united kingdom
ukraine

Sprawa T-65/25: Skarga wniesiona w dniu 27 stycznia 2025 r. - LSTech/REA

Skarga wniesiona w dniu 27 stycznia 2025 r. - LSTech/REA

(Sprawa T-65/25)

Język postępowania: angielski

(C/2025/1655)

(Dz.U.UE C z dnia 24 marca 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: LSTech Ltd (Milton Keynes, Zjednoczone Królestwo) (przedstawiciele: L. Levi, P. Baudoux i F. Tsalachouris, adwokaci)

Strona pozwana: Europejska Agencja Wykonawcza ds. Badań Naukowych

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie, że sporna nota obciążeniowa i pisma w sprawie odzyskania podnoszonego długu, w których REA żąda zwrotu 270 000 EUR, stanowią naruszenie zobowiązań umownych REA i są bezzasadne, podobnie jak odsetki za zwłokę, oraz że koszty zadeklarowane przez skarżącą w ramach spornej umowy są kwalifikowalne;

- nakazanie pozwanej wystawienia noty kredytowej na kwotę 270 000 EUR powiększoną o odsetki za zwłokę;

- obciążenie pozwanej wszystkimi kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi trzy zarzuty.

1. Zarzut pierwszy dotyczący tego, że umowa o udzielenie dotacji, wersja 2.0 wzoru umowy o udzielenie dotacji z komentarzami (zwanego dalej "wzorem umowy") z dnia 30 marca 2015 r. oraz zmiana do umowy o udzielenie dotacji z dnia 12 lipca 2017 r. są jedynymi postanowieniami mającymi zastosowanie w niniejszej sprawie:

- REA (przychylając się do opinii audytorów) twierdzi, że osoby oddelegowane powinny były zostać oddelegowane z siedziby głównej/lokalu skarżącej w Wielkiej Brytanii (a nie z innego lokalu skarżącej w Atenach), w związku z czym utrzymuje, że koszty badaczy nie mogły zostać uznane za koszty kwalifikowalne na podstawie art. 6.2A lit. b) pkt (ii) umowy o udzielenie dotacji. Na poparcie swojego stanowiska REA powołuje się na zasady dotyczące kwalifikowalności kosztów zawarte we wzorze umowy z dnia 21 kwietnia 2017 r., których ani skarżąca, ani pozostali członkowie konsorcjum nigdy nie podpisali i o których nie wiedzieli, i w odniesieniu do których pierwotna umowa o udzielenie dotacji nie została zmieniona;

- w świetle przepisów i zasad prawa belgijskiego, które jest prawem właściwym w niniejszej sprawie, oraz biorąc pod uwagę, że REA nie poinformowała formalnie skarżącej o nowych postanowieniach i ich wpływie na pierwotną umowę o udzielenie dotacji, skarżąca uważa, że nie jest związana nowymi postanowieniami zawartymi we wzorze umowy z dnia 21 kwietnia 2017 r.

2. Zarzut drugi dotyczący tego, że mające zastosowanie postanowienia umowy o udzielenie dotacji, wersja 2.0 wzoru umowy z dnia 30 marca 2015 r. oraz zmiana do umowy o udzielenie dotacji z dnia 12 lipca 2017 r. nie przewidują, że oddelegowani członkowie personelu powinni byli zostać oddelegowani z siedziby skarżącej w Zjednoczonym Królestwie:

- obowiązujące postanowienia dotyczące kwalifikowalności kosztów nie wskazują, że oddelegowani członkowie personelu powinni byli zostać oddelegowani z siedziby skarżącej w Zjednoczonym Królestwie. Ponadto ani umowa o udzielenie dotacji, ani wersja 2.0 wzoru umowy z dnia 30 marca 2015 r. nie definiują pojęcia "lokalu";

- skarżąca uważa również, że jej lokal w Grecji można zakwalifikować jako "zakład" w rozumieniu dyrektywy 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 1 . Należy uwzględnić jej lokal w Grecji, ponieważ znajduje się on w państwie członkowskim Unii;

- ponadto, zgodnie z art. 1162 belgijskiego kodeksu cywilnego, w razie wątpliwości umowę należy interpretować na niekorzyść strony, która ją zredagowała (to jest REA), i na korzyść strony, która zaciągnęła zobowiązanie (to jest skarżącej).

3. Zarzut trzeci dotyczący tego, że skarżąca wykonała umowę o udzielenie dotacji w dobrej wierze, a koszty są kwalifikowalne:

- zgodnie z art. 1134 akapit trzeci i art. 1135 belgijskiego kodeksu cywilnego strony wykonują swoje zobowiązania umowne w dobrej wierze. REA zdaje się jednak twierdzić, że skarżąca nie działała w dobrej wierze, ponieważ miała nie poinformować REA o swoim lokalu w Grecji. Zarzut ten jest jednak bezpodstawny, ponieważ istnieją dowody wskazujące na coś przeciwnego;

- co się tyczy kwalifikowalności kosztów, REA nie wyjaśnia, dlaczego konieczne było, aby oddelegowani pracownicy zostali oddelegowani z lokalu w Zjednoczonym Królestwie, a nie z lokalu w Grecji. Nie wyjaśnia również, w jaki sposób ta różnica mogłaby naruszać interesy finansowe Unii. W tym względzie skarżąca zauważa, że art. 6.3 lit. a) umowy o udzielenie dotacji, który dotyczy kwalifikowalności kosztów, nie przewiduje przesłanek określonych w art. 6.2A lit. b) pkt (ii) umowy o udzielenie dotacji, które krytykuje REA;

- skarżąca wykazała też, że wszystkie przesłanki kwalifikowalności kosztów zostały spełnione.

1 Dyrektywa 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotycząca usług na rynku wewnętrznym (Dz.U. 2006, L 376, s. 36).

Zmiany w prawie

Sejm poparł część senackich poprawek do ustawy w sprawie powierzania pracy cudzoziemcom

Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Sejm przyjął poprawki Senatu do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Posłowie wprowadzają zmiany w składce zdrowotnej

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.

Grażyna J. Leśniak 19.03.2025
Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1655

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-65/25: Skarga wniesiona w dniu 27 stycznia 2025 r. - LSTech/REA
Data aktu: 24/03/2025
Data ogłoszenia: 24/03/2025