudnia 2024 r.
ustanawiająca przepisy dotyczące otwartych danych Parlamentu Europejskiego

(C/2025/341)

(Dz.U.UE C z dnia 10 stycznia 2025 r.)

PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,

uwzględniając art. 25 ust. 2 Regulaminu

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) dane stanowią strategiczne aktywa, które są niezbędne do innowacji i umożliwiają wykorzystanie nowych technologii, w szczególności sztucznej inteligencji;

(2) organizacje publiczne systematycznie udostępniają część swoich danych publicznych w formie otwartych danych, aby propagować przejrzystość i rozliczalność, wzmacniać pozycję obywateli oraz usprawniać usługi publiczne dzięki wspieraniu innowacji;

(3) aby wesprzeć tę praktykę, przyjęto dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 1 ;

(4) w rezolucji z 25 marca 2021 r. w sprawie europejskiej strategii w zakresie danych 2  Parlament Europejski wezwał

do podjęcia środków umożliwiających większy przepływ danych między sektorem publicznym i przedsiębiorstwami, a także w ramach każdego z nich;

(5) Komisja Europejska, Rada Unii Europejskiej i Trybunał Obrachunkowy przyjęły środki formalizujące otwartość swoich danych; w 2011 r. Komisja Europejska przyjęła decyzję 2011/833/UE 3 , która ma na celu ułatwianie szerszego ponownego wykorzystywania informacji publicznych. Na wzór Komisji Europejskiej Rada Unii Europejskiej przyjęła decyzję (UE) 2017/1842 4 , a Trybunał Obrachunkowy przyjął decyzję nr 6-2019 5  w sprawie polityki otwartych danych i dokumentowania polityki ponownego wykorzystywania;

(6) Parlamenty narodowe również dostrzegły potrzebę poprawy dostępności swoich danych publicznych. W 2022 r. Unia Międzyparlamentarna przeprowadziła badanie otwartych danych i opublikowała wykaz 6  izb parlamentarnych na całym świecie, które obecnie oferują otwarte dane na specjalnych portalach lub stronach internetowych;

(7) Wyrazem zaangażowania na rzecz otwartości i rozliczalności jest dla Parlamentu zadbanie o to, aby jego dane publiczne były łatwe do znalezienia i w jak największym stopniu interoperacyjne; stanowi to uzupełnienie decyzji podejmowanych w celu poprawy uczciwości, niezależności i rozliczalności instytucji. Udostępnianie otwartych danych jest także sposobem na pobudzanie innowacji w zakresie usług świadczonych na rzecz posłów, na usprawnienie procesu decyzyjnego Parlamentu opartego na danych oraz na skuteczniejsze docieranie do obywateli;

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Definicja

Otwarte dane to dane publiczne udostępniane w ustrukturyzowanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego i publikowane na warunkach, które umożliwiają łatwe ponowne wykorzystywanie i redystrybucję.

Artykuł  2

Zakres i cele

1. 
Parlament zobowiązuje się udostępniać swoje dane publiczne jako otwarte dane oraz ustanawia zasady, warunki i ograniczenia regulujące ich ponowne wykorzystywanie.
2. 
Parlament dąży do udostępnienia jak największej ilości swoich danych publicznych w otwartym formacie danych i, czyniąc to, do priorytetowego traktowania zbiorów danych będących przedmiotem dużego zainteresowania opinii publicznej.
Artykuł  3

Zasady ogólne

Wszelkie dane Parlamentu, które są już publicznie dostępne, mogą być publikowane jako otwarte dane.

Aby dane można było uznać za "otwarte", muszą posiadać następujące cztery cechy:

a)
otwartość techniczną: dane i ich metadane oferuje się w otwartych formatach nadających się do odczytu maszynowego;
b)
otwartość prawną: dane podlegają licencji otwartej;
c)
otwartość praktyczną: dane są łatwe do odnalezienia, aktualne i bezpośrednio dostępne;
d)
otwartość społeczną: aby poprawić jakość i dostępność danych, gromadzi się informacje zwrotne od użytkowników i uwzględnia je przy udostępnianiu danych.
Artykuł  4

Warunki dotyczące ponownego wykorzystywania

Ponowne wykorzystywanie otwartych danych Parlamentu podlega warunkom określonym w międzynarodowej licencji Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) 7  Surowe dane, metadane lub inne dokumenty o porównywalnym charakterze mogą być ewentualnie rozpowszechniane przez Parlament na podstawie dokumentu Creative Commons Universal Public Domain Dedication (CC0 1.0) 8 .

Artykuł  5

Portal otwartych danych

1. 
Niniejszym Parlament Europejski tworzy i zobowiązuje się prowadzić własny portal otwartych danych, aby ułatwiać wyszukiwanie danych dostępnych do ponownego wykorzystywania i dostęp do nich.
2. 
Dane publiczne Parlamentu są udostępniane za pośrednictwem portalu otwartych danych Parlamentu Europejskiego w dowolnej istniejącej wersji językowej oraz w formatach, które są otwarte, nadają się do odczytu maszynowego i zapewniają, aby dane wraz z ich metadanymi były dostępne dla użytkowników, łatwe do znalezienia przez nich i możliwe do ponownego wykorzystania.
3. 
Zarówno dane, jak i ich metadane są zgodne z obowiązującymi standardami otwartymi.
Artykuł  6

Nadzorowanie i monitoring

Nadzór nad tymi przepisami i monitorowanie ich wdrażania powierza się konkretnemu odpowiedzialnemu podmiotowi w Parlamencie.

Artykuł  7

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie czternastego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

1 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie otwartych danych i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego, Dz.U. L 172 z 26.6.2019, s. 56, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2019/1024/oj.
2 Dz.U. C 494 z 8.12.2021, s. 37.
3 Decyzja Komisji 2011/833/UE z 12 grudnia 2011 r. w sprawie ponownego wykorzystywania dokumentów Komisji (Dz.U. L 330 z 14.12.2011, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2011/833/oj), wdrożona decyzją Komisji C(2019)1655 final z 22 lutego 2019 r. w sprawie przyjęcia Creative Commons jako licencji otwartej zgodnie z polityką Komisji Europejskiej dotyczącą ponownego wykorzystywania (https://digital-strategy.ec.europa.eu/pl/node/10320).
4 Decyzja Rady (UE) 2017/1842 z 9 października 2017 r. w sprawie polityki Rady w zakresie otwartych danych oraz ponownego wykorzystywania dokumentów Rady (Dz.U. L 262 z 12.10.2017, s. 1, ELI:. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/? uri=CELEX:32017D1842).
5 Decyzja Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 6-2019 w sprawie polityki otwartych danych i ponownego wykorzystywania dokumentów (https://www.eca.europa.eu/lists/ecadocuments/decision_eca_6_2019/eca-decision_06-2019_en.pdf).

Zmiany w prawie

Sejm poparł część senackich poprawek do ustawy w sprawie powierzania pracy cudzoziemcom

Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Sejm przyjął poprawki Senatu do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Posłowie wprowadzają zmiany w składce zdrowotnej

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.

Grażyna J. Leśniak 19.03.2025
Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.341

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: DECYZJA PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO z dnia 16 grudnia 2024 r. ustanawiająca przepisy dotyczące otwartych danych Parlamentu Europejskiego
Data aktu: 16/12/2024
Data ogłoszenia: 10/01/2025