(Dz.U.UE C z dnia 28 lutego 2025 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
1. PODKREŚLA znaczenie propagowania i wzmacniania standardów dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych, w tym w obszarze sprawiedliwego opodatkowania i przejrzystości podatkowej, oraz znaczenie zwalczania oszustw podatkowych, uchylania się od opodatkowania i unikania opodatkowania, zarówno na szczeblu unijnym, jak i globalnym;
2. WYSOKO OCENIA stałą konstruktywną współpracę w kwestiach podatkowych, jaką Grupa ds. Kodeksu Postępowania (opodatkowanie działalności gospodarczej), zwana dalej "Grupą ds. Kodeksu Postępowania", prowadzi z większością jurysdykcji na całym świecie;
3. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE postępy poczynione w odnośnych jurysdykcjach dzięki podjęciu aktywnych działań w uzgodnionych terminach, w szczególności w zakresie spełniania kryteriów unijnego wykazu dotyczących przejrzystości podatkowej; Z SATYSFAKCJĄ ODNOTOWUJE obiecujące działania podjęte ostatnio przez niektóre jurysdykcje, które figurują w wykazie od dłuższego czasu; oraz ZWRACA się do tych jurysdykcji o kontynuowanie tych działań na rzecz współpracy z Grupą ds. Kodeksu Postępowania i rozwiązania pozostałych kwestii z myślą o przyszłych aktualizacjach unijnego wykazu jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych;
4. UBOLEWA, że Turcja nie poczyniła żadnych postępów we współpracy z jednym z państw członkowskich w zakresie skutecznej automatycznej wymiany informacji; PONOWNIE WZYWA Turcję do nawiązania zaległej relacji z jednym z państw członkowskich w zakresie automatycznej wymiany informacji oraz do zapewnienia pełnej zgodności z wymogami określonymi w konkluzjach Rady Ecofin z 22 lutego 2021 r., 5 października 2021 r., 24 lutego 2022 r., 4 października 2022 r., 14 lutego 2023 r., 17 października 2023 r., 20 lutego 2024 r. i 8 października 2024 r.; POWTARZA, że skuteczna automatyczna wymiana informacji ze wszystkimi państwami członkowskimi jest jednym z warunków spełnienia przez Turcję kryterium 1.1 przewidzianego w unijnym wykazie; ZACHĘCA Grupę ds. Kodeksu Postępowania, by informowała Radę o rozwoju sytuacji w tym względzie oraz by nadal zajmowała się kwestiami, w których nie odnotowano żadnych postępów;
5. ZATWIERDZA sprawozdanie Grupy ds. Kodeksu Postępowania przedstawione w dok. ST 6044/25;
6. ZATWIERDZA w związku z tym zmieniony unijny wykaz jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przedstawiony w załączniku I;
7. ZATWIERDZA aktualny stan współpracy w odniesieniu do zobowiązań podjętych przez jurysdykcje współpracujące w celu wdrożenia zasad dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych, przedstawiony w załączniku II.
Unijny wykaz jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych
1. Samoa Amerykańskie
Samoa Amerykańskie nie prowadzi żadnej automatycznej wymiany informacji finansowych, nie podpisało ani nie ratyfikowało - nawet poprzez jurysdykcję, której jest terytorium zależnym - wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, ani nie zobowiązało się do tego, że zajmie się tymi kwestiami.
2. Anguilla
Anguilla - nie podejmując wszystkich niezbędnych działań w celu zapewnienia skutecznego wdrożenia wymogów dotyczących istoty ekonomicznej w ramach kryterium 2.2 - wspiera struktury i uzgodnienia typu offshore mające przyciągać zyski, które nie odzwierciedlają rzeczywistej istoty ekonomicznej.
Anguilla zobowiązała się do wyeliminowania niedociągnięć stwierdzonych przez Światowe Forum w stosowanych przez nią ramach wymiany informacji na wniosek, oraz do zwrócenia się do Światowego Forum o przeprowadzenie szczegółowej oceny sytuacji przed 24 lipca 2026 r.
3. Fidżi
Fidżi nie podpisało ani nie ratyfikowało wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, stosuje szkodliwe preferencyjne systemy podatkowe (zachęta w odniesieniu do dochodów przedsiębiorstw z branży technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), przedsiębiorstwa eksportujące), i nie rozwiązało jeszcze tych kwestii.
4. Guam
Guam nie prowadzi żadnej automatycznej wymiany informacji finansowych, nie podpisał ani nie ratyfikował - nawet poprzez jurysdykcję, której jest terytorium zależnym - wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, ani nie zobowiązał się do tego, że zajmie się tymi kwestiami.
5. Palau
Palau nie podpisało ani nie ratyfikowało wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, ani nie rozwiązało jeszcze tej kwestii.
6. Panama
Panama stosuje szkodliwy system zwolnienia dochodów ze źródeł zagranicznych i nie rozwiązała jeszcze tej kwestii.
Panama zobowiązała się do wyeliminowania niedociągnięć stwierdzonych przez Światowe Forum w stosowanych przez nią ramach wymiany informacji na wniosek, oraz do zwrócenia się do Światowego Forum o przeprowadzenie szczegółowej oceny sytuacji przed 17 lipca 2026 r.
