Sprawa T-5/25: Skarga wniesiona w dniu 3 stycznia 2025 r. - HD i in./Parlament i ESDZ

Skarga wniesiona w dniu 3 stycznia 2025 r. - HD i in./Parlament i ESDZ
(Sprawa T-5/25)

(C/2025/1444)

Język postępowania: hiszpański

(Dz.U.UE C z dnia 10 marca 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: HD, HE, HF (przedstawiciel: J. Navas Marqués, adwokat)

Strona pozwana: Parlament Europejski, Europejska Służba Działań Zewnętrznych

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- Stwierdzenie odpowiedzialności pozaumownej Parlamentu Europejskiego (PE) i Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ) oraz naprawienie w całości szkód wyrządzonych skarżącym;

- Zasądzenie od Parlamentu Europejskiego i ESDZ odszkodowania za szkodę majątkową polegającą na rzeczywistej szkodzie i utracie zarobków, szkodę niemajątkową i szkodę wynikającą z utraty szansy, oszacowane zgodnie z kryteriami określonymi w odpowiednich rozdziałach i punktach niniejszej skargi, poprzez zapłatę następujących kwot:

- i) za wyrządzenie skarżącym szkody niemajątkowej w postaci cierpienia psychicznego w okresie ich wspólnego zamieszkiwania w Nowym Jorku - kwoty 50 000 EUR na osobę;

- ii) za wyrządzenie stronie skarżącej szkody majątkowej wynikającej z utraconych korzyści z powodu niemożności opuszczenia mieszkania małżeńskiego - kwoty 40 923,42 EUR, obliczonej na podstawie tego, co otrzymałaby jako wynagrodzenie, gdyby udzielono jej ochrony i mogłaby opuścić Stany Zjednoczone, w związku z poprzednią umową z Frontexem;

- iii) za koszty leczenia i honoraria psychologów, które skarżąca musiała zapłacić sama - kwoty 166,12 EUR;

- iv) w konsekwencji, łącznej kwoty 191 089,54 EUR;

- v) odsetek za zwłokę naliczanych od dnia 22 maja 2023 r., czyli od daty aktu niekorzystnego, i w której to dacie strona skarżąca powiadomiła o sytuacji instytucje unijne - do dnia rzeczywistej zapłaty odszkodowania; oraz

- vi) tytułem żądania ewentualnego - różnych kwot ustalonych w toku postępowania w zakresie, w jakim zostaną one uznane za słuszne; oraz

- obciążenie strony pozwanej kosztami.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi trzy zarzuty.

1. Zarzut pierwszy dotyczący wystarczająco istotnego naruszenia przepisów prawa. Naruszenie to urzeczywistniło się w wyniku poważnych zaniechań, ze względu na nieprzyznanie stronie skarżącej odpowiedniej ochrony, pomocy i zasobów, co stanowi naruszenie zobowiązań wynikających z wiążących instrumentów prawnych, takich jak konwencja stambulska i Karta praw podstawowych Unii Europejskiej, i jest sprzeczne z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W niniejszej sprawie zaniechanie przez pozwane instytucje działania z poszanowaniem ich obowiązku udzielenia ochrony doprowadziło do oczywistego i poważnego naruszenia praw podstawowych.

2. Zarzut drugi dotyczący tego, że działania i zaniechania pozwanych instytucji wyrządziły stronie skarżącej i reprezentowanym przez nią stronom rzeczywistą i możliwą do oszacowania ekonomicznie szkodę. Bezczynność zainteresowanych instytucji, w szczególności w świetle ciążącego na nich obowiązku zapewnienia stronie skarżącej zasobów i pomocy, spowodowała konkretne szkody majątkowe i niemajątkowe, które można określić ilościowo z ekonomicznego punktu widzenia. Szkoda ta obejmuje między innymi brak ochrony przed przypadkami przemocy domowej i przymusu, a także skutki psychologiczne i społeczne wynikające z braku wsparcia instytucjonalnego.

3. Zarzut trzeci dotyczący istnienia bezpośredniego związku przyczynowego między zaniechaniami pozwanych instytucji a szkodą poniesioną przez stronę skarżącą. Działania lub zaniechania wspomnianych instytucji, ponieważ nie były one zgodne z przepisami, przyczyniły się do powstania i utrzymania podnoszonej szkody.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1444

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-5/25: Skarga wniesiona w dniu 3 stycznia 2025 r. - HD i in./Parlament i ESDZ
Data aktu: 10/03/2025
Data ogłoszenia: 10/03/2025