united kingdom
ukraine

Sprawa C-907/24, Orefice Generators: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Corte di appello di Napoli (Włochy) w dniu 20 grudnia 2024 r. - Orefice Generators Srl/MZ, AV, VR, AL, RI, VO, PA, MG

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Corte di appello di Napoli (Włochy) w dniu 20 grudnia 2024 r. - Orefice Generators Srl/MZ, AV, VR, AL, RI, VO, PA, MG
(Sprawa C-907/24, Orefice Generators)

(C/2025/1633)

Język postępowania: włoski

(Dz.U.UE C z dnia 24 marca 2025 r.)

Sąd odsyłający

Corte di appello di Napoli

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Orefice Generators Srl

Druga strona postępowania: MZ, AV, VR, AL, RI, VO, PA, MG

Pytania prejudycjalne

1) Czy art. 1 ust. 1 akapit pierwszy lit. a) dyrektywy 98/59/WE 1  z dnia 20 lipca 1998 r., zmienionej dyrektywą (UE) 2015/1794 2 , obejmuje "zwolnienia pośrednie", tj. przypadki ustania stosunku pracy zaistniałe lub możliwe do przewidzenia, spowodowane oświadczeniem woli pracownika lub jego zachowaniem mogącym prowadzić do ustania stosunku pracy z przyczyn związanych z zamiarem pracodawcy dokonania lub jednostronnego narzucenia istotnej, niemającej charakteru tymczasowego i niekorzystnej zmiany podstawowego elementu stosunku pracy, niezwiązane z poszczególnym pracownikiem?

2) Czy pojęcie "zwolnienia pośredniego" w rozumieniu art. 1 ust. 1 akapit pierwszy lit. a) dyrektywy 98/59/WE ma zastosowanie w przypadku możliwych do przewidzenia zachowań lub czynności prawnych pracowników, które mogą prowadzić do ustania stosunku pracy, pozostających w związku przyczynowym ze zmianą ich miejsca pracy wynikającego z decyzji pracodawcy o przerwaniu działalności pracowniczej w pierwotnej jednostce produkcyjnej poprzez zarządzenie jednoczesnego przeniesienia wszystkich pracowników, w liczbie uznanej za znaczącą przez krajowe przepisy wykonawcze, do jednostek produkcyjnych oddalonych o setki kilometrów, które z konieczności wymagają oddalenia pracowników od miejsca, w którym prowadzą oni swoją aktywność społeczną i emocjonalną?

3) Czy "zwolnienia pośrednie" pozostające w związku przyczynowym z istotną, niemającą charakteru tymczasowego niekorzystną zmianą warunków pracy, dającą się przypisać decyzji pracodawcy, niezwiązane z poszczególnym pracownikiem, są czynnościami prawnymi lub zachowaniami mogącymi w sposób autonomiczny przesądzać, również wyłącznie, o osiągnięciu progu zwolnień istotnych dla celów dyrektywy 98/59/WE, i w związku z tym różnią się od "środków równoważnych" lub "traktowanych jako zwolnienia", o których mowa w art. 1 ust. 1 akapit drugi dyrektywy w sprawie zwolnień grupowych, a zatem są wystarczające dla osiągnięcia minimalnej liczby zwolnień określonej w art. 1 ust. 1 akapit pierwszy lit. a) dyrektywy, nawet w braku czynności prawnych pracodawcy, których bezpośrednim skutkiem jest rozwiązanie umowy o pracę?

4) Czy wskazanie liczby "zwolnień", o których mowa w art. 1 ust. 1 akapit pierwszy lit. a) dyrektywy 98/59/WE, zmienionej dyrektywą (UE) 2015/1794, pozwala państwom członkowskim, które przyjmują korzystniejsze przepisy poprzez ograniczenie do pięciu liczby zwolnień mających znaczenie dla progu przewidzianego w art. 1 ust. 1 akapit pierwszy lit. a), na całkowite wyłączenie zwolnień pośrednich z rachunku? Czy sprzeczne z prawem Unii, a w szczególności z dyrektywą 98/59/WE, zmienioną dyrektywą (UE) 2015/1794, są przepisy państwa członkowskiego, które wymagają przeprowadzenia postępowania informacyjnego i konsultacyjnego w przypadku jedynie pięciu zwolnień, polegających na jednostronnych czynnościach prawnych pracodawcy skutkujących rozwiązaniem stosunku pracy, wyłączając, do celów zakresu stosowania, przypadki ustania stosunku pracy, zaistniałe lub możliwe do przewidzenia, spowodowane oświadczeniami woli pracowników lub ich zachowaniem związanym przyczynowo z niekorzystną i niemającą charakteru tymczasowego zmianą istotnego elementu tego stosunku, o której zadecydował pracodawca, z przyczyn niezwiązanych z tymi pracownikami?

1 Dyrektywa Rady Nr 98/59/WE z dnia 20 lipca 1998 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do zwolnień grupowych (Dz.U. 1998, L 225, s. 16).
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1794 z dnia 6 października 2015 r. zmieniająca dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/94/WE, 2009/38/WE i 2002/14/WE oraz dyrektywy Rady 98/59/WE i 2001/23/WE w odniesieniu do marynarzy (Dz.U. 2015, L 263, s. 1).

Zmiany w prawie

Sejm poparł część senackich poprawek do ustawy w sprawie powierzania pracy cudzoziemcom

Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Sejm przyjął poprawki Senatu do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Posłowie wprowadzają zmiany w składce zdrowotnej

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.

Grażyna J. Leśniak 19.03.2025
Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1633

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-907/24, Orefice Generators: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Corte di appello di Napoli (Włochy) w dniu 20 grudnia 2024 r. - Orefice Generators Srl/MZ, AV, VR, AL, RI, VO, PA, MG
Data aktu: 24/03/2025
Data ogłoszenia: 24/03/2025