(C/2025/1926)
(Dz.U.UE C z dnia 27 marca 2025 r.)
W sprawie E-15/23, K przeciwko Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten (krajowy organ odwoławczy ds. służby zdrowia) - WNIOSEK skierowany do Trybunału na podstawie art. 34 Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości złożony przez krajowy sąd ds. ubezpieczeń społecznych (Trygderetten), dotyczący wykładni dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/24/UE z dnia 9 marca 2011 r. w sprawie stosowania praw pacjentów w transgranicznej opiece zdrowotnej, w szczególności jej art. 7 i art. 36 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym - Trybunał w składzie: Páll Hreinsson, prezes, Bernd Hammermann (sędzia sprawozdawca) i Michael Reiertsen, sędziowie, wydał w dniu 5 grudnia 2024 r. wyrok zawierający sentencję następującej treści:
1. Środek krajowy nakładający, do celów zwrotu kosztów krajowej i transgranicznej opieki zdrowotnej, wymóg dotyczący specjalizacji lekarza sprawującego opiekę zdrowotną jest zgodny z art. 36 Porozumienia EOG i art. 7 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/24/UE z dnia 9 marca 2011 r. w sprawie stosowania praw pacjentów w transgranicznej opiece zdrowotnej tylko wtedy, gdy warunki, jakie trzeba spełnić, aby wykazać wymagane kwalifikacje lekarza sprawującego opiekę zdrowotną, nie są dyskryminujące ani nie stanowią przeszkody w swobodnym przepływie pacjentów, o ile nie jest to obiektywnie uzasadnione wymogami planowania w celu zapewnienia wystarczającego i stałego dostępu do zrównoważonego zakresu leczenia wysokiej jakości w danym państwie EOG lub dotyczącymi woli kontrolowania kosztów i unikania, na ile to możliwe, wszelkiego marnotrawstwa zasobów finansowych, technicznych i ludzkich.
2. W celu ustalenia, czy lekarz sprawujący opiekę zdrowotną w innym państwie EOG posiada równoważną specjalizację lub równoważne kompetencje merytoryczne, specjalizacja wymieniona w załączniku V do dyrektywy 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych może zostać uznana za wystarczający dowód posiadania kompetencji merytorycznych, ale nie może zostać uznana za niezbędną do ich wykazania. Wszelka ocena przeprowadzana przez organy państwa EOG na podstawie art. 7 ust. 7 dyrektywy 2011/24/UE w celu ustalenia, czy lekarz dentysta prowadzący leczenie posiada kompetencje równoważne kompetencjom wymaganym do celów zwrotu kosztów, nie może ograniczać się do przypadków, w których dana specjalizacja lub równoważne kompetencje formalne nie są wymienione w załączniku V.
3. Właściwe organy w państwie ubezpieczenia muszą również przeprowadzić ocenę w celu ustalenia, czy lekarz sprawujący opiekę zdrowotną, który prowadzi leczenie, posiada kompetencje równoważne kompetencjom wymaganym na podstawie prawa krajowego, nawet jeśli specjalizacja jest uwzględniona przez państwo leczenia w załączniku V do dyrektywy 2005/36/WE, ale dany lekarz sprawujący opiekę zdrowotną jej nie posiada. Procedury administracyjne związane z oceną równoważności nie mogą jednak stanowić nieuzasadnionego dodatkowego obciążenia dla pacjentów decydujących się na leczenie w innym państwie EOG w porównaniu z pacjentami starającymi się o leczenie w Norwegii.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1926 |
| Rodzaj: | Wyrok |
| Tytuł: | WYROK TRYBUNAŁU z dnia 5 grudnia 2024 r. w sprawie E-15/23 - K przeciwko Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten |
| Data aktu: | 05/12/2024 |
| Data ogłoszenia: | 27/03/2025 |