united kingdom
ukraine

Sprawa T-498/24: Skarga wniesiona w dniu 20 grudnia 2024 r. - FH i FJ/Komisja i EACEA

Skarga wniesiona w dniu 20 grudnia 2024 r. - FH i FJ/Komisja i EACEA
(Sprawa T-498/24)

(C/2025/1540)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 17 marca 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: FH I FJ (przedstawiciele: O. Jansen, lawyer)

Strona pozwana: Komisja Europejska i Europejska Agencja Wykonawcza ds. Edukacji i Kultury

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji wykonawczej Komisji C(2024) 5832 final z dnia 14 sierpnia 2024 r.;

- stwierdzenie nieważności decyzji Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA) z dnia 20 listopada 2023 r. odrzucającej wniosek o dofinansowanie złożonego na podstawie zaproszenia do składania wniosków "Propagowanie wśród organizacji społeczeństwa obywatelskiego wiedzy na temat Karty praw podstawowych UE, budowania jej potencjału i wdrażania jej postanowień (CERV-2023-CHAR-LITI) w ramach programu "Obywatele, równość, prawa i wartości", programu roboczego na lata 2023-2024;

- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania zgodnie z art. 140 lit. b) regulaminu postępowania przed Sądem.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi pięć zarzutów.

1. Zarzut pierwszy dotyczący nieprawidłowego zastosowania standardów legalności zgodnie z art. 22 rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003 1 .Zarówno Komisja, jak i EACEA popełniły błąd przy stosowaniu obowiązku uzasadnienia zgodnie z art. 41 ust. 2. W rezultacie, Komisja popełniła błąd również w kwalifikacji odwołań strony skarżącej jako niewskazujących na naruszenie postępowania lub na oczywiste błędy w ustaleniach faktycznych. Sam proces oceny cechował się znacznymi błędami i brakiem przejrzystości. Osoby oceniające nie zdołały prawidłowo ocenić kluczowych aspektów wniosków skarżących co doprowadziło do niesprawiedliwego rezultatu. Ponadto odmowa Komisji ponownego rozważenia wyników oceny pomija fakt, że popełniono poważne błędy przy wykładni i stosowaniu kryteriów oceny.

2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia prawa do dobrej administracji. Komisja posłużyła się w celu zakwalifikowania odwołań jako uwag techniką, która leży poza zakresem procedury odwoławczej, i postępując w ten sposób posłużyła się błędnymi standardami przeglądu, co również narusza prawo do dobrej administracji. Opóźnienie w wydaniu decyzji, połączone z brakiem przejrzystości poinformowania o wynikach oceny, w znaczny sposób podważają sprawiedliwość postępowania. Opóźnienie w rozpoznaniu wniosku strony skarżącej i brak przedstawienia na czas stosownych wyjaśnień, świadczą o naruszeniu zasad dobrej administracji.

3. Zarzut trzeci dotyczący nieprawidłowego zastosowania rozporządzenia 1725/2018 2 . Komisja w sposób sprzeczny z prawem uważa, że rozporządzenie zakazuje ujawnienia nazwisk ekspertów, które to nazwiska zostały już ujawnione na wykazie ekspertów na stronie internetowej Europa zgodnie z art. 38 rozporządzenia finansowego.

4. Zarzut czwarty dotyczący tego, że akt agencji jest sprzeczny z prawem z powodów odnoszących się w szczególności do wniosku. Komisja bezprawnie tego nie przyznała. Wniosek spełniał kryteria przyznania określone w zaproszeniu CERV-2023-CHAR-LITI, bowiem dostarczał wystarczająco silnych argumentów dla kilku punktów sprawozdania z oceny.

5. Zarzut piąty dotyczący tego, że Komisja i EACEA jest odpowiedzialna za szkodę, jaką skarżący ponieśli w wyniku odrzucenia ich wniosku o finansowanie w kontekście "Propagowanie wśród organizacji społeczeństwa obywatelskiego wiedzy na temat Karty praw podstawowych UE, budowania jej potencjału i wdrażania jej postanowień (CERV-2023-CHAR-LITI)" w ramach programu "Obywatele, równość, prawa i wartości", programu roboczego na lata 2023-2024.

1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 58/2003 z dnia 19 grudnia 2002 r. ustanawiające statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi (Dz.U. 2003, L 11, s. 1).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. 2018, L 295, s. 39).

Zmiany w prawie

Sejm poparł część senackich poprawek do ustawy w sprawie powierzania pracy cudzoziemcom

Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Sejm przyjął poprawki Senatu do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Posłowie wprowadzają zmiany w składce zdrowotnej

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.

Grażyna J. Leśniak 19.03.2025
Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1540

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-498/24: Skarga wniesiona w dniu 20 grudnia 2024 r. - FH i FJ/Komisja i EACEA
Data aktu: 17/03/2025
Data ogłoszenia: 17/03/2025