Sprawa T-498/24: Skarga wniesiona w dniu 20 grudnia 2024 r. - FH i FJ/Komisja i EACEA

Skarga wniesiona w dniu 20 grudnia 2024 r. - FH i FJ/Komisja i EACEA
(Sprawa T-498/24)

(C/2025/1540)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 17 marca 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: FH I FJ (przedstawiciele: O. Jansen, lawyer)

Strona pozwana: Komisja Europejska i Europejska Agencja Wykonawcza ds. Edukacji i Kultury

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji wykonawczej Komisji C(2024) 5832 final z dnia 14 sierpnia 2024 r.;

- stwierdzenie nieważności decyzji Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA) z dnia 20 listopada 2023 r. odrzucającej wniosek o dofinansowanie złożonego na podstawie zaproszenia do składania wniosków "Propagowanie wśród organizacji społeczeństwa obywatelskiego wiedzy na temat Karty praw podstawowych UE, budowania jej potencjału i wdrażania jej postanowień (CERV-2023-CHAR-LITI) w ramach programu "Obywatele, równość, prawa i wartości", programu roboczego na lata 2023-2024;

- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania zgodnie z art. 140 lit. b) regulaminu postępowania przed Sądem.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi pięć zarzutów.

1. Zarzut pierwszy dotyczący nieprawidłowego zastosowania standardów legalności zgodnie z art. 22 rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003 1 .Zarówno Komisja, jak i EACEA popełniły błąd przy stosowaniu obowiązku uzasadnienia zgodnie z art. 41 ust. 2. W rezultacie, Komisja popełniła błąd również w kwalifikacji odwołań strony skarżącej jako niewskazujących na naruszenie postępowania lub na oczywiste błędy w ustaleniach faktycznych. Sam proces oceny cechował się znacznymi błędami i brakiem przejrzystości. Osoby oceniające nie zdołały prawidłowo ocenić kluczowych aspektów wniosków skarżących co doprowadziło do niesprawiedliwego rezultatu. Ponadto odmowa Komisji ponownego rozważenia wyników oceny pomija fakt, że popełniono poważne błędy przy wykładni i stosowaniu kryteriów oceny.

2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia prawa do dobrej administracji. Komisja posłużyła się w celu zakwalifikowania odwołań jako uwag techniką, która leży poza zakresem procedury odwoławczej, i postępując w ten sposób posłużyła się błędnymi standardami przeglądu, co również narusza prawo do dobrej administracji. Opóźnienie w wydaniu decyzji, połączone z brakiem przejrzystości poinformowania o wynikach oceny, w znaczny sposób podważają sprawiedliwość postępowania. Opóźnienie w rozpoznaniu wniosku strony skarżącej i brak przedstawienia na czas stosownych wyjaśnień, świadczą o naruszeniu zasad dobrej administracji.

3. Zarzut trzeci dotyczący nieprawidłowego zastosowania rozporządzenia 1725/2018 2 . Komisja w sposób sprzeczny z prawem uważa, że rozporządzenie zakazuje ujawnienia nazwisk ekspertów, które to nazwiska zostały już ujawnione na wykazie ekspertów na stronie internetowej Europa zgodnie z art. 38 rozporządzenia finansowego.

4. Zarzut czwarty dotyczący tego, że akt agencji jest sprzeczny z prawem z powodów odnoszących się w szczególności do wniosku. Komisja bezprawnie tego nie przyznała. Wniosek spełniał kryteria przyznania określone w zaproszeniu CERV-2023-CHAR-LITI, bowiem dostarczał wystarczająco silnych argumentów dla kilku punktów sprawozdania z oceny.

5. Zarzut piąty dotyczący tego, że Komisja i EACEA jest odpowiedzialna za szkodę, jaką skarżący ponieśli w wyniku odrzucenia ich wniosku o finansowanie w kontekście "Propagowanie wśród organizacji społeczeństwa obywatelskiego wiedzy na temat Karty praw podstawowych UE, budowania jej potencjału i wdrażania jej postanowień (CERV-2023-CHAR-LITI)" w ramach programu "Obywatele, równość, prawa i wartości", programu roboczego na lata 2023-2024.

1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 58/2003 z dnia 19 grudnia 2002 r. ustanawiające statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi (Dz.U. 2003, L 11, s. 1).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. 2018, L 295, s. 39).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1540

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-498/24: Skarga wniesiona w dniu 20 grudnia 2024 r. - FH i FJ/Komisja i EACEA
Data aktu: 17/03/2025
Data ogłoszenia: 17/03/2025