Język postępowania: włoski
(Dz.U.UE C z dnia 10 marca 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: HH (przedstawiciel: J. Velardo, adwokat)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Skarżący wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji komisji konkursowej o nieumieszczeniu skarżącego na liście rezerwy kadrowej konkursu EPSO/AD/400/22-2 (AD 7) Administratorzy w dziedzinie przestrzeni kosmicznej, doręczonej w dniu 20 listopada 2023 r.;
- stwierdzenie nieważności decyzji komisji konkursowej konkursu EPSO/AD/400/22-2 (AD 7) Administratorzy w dziedzinie przestrzeni kosmicznej z dnia 29 lutego 2024 r. oddalającej wniosek o ponowne rozpatrzenie decyzji o wykluczeniu skarżącego z listy rezerwy kadrowej;
- stwierdzenie nieważności decyzji z dnia 7 października 2024 r. oddalającej zażalenie złożone na podstawie art. 90 ust. 2 regulaminu pracowniczego;
- obciążenie Komisji Europejskiej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
W uzasadnieniu skargi skarżący podnosi trzy zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący następujących uchybień wpływających na zgodność z prawem tych decyzji: naruszenie ogłoszenia o konkursie, naruszenie zasady równości, naruszenie art. 27 regulaminu pracowniczego, naruszenie zasady dobrej administracji.
Skarżący jest inżynierem aeronautyki, który po ukończeniu studiów z wyróżnieniem i uzyskaniu tytułu po odbyciu pięcioletniego kształcenia uniwersyteckiego zdobył rozległe doświadczenie zawodowe w dziedzinie konkursu, szczególnie docenione przez komisję konkursową, która przyznała mu 35 punktów na etapie oceny zdolności (Talent Screener), w którym minimum wynosiło 23 punkty. Jednakże po złożeniu wszystkich egzaminów na etapie oceny zintegrowanej skarżący nie uzyskał wystarczającej liczby punktów do umieszczenia go na liście rezerwy kadrowej, która to liczba była o dwa punkty mniejsza od liczby punktów uzyskanej przez ostatniego laureata na liście. Z przeprowadzonych za pośrednictwem LinkedIn weryfikacji wynika, że żaden z kandydatów, który następnie stał się laureatem konkursu, nie wydaje się nie posiadać wymaganego doświadczenia zawodowego, ponieważ albo było ono krótsze niż 6 czy 7 lat, albo miało charakter uboczny w stosunku do obowiązków wskazanych jako podstawowe w ogłoszeniu o konkursie. Skarżący uważa, że gdyby komisja konkursowa z właściwą starannością zastosowała kryteria zawarte w ogłoszeniu o konkursie, które to kryteria zostały określone w późniejszych wytycznych, zostałby on wpisany na listę rezerwy kadrowej, ponieważ uzyskał tylko dwa punkty mniej niż wynosił minimalny próg. Ponadto wbrew temu, co twierdzi EPSO w odpowiedzi na zażalenie, jeden z kandydatów został przeniesiony z konkursu AD 9 do konkursu AD 7 na bardzo zaawansowanym etapie postępowania, co zakłóciło równe traktowanie kandydatów z naruszeniem wymogów ogłoszenia o konkursie. Skarżący podnosi ponadto, że z powodu problemów technicznych zarówno podczas egzaminów pisemnych (na przykład: uciążliwego zachowania administratora informatycznego, który nieustannie prosił go o pokazanie twarzy) jak i podczas egzaminów ustnych (utrata połączenia), ocena jego kompetencji nie odbywała się w takich samych warunkach jak te, które charakteryzowały egzaminy innych kandydatów. Wbrew temu, co twierdzi EPSO w odpowiedzi na zażalenie, skarżący regularnie zgłaszał problem i natychmiast, w ciągu trzech dni następujących po egzaminach, wysłał do EPSO wiadomość o incydencie.
2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia zasady równości ze względu na nieprzestrzeganie środków organizacyjnych przewidzianych w wyroku De Mendoza Asensi, mających na celu zachowanie spójności i obiektywizmu ocen komisji konkursowej, a także dotyczący naruszenia art. 3 ust. 1 załącznika III do regulaminu pracowniczego. Przewodniczący nie był bowiem obecny w pierwszych minutach egzaminu ustnego, podczas gdy obecność wszystkich czterech wiceprzewodniczących jest sprzeczna z przepisami regulaminu pracowniczego.
3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia obowiązku uzasadnienia i związanego z nim prawa do obrony ze względu na to, że skarżącemu nie został przedstawiony szczególny powód przyznania jednego dodatkowego punktu w toku postępowania poprzedzającego wniesienie skargi. Uniemożliwiło mu to zrozumienie, jaka nieprawidłowość została stwierdzona w toku postępowania, co miało oczywisty wpływ na jego prawo do obrony na etapie poprzedzającym wniesienie skargi.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1447 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-23/25: Skarga wniesiona w dniu w dniu 17 stycznia 2025 r. - HH/Komisja |
Data aktu: | 10/03/2025 |
Data ogłoszenia: | 10/03/2025 |