(Odesłanie prejudycjalne - Dyrektywa 2014/23/UE - Postępowanie o udzielenie koncesji - Artykuł 43 Modyfikacja wprowadzona do koncesji w okresie jej obowiązywania bez otwarcia na konkurencję Koncesja autostradowa - Zawalenie się mostu Morandiego w Genui (Włochy) - Postępowanie krajowe w związku z poważnym uchybieniem obowiązkom w zakresie utrzymania i konserwacji sieci autostrad Nowe obowiązki spoczywające na koncesjonariuszu - Obowiązek wcześniejszego zajęcia stanowiska przez instytucję zamawiającą w przedmiocie konieczności przeprowadzenia nowego postępowania o udzielenie koncesji - Obowiązek wcześniejszego zbadania przez instytucję zamawiającą rzetelności koncesjonariusza)
(C/2025/34)
Język postępowania: włoski
(Dz.U.UE C z dnia 6 stycznia 2025 r.)
Sąd odsyłający
Tribunale Amministrativo Regionale per il Lazio
Strony w postępowaniu głównym
Strona skarżąca: Adusbef - Associazione difesa utenti servizi bancari e finanziari
Strona przeciwna: Presidenza del Consiglio dei Ministri, Ministero dell'Economia e delle Finanze, Ministero delle Infrastrutture e della Mobilità sostenibili, DIPE - Dipartimento programmazione e coordinamento della politica economica, Autorità di regolazione dei trasporti, Corte dei Conti, Avvocatura generale dello Stato
przy udziale: Mundys SpA, dawniej Atlantia SpA, Autostrade per l'Italia SpA, Holding Reti Autostradali SpA
Sentencja
1) Artykuł 43 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/23/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania koncesji w związku z zasadą ogólną dobrej administracji
należy interpretować w ten sposób, że:
nie stoi on na przeszkodzie przepisom krajowym, na mocy których instytucja zamawiająca może dokonać modyfikacji koncesji w okresie jej obowiązywania w odniesieniu do osoby koncesjonariusza i przedmiotu tej koncesji bez przeprowadzania nowego postępowania o udzielenie koncesji, pod warunkiem że modyfikacja ta nie wchodzi w zakres art. 43 ust. 5 tej dyrektywy oraz że instytucja zamawiająca przedstawiła powody, dla których uznała, że nie ma obowiązku przeprowadzania takiego postępowania.
2) Artykuł 43 dyrektywy 2014/23
należy interpretować w ten sposób, że:
nie stoi on na przeszkodzie przepisom krajowym, na mocy których instytucja zamawiająca może dokonać modyfikacji koncesji w okresie jej obowiązywania, nie oceniwszy rzetelności koncesjonariusza, w przypadku gdy modyfikacja ta nie wchodzi w zakres ani art. 43 ust. 1 akapit pierwszy lit. d) ppkt (ii), ani art. 43 ust. 5 tej dyrektywy. Do poszczególnych państw członkowskich należy określenie przepisów umożliwiających instytucji zamawiającej zareagowanie, gdy w trakcie realizacji koncesji koncesjonariusz dopuścił się poważnego uchybienia zobowiązaniom umownym, które podaje w wątpliwość jego rzetelność, lub gdy podejrzewa się go o dopuszczenie się takiego uchybienia.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.34 |
Rodzaj: | Wyrok |
Tytuł: | Sprawa C-683/22, Adusbef (Most Morandiego): Wyrok Trybunału (piąta izba) z dnia 7 listopada 2024 r. - Adusbef - Associazione difesa utenti servizi bancari e finanziari v. Presidenza del Consiglio dei Ministri, Ministero dell’Economia e delle Finanze i in. |
Data aktu: | 07/11/2024 |
Data ogłoszenia: | 06/01/2025 |