Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 8 października 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Funduszu Solidarności Unii Europejskiej w celu udzielenia pomocy Włochom, Słowenii, Austrii, Grecji i Francji w związku z sześcioma klęskami żywiołowymi, do których doszło w 2023 r. (COM(2024)0325 - C10-0088/2024 - 2024/0212(BUD))

P10_TA(2024)0015
Uruchomienie Funduszu Solidarności Unii Europejskiej - udzielenie pomocy Włochom, Słowenii, Austrii, Grecji i Francji w związku z klęskami żywiołowymi, do których doszło w 2023 r. Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 8 października 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Funduszu Solidarności Unii Europejskiej w celu udzielenia pomocy Włochom, Słowenii, Austrii, Grecji i Francji w związku z sześcioma klęskami żywiołowymi, do których doszło w 2023 r. (COM(2024)0325 - C10-0088/2024 - 2024/0212(BUD))

(C/2025/209)

(Dz.U.UE C z dnia 14 stycznia 2025 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2024)0325 - C10-0088/ 2024),

- uwzględniając art. 107 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2012/2002 z dnia 11 listopada 2002 r. ustanawiające Fundusz Solidarności Unii Europejskiej 1 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 2 , w szczególności jego art. 9,

- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską z w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 3 , w szczególności jego punkt 10,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1058 z 24 czerwca 2021 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności 4 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie projektu rozporządzenia Rady w sprawie zmiany rozporządzenia (UE, Euratom) 2020/2093 określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 5 ,

- uwzględniając własną rezolucję z 20 października 2021 r. w sprawie skutecznego wykorzystania przez państwa członkowskie środków finansowych z Funduszu Solidarności Unii Europejskiej (FSUE) w sytuacjach klęsk żywiołowych 6 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 18 maja 2021 r. w sprawie przeglądu funkcjonowania Funduszu Solidarności Unii Europejskiej 7 ,

- uwzględniając sprawozdanie EEA nr 1/2024 - Europejska ocena ryzyka związanego z klimatem (EUCRA),

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A10-0002/2024),

A. mając na uwadze, że w okresie od 1 do 17 maja 2023 r. w regionie Emilia-Romania we Włoszech odnotowano niezwykle intensywne opady deszczu, które doprowadziły do powodzi i spowodowały całkowite bezpośrednie szkody szacowane przez władze włoskie na 8,5 mld EUR;

B. mając na uwadze, że w dniach 3-6 sierpnia 2023 r. Słowenia ucierpiała w wyniku intensywnych opadów deszczu, które doprowadziły do powodzi w całym kraju, były przyczyną największej klęski żywiołowej w historii tego kraju i według Komisji spowodowały bezpośrednie szkody w łącznej wysokości 7,3 mld EUR;

C. mając na uwadze, że w dniach 3-6 sierpnia 2023 r. Austria ucierpiała w wyniku intensywnych opadów deszczu, które doprowadziły do powodzi w południowych regionach kraju i spowodowały łączne bezpośrednie szkody szacowane przez władze austriackie na 208 mln EUR;

D. mając na uwadze, że w dniach 4-11 września 2023 r. Grecja ucierpiała podczas śródziemnomorskiej burzy "Daniel", która spowodowała obfite opady deszczu i doprowadziła do powodzi w wielu miejscach w środkowej Grecji, zwłaszcza w regionie Tesalii, czego skutkiem były łączne bezpośrednie szkody szacowane przez władze Grecji na 2,3 mld EUR;

E. mając na uwadze, że w okresie od 25 października do 10 listopada 2023 r. w regionie Toskanii we Włoszech odnotowano intensywne opady deszczu, które doprowadziły do gwałtownych powodzi i spowodowały całkowite bezpośrednie szkody szacowane przez władze włoskie na 2,7 mld EUR;

F. mając na uwadze, że w dniach 2-9 listopada 2023 r. były region Nord-Pas-de-Calais w regionie Hauts-de-France we Francji został dotknięty intensywnymi opadami deszczu, które spowodowały powodzie i całkowite bezpośrednie szkody szacowane przez władze francuskie na 1,9 mld EUR;

1. wyraża najgłębszą solidarność ze wszystkimi ofiarami, ich rodzinami i wszystkimi osobami dotkniętymi niszczycielskimi powodziami we Włoszech, Słowenii, Austrii, Grecji i Francji, a także z władzami krajowymi, regionalnymi i lokalnymi zaangażowanymi w działania pomocowe;

2. z zadowoleniem przyjmuje przedmiotową decyzję jako namacalną i widoczną formę solidarności Unii z jej obywatelami i regionami na dotkniętych klęską obszarach we Włoszech, w Słowenii, w Austrii, w Grecji i we Francji;

3. ponownie podkreśla znaczenie informowania społeczeństwa o wymiernych korzyściach płynących z Funduszu Solidarności Unii Europejskiej (FSUE), również z myślą o tym, aby nadal zwiększać wiedzę obywateli o narzędziach i programach Unii;

4. podkreśla rosnącą liczbę poważnych i niszczycielskich klęsk żywiołowych w Europie oraz wzywa państwa członkowskie i Komisję do inwestowania w środki łagodzenia zmiany klimatu i przystosowania się do niej, aby uniknąć ofiar śmiertelnych i strat gospodarczych; uważa, że budżet FSUE lub jego odpowiednika należy zwiększyć w kontekście planowanego wniosku Komisji w sprawie nowych wieloletnich ram finansowych oraz w związku z przewidzianymi negocjacjami międzyinstytucjonalnymi; wzywa Komisję do zwiększenia budżetu europejskiej rezerwy solidarnościowej oraz do dopilnowania, aby ogólna kwota finansowania i warunki przydziału zapewniały optymalną skuteczność FSUE;