7. Federacja Rosyjska
Federacja Rosyjska stosuje szkodliwy preferencyjny system podatkowy (międzynarodowe spółki holdingowe) i nie rozwiązała tej kwestii.
8. Samoa
Samoa stosuje szkodliwy preferencyjny system podatkowy (spółki offshore) i nie rozwiązało jeszcze tej kwestii.
9. Trynidad i Tobago
Trynidad i Tobago nie otrzymał oznaczenia co najmniej "istniejące, ale wymagające poprawy" (ang. in place, but needs improvement) w odniesieniu do podstawowych wymogów 1 i 2 w sprawozdaniu z prowadzonej w ramach Światowego Forum wzajemnej oceny automatycznej wymiany informacji finansowych. Od Światowego Forum Trynidad i Tobago nie otrzymał oceny co najmniej "w dużej mierze spełnia" (ang. largely compliant) w odniesieniu do wymiany informacji na wniosek, nie wdrożył minimalnego standardu BEPS dotyczącego sprawozdawczości w podziale na kraje i nie rozwiązał jeszcze tych kwestii.
10. Wyspy Dziewicze Stanów Zjednoczonych
Wyspy Dziewicze Stanów Zjednoczonych nie prowadzą żadnej automatycznej wymiany informacji finansowych, nie podpisały ani nie ratyfikowały, nawet poprzez jurysdykcję, której są terytorium zależnym, wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, stosują szkodliwe preferencyjne systemy podatkowe (program rozwoju gospodarczego, przedsiębiorstwa zwolnione, akt regulacyjny w sprawie międzynarodowego centrum bankowości), i nie zobowiązały się do tego, że zajmą się tymi kwestiami.
11. Vanuatu
Vanuatu wspiera struktury i uzgodnienia typu offshore mające przyciągać zyski, które nie odzwierciedlają rzeczywistej istoty ekonomicznej, i nie rozwiązało jeszcze tej kwestii.
Vanuatu oczekuje na przeprowadzenie przez Światowe Forum szczegółowej oceny sytuacji w odniesieniu do wymiany informacji na wniosek.
Aktualny stan współpracy z UE w odniesieniu do zobowiązań podjętych przez jurysdykcje współpracujące w celu wdrożenia zasad dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych
1. Przejrzystość
1.1 Automatyczna wymiana informacji
Oczekuje się, że następująca jurysdykcja będzie skutecznie wymieniać informacje ze wszystkimi 27 państwami członkowskimi zgodnie z harmonogramem, o którym mowa w pkt 6 konkluzji Rady z 22 lutego 2021 r., pkt 4 konkluzji Rady z 5 października 2021 r., pkt 4 konkluzji Rady z 24 lutego 2022 r., pkt 4 konkluzji Rady z 4 października 2022 r., pkt 7 konkluzji Rady z 14 lutego 2023 r., pkt 7 konkluzji Rady z 17 października 2023 r., pkt 5 konkluzji Rady z 26 lutego 2024 r. oraz pkt 5 konkluzji Rady z 8 października 2024 r.:
Turcja
1.2 Członkostwo w Światowym Forum i zadowalająca ocena w odniesieniu do wymiany informacji na wniosek
Następujące jurysdykcje oczekują na przeprowadzenie przez Światowe Forum szczegółowej oceny sytuacji:
Antigua i Barbuda, Belize, Brytyjskie Wyspy Dziewicze i Seszele
2. Sprawiedliwe opodatkowanie
2.1 Istnienie szkodliwych systemów podatkowych
Następująca jurysdykcja, która zobowiązała się do zmiany lub zniesienia preferencyjnego systemu podatkowego objętego zakresem zadań Forum ds. Szkodliwych Praktyk Podatkowych (FHTP) do 31 grudnia 2023 r., oczekuje na ostateczną ocenę ze strony FHTP:
Eswatini (specjalna strefa ekonomiczna)
Następująca jurysdykcja zobowiązała się do zmiany lub zniesienia szkodliwego systemu zwolnienia dochodów ze źródeł zagranicznych do dnia 31 grudnia 2025 r.:
Państwo Brunei Darussalam
3. Zapobieganie erozji bazy podatkowej i przenoszeniu zysków
3.2 Wdrożenie minimalnego standardu sprawozdawczości w podziale na kraje (działanie 13 w zakresie BEPS)
Następująca jurysdykcja zobowiązała się do wdrożenia minimalnego standardu sprawozdawczości w podziale na kraje i uruchomienia relacji ze wszystkimi państwami członkowskimi UE w zakresie wymiany sprawozdawczości w podziale na kraje. Podpisała też wielostronną umowę między właściwymi organami dotyczącą sprawozdawczości w podziale na kraje i podejmuje obecnie niezbędne kroki w celu uruchomienia relacji ze wszystkimi państwami członkowskimi UE w zakresie wymiany sprawozdawczości w podziale na kraje:
Wietnam
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1473 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Konkluzje Rady w sprawie zmienionego unijnego wykazu jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych |
Data aktu: | 28/02/2025 |
Data ogłoszenia: | 28/02/2025 |