[Sprawa C-683/22 1 , Adusbef (Most Morandiego)](Odesłanie prejudycjalne - Dyrektywa 2014/23/UE - Postępowanie o udzielenie koncesji - Artykuł 43 Modyfikacja wprowadzona do koncesji w okresie jej obowiązywania bez otwarcia na konkurencję Koncesja autostradowa - Zawalenie się mostu Morandiego w Genui (Włochy) - Postępowanie krajowe w związku z poważnym uchybieniem obowiązkom w zakresie utrzymania i konserwacji sieci autostrad Nowe obowiązki spoczywające na koncesjonariuszu - Obowiązek wcześniejszego zajęcia stanowiska przez instytucję zamawiającą w przedmiocie konieczności przeprowadzenia nowego postępowania o udzielenie koncesji - Obowiązek wcześniejszego zbadania przez instytucję zamawiającą rzetelności koncesjonariusza)
(C/2025/34)
Język postępowania: włoski
(Dz.U.UE C z dnia 6 stycznia 2025 r.)
Sąd odsyłający
Tribunale Amministrativo Regionale per il Lazio
Strony w postępowaniu głównym
Strona skarżąca: Adusbef - Associazione difesa utenti servizi bancari e finanziari
Strona przeciwna: Presidenza del Consiglio dei Ministri, Ministero dell'Economia e delle Finanze, Ministero delle Infrastrutture e della Mobilità sostenibili, DIPE - Dipartimento programmazione e coordinamento della politica economica, Autorità di regolazione dei trasporti, Corte dei Conti, Avvocatura generale dello Stato
przy udziale: Mundys SpA, dawniej Atlantia SpA, Autostrade per l'Italia SpA, Holding Reti Autostradali SpA
Sentencja
1) Artykuł 43 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/23/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania koncesji w związku z zasadą ogólną dobrej administracji
należy interpretować w ten sposób, że:
nie stoi on na przeszkodzie przepisom krajowym, na mocy których instytucja zamawiająca może dokonać modyfikacji koncesji w okresie jej obowiązywania w odniesieniu do osoby koncesjonariusza i przedmiotu tej koncesji bez przeprowadzania nowego postępowania o udzielenie koncesji, pod warunkiem że modyfikacja ta nie wchodzi w zakres art. 43 ust. 5 tej dyrektywy oraz że instytucja zamawiająca przedstawiła powody, dla których uznała, że nie ma obowiązku przeprowadzania takiego postępowania.
2) Artykuł 43 dyrektywy 2014/23
należy interpretować w ten sposób, że:
nie stoi on na przeszkodzie przepisom krajowym, na mocy których instytucja zamawiająca może dokonać modyfikacji koncesji w okresie jej obowiązywania, nie oceniwszy rzetelności koncesjonariusza, w przypadku gdy modyfikacja ta nie wchodzi w zakres ani art. 43 ust. 1 akapit pierwszy lit. d) ppkt (ii), ani art. 43 ust. 5 tej dyrektywy. Do poszczególnych państw członkowskich należy określenie przepisów umożliwiających instytucji zamawiającej zareagowanie, gdy w trakcie realizacji koncesji koncesjonariusz dopuścił się poważnego uchybienia zobowiązaniom umownym, które podaje w wątpliwość jego rzetelność, lub gdy podejrzewa się go o dopuszczenie się takiego uchybienia.