(C/2025/1926)
(Dz.U.UE C z dnia 27 marca 2025 r.)
W sprawie E-15/23, K przeciwko Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten (krajowy organ odwoławczy ds. służby zdrowia) - WNIOSEK skierowany do Trybunału na podstawie art. 34 Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości złożony przez krajowy sąd ds. ubezpieczeń społecznych (Trygderetten), dotyczący wykładni dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/24/UE z dnia 9 marca 2011 r. w sprawie stosowania praw pacjentów w transgranicznej opiece zdrowotnej, w szczególności jej art. 7 i art. 36 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym - Trybunał w składzie: Páll Hreinsson, prezes, Bernd Hammermann (sędzia sprawozdawca) i Michael Reiertsen, sędziowie, wydał w dniu 5 grudnia 2024 r. wyrok zawierający sentencję następującej treści:
1. Środek krajowy nakładający, do celów zwrotu kosztów krajowej i transgranicznej opieki zdrowotnej, wymóg dotyczący specjalizacji lekarza sprawującego opiekę zdrowotną jest zgodny z art. 36 Porozumienia EOG i art. 7 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/24/UE z dnia 9 marca 2011 r. w sprawie stosowania praw pacjentów w transgranicznej opiece zdrowotnej tylko wtedy, gdy warunki, jakie trzeba spełnić, aby wykazać wymagane kwalifikacje lekarza sprawującego opiekę zdrowotną, nie są dyskryminujące ani nie stanowią przeszkody w swobodnym przepływie pacjentów, o ile nie jest to obiektywnie uzasadnione wymogami planowania w celu zapewnienia wystarczającego i stałego dostępu do zrównoważonego zakresu leczenia wysokiej jakości w danym państwie EOG lub dotyczącymi woli kontrolowania kosztów i unikania, na ile to możliwe, wszelkiego marnotrawstwa zasobów finansowych, technicznych i ludzkich.
2. W celu ustalenia, czy lekarz sprawujący opiekę zdrowotną w innym państwie EOG posiada równoważną specjalizację lub równoważne kompetencje merytoryczne, specjalizacja wymieniona w załączniku V do dyrektywy 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych może zostać uznana za wystarczający dowód posiadania kompetencji merytorycznych, ale nie może zostać uznana za niezbędną do ich wykazania. Wszelka ocena przeprowadzana przez organy państwa EOG na podstawie art. 7 ust. 7 dyrektywy 2011/24/UE w celu ustalenia, czy lekarz dentysta prowadzący leczenie posiada kompetencje równoważne kompetencjom wymaganym do celów zwrotu kosztów, nie może ograniczać się do przypadków, w których dana specjalizacja lub równoważne kompetencje formalne nie są wymienione w załączniku V.
3. Właściwe organy w państwie ubezpieczenia muszą również przeprowadzić ocenę w celu ustalenia, czy lekarz sprawujący opiekę zdrowotną, który prowadzi leczenie, posiada kompetencje równoważne kompetencjom wymaganym na podstawie prawa krajowego, nawet jeśli specjalizacja jest uwzględniona przez państwo leczenia w załączniku V do dyrektywy 2005/36/WE, ale dany lekarz sprawujący opiekę zdrowotną jej nie posiada. Procedury administracyjne związane z oceną równoważności nie mogą jednak stanowić nieuzasadnionego dodatkowego obciążenia dla pacjentów decydujących się na leczenie w innym państwie EOG w porównaniu z pacjentami starającymi się o leczenie w Norwegii.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1926 |
Rodzaj: | Wyrok |
Tytuł: | WYROK TRYBUNAŁU z dnia 5 grudnia 2024 r. w sprawie E-15/23 - K przeciwko Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten |
Data aktu: | 05/12/2024 |
Data ogłoszenia: | 27/03/2025 |