5. podkreśla, że ze względu na zmianę klimatu wyspy i regiony przybrzeżne są szczególnie narażone na klęski żywiołowe; zauważa, że zjawiska takie jak trzęsienia ziemi, powodzie, erupcje wulkaniczne i susze, które mają wpływ również na jeziora i rzeki, stanowią coraz większe zagrożenie dla wielu regionów europejskich, zwłaszcza regionów śródziemnomorskich; zastanawia się, czy FSUE jest odpowiednio dostosowany do nadzwyczajnych potrzeb związanych z przystosowaniem się do zmiany klimatu na tych szczególnie wrażliwych obszarach; w związku z tym uważa, że wyspy i regiony przybrzeżne powinny otrzymać odpowiednie finansowanie w ramach FSUE, aby zaradzić ich szczególnym problemom;

6. podkreśla, że FSUE jest jedynie instrumentem naprawczym i że Unia powinna również w dalszym ciągu podejmować działania polegające na przystosowywaniu się do zmiany klimatu i łagodzeniu jej poprzez wspieranie europejskich i krajowych strategii politycznych mających na celu zapobieganie klęskom żywiołowym; podkreśla, że w sprawozdaniu EEA nr 1/2024 pt. "Europejska ocena ryzyka klimatycznego" ostrzegano, że blok nie jest przygotowany na skutki zmiany klimatu, oraz podkreślono potrzebę podjęcia działań, aby zidentyfikowane zagrożenia klimatyczne nie osiągnęły krytycznych poziomów; wzywa państwa członkowskie i Komisję do wniesienia przewidzianego wkładu w osiągnięcie celów uzgodnionych na szczycie klimatycznym w Paryżu; przypomina o potrzebie skutecznej synergii z innymi strategiami politycznymi i programami Unii oraz podkreśla, że państwa członkowskie powinny jak najlepiej wykorzystywać możliwości finansowania, w szczególności w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, Funduszu Spójności i programów rozwoju obszarów wiejskich; podkreśla również potrzebę wdrożenia środków zapobiegawczych nie tylko w celu ograniczenia przyszłych szkód, ale również w celu zapobieżenia zaostrzeniu warunków ryzyka w następstwie katastrof, takich jak pożary lasów, osuwiska lub wysychanie jezior i rzek; podkreśla znaczenie odpowiedniej elastyczności między poszczególnymi programami; podkreśla, że pomoc udzielana w ramach FSUE nie powinna odbywać się ze szkodą dla finansowania unijnego otrzymywanego przez państwa członkowskie w ramach innych programów lub strategii politycznych Unii; przypomina, że państwa członkowskie mogą przyznawać pomoc państwa zgodnie z obowiązującymi przepisami unijnymi, zwłaszcza przedsiębiorstwom rolnym, które poniosły szkody w wyniku klęsk żywiołowych;

7. przypomina o znaczeniu szybkiej i solidnej oceny szkód, która będzie należycie uwzględniać skutki gospodarcze, i wzywa do wzmożenia wysiłków operacyjnych w celu skrócenia średniego czasu uruchamiania zaliczek przy jednoczesnym zapewnieniu ochrony budżetu Unii; wzywa Komisję do dalszego usprawnienia procedury i skrócenia czasu rozpatrywania wniosków o uruchomienie FSUE, aby skrócić czas reakcji i zapewnić szybkie dotarcie środków do regionów dotkniętych klęską żywiołową, ponieważ klęski takie powodują znaczne szkody zakłócające życie codzienne i funkcjonowanie lokalnej gospodarki; podkreśla potrzebę rozsądnej elastyczności, gdy kraje otrzymujące pomoc borykają się z uzasadnionymi opóźnieniami i wyzwaniami podczas ubiegania się o przyznane środki finansowe i ich wykorzystywania; wzywa państwa członkowskie do uwzględnienia faktu, że klęski żywiołowe w szczególnym stopniu wpływają na słabsze grupy społeczne, a to ze względu na czynniki społeczno-gospodarcze, które dodatkowo ograniczają zdolność tych grup do podniesienia się po klęskach żywiołowych;

8. podkreśla pilną potrzebę uruchomienia natychmiastowej pomocy finansowej za pośrednictwem FSUE, by wsparcie mogło dotrzeć do dotkniętych regionów w odpowiednim czasie;

9. zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;

10. zobowiązuje swoją przewodniczącą do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

11. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.

ZAŁĄCZNIK

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

w sprawie uruchomienia Funduszu Solidarności Unii Europejskiej w celu udzielenia pomocy Włochom, Słowenii, Austrii, Grecji i Francji w związku z sześcioma klęskami żywiołowymi, do których doszło w 2023 r.

(Tekst tego załącznika nie został powtórzony w tym miejscu, ponieważ odpowiada on końcowej wersji decyzji (UE) 2024/2772.)

1 Dz.U. L 311 z 14.11.2002, s. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2002/2012/oj.
2 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2020/2093/oj.
3 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_interinstit/2020/1222/oj.
4 Dz.U. L 231 z 30.6.2021, s. 60, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/1058/oj.
5 Teksty przyjęte, P9_TA(2024)0082.
6 Dz.U. C 184 z 5.5.2022, s. 82.
7 Dz.U. C 15 z 12.1.2022, s. 2.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.209

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 8 października 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Funduszu Solidarności Unii Europejskiej w celu udzielenia pomocy Włochom, Słowenii, Austrii, Grecji i Francji w związku z sześcioma klęskami żywiołowymi, do których doszło w 2023 r. (COM(2024)0325 - C10-0088/2024 - 2024/0212(BUD))
Data aktu: 08/10/2024
Data ogłoszenia: 14/01/2025